Gå til hovedinnhold

Oljeskift på Mercury 115 Pro XS - motorolje

I forrige artikkel så vi på hvordan man skifter giroljen på en Mercury 115 Pro XS, denne gangen skal vi se på hvordan man skifter motorolje.

Klar for oljeskift
Etter skifte av girolje er neste stopp motorolje. Men før det skal vi repetere litt informasjon fra forrige artikkel. Tanken med denne artikkelen er å si litt om hva jeg gjør når jeg tar en slik enkel service på motoren. Dette er ikke noe "farlig", du kan fint gjøre det selv og det påvirker ikke din reklamasjonsrett. Men du bør følge serviceheftet til motoren din så du gjør jobben (minst) så ofte som heftet sier, og passer på å få gjort de tingene som skal gjøres. Jeg vil også anbefale deg å ta vare på kvitteringen(e) for oljen etc du bruker, slik at du kan dokumentere innkjøpene dersom motoren din skulle skjære seg innen den er fem år slik at du må reklamere på den. Her kan det være greit å nevne at du også beholder eventuelle garantier på motoren din selv om du gjør servicen selv, men du må kunne dokumentere hva som er gjort og når. Enkelte garantibetingelser kan gi inntrykk av at du må la et merkeverksted gjøre jobben for at garantiene skal gjelde, men dette er ikke tilfellet og en slik påstand er ulovlig. Allerede i 2013 slo Konkurransetilsynet fast at et slikt krav er ulovlig, og det gjelder både her i Norge og i EU så ikke la deg lure til å tro noe annet.

Så til arbeidet. Vi begynner med å ta av motordekselet, dreie roret (rattet) helt til siden og tilte opp før vi finner tappeskruen.
Tappeskruen

Plasser bøtta du skal bruke til spilloljen rett under tappeskruen
Tappeskruen.
Tappeskruen løsnes med en 16mm pipenøkkel:
16mm lang pipenøkkel
Pipenøkkelen må var lang (dyp) så du får tak over "tuten" på tappeskruen. Så dreier du 2-3 runder og fjerner nøkkelen. Oljen holdes fra å renne ut på grunn av pipenøkkelen, så når du fjerner den kommer oljen med en gang.

Ved å åpne lokket for påfylling får du fortgang på dreneringen, og når oljen begynner å renne roligere er det på tide å slå et hull i oljefilteret med en syl, spiker eller tilsvarende:
Poenget med å stikke hull i filteret er å unngå vakuumet som ellers blir der. Dermed renner all oljen i filteret ut, og du slipper masse søl når du senere skal skru løs og skifte oljefilteret.

Tilt nå ned motoren så siste rest av oljen renner ut, og så heller du på en klunk med ny olje i påfyllingshullet øverst:
Påfylling.
Den klunken med ny olje skyller ut siste rest av gammel olje, så når den har rent ut tar du pipenøkkelen og strammer til tappeskruen igjen. Så skrur du ut og fjerner oljefilteret (til det bør du bruke et spesialverktøy for oljefilter som du får på for eksempel Biltema). Før du skrur inn det nye filteret så ta litt olje på fingeren og gni på gummipakningen under filteret så den er smidig når du skrur på.

Med oljefilteret på plass fyller du på olje. Nå er det en fordel å ha sjekket spesifikasjonene så du vet hvor mye olje motoren skal ha. I dette tilfellet 5,2 liter. Jeg fyller alltid på en desiliter eller to mindre, så kjører jeg starteren en runde. Du skal ikke starte motoren, du skal bare la den gå en runde og så slår du av, før motoren tenner og starter. Da drar du oljen rundt, og nå er det tid for å peile oljen med peilepinnen:
Gult er ikke bare kult - det er også lett å se.

Dra ut peilepinnen og tørk den ren.
Løft ut, tørk godt av og stikk ned igjen.

Stikk den ned igjen og dra den opp på nytt og les av.
Ikke helt lett å se på bildet, men her er vi midt i blinken, det knudrete området.
Hvis alt er som det skal, er nå oljen litt lav og du kan fylle på de 1-2 desiliterne du holdt igjen i sted. Etter å ha helt på oljen (om nødvendig), tørk av peilepinnen og peil på nytt for å sjekke at nivået stemmer nå. 

Gratulerer, du har nå skiftet motorolje!

Med jobben gjort kan du åpne Mercury VesselView-appen og registrere utført vedlikehold.
Åpne appen, velg båten din, åpne menyen og Vedlikehold.

Trykk på "Vedlikehold for tur nå"

Da kommer du til huskelisten - trykk på de tingene du har utført.

Hakene markerer hva du har utført - trykk "Logg vedlikehold"

Legg inn eventuell merknad (i mitt tilfelle "Egeninnsats") og Lagre.

Alt blir grønt og fint og du kan nyte de neste 100 timene.
Gikk du glipp av artikkelen om skifte av girolje? Fortvil ikke for den finner du HER.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

En katastrofe som venter på å skje?

Det går tilsynelatende mot oppdrettsanlegg i Oslofjorden, ved Bastøy utenfor Horten. Om det er det delte meninger.

Mads Bækkelund er mannen som mener han skal revolusjonere næringen. Man leser i Tønsbergs Blad (04.12.16) at hans plan er å slakte 600.000 til 1.000.000 laks per år, som han skal videreforedle lokalt. Fisken skal delvis fores opp med den svartelistede stillehavsøstersen som sprer seg i Oslofjorden. Laksen skal leveres ut med en "Food Truck" til skoler så elevene kan spise den "sunne" laksen. I Moss Avis (30.12.16) kan man lese at Kystverket har godkjent planene, og at det nå står på Fiskeridirektoratet, noe Moss Avis igjen får fra Gjengangeren.

At man ønsker å beskatte østersen er vel og bra, men la oss ta en liten kikk på dette prosjektet og mannen bak. Er alt i orden her?

Litt om godeste Mads og hans bedrifter. Han er 50 år og står som utvandret i Brønnøysund. Bare der bør det ringe noen bjeller, vi snakker om en person uten fast bopel i Norge. Bak s…