Gå til hovedinnhold

Dette bør du gjøre før du setter bort fiskebåten for vinteren


Den kjipe kalde tiden er her, og selv om mange av oss bruker båten gjennom vinteren også er det vanligste å la båten hvile noen uker i vinterhalvåret. Her ser vi på hva du bør gjøre i den forbindelse.

Det finnes mange guider på nett om "vinterkonservering" av båt og motor. Felles for de fleste av disse er at de er skrevet for båteiere flest, og rent statistisk sett er det en båteier som bruker båten lite og kun med solbrillene på. Siden vi sportsfiskere ofte har vesentlig mer bruk av båten enn det, og ikke minst strekker sesongen så langt vi kan i begge ender, er det ikke gitt at slike guider er like relevante for oss. Vi må være nøyere med noen ting, mens vi kan se bort i fra andre aspekter.

Litt is er ingen hindring, men ofte må båten få en liten pause på land.

1. Planlegg.

Siden dette skrives i november er dette punktet delvis kjørt allerede.... Det er uansett greit å ha en liten plan for hva som skal gjøres av hvem (deg eller et verksted/ marina), hvor det skal gjøres og hvor lang tid det tar. Sist men ikke minst må man ha en plan for hvor båten skal lagres. Personlig bruker jeg rundt 6 timer på min variant av "vinterkonservering", men hvis du planlegger å gjøre alt selv for første gang bør du sette av en hel dag.

2. Vedlikehold av motor.

Her kommer det første punktet som gjerne avviker litt mellom oss som er "ivrig sportsfisker" og de som ser på båten som en badeplattform. 

Vedlikehold av motor kan du fint gjøre selv.

Vi sportsfiskere drar på oss langt flere brukstimer enn snittet, samtidig som vår motor ikke står i ro så lenge under vinterhalvåret. I diverse guider kan du lese om at motor og slanger må tømmes for bensin, tanken skal enten være helt full eller helt tom (det siste er i praksis umulig hvis man har innebygget tank), forgasser skal renses, tennplugger skiftes etc. For oss som er ivrige båtbrukere og fyller bensin i Norge, er mye av dette fullstendig unødvendig, rett og slett fordi båten ikke skal stå lagret så lenge og etanolnivået i bensinen her er fortsatt ganske lavt. For min egen del er båten sjelden stillestående på land mer enn 6-8 uker i løpet av vinteren. Bensinen rekker ikke å bli gammel på den tiden, en eventuell forgasser rekker ikke få kokslag, slanger og pakninger rekker ikke å forvitres. 

Det finnes mange ulike tilsetningsstoffer for bensin på markedet. Dog er det et faktum at med den bensinen som selges i Norge i dag så finnes det ikke en eneste uavhengig undersøkelse som viser at slike tilsetningsstoffer har noen reell effekt med så kort lagringstid som vi snakker om i denne artikkelen. (Bensin degraderes som hovedregel gradvis fra tre måneder.) Bensin som har blitt "dårlig" merker du nesten umiddelbart etter at du har startet motoren din, i form av ujevnt turtall på tomgang eller at motoren dør. Opplever du dette bør du for all del skifte bensinen på tanken, men du vil ikke oppleve dette så lenge bensinen var bra da du fylte den og båten lagres kortere enn 3-6 måneder. I land som bruker høyere mengde etanol i bensinen selges det midler som skal hindre etanolen i å binde seg til vann, men heller ikke for det finnes det noe som helst uavhengig dokumentasjon på effekten i motoren din så lenge den er produsert de siste ti årene. Per i dag er slike midler unødvendige og uten dokumentert effekt på en moderne motor. Dog gir de sikkert endel meromsetning hos diverse forhandlere..... (Les mer om temaet i DENNE artikkelen.)

Derimot bør du inspisere bensinfilteret ditt. Det varierer hvor mange filtre man har, i min båt er det ett filter i båten og ett i motoren. Se etter vann og møkk, skift om nødvendig.

Neste punkt i disse guidene er gjerne skifte av tennplugger, filtre etc i motoren. Igjen er dette ofte helt unødvendig som høst-aktivitet for oss som bruker båten mye. Vi skal følge serviceintervallene, de finner du i manualen til motoren din. 

Logg av vedlikehold i Vesselview Mobile.

Tenk deg at du skal reise bort i noen uker, leverer du bilen din på verksted for full service på grunn av den skal stå stille en måned eller to? Hvor ofte bytter du tennplugger i en moderne bil? Her henger det igjen endel oppfatninger i diverse guider fra den gang vi brukte totaktere som dessuten fikk for fet oljeblanding i bensinen sin store deler av driftstiden.

Serviceintervallene forteller deg hva som skal gjøres og hvor ofte. Disse skal du følge. Som et eksempel skal oljeskift i motor typisk gjøres hver 100. driftstime eller en gang i året (dersom du ikke når 100 timer på ett år). Dette kan du fint gjøre selv, og høsten er en perfekt tid å gjøre dette på så du slipper å bruke den første fine vårdagen på dette men kan fiske den dagen i steden. Vi har skrevet guider for skifte av olje:

Skifte av motorolje.

Skifte av girolje.

Hvis det er kaldt når du skal skifte olje, er det en stor fordel om motoren får gå seg varm før du skifter oljen. Da renner den gamle oljen båder raskere og bedre ut enn dersom den er kald. 10-ish minutter med litt turtall holder lenge.

Klar for oljeskift.

Oljeskift er ikke bare viktig vedlikehold, det gir deg en pekepinn om potensielle problemer. Igjen er det en fordel å få den pekepinnen på høsten, da har du god tid til utbedringer før ny sesong. Typisk ser du etter tegn på vann i oljen (både fra motor og girhus). Risikoen for at vann i oljen skal gi frostspreng er dog minimal, det skal være veldig mye vann (eller tilsvarende lite olje) for å få frostspreng i motor eller girhus siden oljen som er der sørger for at vannet som eventuelt er der ikke fryser skikkelig. Du skal med andre ord være ekstremt uheldig om manglende oljeskift på høsten skader motoren din.

