Gå til hovedinnhold

Fortid, og litt mulig fremtid - hva med 2023?

Tradisjoner er til for å holdes, og vår kombinerte årskavalkade for 2022 med fremtidsvisjon for 2023 er intet unntak.

Tilsvarende artikkel for 2021/-22 kan leses HER.

Blogg og YouTube.

2022 har for bloggen vært et ganske normalt år. Dag meldte overgang til Team Krokodille rundt årsskiftet 2021/ 2022, og det har unektelig påvirket vår filmproduksjon, men i mindre grad artiklene våre. Denne artikkelen blir vår artikkel nummer 1063 siden oppstarten, og med det ble det publisert 33 artikler i 2022. Det er riktignok en nedgang fra 2021, men den nedgangen stammer fra at undertegnede har publisert turrapporter på månedlig basis i 2022 mens jeg gjorde det mer per tur tidligere. Noe færre artikler men dermed omtrent det samme innholdet som flere artikler hadde før. Til gjengjeld kom Vera for alvor inn i teamet i 2022, og har allerede laget flere artikler innen DIY-feltet.

Team Colibri har i 2022 bestått av:

Team Colibri anno 2022

For egen del anser jeg meg som ferdig med å produsere barn, men Lars, Fredrik og DC har vært i full gang på hver sin kant og teamet fikk hele tre nye juniorer i 2022. En regulær baby-boom, så uten å gå i detaljer kan det fremstå som noen teammedlemmer brukte tiden med pandemiregler til andre ting enn å holde avstand....

Når tre av fem teammedlemmer er mer eller mindre innsauset i ammetåken påvirker det nødvendigvis aktiviteten i teamet, men det er helt naturlig. Det eneste som er sikkert her i livet er at alt endrer seg. Sammen har teamet likevel brukt 2022 til å lage innhold om marin elektronikk, profilering, debattartikler om forvaltning (eller mangel på det), test av varmeovn for isfiske og ismeitestenger, gjennomgang av diverse utstyrsnyheter og selvfølgelig mye praktisk fiske som turrapporter på blogg og Youtube.

Våre fem mest leste artikler siden bloggens oppstart er ikke overraskende artikler som sammenlikner elektronikk:

5 mest leste siden oppstart

For egen del er det gledelig å se at den ganske tunge artikkelen jeg har skrevet om innstilling er av 2D-ekkolodd allerede er inne på topp fem totalt. Den artikkelen ligger det mange timer bak, og da er det ekstra hyggelig å se at den slår an.

Det er også verdt å merke seg at alle de mest leste er skrevet på engelsk, som igjen henger sammen med trafikk inn til bloggen fra søkemotorer som Google. De fem mest leste for 2022 er omtrent identisk med tanke på tema, det går i valg av marin elektronikk og språket er engelsk:

5 mest leste i 2022

Som før, for de som foretrekker å lese på norsk, kan jeg berolige med at norsk er og blir hovedspråket i TC, og det store flertallet av våre artikler og filmer er på norsk. Dog har vi en leser- og seerskare som strekker seg godt utenfor kongerikets grenser, og dermed havner vårt engelskspråklige innhold høyt opp av det som er mest lest/ sett. Det er rett og slett flere mennesker med sportsfiskeinteresse som behersker engelsk, enn tilsvarende som behersker norsk.

Bloggen ligger nå på 1.692.639 klikk siden oppstarten i 2011. Det er morsomt for en "bloggpappa" å se at smal blogg komplett blottet for kjendiser, konspirasjonsteorier, hudkremer og kostholdsråd leses av såpass mange. Slikt gjør at man får tilbake litt av troen på menneskeheten. Vi ender rundt 260.000 klikk i 2022 isolert. Det er en nedgang på 9% kontra 2021, og kan i tillegg til noe lavere antall publiseringer, tilskrives at Facebook fortsetter å strupe deling av eksternt innhold. Facebook er og blir vår viktigste plattform for å nå lesere og seere, og i 2022 strupet Facebook deling fra Facebooksider (som vår) enda mer.

I 2019 startet vi for alvor å bruke YouTube. Dette eskalerte i 2020 og 2021, da Atle og Dag likte filmformatet. Når de så gikk ut av teamet igjen har publisering av filmer (som antatt) falt som en stein, og med det faller også antall avspillinger. I 2022 publiserte vi bare 11 filmer på YT, mot hele 34 i 2021. Riktignok var mange av filmene i 2021 korte og dreide seg om Colibri Predator Cup, som vi ikke har gående lengre. Per i dag har vi 221.324 avspillinger på YT, mot 177.562 på samme tid i 2021. Med tanke på hvor få filmer vi produserte i 2022, og at vi har mistet de to som var skikkelig gode på filmredigering, er antall avspillinger forbausende bra. Mens bloggen faller svakt, øker YouTube. Det motiverer oss til mer film i 2023, og vi har store planer om noe morsomt for desember 2023 som vi har startet innspillingen av allerede nå.

