Tidligere har jeg hatt en pumpe i metall, med ymse overganger til ulike motorer. Kjøpt på nett fra USA for endel år siden. Den pumpa har vært helt topp den, helt til den forsvant på mystisk vis i våres. Jeg kjøpte derfor en enkel pumpe på Biltema som reserve, mest i påvente av at jeg skulle rydde opp nok i egen bod til å finne igjen den dyre pumpa.
Biltemas giroljepumpe (foto: Biltema.no) |
Artikkelnummer 25776 "Pumpe for giroljeskift" er neppe noe for proffbrukeren, men noe annet kan man ikke forvente til 69 kroner heller. Siden alt er i plast må man legge litt bånd på supermannkreftene under pumpingen, og sørge for at oljen holder en temperatur som gjør den lett håndterlig. Men det siste bør man alltid sørge for uansett, rett og slett fordi man da er sikker på at den renner inn i alle kroker og hulrom der den skal under påfylling. Romtemperatur er et bra utgangspunkt.
Plastdysen passet i min Suzuki 80HK, mens metalladapteren passet i dorgemotoren, en Tohatsu 6HK. Full klaff på begge motorene på første forsøk.
Gjengene i pumpehodet passer rett på flasken med Biltemas API GL-4 girolje, mens den ikke passer på samme i API GL-5. (Som Suzukien skal ha). Det siste var dog ikke noe stort problem, for med forlengeren på pumpen gikk det fint å holde pumpen i oljeflasken med den store åpningen også.
Ferdig! |
For de som ikke liker Biltema, har Quicksilver en variant som er tilnærmet identisk. Fordelen med Quicksilver-varianten er at forlengeren av pumpen er teleskopisk, så det er ikke et løst rør der du kommer til å rote vekk slik det er på Biltemas variant.
Kommentarer
Legg inn en kommentar