Tradisjoner er til for å holdes, og vår kombinerte årskavalkade for 2020 med fremtidsvisjon for 2021 er intet unntak.
For de som vil sjekke om 2020 ble som antatt for tilsvarende artikkel i desember 2019, så kan den leses HER. Men jeg kan spare deg bryet. 2020 ble IKKE som forventet på de fleste områder. Årsakene til dette er delvis effekten Covid-19 fikk og delvis mer "nære" årsaker, men mer om det mens vi ser litt stort på 2020.
Team Colibri anno 2021 |
Atle, aka Team krokodille, kom inn i teamet i 2019 og bidro sterkt på alle plattformer fra dag en. Han utfylte øvrige medlemmer (Dag R, Dag C, Lars, Fredrik og meg selv Erik) på en god måte og løftet teamet totalt. Jeg skal ærlig innrømme at det var litt trist når han forlot oss og gjenoppstod som Team Krokodille sent i 2020. Bloggen hans finner du for øvrig HER. Vi ønsker Atle all lykke på egen plattform, og ser frem til spennende felles prosjekter fremover, selv om vi ikke har samme plattform lengre.
Blogg og YouTube.
Med tanke på antall klikk, så har bloggen fosset fremover som aldri før. Per nå har vi 965 publiserte artikler, en økning på 42 artikler kontra 2019. Det er vårt hittil laveste antall publiserte artikler i løpet av et år. Vi har publisert omtrent halvparten så mange artikler i 2020 som 2019, men de artiklene som er publisert drar flere klikk enn noen sinne. Årsaken(e) til lavere antall artikler er sammensatt. Flere teammedlemmer har hatt andre ting enn blogg i fokus dette året, slikt skjer når man har holdt på lenge. Flytting, oppussing, barn og diverse andre ting må nødvendigvis prioriteres før det som tross alt er en hobby. Men her er en av to fordeler ved å være flere på samme plattform. Det er alltid en som er i "produksjonsmodus" så Team Colibri stopper ikke helt bare fordi flere medlemmer har skiftet bolig, det bare bremser litt. Den andre fordelen er variert innhold, en variasjon som ikke hadde vært mulig med bare en eller to skribenter. I 2020 har vi for eksempel laget innhold om båter, båtmotorer (både elektriske og forbenningsmotorer), marin elektronikk, akvarier, isfiske, havfiske, kystnært fiske, hummer og mye mer.
Neste betydelige faktor er at mye innhold som før ble publisert på bloggen, og så delt på Facebook, nå har vært publisert direkte på Facebook. Vi ser helt klart en dreining hos oss, der saker som ikke krever mange bilder eller mye tekst går rett på Facebook, ikke via bloggen. Dette er helt bevisst og henger sammen med Facebooks "kvelertak" på eksterne lenker hvor spredningen av en publisering på Facebook med ekstern lenke bremses kraftig opp, mens en publisering uten ekstern lenke ikke bremses på samme måte men får en mer naturlig spredning relatert til likes og kommentarer.
Aktører som lever av å selge båter og fiskeutstyr melder om salgsrekorder i 2020, og med det kommer det mye trafikk til oss relatert til våre artikler og filmer som nettopp handler om båter og utstyr. Turrapportene har omtrent samme lesertall som før (typisk 500-800 klikk første uke etter publisering) mens artikler relatert til utstyr drar inn et stort antall klikk.
Våre fem mest leste artikler totalt er ikke overraskende artikler som sammenlikner elektronikk, pluss en artikkel om utstyrsvalg for trolling:
De fem mest leste siden oppstart. |
Tilsvarende for 2020 er omtrent identisk med tanke på tema, det går i utstyrsvalg:
De fem mest leste i 2020. |
Bloggen passerte 1.000.000 klikk i juli i 2020, og ligger nå på 1.152.7617 klikk siden oppstarten i 2011. Det er slettes ikke galt for en smal blogg komplett blottet for kjendiser, interiør og kostholdsråd. Vi ender rett over 317.000 klikk i 2020 isolert, nesten en tredobling kontra 2019. Vi publiserer med andre ord mindre på bloggen enn før, men får flere klikk på hver enkelt artikkel.
Drøye 310.000 klikk per 26.12.19-26.12.20 |
Til sammenlikning hadde bladet "Alt om Fiske" et opplag på cirka 9000 i 2019 og lesertall på 77.000 mens bladet "Båtmagasinet" hadde lesertall på 115.000 samme år. (KILDE.) Nå er våre 320.000 klikk ikke unike lesere slik lesertallene for bladene er, cirka 64% av klikkene er lesere som har vært innom en eller flere ganger før, og hos oss gir hver artikkel et klikk per leser mens et blad har mange artikler per utgave, så tallene her er ikke direkte sammenlikningsbare. Men de hinter unektelig om at Team Colibri har festet seg som en kilde til informasjon som man ellers må til trykte medier for å finne.
I 2019 startet vi for alvor å bruke YouTube, og dette har fortsatt i 2020. Per i dag har vi 118.884 avspillinger på YT, mot 52.218 på samme tid i 2019.
