Gå til hovedinnhold

Oljeskift på Mercury 115 Pro XS - girolje


Grunnet flytting med tilhørende kjøp og salg av bolig har det blitt lite timer på påhengeren min siden jeg kjøpte den våren 2018, men nå bikket den 100 timer og da er det tid for en liten service.

100 timer med lek unnagjort, da følger et par timer med service.

Tanken er å si litt om hva jeg gjør når jeg tar en slik enkel service på motoren. Dette er ikke noe "farlig", du kan fint gjøre det selv og det påvirker ikke din reklamasjonsrett. Men du bør følge serviceheftet til motoren din så du gjør jobben (minst) så ofte som heftet sier, og passer på å få gjort de tingene som skal gjøres. Jeg vil også anbefale deg å ta vare på kvitteringen(e) for oljen etc du bruker, slik at du kan dokumentere innkjøpene dersom motoren din skulle skjære seg innen den er fem år slik at du må reklamere på den. Her kan det være greit å nevne at du også beholder eventuelle garantier på motoren din selv om du gjør servicen selv, men du må kunne dokumentere hva som er gjort og når. Enkelte garantibetingelser kan gi inntrykk av at du må la et merkeverksted gjøre jobben for at garantiene skal gjelde, men dette er ikke tilfellet og en slik påstand er ulovlig. Allerede i 2013 slo Konkurransetilsynet fast at et slikt krav er ulovlig, og det gjelder både her i Norge og i EU så ikke la deg lure til å tro noe annet.

Det jeg gjør i denne artikkelen gjør jeg også hver høst før båten settes bort for sesongen, i tillegg til hver 100. driftstime. Noen år (slik som i år) betyr det at jeg gjør jobben flere ganger per sesong. Men det er veldig viktig å skifte olje på en motor som skal oppbevares i minusgrader så du er sikker på at det ikke er vann i oljen, siden det vannet kan fryse og skape frostspreng som igjen kan få katastrofale konsekvenser. Det skal riktignok store mengder vann til for å få frostspreng, men hvis du bare har litt vann i oljen er det uansett noe som bør følges opp. Erfaringsmessig er det mye letter å få tid hos verksteder utover det ganske land på høsten enn på våren. Så IKKE vent med dette til våren, gjør det før kulda kommer.

Via Mercury Vesselview Mobile fikk jeg altså varsel om servicetid på forrige tur.

Symbolet som viser at det er servicetid.

Og en sjekkliste for hva som skal gjøres:

Bare å sette i gang.

Som du kan se av listen over skal motorolje og girolje skiftes, og når jeg skifter motorolje skifter jeg alltid oljefilter også.

Oljer og filter - bare å sette i gang.

Girolje.

Vi begynner med giroljen, og for å få til det må propellen av. For å skifte girolje er det to plugger (les; skruer) som må løsnes og den ene av disse sitter under propellen. Her skiller Mercury seg fra endel andre, men ideen er ikke dum. Her sitter nemlig pluggen mye mer beskyttet enn der den sitter hos mange andre, nesten nederst på undervannshuset. Jeg har alltid pleid å ta av propellen ved disse servicene uansett, gjøre rent for sot (fra eksosen) og legge på marint fett. Da slipper du at propellen sitter dønn fast på akslingen den dagen du må skifte den. Så av med den og du ser rett på tappepluggen:
Tappeplugg
Så gjelder det å gjøre ting i riktig rekkefølge for å unngå for mye søl.... Sett en bøtte under motoren og tilt motoren helt ned. Legg frem en avis eller noe tilsvarende du kan legge pluggene på. Så løsner du den nedre pluggen og tar den ut. Det vil komme litt olje men ikke mye. Neste steg er å løsne den øvre pluggen som satt her:
Øvre plugg.

Når du løsner på den vil giroljen flomme ut av det nederste hullet og du kan fornøyd konstatere at bøtta er godt plassert (eller banne og steike mens det nå flommer svart olje ut på steder det ikke skal). Vær obs på at disse pluggene kan sitte veldig hardt, og det er viktig at du bruker en (flat) skrutrekker som passer skikkelig i sporet.

Hvis du synes det kommer ut mistenkelig mindre olje enn du fylte på forrige gang, så er det helt normalt. Oljen i girhuset settes under trykk, og noe av den vil lekke ut via pakningene rundt propellakslingen over tid.

Nå kommer et lite triks. Fest pumpen til det øverste hullet og pump inn litt ny olje som så renner rett igjennom girhuset og ut i bøtta. Denne oljen drar med seg siste rest av gammel olje.

Litt ny olje i det øverste hullet flusher ut gammel morro.

Før vi går over til hvordan du fyller på ny girolje kan det passe å si noe om fargen på oljen du nettopp tappet ut. Hvis alt er som det skal er den helt svart, full av sot og ymse andre stoffer som oljen nettopp hindrer i å avleire i girhuset. Hvis oljen din har bittelitt anstrøk av lysere farger er det sannsynligvis kondensvann og egentlig bare et tegn på at du bruker motoren din for lite. Men hvis den den ser ut kaffe latte, da må du sjekke pakningene rundt propellakslingen din og eventuelt andre steder det kan komme inn vann. Min var heldigvis kølsvart.

Når det er gjort fester du pumpen i det nederste hullet og fyller på til det renner ut av det øverste hullet.

Skift om til det nederste hullet og pump i vei.

Når det renner ut av det øverste hullet, setter du i den øverste pluggen igjen, noe som bringer oss til to pakninger som sitter på disse pluggene:

Pluggene med pakninger.

På bildet over ser du en gul pakning på hver av pluggene. Disse bør byttes en gang i blant fordi de ellers blir harde og mister evnen til å tette rundt pluggen, som igjen kan lede til at du får vann i oljen i girhuset. (Delenenummer er Quicksilver 26-830749) Disse skal egentlig skiftes hver 100 time, men jeg skifter de annethvert år i steden. Logikken bak er enkel, disse pakningene påvirkes ikke av motortimer men av alder. Jeg har blitt fortalt at i snitt går en påhenger 25 timer i året, og dermed er den 100-timers servicen jeg gjør nå en fire-års service for de fleste brukere. Ved å skifte annethvert år ligger jeg med andre ord langt foran logikken bak å skifte pakningene, selv om de ikke skiftes helt i henhold til serviceskjemaet.

Med den øverste pluggen på plass, løsner du oljepumpen fra det nederste hullet og setter inn pluggen der. Så tørker du av alt oljesøl og rengjør propellhub, propellaksling og skivene før du legger på et tynt lag marint fett og setter på propellen igjen. Gratulerer, du har nå skiftet girolje.

I neste artikkel ser vi på hvordan du skifter motorolje (LINK til artikkelen).
PS - vi har tidligere testet to pumper for girolje, den artikkelen finner du HER.

Kommentarer

  1. Først av alt takk for en super blogg. Er interessert i hvilke erfaringer du har med Starweld Fusion 16DC nå etter en sesong? Først og fremst hvordan den fungerer på trolling ved ulik fart. Setter også pris på andre kommentarer da jeg kommer til å bruke høste og vinteren på å bestemme meg for båt og motor. Hvordan tror du 90 HK vil fungere som tross alt er største motor på denne båten slik du selv skriver. mvh Jan-Tore

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Båten fungerer godt til trolling og skrogformen gjøre den retningsstabil i lav hastighet.
      Jeg oppsummerte litt om Starwelden i denne artikkelen: http://teamcolibri.blogspot.com/2018/12/ett-ar-med-amerikansk-sportsfiskebat.html

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?