Å skifte tennplugger hver høst på en motor som går 20-300 timer hvert år er helt undøvendig for de aller fleste. Unntak kan være på eldre motorer som ikke brenner rent nok, du kan bokstavelig talt se på en tennplugg når den bør skiftes. Ser den ny ut behøver du ikke å skifte den, enkelt og greit.

Noe jeg derimot anbefaler på det sterkeste, er at motorer som brukes i saltvann ferskvannskjøres skikkelig før lagring. Salt er og blir det som tar livet av flest båtmotorer her i Norge. Du trenger ikke å tilsette noe som helst til vannet, rent ferskvann er alt som skal til. Etter ferskvannskjøringen tilter du motoren opp og ned noen ganger så alt kjølevannet renner ut, og så lar du den stå nede. Uansett om motoren skal stå noen timer eller i flere måneder, den skal alltid stå nede hvis det er fare for frost. (Selv om båten ligger på vannet.)

Du kan utføre alt av service og vedlikehold på motoren din selv, så lenge du har kompetanse til å gjøre det og dokumenterer hva du gjør. Dette påvirker IKKE garantier eller reklamasjonsrett, en forhandler kan IKKE kreve at service skal utføres noe spesielt sted, bare at det skal utføres. 

3. Få det tørt, men enda viktigere; hold det tørt.

Norge er et vått land. Båtene våre blir våte, og det er en fordel å få bort så mye av den innvendige fuktigheten som mulig. Det er VELDIG viktig at det ikke står vann noe sted som kan gi frostspreng, for eksempel i live-well, i pumper eller i kjølsvinnet. Frem med klut og svamp og få ut så mye vann som mulig, tørrkjør pumper noen sekunder så du er sikker på at alt vann er ute, og vurder å helle litt frostveske i live-wellens sluk så du er helt sikker. 

Tøm båten for ting som kan holde på fuktighet, desto mer du tar ut desto bedre. Alt av puter, redningsvester og slikt MÅ ut av båten og lagres innendørs om mulig. Desto mindre du har liggende i båten, desto mindre overflate er det for fuktigheten å sette seg på, og desto tørrere blir båten. Åpne alle luker og la de stå åpne.

Sørg for at det som eventuelt skal være igjen ligger luftig, og åpne lukene.

Rengjør gjerne båten både innvendig og utvendig. Finn frem støvsugeren og støvsug innvendig, vask bort flekker og da spesielt flekker/ rester av mat/ drikke. Slike rester er en invitasjon til mus, og mus i en båt kan gnage på ledninger og slanger. Skal båten lagres utendørs er det umulig å unngå at en mus eller to finner veien innom båten din, men du skal sørge for at de ikke har noen grunn til å flytte inn permanent. 

Støtt opp presenningen så snø og vann ikke samler seg.

Du må for all del IKKE tette rundt båten helt med presenningen eller trekket, da vil du få problemer med kondens som igjen gir deg mugg og råte inne i båten. Det må være GOD lufting i en båt som lagres, uansett om den stå inne eller ute. Vår guide til presenning på båt finner du HER. I den artikkelen finner du mange tips og råd som kan spare deg for både penger og irritasjon.

Har du tett trekk på båten, så sørg for åpninger.

4. Pass på batteriene dine.

Igjen et punkt hvor sportsfiskeren ofte avviker litt fra "sol og bad"-folket. I en sportsfiskebåt har vi gjerne flere batteribanker, og de har ulik kjemi. Men det betyr ikke at dette er vanskelig.

  • Litiumsbatterier - disse skal IKKE fullades før lagring. Sjekke manualen men ofte skal spenningen ned rundt 70%. De skal typisk IKKE lagres i minusgrader så ta de ut av båten.
  • Blybatterier - disse skal fullades før lagring, og kan gjerne stå igjen i båten. Står batteriet igjen i båten skal du fysisk koble fra ledningen på pluss-polen (rød). 
  • Felles for begge batterityper er at de ikke trenger vedlikeholdslading på de 1-3 månedene vi sportsfiskere typisk lagrer båten. Vedlikeholdslading av batterier som er frakoblet elektrisk anlegg i minusgrader kan forkorte levetiden på batteriet så legg vekk laderen med god samvittighet. 
Uansett type batteri så er høsten en bra tid å legge nytt polfett på batteripolene. Polfett beskytter mot korrosjon, er enkelt å bruke og koster noen få tiere for en tube. Tørk av det gamle og legg på nytt, det er ikke mye som skal til.

5. Ta en sjekk da vel.

Siden du uansett tømmer båten og går gjennom luker og hulrom for å sjekke for vann, er dette et godt tidspunkt å se over det elektriske anlegget. Som for oljeskiftet er det ingen krise å utsette dette til våren, men gjør du det nå så kan du fiske til våren i steden. 
Mye kabler på trange steder, men sjekk de uansett.

Sjekk at koblinger sitter skikkelig fast, at plastlaget på diverse ledninger er uskadet og at det ikke er korrosjon noe sted.

Etter og før sliping for å fjerne korrosjon.



6. Etterse.

Står båten din ute bør du etterse den den jevnlig. Spesielt før og etter sterk vind er det et poeng at presenningen sjekkes. Har du båten din lagret et sted med flere båter, så kikk gjerne litt på de andre mens du uansett ser på din, og send en SMS til de andre båteierne om at du har gjort det. Sannsynligvis gjengjeldes tjenesten og du kan sove enda litt bedre gjennom vinterdvalen.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?