Av de tre ulike designene vi tar for oss her er det 3 ulike måter å bremse spolen på. Det å bremse spolen er essensielt ved kasting for å hindre "backlash", "kråkereir", "overrun" etc., altså at spolen overroterer under utkast eller fortsetter å rotere etter at agnet treffer vannet. Når agnet treffer vannet ønsker man at rotasjonen i snella skal stoppe, men grunnleggende fysikk tilsier at dette ikke skjer av seg selv, derav spolebremsens funksjon i snella. For å komplisere det hele kan man også legge til at generell luftmotstand, vind, utformingen av agn og tyngden av agn er med på å påvirke hastigheten snøret dras ut av spolen. Dette kan variere underveis i kastet og betyr at kastebremsen også spiller en viktig rolle før agnet lander i vannet. Nettopp kastebremsen er ulikt utformet mellom ulike merker og sammen med spolebremsen er korrekt bruk og forståelse av din snelle essensielt for å få mest ut av hvert kast.
Japansk Abu Garcia LV7 med klassisk Abu-designet brems |
Vi starter med et par gode sneller fra Abu, og tar først en titt på LV7 fra Japan. Dette er ei snelle i Revo-familien, men kun solgt i Japan. Snella har likevel det velkjente magnetiske bremsesystemet Abu bruker i mange sneller. Snella er produsert i Korea. I sideplata som er tatt av ser man på bildet 6 magneter, 3 store og 3 små. I tillegg er det plass til 2 av hver for å fylle opp. Disse er med vilje fjernet, og når man begynner med slikt bør det balansere mellom store og små. Funksjonen til disse små magnetene er å "trekke til seg spolen" når den roterer fritt ved utkast, som resulterer i bremsing av spolens hastighet. Styrken magnetene har avhenger av justeringen man selv gjør på utsiden av sideplata. Mer om den når jeg viser neste snelle fra Abu.
Magnetbrems fra Abu. Kan poleres for optimal effekt mot spoleveggen |
Antallet magneter sier noe om justeringsmulighetene og man ser ofte at i de mer raffinerte snellene er det flere magneter å justere med.
Nærbilde av spolen til Revo LV7, kort skaft i motsetning til neste Abu-snelle |
På bildet over ser vi nærbilde av selve spolen som sitter på et kort skaft. Dette vil variere med merkene men også innenfor samme merke. Er du ute etter å modifisere ei snelle med for eksempel lettere spole må du først sjekke kompatibilitet. En god start er å sjekke ut hedgehog-studios, en japansk side med god oversikt over kompatible deler til en rekke sneller fra flere ulike merker. Jeg har tidligere skrevet om oppgradering av lagre i en rimeligere Abu Black Max, som du kan lese her. Et godt tips til deg som ønsker å bytte ut spolen på ei snelle er å vurdere å oppgradere kulelagrene samtidig. En oppgradering av spole betyr ofte en lettere spole, som igjen betyr at den stiller høye krav til kulelagrene.
Black Max i original utførelse |
Abu Black Max er nå erstattet av liknende modeller, men er fortsatt mulig å få tak i. Dette har i mange år vært ei populær snelle å modifisere, og det sier litt om potensialet i denne budsjettvennlige snella. På bildene ser dere ei original snelle som ikke er jobbet med. Som med LV7 er det magnetbrems, men halvparten så mange magneter og kun av en størrelse. Legg merke til spoleakselen som her er vesentlig lengre enn på LV7. Det betyr at spolene ikke kan byttes om selv om de i prinsippet bruker samme bremsesystem. Black Max er forøvrig produsert i Kina.
Justering av Abu magnetbrems, likt på de aller fleste modeller |
Justeringen av magnetbremsen gjøres som nevnt på utsiden av sideplata med en vrider som går fra max til min. På max har magnetene full effekt, mens dette naturlig nok avtar mot min. Jo færre magneter man plasserer inne i sideplata jo mindre effekt får justeringen på utsiden.
Spoler fra to veldig forskjellige Daiwasneller som kan brukes om hverandre |
Over til Daiwa, som med sin SV-spole har tatt kastebrems til et nytt nivå. Det tror jeg ingen kan argumentere mot, men det betyr ikke at SV-spolen til Daiwa er overlegen andre løsninger og spesielt for maksimal kastelengde finnes det bedre alternativer.
Det er nå det begynner å bli i overkant teknisk.. |
SV-spolen har i utgangspunktet en veldig simpel utforming. Det er en vanlig spole som kan fås i ulik utforming, grunn spole, dyp spole, lettvektsspole med en rekke "luftehull" osv. Dessuten samarbeider Daiwa tett med SLP Works som lager mange egne spoler til Daiwa som en videreutvikling til de originale. På bildet over ser man en klassisk SV-spole som stammer fra en litt eldre snelle. Denne kan fint brukes i nye sneller med samme dimensjon. For Daiwa sin del er det ofte snakk om sneller i 700-, 800- eller 1000-størrelse. Har du en spole til en 1000-størrelse så vil den ofte passe fint i en annen snelle med samme spolestørrelse.
To sneller, kun en med betegnelse SV. Men begge bygger på samme prinsipp |
Som de fleste sikkert har lagt merke til har SV-spolene en ekstra spole eller induktor på utsiden av selve spolen og måten denne er festet på akslingen gjør at den kan flytte seg ut eller inn fra spolen under utkast, men den sitter fast og spinner ikke på akselen. I sideplata ser man at det er flere ringer, og da disse er magnetiske er det her bremsing skjer. Når spolen roterer ved utkast flytter induktoren seg ut fra spolen under akselerasjon og dermed kommer en større flate i kontakt med magnetene i sideplata. Når akselerasjonen avtar utover i kastet går induktoren tilbake på plassen sin. På den måte har man en variabel magnetisk brems som bruker sin egen hastighet til å regulere påført bremsekraft uten manuell justering fra brukeren.
