Gå til hovedinnhold

Presenning for dummies.


Som Jokke sang, "Her kommer den kalde fine tida". Den er dog ikke bare kald, den drar med seg masse nedbør også som både regn og snø, og derfor må båten dekkes til. Her viser vi deg hvordan du enkelt dekker til båten med presenning, og kommer med noen tips underveis.

De siste årene har jeg oppbevart båten min i garasje, men denne vinteren må den stå utendørs. Jeg begynner med å tømme båten, særlig bør alt som kan holde på fuktighet som puter og flytevester samt alt som ikke har godt av kulde (slik som litiumsbatterier) ut av båten og inn for lagring et sted der det er plussgrader og tørt. Jeg tar også oljeskift på motoren, og tilter opp og ned flere ganger før motoren blir stående nede, for å sikre at alt kjølevannet har rent ut. Det siste jeg gjør er å topplade startbatteriet, som jeg så lar stå i båten med kablene til plusspolen koblet av. (Blybaserte batterier har minimal selvutladning i kulde, og så lenge batteriet er toppladet tåler det flere titalls kuldegrader.) Alle luker i båten bør stå åpne under lagring for å sikre god lufting, inkludert eventuelle inspeksjonsluker. 

Vi kan begynne med et bilde som viser hva som skjer om man ikke tar seg tid til å stive av presenningen skikkelig:

Det er dette vi vil unngå.

Hvis man bare legger presenningen over båten, vil regn og snø bli liggende. Før eller siden skaper dette problemer, alt fra hull i presenningen på grunn av gnagende is via at presenningen kollapser inn i båten, til at presenningen revner på grunn av vekten. Dette er dog enkelt å unngå, ved å bruke en avstiver så regn og snø ikke får noe sted å samle seg, men renner/ sklir pent av presenningen.

I en ideell verden bør transporttrekket tas helt av, men om man som jeg lar dette stå på er det viktig at man sikrer at det blir god utlufting så ikke kondens blir fanget under transporttrekket.



Kondensen er ikke noe problem så lenge det er minusgrader, men siden en vanlig vinter her på Østlandet er en jo-jo mellom minus- og plussgrader blir kondens fort et problem. Resultatet er mugg, råte og misfarging, så sørg for god utlufting. Som du ser av bildene over, åpner jeg lufteluken foran og setter en plankebit på høykant bak så det er god utlufting under transporttrekket.

Så trenger man en passelig presenning, passelig lengde med 2X2, noe mykt til å legge mellom treverk og båt/ motor, noen jekkestropper og noen kanner for å holde alt på plass.

Klar for innsats!

Du vil at dine 2X2 skal stikke litt ut i hver ende, så ikke kapp de for kort. Ved å la de stikke ut er du sikker på at det blir åpning i hver ende av presenningen for gjennomlufting.

Jeg lar mine 2X2 møtes over vindskjermen, og legger noe mykt under både der, og i hver ende så ikke treverket skal gnisse mot underlaget når vindkastene river og drar i presenningen. 

Legg noe mykt i mellom.

Med mine 2X2 på plass, kommer et lite triks. Jeg legger over en jekkestropp foran og bak som strammes ganske lett. 

Sikring av avstivere.

Dette sørger for at avstiverne ligger stabilt, og dermed ikke flytter på seg når jeg skal dra over presenningen. Dermed kan jeg finjustere presenningen alle veier, uten at avstiverne forskyves. dette er særlig viktig dersom man gjør jobben alene, du slipper fort opp for hender ellers.

Da er det klart for å dra over presenningen. Jeg foretrekker å bruke en presenning som er lang nok til å dekke både påhengeren og vinsjen på tilhengeren.

Snart ferdig.

 Med presenningen på gjelder det å sikre den, samtidig som man skal ha utlufting. Tips nummer en der er å prøve å plassere båten slik at åpningene (kortendene) går mot minst sannsynlig vindretning. Siden min båt lagres på et lite vindutsatt sted knyter jeg presenningen sammen under båt/ tilhenger, men bruker ikke stropper eller tau over. Står din båt på et vindutsatt sted, kan det være lurt å legge tau også over, så vinden får mindre tak i presenningen.
Sett bakfra, god lufting er viktig.

 Med tau på plass under blir presenningen liggende tett på og rundt båt/ tilhenger:
Bare kanner igjen nå.

Det siste som skal på plass er noen kanner for å stabilisere. Tau og stropper er greit nok det, men vil strekkes etter hvert som vinden herjer med presenningen. Heng derfor på kanner (eller brusflasker) som ekstra vekt der det passer. Vann fryser som kjent i kulde, så ikke fyll kannene mer enn halvfulle, og bland i salt eller noe annet som hindrer frost. 

Her kommer mitt siste tips, ikke bruk taljene på presenningen for å feste kanner eller tau, bruk klips:

Klips holder - taljer revner.

Vi har tidligere testet HoldOn klips, den artikkelen finner du HER. Det finnes mange slike på markedet, og de fleste gjør jobben.

Det krever litt å få dette gjort skikkelig, men til gjengjeld kan du være trygg på at presenningen holder seg på plass nesten uansett vær og vind, og at stoltheten din kommer seg gjennom vinterdvalen på en god måte. Da gjenstår det bare å drømme seg bort til lyse sommerkvelder, og håpe at våren kommer tidlig.
Slapp av, dette kommer tilbake.




Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?" Lowrance HDS Carbon Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models: What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI? What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3? This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water. Lowrance HDS Gen 3 HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alon

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter. Is there any real difference between them anymore? When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"? In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual diff

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer. Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det ford