Gå til hovedinnhold

Oljeskift på Mercury 115 Pro XS - girolje

Grunnet flytting med tilhørende kjøp og salg av bolig har det blitt lite timer på påhengeren min siden jeg kjøpte den våren 2018, men nå bikket den 100 timer og da er det tid for en liten service.
100 timer med lek unnagjort, da følger et par timer med service.
Tanken er å si litt om hva jeg gjør når jeg tar en slik enkel service på motoren. Dette er ikke noe "farlig", du kan fint gjøre det selv og det påvirker ikke din reklamasjonsrett. Men du bør følge serviceheftet til motoren din så du gjør jobben (minst) så ofte som heftet sier, og passer på å få gjort de tingene som skal gjøres. Jeg vil også anbefale deg å ta vare på kvitteringen(e) for oljen etc du bruker, slik at du kan dokumentere innkjøpene dersom motoren din skulle skjære seg innen den er fem år slik at du må reklamere på den. Her kan det være greit å nevne at du også beholder eventuelle garantier på motoren din selv om du gjør servicen selv, men du må kunne dokumentere hva som er gjort og når. Enkelte garantibetingelser kan gi inntrykk av at du må la et merkeverksted gjøre jobben for at garantiene skal gjelde, men dette er ikke tilfellet og en slik påstand er ulovlig. Allerede i 2013 slo Konkurransetilsynet fast at et slikt krav er ulovlig, og det gjelder både her i Norge og i EU så ikke la deg lure til å tro noe annet.

Det jeg gjør i denne artikkelen gjør jeg også hver høst før båten settes bort for sesongen, i tillegg til hver 100. driftstime. Noen år (slik som i år) betyr det at jeg gjør jobben flere ganger per sesong. Men det er veldig viktig å skifte olje på en motor som skal oppbevares i minusgrader så du er sikker på at det ikke er vann i oljen, siden det vannet vil fryse og skape frostspreng som igjen kan få katastrofale konsekvenser. Så IKKE vent med dette til våren, gjør det før kulda kommer.

Via Mercury Vesselview Mobile fikk jeg altså varsel om servicetid på forrige tur.
Symbolet som viser at det er servicetid.
Og en sjekkliste for hva som skal gjøres:
Bare å sette i gang.
Som du kan se av listen over skal motorolje og girolje skiftes, og når jeg skifter motorolje skifter jeg alltid oljefilter også.
Oljer og filter - bare å sette i gang.

Girolje.

Vi begynner med giroljen, og for å få til det må propellen av. For å skifte girolje er det to plugger (les; skruer) som må løsnes og den ene av disse sitter under propellen. Her skiller Mercury seg fra endel andre, men ideen er ikke dum. Her sitter nemlig pluggen mye mer beskyttet enn der den sitter hos mange andre, nesten nederst på undervannshuset. Jeg har alltid pleid å ta av propellen ved disse servicene uansett, gjøre rent for sot (fra eksosen) og legge på marint fett. Da slipper du at propellen sitter dønn fast på akslingen den dagen du må skifte den. Så av med den og du ser rett på tappepluggen:
Tappeplugg
Så gjelder det å gjøre ting i riktig rekkefølge for å unngå for mye søl.... Sett en bøtte under motoren og tilt motoren helt ned. Legg frem en avis eller noe tilsvarende du kan legge pluggene på. Så løsner du den nedre pluggen og tar den ut. Det vil komme litt olje men ikke mye. Neste steg er å løsne den øvre pluggen som satt her:
Øvre plugg.

Når du løsner på den vil giroljen flomme ut av det nederste hullet og du kan fornøyd konstatere at bøtta er godt plassert (eller banne og steike mens det nå flommer svart olje ut på steder det ikke skal). Vær obs på at disse pluggene kan sitte veldig hardt, og det er viktig at du bruker en (flat) skrutrekker som passer skikkelig i sporet.

Hvis du synes det kommer ut mistenkelig mindre olje enn du fylte på forrige gang, så er det helt normalt. Oljen i girhuset settes under trykk, og noe av den vil lekke ut via pakningene rundt propellakslingen over tid.

Nå kommer et lite triks. Fest pumpen til det øverste hullet og pump inn litt ny olje som så renner rett igjennom girhuset og ut i bøtta. Denne oljen drar med seg siste rest av gammel olje.
Litt ny olje i det øverste hullet flusher ut gammel morro.
Før vi går over til hvordan du fyller på ny girolje kan det passe å si noe om fargen på oljen du nettopp tappet ut. Hvis alt er som det skal er den helt svart, full av sot og ymse andre stoffer som oljen nettopp hindrer i å avleire i girhuset. Hvis oljen din har bittelitt anstrøk av lysere farger er det sannsynligvis kondensvann og egentlig bare et tegn på at du bruker motoren din for lite. Men hvis den den ser ut kaffe latte, da må du sjekke pakningene rundt propellakslingen din og eventuelt andre steder det kan komme inn vann. Min var heldigvis kølsvart.

Når det er gjort fester du pumpen i det nederste hullet og fyller på til det renner ut av det øverste hullet.
Skift om til det nederste hullet og pump i vei.
Når det renner ut av det øverste hullet, setter du i den øverste pluggen igjen, noe som bringer oss til to pakninger som sitter på disse pluggene:
Pluggene med pakninger.
På bildet over ser du en gul pakning på hver av pluggene. Disse bør byttes en gang i blant fordi de ellers blir harde og mister evnen til å tette rundt pluggen, som igjen kan lede til at du får vann i oljen i girhuset. (Delenenummer er Quicksilver 26-830749) Disse skal egentlig skiftes hver 100 time, men jeg skifter de annethvert år i steden. Logikken bak er enkel, disse pakningene påvirkes ikke av motortimer men av alder. Jeg har blitt fortalt at i snitt går en påhenger 25 timer i året, og dermed er den 100-timers servicen jeg gjør nå en fire-års service for de fleste brukere. Ved å skifte annethvert år ligger jeg med andre ord langt foran logikken bak å skifte pakningene, selv om de ikke skiftes helt i henhold til serviceskjemaet.

Med den øverste pluggen på plass, løsner du oljepumpen fra det nederste hullet og setter inn pluggen der. Så tørker du av alt oljesøl og rengjør propellhub, propellaksling og skivene før du legger på et tynt lag marint fett og setter på propellen igjen. Gratulerer, du har nå skiftet girolje.

I neste artikkel ser vi på hvordan du skifter motorolje.

Kommentarer

  1. Først av alt takk for en super blogg. Er interessert i hvilke erfaringer du har med Starweld Fusion 16DC nå etter en sesong? Først og fremst hvordan den fungerer på trolling ved ulik fart. Setter også pris på andre kommentarer da jeg kommer til å bruke høste og vinteren på å bestemme meg for båt og motor. Hvordan tror du 90 HK vil fungere som tross alt er største motor på denne båten slik du selv skriver. mvh Jan-Tore

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Båten fungerer godt til trolling og skrogformen gjøre den retningsstabil i lav hastighet.
      Jeg oppsummerte litt om Starwelden i denne artikkelen: http://teamcolibri.blogspot.com/2018/12/ett-ar-med-amerikansk-sportsfiskebat.html

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…