Team Colibri på YouTube. |
Siden vi også laster opp våre filmer direkte på Facebook blir mange av de sett der, og blir dermed "klikket forbi" av samme følger på YT, noe som innebærer at YT på mange måter fungerer mer som et arkiv for film enn som publiseringskanal for oss. En endring på filmfronten fra 2019 har vært at vi har laget flere "langfilmer" enn før, med andre ord filmer som varer over tre minutter og gjerne utdyper noe. Eksempler fra 2020 har vært fiske etter havabbor fra Pioner 17 Flexi, abborfiske med ekkolodd og kartplotter som hjelpemiddel, og demonstrasjon av feilkilder ved bruk av elektronisk retningssensor.
Pioner 17 Flexi i Oslofjorden. |
Med både Lars og meg selv som stadig mer ivrige brukere av filmformatet (som ellers har vært Atle og Dag R sitt domene) blir det mer film fremover. Om vi så klarer å dekke at storprodusenten Atle har forlatt oss er et mer åpent spørsmål. Dog er jeg personlig ikke veldig opptatt av hverken antall klikk, eller antall artikler/ filmer. Jeg personlig er opptatt av at teamet skal like det de holder på med, og at de som leser/ ser på det vi produserer skal like innholdet. Samtidig må jeg innrømme at tallene unektelig tyder på at folk nettopp liker det de leser og ser på, så det ene utelukker ikke det andre. Gode tall er alltid hyggelig, tusen takk for at DU bruker av din dyrebare tid på vårt innhold!
Vi kan ikke kommentere 2020 uten noen ord om Colibri Predator Cup. Atles hjertebarn av en online-konkurranse ble en dundrende suksess. Oppsummeringen av CPC kan du lese HER. Med 320 deltagere, 756 innmeldinger og et premiebord over 100.000 totalt, ble CPC omtrent tre ganger større enn jeg personlig hadde håpet på.
Fisket og slikt.
Hvis vi forlater team-tilnærmingen og ser på mitt personlige fiske i 2020, så ble det dessverre sterkt påvirket av Covid-19. Covid medførte et enormt arbeidspress på meg fra mars og langt ut i august, da jeg måtte steppe inn og dekke inn på mange arbeidsoppgaver. På den positive siden ga overtiden mulighet til å utøke flåten av båter, en Jon 12 ble innkjøpt for bruk på mindre vann og elver der Starwelden blir for stor.
Jon 12 i all sin prakt. |
Min nye "Jonyacht" har allerede vært flittig brukt, og med den større båten lagret på hytta en snau times kjøring unna mitt bosted, regner jeg med at dette vil fortsette for nærturer i 2021. Som faste lesere kanskje husker, har jeg tidligere hatt en Marine 10, og som fiskefarkost er jeg så langt imponert over hvor mye bedre Jon 12 er for mitt bruk. To personer fisker fint fra Jon 12, og den er mer retningsstabil med både elmotor og årer enn Marine 10 var. Siden Jon 12 er flat i bunnen er det også mye enklere å håndtere bagasje og utstyrskasser i Jon 12 enn i Marine 10, og er det noe som gjerne preger mine fisketurer så er det at jeg drar med meg en hel del utstyr...
Årets bifangst for min del. |
Årsbeste på havabbor. |
Spåkulen da?
Bloggen feirer ti år i 2021, og det må markeres på et vis. Hvordan det skal gjøres må vi komme tilbake til, det ligger flere ideer på tegneblokken. Samtidig diskuteres en 2021-versjon av CPC internt mellom oss i Team Colibri og Team Krokodille. Jeg håper vi får til en 2021-versjon av denne konkurransen selv om en ny runde må endres litt kontra 2020-versjonen. Det er ikke fordi Atle gikk solo, men fordi vi må holde tiden vi bruker på å administrere konkurransen nede. Jeg har gode forhåpninger om at det blir en konkurranse i 2021, delvis fordi jeg personlig synes det var gøy og delvis fordi mange deltagere ønsker at konkurransen skal fortsette.
For egen del ligger en tur til Lofoten på planen i juni 2021, Vansjø i juli og en tur til Geiranger i august er nogen lunde spikret allerede. Hva 2021 ellers vil by på av fisketurer er et mer åpent spørsmål per nå, men med redusert arbeidspress håper jeg på langt flere turer enn i 2020. En ting som må til pers er asp, etter at jeg igjen klarte å blanke etter den arten i 2020. (Les mer om det HER.)
På elektronikkfronten så er det en Lowrance Elite FS på vei til meg, med antatt levering i slutten av januar 2021. Den vil jeg bruke mye tid med i 2021, kanskje sammen med ActiveTarget om jeg klarer å skvise den innenfor budsjettet neste år. Testing av Mercury 1st Mate som skal monteres i Starwelden står også på agendaen. Om jeg får tid og penger til overs etter det står en test av Raymarine sin innstegsmodell Element på min egen ønskeliste, men foreløpig har det ikke beveget seg fra "ønske" til "spikret plan".
På et veldig personlig plan har nok flere lagt merke til at det dukket opp en ny matros på mine fisketurer i 2020. Forutsatt at hun klarer å holde ut med meg også fremover, er naturligvis fortsettelsen av det noe jeg ser mest frem til i 2021.
Vera med fin gjedde. |
Kommentarer
Legg inn en kommentar