Gå til hovedinnhold

Innlegg

Viser innlegg fra juni, 2013

Dypriggen nesten på plass i Evadaen

Det ble tid til en kjapp tur opp for å se til Evadaen i dag. Jeg hadde egentlig en plan om å få på plass braketten for dypriggen også, men fikk bare festet basen som gjør at dypriggen kan dreies. Selve festebraketten hadde for korte skruer til at jeg fikk skrudd den fast på basen. Bildet under viser begge deler før montering, de korte skruene står i braketten. For spesielt interesserte kan jeg nevne at braketten heter "Mounting Base"  og basen "Low-Profile swivel base"  hos Cannon. Jeg er litt overrasket over at Cannon sender med så korte skruer at det ikke passer med deres egne deler. Litt småsur ble jeg også, dette betyr en ny tur til Clas Ohlson eller Biltema..... Festebrakett til venstre, swivel base til høyre. Som sagt fikk jeg i hvertfall montert basen, denne kommer uten skruer i pakken, så her var jeg forberedt. Jeg har skrudd fast basen med fire solide treskruer, så får vi se om det holder. Alternativet er å bruke gjennomgående skruer med skive og

Rådyr i hagen

Ikke fiskerelatert, men her er et bilde av rådyrbukken som holder til i nabolaget vårt. At vi har rådyr i hagen er forsåvidt ikke noe nytt, men denne gangen fikk jeg tatt et skikkelig bilde. Bukken stod 6-7 meter utenfor stuevinduet vårt da jeg tok bildet.

Ny snelle og beten i hus

Siden mine Shimano Tekota 500LC og 600LC har fungert suverent i flere år, er det Tekota jeg kjøper når en av de andre dorgesnellene skal byttes ut. I dag kom en Tekota 300LC i posten, tanken er å bruke denne her i Oslofjorden på en av de letteste stengene mine. Særlig nå om sommeren er det mest mindre ørret og ikke minst makrell det går i, og da er det greit å nedskalere utstyret litt også. Dette er den minste i Tekotaserien, de større heter 500, 600,700 og 800. Skal du handle selv, så vær obs på at de også finnes uten telleverk, og at de i USA som regel har telleverk i fot. Det er ingen stor greie om de teller i meter eller fot, bare man husker på hvilken enhet det er på akkurat DEN snella. Se de internasjonale nettsidene til Shimano for mer informasjon. Shimano Tekota 300LC i all sin herlighet Telleverk i meter Tre kulelager og ett rullelager for å være helt nøyaktig. Innfreste detaljer er snasent, og holder lenge. Det kom også fire 6" (1

Ny strategi på Tyrifjorden, og nytt bete i posten

Noen ørret har det blitt på de nærmere 80 timene jeg har på Tyrifjorden, men ingen av de har vært noe å skryte av. Nå har festene for dypriggen kommet, og jeg har tenkt litt på et strategiskifte før neste tur. Dypriggen er et kort som vil gjøre det enklere å komme ned, men fryseren er nå full av agnfisk, og jeg har børstet støvet av agnfiskskallene mine. I tillegg har jeg lurt litt på om jeg skulle testet noe som gir mer naturtro bevegelser i vannet enn plugger og woblere, og med tanke på hvor fint Storm Kickin Minnow går i vannet i "gjeddestørrelse" har jeg kjøpt en i "ørretstørrelse" for å teste gangen.  En stykk 4" Firetiger (11g, 10 cm) kom i posten i dag. Jeg er veldig spent på gangen på denne, håpet er at den skal gå like fint i vannet som sine større brødre og derfor egne seg fint til dorging sammen med agnfisk. (Dorging med agnfisk krever i praksis litt lavere hastighet enn ellers, og da kan gangen på woblere flest bli veldig kjedelig). Jeg

FishEco med live gjeddefiske fredag

Førstkommende fredag (28.06.13) blir det LIVE fluefiske etter gjedde på FishEco. Les mer her: FishEco

Oslofjorden 19.06.13

Tanken var egentlig at denne ettermiddagen og kvelden skulle tilbringes på jobben, men etter å ha sittet et par timer i bil tidligere på dagen, var behovet for frisk luft større enn samvittigheten. Garantert noe jeg kommer til å angre på senere i uken, men noe må man ha å angre på også... Siden jeg bare hadde noen timer til disposisjon, ble det Silveren og Oslofjorden i kveld. Jeg sjøsatte på Sarbuvollen  og satte kursen ut i fjorden. Inspirert av Hooked.nos livesending med Cato Bekkevold på trollingtur i fjorden, var tanken å runde Nesoddtangen, slippe riggen og kjøre innover i Bunnefjorden for å se om det var noe sjøørret hjemme. Forhåpentligvis skulle jeg banke storfiskkongen, utgangspunktet var i hvertfall bra siden han ikke fikk en eneste ørret så vidt jeg kunne se. Min kjære samboer fikk dessuten en ny linse til speilrefleksen i bursdagsgave fra meg, og denne ville jeg selvfølgelig teste litt selv også. :) Linsen er forresten en Canon (Ultrasonic) EFS 60mm f/2.8 Macro USM li

Akkurat kommet utpå. Riggen går på 15 meter og det bøljer friskt. Ser endel agnfisk på ekkoloddet, så dette blir spennende. :) Bøljan blå, Nesoddtangen til høyre

