Gå til hovedinnhold

E10 - er båtlivet som vi kjenner det slutt?


Fra 01.01.23 er E10 den nye bensinstandarden i Norge, og utover våren vil dette drivstoffet gradvis overta for dagens BF95. E10 har et potensiale for å skape STORE problemer for deg som båteier, er du forberedt?

Ja, overskrift og ingress er dramatisk, nesten som et "click-bait". Men E10 kan virkelig bli dramatisk for deg og båtmotoren din, hvis du ikke kjenner til de potensielle utfordringene og gjør hjemmeleksen din. Diverse interesseorganisasjoner for båtlivet skriker og hyler om krise, Facebook flommer over av poster og kommentarer om kommende elendighet og motorstopp, og allerede nå (før noen har rukket å få E10 på tanken) skylder man på E10 for startproblemer da båten kom ut av vinterdvalen. 

Pust med magen og fortsett å lese. Her skal vi se på hva de utfordringene kan være, og hvordan du løser dette på best mulig måte. BF95 E10 blir i praksis å finne i norske bensinpumper fra 01.04.23.

Kommer disse hverdagsheltene til å bli overarbeidet med E10?

La oss begynne med navnet og litt teori, E10. E står for etanol, kjemisk formel C2H5OH. Etanol er en alkohol, som sådan ikke ulikt det de fleste av oss har i glasset når vi nyter utepilsen som også dukker opp nå på vårparten. BF95 er blyfri bensin med oktan-nivå 95. Oktan har kjemisk formel C8H18, og BF95 inneholder 95% oktan. Oktan sa tidligere noe om evnen til komprimering før selvantenning, men i dag tilsettes det andre stoffer i bensinen som hindrer selvantenning så dagens oktan-tall sier i praksis noe om hvor mye kraft som kan hentes ut fra eksplosjonen som skjer når bensinen antennes. 

Nå kommer BF95 E10, som avløser dagens BF95 E5. Med andre ord BF95 som er blandet ut med maksimalt 10% etanol kontra 5% tidligere. I avsnittet over så du den kjemiske formelen for både oktan og etanol, og kikker du på de en gang til vil du se at de har mye til felles. For de som sovnet i kjemitimen, så kan vi litt enkelt si at begge deler brenner godt, og det er nettopp (for)brenning av drivstoff som er det som gjør at motoren din driver båten fremover. Så langt er alt vel.

Etanol har tre ulemper sett fra et perspektiv for drivstoff. Den lille ulempen er at det gir noe mindre energi når det antennes kontra "ren" bensin. hadde du rent teoretisk fylt en tank med "ren" BF95 og en tank med ren etanol, så vil du komme lengre raskere med den rene bensinen enn den rene etanolen. Men selv om man "mister" energi med etanol, er uansett miljøregnskapet bedre med etanol enn uten, så lenge etanolen kommer fra en bærekraftig kilde (og det gjør den her i Skandinavia). (KILDE) Her i Skandinavia er BF95 E10 noe av det bedre du kan fylle på tanken din, både fra et miljø-/ klimasynspunkt og for din lommebok. 

E10-symbolet gjør at vi båteiere må tenke oss litt om.

Den første store ulempen er at etanol reagerer med sine omgivelser på en annen måte enn ren bensin. Etanol er etsende, og kan skade diverse komponenter det kommer i kontakt med, som drivstoffslanger, forgassere, flottører, bensinpumper, filterhus og så videre. Etanol fordamper dessuten på en annen måte enn ren bensin, og kan derfor bidra til at gummipakninger tørker ut og mister sin tettende effekt. Hvis du synes det høres ut som en oppskrift på et dyrt motorhavari, så er du ikke helt på villspor.... Du bør defintivt børste støvet av manualen til motoren din, og sjekke om akkurat din motor har E10 listet opp som et drivstoff motoren din tåler. Dersom du har fast montert bensintank, bør du gjøre en tilsvarende sjekk for selve tanken din, og koblinger og slanger mellom tank og motor. Alle moderne firetakts påhengsmotorer takler E10 helt fint, men er motoren din eldre enn 10-ish år bør du lese manualen ekstra nøye. Feks er alle Mercury produsert etter 2000 godkjent for bruk med E10, og flere motorer som er eldre er også godkjent. (KILDE) I den grad du får problemer her, er det sannsynligvis ikke motoren i seg selv men tank og slange i båten, som igjen går sakte i oppløsning og sender avleringen av dette inn i motoren din. Så sjekk den tanken og slangene dine.

Sjekk manualen din! Her fra min Mercury.