Justeringen skjer på sideplata |
Justering av bremsekraft på en SV-spole skjer på sideplata enten med et skruhjul med tall eller via Daiwa sitt Magforce system. Uansett om din snelle justeres med tall fra 1-10/1-20 eller med Magforce som vist i neste bilde er prinsippet at det flytter magnetringene nærmere spolen. Å flytte magnetringene nærmere spolen gjør at større areal av induktoren beveger seg inne i magnetfeltet ved utkast og gir bedre kontroll i kastet. Dette er grunnen til at visse Daiwasneller har blitt markedsført som umulig å påføre "backlash". Men som alle vet, alt er mulig..
Magforce 3D på en custom Daiwa T3 |
Snella på foregående bilde har et Magforce-system hvor man justerer kastebremsen med 3 klikk fra full brems til nesten null brems. Snella, en T3 er produsert ved Daiwa sin fabrikk i Thailand.
Steez med vanlig SV-spole |
Daiwasnellene i denne artikkelen er begge av typen 1016 og går fint å bytte om mellom snellene. På de nyeste toppmodellene har Daiwa lagt til noe de kaller "Boost", SV Boost er en SV-spole med en ny induktor som kan bevege seg enda et hakk lenger ut enn standard SV. Dette "booster" bremsing under kastet og skal gi enda mer kontroll. Undertegnede har selv testet dette på nyeste Zillion og vurderer å skaffe en slik spole til Steez. Alle Steez-modellene produseres fortsatt i Japan.
Sist, men ikke minst. To flaggskip fra Shimano |
Shimano representeres her ved en 2020 Metanium MGL og en 2018 Aldebaran MGL fra Japan. Shimano er i motsetning til Daiwa litt mer begrenset når det gjelder å bytte spoler. Dette er riktignok to ganske forskjellige modeller så man ville forvente ulik spolestørrelse, men i tillegg til den opplagte forskjellen i bredde legg merke til at akslene er ulik dimensjon. Mindre opplagt er det at den bredeste spolen tilhører den vesentlig lettere Aldebaran.
I begge disse snellene finner vi Shimano sin SVS Infinity kastebrems og begge har 4 justerbare bremseklosser på spolen. Lar man disse være "løse" har man de "AV", men klikker man de på plass inn mot senterringen er de "PÅ". Justeringen av bremsestyrke skjer på sideplata ved hjelp av et hjul med tall. Dette justerer bremsing omtrent som med en bil med skiver og bremseklosser. Jo mer du presser på (høyere tall) desto mer bremser spolen under kastet.
Den litt eldre Aldebaran har en annerledes sideplate, men prinsippet er det samme |
Aldebaran styres på akkurat samme måte, men denne spolen er vesentlig lettere enn Metanium. God kastebrems er essensielt når man kaster lette agn, og en lettet spole gjør det mulig å opprettholde god kontroll.
Enkel justering på sideplata, SVS Infinity |
Justeringen på Shimano med SVS Infinity skjer med hjulet på siden. Et godt utgangspunkt ved jiggfiske hvor agnet ofte er kompakt og gir lite luftmotstand er å vri hjulet til et punkt mellom 4 og 6 og ha 2 bremseklosser PÅ.
Hvilke sneller jeg foretrekker avhenger av fisket jeg skal bedrive. Man kan nok konkludere med at det er Daiwa sine spoler og kastebrems som gir mest kontroll og er definitivt mest brukervennlige. Her justerer man kun utvendig og spolen sørger selv for optimal brems. Vær obs på at mange Daiwa-sneller føles tørre når de tas ut av esken. Gi de en runde med kvalitetsolje om det er tilfellet.
Enklere justering enn SV-spoler får man neppe |
Abu sine sneller i denne artikkelen har klassisk magnetisk brems. Prinsippet er enkelt, tilgangen til innsiden for justering er også enkel og skruen på utsida er lett tilgjengelig. Men dette er ikke noe nytt, og mange vil nok sitte igjen med en følelse av at det trenger en oppdatering.
Klassisk magnetbrems, enkel i bruk |
Shimano sitter nok igjen med de lengstkastende snellene i denne artikkelen. Spolene spiller en viktig rolle, og de lette men robuste MGL-spolene til Shimano er rett og slett gode. Utfordringen til Shimano er at snellene ikke er de enkleste å justere. Det mangler klikkelyder på justeringshjulet, og på de nye snellene må man vri løs sideplata fra en pakning som sitter der for å beskytte mot vann og smuss. Spolene til Shimano sitter også veldig godt slik at det krever litt overtalelse å få de løs. Men byggekvaliteten er som vanlig helt på topp, og snellene er veldig godt smurt.
Skal man ha ei snelle til jiggfiske har man sannsynlig ikke behov for den råeste kastebremsen på markedet, med mindre man ønsker det. Forutsigbar vekt og lite luftmotstand gjør det enkelt å stille inn de fleste sneller. Skal du derimot kaste med wobblere av ymse slag eller variere mellom jigg, wobbler, spinnerbait osv., får man stor glede av en god kastebrems. Det er også som med mye annet, man får som regel det man betaler for...
Kommentarer
Legg inn en kommentar