Gå til hovedinnhold

Presenning for dummies.


Som Jokke sang, "Her kommer den kalde fine tida". Den er dog ikke bare kald, den drar med seg masse nedbør også som både regn og snø, og derfor må båten dekkes til. Her viser vi deg hvordan du enkelt dekker til båten med presenning, og kommer med noen tips underveis.

De siste årene har jeg oppbevart båten min i garasje, men denne vinteren må den stå utendørs. Jeg begynner med å tømme båten, særlig bør alt som kan holde på fuktighet som puter og flytevester samt alt som ikke har godt av kulde (slik som litiumsbatterier) ut av båten og inn for lagring et sted der det er plussgrader og tørt. Jeg tar også oljeskift på motoren, og tilter opp og ned flere ganger før motoren blir stående nede, for å sikre at alt kjølevannet har rent ut. Oljeskiftet er strengt tatt ikke tvingende nødvendig, men siden jeg heller bruker de første vårdagene på fiske enn service synes jeg det er greit å ta servicen på høsten.

Det siste jeg gjør er å topplade startbatteriet, som jeg så lar stå i båten med kablene til plusspolen koblet av. (Blybaserte batterier har minimal selvutladning i kulde, og så lenge batteriet er toppladet tåler det flere titalls kuldegrader.) Alle luker i båten bør stå åpne under lagring for å sikre god lufting, inkludert eventuelle inspeksjonsluker. 

Vi kan begynne med et bilde som viser hva som skjer om man ikke tar seg tid til å stive av presenningen skikkelig:

Det er dette vi vil unngå.

Hvis man bare legger presenningen over båten, vil regn og snø bli liggende. Før eller siden skaper dette problemer, alt fra hull i presenningen på grunn av gnagende is via at presenningen kollapser inn i båten, til at presenningen revner på grunn av vekten. Dette er dog enkelt å unngå, ved å bruke en avstiver så regn og snø ikke får noe sted å samle seg, men renner/ sklir pent av presenningen.

I en ideell verden bør transporttrekket tas helt av, men om man som jeg lar dette stå på er det viktig at man sikrer at det blir god utlufting så ikke kondens blir fanget under transporttrekket.



Kondensen er ikke noe problem så lenge det er minusgrader, men siden en vanlig vinter her på Østlandet er en jo-jo mellom minus- og plussgrader blir kondens fort et problem. Resultatet er mugg, råte og misfarging, så sørg for god utlufting. Som du ser av bildene over, åpner jeg lufteluken foran og setter en plankebit på høykant bak så det er god utlufting under transporttrekket.

Så trenger man en passelig presenning, passelig lengde med 2X2, noe mykt til å legge mellom treverk og båt/ motor, noen jekkestropper og noen kanner for å holde alt på plass.

Klar for innsats!

Du vil at dine 2X2 skal stikke litt ut i hver ende, så ikke kapp de for kort. Ved å la de stikke ut er du sikker på at det blir åpning i hver ende av presenningen for gjennomlufting.

Jeg lar mine 2X2 møtes over vindskjermen, og legger noe mykt under både der, og i hver ende så ikke treverket skal gnisse mot underlaget når vindkastene river og drar i presenningen. 

Legg noe mykt i mellom.

Med mine 2X2 på plass, kommer et lite triks. Jeg legger over en jekkestropp foran og bak som strammes ganske lett. 

Sikring av avstivere.

Dette sørger for at avstiverne ligger stabilt, og dermed ikke flytter på seg når jeg skal dra over presenningen. Dermed kan jeg finjustere presenningen alle veier, uten at avstiverne forskyves. dette er særlig viktig dersom man gjør jobben alene, du slipper fort opp for hender ellers.

Da er det klart for å dra over presenningen. Jeg foretrekker å bruke en presenning som er lang nok til å dekke både påhengeren og vinsjen på tilhengeren.

Snart ferdig.

 Med presenningen på gjelder det å sikre den, samtidig som man skal ha utlufting. Tips nummer en der er å prøve å plassere båten slik at åpningene (kortendene) går mot minst sannsynlig vindretning. Siden min båt lagres på et lite vindutsatt sted knyter jeg presenningen sammen under båt/ tilhenger, men bruker ikke stropper eller tau over. Står din båt på et vindutsatt sted, kan det være lurt å legge tau også over, så vinden får mindre tak i presenningen.
Sett bakfra, god lufting er viktig.

 Med tau på plass under blir presenningen liggende tett på og rundt båt/ tilhenger:
Bare kanner igjen nå.

Det siste som skal på plass er noen kanner for å stabilisere. Tau og stropper er greit nok det, men vil strekkes etter hvert som vinden herjer med presenningen. Heng derfor på kanner (eller brusflasker) som ekstra vekt der det passer. Vann fryser som kjent i kulde, så ikke fyll kannene mer enn trekvart fulle, og bland i salt eller noe annet som hindrer frost. 

Her kommer mitt siste tips, ikke bruk taljene på presenningen for å feste kanner eller tau, bruk klips:

Klips holder - taljer revner.

Vi har tidligere testet HoldOn klips, den artikkelen finner du HER. Det finnes mange slike på markedet, og de fleste gjør jobben.

Det krever litt å få dette gjort skikkelig, men til gjengjeld kan du være trygg på at presenningen holder seg på plass nesten uansett vær og vind, og at stoltheten din kommer seg gjennom vinterdvalen på en god måte. Da gjenstår det bare å drømme seg bort til lyse sommerkvelder, og håpe at våren kommer tidlig.

Slapp av, dette kommer tilbake.


EDIT 2023:
Med økt innhold av etanol i BF95, bør du sørge for å fyll med BF98 på slutten av sesongen da den har bedre holdbarhet. Det kan du lese mer om i DENNE artikkelen. 


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of ...