Hva om motoren min ikke tåler E10? Ja, da er det så enkelt som at du må slutte å fylle BF95, og bruke enten B98 eller alkylatbensin (renset bensin, men NB - de færreste større firetaktere tåler alkylat). Det er selvfølgelig litt surt for den det gjelder, ettersom prisen for dette er høyere per liter, og tilgjengeligheten er dårligere. Men skal vi være litt kyniske så vil dette i praksis være et problem kun for eldre motorer, og en motor blir i hovedsak så gammel fordi den er lite brukt. Bruker man motoren lite, ja da er merkostnaden og merarbeidet ved BF98 kontra BF95 også mindre enn det er for oss som bruker hundrevis av liter bensin hver sesong, kanskje noen tusen liter. Så får landets veteranbåtentusiaster som legger ned hundrevis av timer i vedlikehold og stell av sin matchende gamle motor ha oss unnskyldt for kynismen. Dere gjør en fantastisk innsats for å bevare en kulturarv, og BF95 E10 gjør den jobben litt værre. 

Den andre store ulempen er nok den som "folk flest" bør tenke på, den handler om vann og lagring. Båter befinner seg som kjent i et fuktig miljø, og vann i bensinen er på ingen måte noe nytt. Du vil få vann i bensinen din nesten uansett hva du gjør, delvis fordi det dannes kondens i tank og slanger og delvis fordi det er bittelitt vann i bensinen allerede når du kjøper den. Det handler altså ikke om å unngå vann i bensinen, men om hva du skal gjøre med vannet. 

God spyling før vinterlagring, nå legger vi til fylling med BF98 på listen.

Siden alle motorpodusenter vet at det vil være noe vann i bensinen, er motoren din konstruert for å tåle det. Det den ikke tåler, er for mye vann. Derfor har motoren din minst ett bensinfilter, hvis hovedformål nettopp er å skille ut vann fra bensinen, og det filteret MÅ du kontrollere (og eventuelt bytte) minst hvert år. Har du fastmontert bensintank, eller en løs tank liggende fast i båten, bør du også ha et forfilter, som tar unna enda litt vann før det når filteret i motoren din. Etanol binder vann, så med økt innhold av etanol, fungerer filtrene dårligere, de skiller ut mindre av vannet enn med "ren" bensin, og du vil få mer vann enn tidligere inn i motoren din, og brennkammeret. Så lenge motoren din er konstruert for E10, og du har skikkelig filtrering, så er dog ikke dette et problem i seg selv, for dette takler motoren din. Fordelen med at etanol binder vann, er at vann som ellers hadde blitt liggende igjen i tanken din nå dras ut, og fordamper i forbrenningen. 

Ved oljeskift skal OGSÅ filtre kontrolleres.

Der vannet blir et problem, er når bensinen blir gammel. Nå er det ikke noe nytt at gammel bensin mister kvalitet, men med høyere innhold av etanol blir disse negative effektene forsterket. Det blir enda viktigere å lagre bensinen på en god måte (mørkt, lufttett og med stabil temperatur), noe som er tilnærmet umulig å få til i en båt ved mindre du har vinterlagringen i temperert hall/ garasje og en bensintank som kan stenges helt. I praksis får de færreste båteiere til god lagring av bensin. Løsningen på dette er BF98.

Når høsten og sesongslutt nærmer seg, så fyller du BF98. BF98 tåler lagring enda bedre enn BF95 E5 vi har brukt i årevis. Allerede med BF95 E5 har det vært et kjent "triks" at sesongens siste fyllinger gjøres med BF98, samt at første fylling i ny sesong også gjøres med BF98, for å slippe startproblemer med "gammel" bensin. Det samme vil gjelde for deg som bruker båten din så lite at bensinen blir gammel selv i sesongen, hold deg til BF98 så slipper du å tenke mer på saken. 

Finnes det noen mirakelkur?  

Her er det fristende å svare "ja, bruk årer eller seil", men kuren er enkelt og greit BF98. Det finnes et stort utvalg av tilsetningsstoffer du kan blande inn i bensinen din, men med tanke på akkurat E10 så er det så vidt meg bekjent ikke et eneste ett som kan dokumentere noen effekt. For å si det litt enkelt, hvis den mirakelkuren hadde eksistert så hadde den vært tilsatt bensinen før du kjøper den.

Tvert i mot så kan enkelte av "mirakelmidlene" der ute være skadelige for motoren din i kombinasjon med E10, ved å binde etanol og vann så det tetter filtre, dyser og tilsvarende. Det desidert beste du kan gjøre er å BRUKE motoren din, og fylle BF98 før og rett etter lagring/ opplag.

Neida, du må ikke ta årene fatt om du ikke vil.

Nyttige linker rundt E10:

Drivkraft Norge om E10.

Norboat om BF95 og BF98.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of