I forrige artikkel så vi på hvordan man skifter giroljen på en Mercury 115 Pro XS, denne gangen skal vi se på hvordan man skifter motorolje.
|
Klar for oljeskift |
Etter skifte av girolje er neste stopp motorolje. Men før det skal vi repetere litt informasjon fra forrige artikkel. Tanken med denne artikkelen er å si litt om hva jeg gjør når jeg tar en slik enkel service på motoren. Dette er ikke noe "farlig", du kan fint gjøre det selv og det påvirker ikke din reklamasjonsrett. Men du bør følge serviceheftet til motoren din så du gjør jobben (minst) så ofte som heftet sier, og passer på å få gjort de tingene som skal gjøres. Jeg vil også anbefale deg å ta vare på kvitteringen(e) for oljen etc du bruker, slik at du kan dokumentere innkjøpene dersom motoren din skulle skjære seg innen den er fem år slik at du må reklamere på den. Her kan det være greit å nevne at du også beholder eventuelle garantier på motoren din selv om du gjør servicen selv, men du må kunne dokumentere hva som er gjort og når.
Enkelte garantibetingelser kan gi inntrykk av at du må la et merkeverksted gjøre jobben for at garantiene skal gjelde, men dette er ikke tilfellet og en slik påstand er ulovlig. Allerede i 2013 slo
Konkurransetilsynet fast at et slikt krav er ulovlig, og det gjelder både her i Norge og i EU så ikke la deg lure til å tro noe annet.
Så til arbeidet. Vi begynner med å ta av motordekselet, dreie roret (rattet) helt til siden og tilte opp før vi finner tappeskruen.
|
Tappeskruen |
Plasser bøtta du skal bruke til spilloljen rett under tappeskruen
|
Tappeskruen. |
Tappeskruen løsnes med en 16mm pipenøkkel:
|
16mm lang pipenøkkel |
Pipenøkkelen må var lang (dyp) så du får tak over "tuten" på tappeskruen. Så dreier du 2-3 runder og fjerner nøkkelen. Oljen holdes fra å renne ut på grunn av pipenøkkelen, så når du fjerner den kommer oljen med en gang.
Ved å åpne lokket for påfylling får du fortgang på dreneringen, og når oljen begynner å renne roligere er det på tide å slå et hull i oljefilteret med en syl, spiker eller tilsvarende:
Poenget med å stikke hull i filteret er å unngå vakuumet som ellers blir der. Dermed renner all oljen i filteret ut, og du slipper masse søl når du senere skal skru løs og skifte oljefilteret.
Tilt nå ned motoren så siste rest av oljen renner ut, og så heller du på en klunk med ny olje i påfyllingshullet øverst:
|
Påfylling. |
Den klunken med ny olje skyller ut siste rest av gammel olje, så når den har rent ut tar du pipenøkkelen og strammer til tappeskruen igjen. Så skrur du ut og fjerner oljefilteret (til det bør du bruke et spesialverktøy for oljefilter som du får på for eksempel Biltema). Før du skrur inn det nye filteret så ta litt olje på fingeren og gni på gummipakningen under filteret så den er smidig når du skrur på.
Med oljefilteret på plass fyller du på olje. Nå er det en fordel å ha sjekket spesifikasjonene så du vet hvor mye olje motoren skal ha. I dette tilfellet 5,2 liter. Jeg fyller alltid på en desiliter eller to mindre, så kjører jeg starteren en runde. Du skal ikke starte motoren, du skal bare la den gå en runde og så slår du av, før motoren tenner og starter. Da drar du oljen rundt, og nå er det tid for å peile oljen med peilepinnen:
|
Gult er ikke bare kult - det er også lett å se. |
Dra ut peilepinnen og tørk den ren.
|
Løft ut, tørk godt av og stikk ned igjen. |
Stikk den ned igjen og dra den opp på nytt og les av.
|
Ikke helt lett å se på bildet, men her er vi midt i blinken, det knudrete området. |
Hvis alt er som det skal, er nå oljen litt lav og du kan fylle på de 1-2 desiliterne du holdt igjen i sted. Etter å ha helt på oljen (om nødvendig), tørk av peilepinnen og peil på nytt for å sjekke at nivået stemmer nå.
Gratulerer, du har nå skiftet motorolje!
Med jobben gjort kan du åpne Mercury VesselView-appen og registrere utført vedlikehold.
|
Åpne appen, velg båten din, åpne menyen og Vedlikehold. |
|
Trykk på "Vedlikehold for tur nå" |
|
Da kommer du til huskelisten - trykk på de tingene du har utført. |
|
Hakene markerer hva du har utført - trykk "Logg vedlikehold" |
|
Legg inn eventuell merknad (i mitt tilfelle "Egeninnsats") og Lagre. |
|
Alt blir grønt og fint og du kan nyte de neste 100 timene. |
Gikk du glipp av artikkelen om skifte av girolje? Fortvil ikke for den
finner du HER.
Kommentarer
Legg inn en kommentar