For egen del testet jeg den nest siste turrapporten i 2022 med rapport som film, og det kan det absolutt hende at det blir mer av det i 2023 for vi fikk mange gode tilbakemeldinger på denne:

Om ikke annet byr dette på variasjon for min egen del, fra de mer tradisjonelle skriftlige turrapportene. Men uansett format og plattform, så vil vi i TC gjerne si:

Tusen takk for at DU bruker av din dyrebare tid på vårt innhold!

Fisket og slikt.

Da dreier vi fra teamet som helhet, og mer over på Vera og meg. 2021 ble mitt beste fiskeår på flere tiår, klarte vi å toppe det i 2022?

2022 startet som vanlig med isfiske. En GEDIGEN endring fra tidligere år var overgangen til elektrisk isbor. Siden jeg fikk et StrikeMaster 40V isbor i julegave fra nettopp Vera, ble isfiskesesongen langt mindre krevende for armene denne sesongen:

Det var dårlig med sjøis sesongen 2021/2022, og vi holdt oss i ferskvann der det primært gikk i isfiske etter abbor og gjedde.

Vera bruker balanse etter abbor.

Vi fikk da også gjedde, abbor, mort og krøkle i løpet av vinteren, men ingen virkelig store.

Isfiske i sol er faktisk ganske trivelig.

Isfiskesesongen kan kort oppsummeres som OK fiskemessig, greit med tanke på mengde men litt skuffende med tanke på størrelse på fiskene vi fikk.

I mars gikk vi gradvis over til kystmeite i Oslofjorden og selvfølgelig kaste - kaste - kaste - kaste - kaste - kaste etter sjøørret.

Knurr i Indre Oslofjord

Mange timer (og mil) langs land på sjøørretjakt.

Vårsesongen ellers ble litt preget av flytting med frist 01.07.22, men fisk fikk vi da uansett. Siden hytta i Vansjø var utilgjengelig for oss på vårparten ble vårfisket etter gjedde tilbragt andre steder. De store unngikk oss i 2022, men mindre gjedder ble det flere av,

Gjedde fra jolla.

Det kanskje beste minnet fra våren/ tidlig sommer var en tur på barndommens gjengrodde stier langs Lysakerelva.

Lysakerlva og lett markfiske var et høydepunkt.

Sommeferien ble brukt på flytting, og ikke minst å få flaggskipet hjem på egen gårdsplass igjen, etter et par år som hyttebåt. I løpet av en helg ble to leiligheter tømt, to uker senere var den siste flytteesken tømt og Vera og jeg kunne puste igjen.

Nytt bosted.

I august tok vi en trollingtur etter min nemesis-art asp, og det ga full klaff:

Vera med asp.

Undertegnede med asp.

For min del er det å endelig ha knukket asp-koden det som står igjen som det fiskemessige høydepunktet i 2022. Arten har vært min nemesis i flere tiår, så dette smakte svært godt.

Fisket i Indre Oslofjord var på mange måter stikk motsatt. Rett og slett bånn i bøtta, min desidert dårligste sesong noen sinne og det sier en hel del for Oslofjorden er ikke kjent for sin fiskebestand.

Det nærmeste jeg kom sjøørret i Indre Oslofjord i år.

Byttefisken var søkk vekk, makrellen var ikke til stede i samme antall som før, og havabboren så vi ikke noe til i 2022 i det hele tatt. Man kan si at elendigheten toppet seg når undertegnedes egen tabbe medførte tauing til land. (Du kan lese hele historien om elendighet HER.)

Så flau har jeg aldri vært tidligere....

Vi trakk derfor vekk fra fjorden, og la turene andre steder, som Vänern og Mjøsa. Det hjalp.

Vera med Mjøsa-ørret.

Det ble en del stang ut for ørretfisket. Vi kroket stor ørret både i Mjøsa og Vänern, men de ville ikke opp i båten. At man mister en bedre fisk nå og da er en del av sportsfisket, men når du mister alle bedre ørret du kroker flere turer på rad, da kan man fort miste troen på det man gjør. Her må vi legge inn et støt i 2023, for denne statistikken kan ikke få stå uimotsagt.

Så kom høsten, som vi brukte på Tyrifjorden med bifangst som resultat, og tok det som et hint om at rettet gjeddefiske var en bedre ide enn å jakte mer på ørret i år. Det ga resultater:

Vera med fin høstgjedde.

Vi avsluttet båtsesongen i midten av november med en tur til Drøbak, med filmen du så lengre opp her som verdig avslutning på den sesongen. Etter en snau måned uten fisking kom det tidlig is på Østlandet, og isfiskesesongen ble innledet 15.12.22 på Ringerike i 13 minusgrader.

Isfiske/ TV-spillfiske.

Ringerike leverte ikke, men noen dager senere tok vi turen sydvestover og som du kunne lese om i DENNE rapporten leverte det så til de grader.

Veras respektable røyepers.

For å svare på mitt eget spørsmål, nei 2022 toppet ikke 2021. Noe dårlig år ble det ikke, så lenge en sportsfisker kommer seg ut og får fisket kan det ikke bli et dårlig år.

Da gjenstår det bare å ønske alle petri brødre og søstre en riktig gledelig jul, og godt nytt år!

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?