Grunnet flytting med tilhørende kjøp og salg av bolig har det blitt lite timer på påhengeren min siden jeg kjøpte den våren 2018, men nå bikket den 100 timer og da er det tid for en liten service.
100 timer med lek unnagjort, da følger et par timer med service. |
Tanken er å si litt om hva jeg gjør når jeg tar en slik enkel service på motoren. Dette er ikke noe "farlig", du kan fint gjøre det selv og det påvirker ikke din reklamasjonsrett. Men du bør følge serviceheftet til motoren din så du gjør jobben (minst) så ofte som heftet sier, og passer på å få gjort de tingene som skal gjøres. Jeg vil også anbefale deg å ta vare på kvitteringen(e) for oljen etc du bruker, slik at du kan dokumentere innkjøpene dersom motoren din skulle skjære seg innen den er fem år slik at du må reklamere på den. Her kan det være greit å nevne at du også beholder eventuelle garantier på motoren din selv om du gjør servicen selv, men du må kunne dokumentere hva som er gjort og når. Enkelte garantibetingelser kan gi inntrykk av at du må la et merkeverksted gjøre jobben for at garantiene skal gjelde, men dette er ikke tilfellet og en slik påstand er ulovlig. Allerede i 2013 slo Konkurransetilsynet fast at et slikt krav er ulovlig, og det gjelder både her i Norge og i EU så ikke la deg lure til å tro noe annet.
Det jeg gjør i denne artikkelen gjør jeg også hver høst før båten settes bort for sesongen, i tillegg til hver 100. driftstime. Noen år (slik som i år) betyr det at jeg gjør jobben flere ganger per sesong. Men det er veldig viktig å skifte olje på en motor som skal oppbevares i minusgrader så du er sikker på at det ikke er vann i oljen, siden det vannet kan fryse og skape frostspreng som igjen kan få katastrofale konsekvenser. Det skal riktignok store mengder vann til for å få frostspreng, men hvis du bare har litt vann i oljen er det uansett noe som bør følges opp. Erfaringsmessig er det mye letter å få tid hos verksteder utover det ganske land på høsten enn på våren. Så IKKE vent med dette til våren, gjør det før kulda kommer.
Via Mercury Vesselview Mobile fikk jeg altså varsel om servicetid på forrige tur.
Det jeg gjør i denne artikkelen gjør jeg også hver høst før båten settes bort for sesongen, i tillegg til hver 100. driftstime. Noen år (slik som i år) betyr det at jeg gjør jobben flere ganger per sesong. Men det er veldig viktig å skifte olje på en motor som skal oppbevares i minusgrader så du er sikker på at det ikke er vann i oljen, siden det vannet kan fryse og skape frostspreng som igjen kan få katastrofale konsekvenser. Det skal riktignok store mengder vann til for å få frostspreng, men hvis du bare har litt vann i oljen er det uansett noe som bør følges opp. Erfaringsmessig er det mye letter å få tid hos verksteder utover det ganske land på høsten enn på våren. Så IKKE vent med dette til våren, gjør det før kulda kommer.
Via Mercury Vesselview Mobile fikk jeg altså varsel om servicetid på forrige tur.
Og en sjekkliste for hva som skal gjøres:
Som du kan se av listen over skal motorolje og girolje skiftes, og når jeg skifter motorolje skifter jeg alltid oljefilter også.
Oljer og filter - bare å sette i gang. |
Girolje.
Vi begynner med giroljen, og for å få til det må propellen av. For å skifte girolje er det to plugger (les; skruer) som må løsnes og den ene av disse sitter under propellen. Her skiller Mercury seg fra endel andre, men ideen er ikke dum. Her sitter nemlig pluggen mye mer beskyttet enn der den sitter hos mange andre, nesten nederst på undervannshuset. Jeg har alltid pleid å ta av propellen ved disse servicene uansett, gjøre rent for sot (fra eksosen) og legge på marint fett. Da slipper du at propellen sitter dønn fast på akslingen den dagen du må skifte den. Så av med den og du ser rett på tappepluggen:Tappeplugg |
Øvre plugg. |
Når du løsner på den vil giroljen flomme ut av det nederste hullet og du kan fornøyd konstatere at bøtta er godt plassert (eller banne og steike mens det nå flommer svart olje ut på steder det ikke skal). Vær obs på at disse pluggene kan sitte veldig hardt, og det er viktig at du bruker en (flat) skrutrekker som passer skikkelig i sporet.
