Gå til hovedinnhold

Oljeskift på Mercury 115 Pro XS - motorolje


I forrige artikkel så vi på hvordan man skifter giroljen på en Mercury 115 Pro XS, denne gangen skal vi se på hvordan man skifter motorolje.

Klar for oljeskift
Etter skifte av girolje er neste stopp motorolje. Men før det skal vi repetere litt informasjon fra forrige artikkel. Tanken med denne artikkelen er å si litt om hva jeg gjør når jeg tar en slik enkel service på motoren. Dette er ikke noe "farlig", du kan fint gjøre det selv og det påvirker ikke din reklamasjonsrett. Men du bør følge serviceheftet til motoren din så du gjør jobben (minst) så ofte som heftet sier, og passer på å få gjort de tingene som skal gjøres. Jeg vil også anbefale deg å ta vare på kvitteringen(e) for oljen etc du bruker, slik at du kan dokumentere innkjøpene dersom motoren din skulle skjære seg innen den er fem år slik at du må reklamere på den. Her kan det være greit å nevne at du også beholder eventuelle garantier på motoren din selv om du gjør servicen selv, men du må kunne dokumentere hva som er gjort og når. Enkelte garantibetingelser kan gi inntrykk av at du må la et merkeverksted gjøre jobben for at garantiene skal gjelde, men dette er ikke tilfellet og en slik påstand er ulovlig. Allerede i 2013 slo Konkurransetilsynet fast at et slikt krav er ulovlig, og det gjelder både her i Norge og i EU så ikke la deg lure til å tro noe annet.

Så til arbeidet. Vi begynner med å ta av motordekselet, dreie roret (rattet) helt til siden og tilte opp før vi finner tappeskruen.
Tappeskruen

Plasser bøtta du skal bruke til spilloljen rett under tappeskruen
Tappeskruen.
Tappeskruen løsnes med en 16mm pipenøkkel:
16mm lang pipenøkkel
Pipenøkkelen må var lang (dyp) så du får tak over "tuten" på tappeskruen. Så dreier du 2-3 runder og fjerner nøkkelen. Oljen holdes fra å renne ut på grunn av pipenøkkelen, så når du fjerner den kommer oljen med en gang.

Ved å åpne lokket for påfylling får du fortgang på dreneringen, og når oljen begynner å renne roligere er det på tide å slå et hull i oljefilteret med en syl, spiker eller tilsvarende:
Poenget med å stikke hull i filteret er å unngå vakuumet som ellers blir der. Dermed renner all oljen i filteret ut, og du slipper masse søl når du senere skal skru løs og skifte oljefilteret.

Tilt nå ned motoren så siste rest av oljen renner ut, og så heller du på en klunk med ny olje i påfyllingshullet øverst:
Påfylling.
Den klunken med ny olje skyller ut siste rest av gammel olje, så når den har rent ut tar du pipenøkkelen og strammer til tappeskruen igjen. Så skrur du ut og fjerner oljefilteret (til det bør du bruke et spesialverktøy for oljefilter som du får på for eksempel Biltema). Før du skrur inn det nye filteret så ta litt olje på fingeren og gni på gummipakningen under filteret så den er smidig når du skrur på.

Med oljefilteret på plass fyller du på olje. Nå er det en fordel å ha sjekket spesifikasjonene så du vet hvor mye olje motoren skal ha. I dette tilfellet 5,2 liter. Jeg fyller alltid på en desiliter eller to mindre, så kjører jeg starteren en runde. Du skal ikke starte motoren, du skal bare la den gå en runde og så slår du av, før motoren tenner og starter. Da drar du oljen rundt, og nå er det tid for å peile oljen med peilepinnen:
Gult er ikke bare kult - det er også lett å se.

Dra ut peilepinnen og tørk den ren.
Løft ut, tørk godt av og stikk ned igjen.

Stikk den ned igjen og dra den opp på nytt og les av.
Ikke helt lett å se på bildet, men her er vi midt i blinken, det knudrete området.
Hvis alt er som det skal, er nå oljen litt lav og du kan fylle på de 1-2 desiliterne du holdt igjen i sted. Etter å ha helt på oljen (om nødvendig), tørk av peilepinnen og peil på nytt for å sjekke at nivået stemmer nå. 

Gratulerer, du har nå skiftet motorolje!

Med jobben gjort kan du åpne Mercury VesselView-appen og registrere utført vedlikehold.
Åpne appen, velg båten din, åpne menyen og Vedlikehold.

Trykk på "Vedlikehold for tur nå"

Da kommer du til huskelisten - trykk på de tingene du har utført.

Hakene markerer hva du har utført - trykk "Logg vedlikehold"

Legg inn eventuell merknad (i mitt tilfelle "Egeninnsats") og Lagre.

Alt blir grønt og fint og du kan nyte de neste 100 timene.
Gikk du glipp av artikkelen om skifte av girolje? Fortvil ikke for den finner du HER.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of ...