Navionics med dybdekart over 40 ny norske innsjøer

Jeg har lenge sutret over mangelen på elektroniske dybdekart over norske innsjøer. Om det er min sutring, som har blitt hørt helt inn i Navionics hovedkvarter er tvilsomt, men uansett har Navionics utvidet kartbrikken 49XG i Gold-serien til å inkludere 40 nye norske innsjøer i tillegg til Mjøsa som har vært inkludert fra før. 1 Eikeren 2 Femunden 3 Randsfjordens 4 Storsjøen (Rendalen) 5 Bogstadvatnet 6 Atnsjøen 7 Lomnessjøen 8 Etnsenn 9 Flyvatnet 10 Garin 11 Helin 12 Rossjoen 13 Slidrefjorden 14 Strondafjorden 15 Volbufjorden 16 Kroderen 17 Sperillen 18 Storevatnet 19 Bandak 20 Borsæ 21 Byrtevatnet 22 Flåvatnet 23 Kviteseidvatnet 24 Nisser 25 Seljordsvatnet 26 Totak 27 Vråvatnet 28 Byglandsfjorden 29 Suldalsvatnet 30 Hornindalsvatnet 31 Jølstravatnet. 32 Lovatnet 33 Aursunden 34 Salsvatnet 35 Snåsavatnet 36 Langvatnet 37 Rossvatnet 38 Iesjavri 39 Storsj¢en 40 Tyrifjorden 41 Mjøsa Jeg er litt overrasket over at Bogstadvannet står på listen. (I hvertfall hvis det er Bogstadvannet i

Steinsfjorden 09.06.13

Det var en noe redusert gjeng som våknet til strålende solskinn på søndagen, etter lørdagens fisketur og påfølgende inntak av fludium. Tommy bidro til å få mager og humør i vater igjen, i form av pannekaker til frokost for hele gjengen. Etter pannekaker og (alkoholfri) væskeinntak som en gjeng kameler etter ørkenvandring, ble leiren revet og vi tøffet over til Steinsfjorden. Brua under E16 mellom Sundøya og Slettøya er i utgangspunktet ikke noe problem, men med 1,5-2 meter høyere vann enn normalt, var det på hengende håret at Evadaen kom igjennom. Vi måtte legge ned taklanternen for å smyge oss igjennom. Vi testet først vertikalfiske med jigger i diverse størrelser. Jeg hadde på en mindre gjedde på en Alien Eel, men den slapp fort. Vinden frisknet dessuten til, og uten drivanker ble vertikalfisket fort vanskelig. Evadaens kombinasjon av overbygg og relativt grunn V-bunn gir skikkelig avdrift. Jeg tenkte ikke på det der og da, men vi kunne brukt drivankeret jeg har liggende

Tyrifjorden 15.06.13

Samboeren min skulle ha et festlig lag, med testosteronforbud, så da hadde jeg en glimmrende anledning for en overnatting i Tyrifjorden. Jentungen og jeg kjørte oppover i 19-tiden lørdag, og etter at hun var trygt under dyna i båten kunne jeg sette ut stengene og dorge på. Det blåste friskt, så jeg begynte med bare tre stenger og uten stangparavanene. Men etter et par timer løyet det nesten helt, og de to siste stengene med paravaner på kunne sjøsettes. Jeg testet et nytt (for meg i hvertfall) område denne kvelden, nordvestover i Tyrifjorden. Her var det tidvis mye byttefisk på ekkolodd og Sidescann, og vannet var en grad eller så varmere enn ute i hovedbassenget. Siden vinden ikke var et tema lengre, brukte jeg sekshesteren og tøffet avgårde i 2,7-3 knop. Klokken 00.30 begynte det å dryppe litt, og akkurat i det de første dråpene traff frontruten på båten nappet det til på babord side. Fisken kjentes bra ut, hissig og tung. Jeg renset babord side for stenger, og satte sekshesteren

Akkurat kommet utpå. Det blåser endel, så jeg ligger med vinden og kjører kun med tre stenger uten sideparavaner. 11,2 grader i vannet midt utpå, så vinden har tydeligvis rørt skikkelig rundt i vannmassene. Ikke akkurat stuegulv, men greit nok.

Langøyene i Oslofjorden stenges

Langøyene er i dag en øy, men var opprinnelig to, derav navnet. (Tidligere het de Nordre- og Søndre Langøy)Årsaken til at to øyer ble en, var at man anla et avfallsdeponi som rett og slett fylte igjen mellomrommet etterhvert som deponiet fyltes opp. Deponiet ble stengt i 1941, men søppla ligger der altså fortsatt, rett under et (tynt) lag med jord og grus. Nå har Oslo Komune stengt området for trafikk, grunnet alarmerende høy forurensning. Det skal tas flere prøver, og det er mulig området åpnes igjen, men for øyeblikket ser det absolutt ikke bra ut. Les mer her: Oslo Kommune  KARTLINK

Tyrifjorden 08.06.13

Vi er en gjeng som pleier å dra på hytteturer sammen. Vanligvis er det Vansjø som har vært målet, men denne gangen ble det Tyrifjorden. Vi ble litt flere enn det som godt er i en og samme båt, så derfor tok jeg med min egen båt oppover også. Guymarine Evada nærmest, Silver Colibri bak. Vi var ferdig pakket i båtene ca kl 11 på lørdagen. Ut i fra baggasjemengden som kom ut av diverse biler, skulle en tro det var årets utgave av Top Modell som var på tur, i så tilfelle en illusjon som brast raskt for alle som så eierne av baggasjen..... Det at vi har klart å samle såpass mange av gutta var verdt en aldri så liten feiring. Litt champagne sørger for den rette stemningen. Litt bobler for å sette stemningen Ikke alle er like fiskeinterresserte, det samlende punktet i denne gjengen er egentlig et felles ønske om å ta en pause fra hverdagens kjas og mas. Vi begynte derfor med det jeg antok ga størst sannsynlighet for napp på dorgestengene, nemlig å tøffe nærme land med gjedd

Full rapport kommer, men foreløpig to gjedder og en undermåls ørret. Alt pent sluppet ut igjen.