Tradisjoner er til for å holdes, og vår kombinerte årskavalkade for 2021 med fremtidsvisjon for 2022 er intet unntak.
Tilsvarende artikkel for 2021 kan leses HER. I den artikkelen gikk det tydelig frem at 2020 ikke ble som forventet, mye grunnet pandemi. Da 2021 kom var vi rutinerte i pandemi-problematikk, men som alle andre klarte heller ikke vi i TC å forestille oss at pandemi fortsatt skulle prege verden rundt oss gjennom hele 2022. Uansett så teamet slik ut i det vi entret 2021:
Team Colibri anno 2021 |
Blogg og YouTube.
Med tanke på antall klikk, så har bloggen klart seg forbausende bra i en tid der mange ser på bloggkonseptet som dødt. Per nå har vi 1030 publiserte artikler, en økning på 65 artikler kontra 2020. Artiklene som publiseres ser ut til å treffe godt også i 2021. For undertegnedes del hadde jeg forventet en betydelig nedgang i 2021, siden Atle gikk inn i teamet i 2019 og ut igjen i 2020, og det er et faktum at han produserte mye bra stoff. (Atle finner du igjen som Team Krokodille.)
Antall artikler som publiseres har stabilsert seg. Som i 2020 har flere teammedlemmer hatt andre ting enn blogg i fokus dette året, sånn er livet. Flytting, oppussing, jobb, familie og diverse andre ting må nødvendigvis prioriteres før det som tross alt er en hobby. Men her er en av to fordeler ved å være flere på samme plattform. Det er alltid en som er i "produksjonsmodus" så Team Colibri stopper ikke helt bare fordi flere medlemmer befinner seg i en periode med andre prioriteringer enn blogging. Den andre fordelen er variert innhold, en variasjon som ikke hadde vært mulig med bare en eller to skribenter. I 2020 har vi for eksempel laget innhold om fiskereiser, båtmotorer (både elektriske- og forbrenningsmotorer), marin elektronikk, isfiske, havfiske, vindusfiske, kystnært fiske, hummer og mye mer.
Som i 2020 ser vi en dreining bort fra bloggen som kanal, og over til andre plattformer. Saker som ikke krever mange bilder eller mye tekst går rett på Facebook eller Instagram, ikke via bloggen. Dette er helt bevisst og henger sammen med Facebooks "kvelertak" på eksterne lenker hvor spredningen av en publisering på Facebook med ekstern lenke bremses kraftig opp, mens en publisering uten ekstern lenke ikke bremses på samme måte men får en mer naturlig spredning relatert til likes og kommentarer. Kildene til trafikk inn til bloggen er i all hovedsak nettopp Facebook (for nye artikler) og Google (for eldre artikler), så hvordan disse to aktørene styrer brukerne sine påvirker oss, og skal vi være dønn ærlige så påvirker det oss mer enn det faktiske innholdet vi publiserer.
Våre fem mest leste artikler siden bloggens oppstart er ikke overraskende artikler som sammenlikner elektronikk:
5 mest leste totalt. |
Det er også verdt å merke seg at alle de mest leste er skrevet på engelsk, som igjen henger sammen med trafikk inn til bloggen fra søkemotorer som Google. De fem mest leste for 2021 er omtrent identisk med tanke på tema, det går i valg av marin elektronikk og språket er engelsk:
5 mest leste i 2021 |
For de som foretrekker å lese på norsk, kan jeg berolige med at norsk er og blir hovedspråket i TC, og det store flertallet av våre artikler og filmer er på norsk.
Bloggen ligger nå på 1.433.866 klikk siden oppstarten i 2011. Det er slettes ikke galt for en smal blogg komplett blottet for kjendiser, konspirasjonsteorier og kostholdsråd. Vi ender rundt 285.000 klikk i 2021 isolert. Det er en nedgang på på cirka 8% kontra 2020, men dobling kontra 2019 (hvor vi publiserte 82 artikler, altså 17 flere enn i 2021). Vi publiserer noe mindre på bloggen, men får flere klikk på hver enkelt artikkel. Det kan se ut som våre lesere foretrekker kvalitet kontra kvantitet, noe som ikke bør overraske noen med tanke på at mye av det vi publiserer er ganske smalt og nerdete.
2021 i tall per 26.12.21 |
I 2019 startet vi for alvor å bruke YouTube, og dette har fortsatt. Per i dag har vi 177.562 avspillinger på YT, mot 118.884 på samme tid i 2020, og vi publiserte 34 filmer i 2021. Mens antall klikk på bloggen har gått ned det siste året, øker vi på YT.
Siden vi også laster opp våre filmer direkte på Facebook blir mange av de sett der, og blir dermed "klikket forbi" av samme følger på YT, noe som innebærer at YT på mange måter fungerer mer som et arkiv for film enn som publiseringskanal for oss. Om det så er søkbarheten (som er mye bedre på YT enn Facebook) eller at nordmenn begynner å våkne opp for YT som bidrar til at vi øker på YT vet vi ikke, men øker gjør vi.
Film er en presentasjonsmåte som stadig øker, uansett om det er på YT eller direkte på Facebook. Dog er jeg personlig ikke veldig opptatt av hverken antall klikk, eller antall artikler/ filmer. Jeg personlig er opptatt av at teamet skal like det de holder på med, og at de som leser/ ser på det vi produserer skal få noe ut av innholdet. Samtidig må jeg innrømme at tallene tyder på at folk nettopp liker det de leser og ser på, så det ene utelukker ikke det andre. Gode tall er alltid hyggelig.
Tusen takk for at DU bruker av din dyrebare tid på vårt innhold!
Vi kan ikke kommentere 2021 uten noen ord om Colibri Predator Cup. CPC som konkurranse hadde sitt første år i 2020, og ble gjentatt med noen små endringer i 2021. Oppsummeringen av CPC 2021 kan du lese HER. Med en halvering av antall deltagere fra 2020, ble det naturlig å sette sluttstrek for CPC nå, det blir ikke CPC i 2022. Det var gøy mens det varte, og vi håper både deltagere og øvrige følgere hadde det minst like gøy underveis som oss.
Fisket og slikt.
En vårtur til Risør ga uttelling. |
Fang og slipp av kveite på 185cm. |
Pukkellaks stod ikke på planen i Lofoten, men Vera fikk uansett to. |
En "nemesis" mindre. |
Vilt og vakkert i Geiranger. |
Fløyfisk fra Indre Oslofjord. |
Kystmeite med Oslo i bakgrunnen. |
Spåkulen.
Da gjenstår det bare å ønske alle petri brødre og søstre en riktig gledelig jul, og godt nytt år!
Undertegnede med venner.... |
Kommentarer
Legg inn en kommentar