Hvis du synes det kommer ut mistenkelig mindre olje enn du fylte på forrige gang, så er det helt normalt. Oljen i girhuset settes under trykk, og noe av den vil lekke ut via pakningene rundt propellakslingen over tid.
Nå kommer et lite triks. Fest pumpen til det øverste hullet og pump inn litt ny olje som så renner rett igjennom girhuset og ut i bøtta. Denne oljen drar med seg siste rest av gammel olje.
Før vi går over til hvordan du fyller på ny girolje kan det passe å si noe om fargen på oljen du nettopp tappet ut. Hvis alt er som det skal er den helt svart, full av sot og ymse andre stoffer som oljen nettopp hindrer i å avleire i girhuset. Hvis oljen din har bittelitt anstrøk av lysere farger er det sannsynligvis kondensvann og egentlig bare et tegn på at du bruker motoren din for lite. Men hvis den den ser ut kaffe latte, da må du sjekke pakningene rundt propellakslingen din og eventuelt andre steder det kan komme inn vann. Min var heldigvis kølsvart.
Når det er gjort fester du pumpen i det nederste hullet og fyller på til det renner ut av det øverste hullet.
Når det er gjort fester du pumpen i det nederste hullet og fyller på til det renner ut av det øverste hullet.
Når det renner ut av det øverste hullet, setter du i den øverste pluggen igjen, noe som bringer oss til to pakninger som sitter på disse pluggene:
På bildet over ser du en gul pakning på hver av pluggene. Disse bør byttes en gang i blant fordi de ellers blir harde og mister evnen til å tette rundt pluggen, som igjen kan lede til at du får vann i oljen i girhuset. (Delenenummer er Quicksilver 26-830749) Disse skal egentlig skiftes hver 100 time, men jeg skifter de annethvert år i steden. Logikken bak er enkel, disse pakningene påvirkes ikke av motortimer men av alder. Jeg har blitt fortalt at i snitt går en påhenger 25 timer i året, og dermed er den 100-timers servicen jeg gjør nå en fire-års service for de fleste brukere. Ved å skifte annethvert år ligger jeg med andre ord langt foran logikken bak å skifte pakningene, selv om de ikke skiftes helt i henhold til serviceskjemaet.
Med den øverste pluggen på plass, løsner du oljepumpen fra det nederste hullet og setter inn pluggen der. Så tørker du av alt oljesøl og rengjør propellhub, propellaksling og skivene før du legger på et tynt lag marint fett og setter på propellen igjen. Gratulerer, du har nå skiftet girolje.
I neste artikkel ser vi på hvordan du skifter motorolje (LINK til artikkelen).
Med den øverste pluggen på plass, løsner du oljepumpen fra det nederste hullet og setter inn pluggen der. Så tørker du av alt oljesøl og rengjør propellhub, propellaksling og skivene før du legger på et tynt lag marint fett og setter på propellen igjen. Gratulerer, du har nå skiftet girolje.
I neste artikkel ser vi på hvordan du skifter motorolje (LINK til artikkelen).
Først av alt takk for en super blogg. Er interessert i hvilke erfaringer du har med Starweld Fusion 16DC nå etter en sesong? Først og fremst hvordan den fungerer på trolling ved ulik fart. Setter også pris på andre kommentarer da jeg kommer til å bruke høste og vinteren på å bestemme meg for båt og motor. Hvordan tror du 90 HK vil fungere som tross alt er største motor på denne båten slik du selv skriver. mvh Jan-Tore
SvarSlettHei
SlettBåten fungerer godt til trolling og skrogformen gjøre den retningsstabil i lav hastighet.
Jeg oppsummerte litt om Starwelden i denne artikkelen: http://teamcolibri.blogspot.com/2018/12/ett-ar-med-amerikansk-sportsfiskebat.html