Som Jokke sang, "Her kommer den kalde fine tida". Den er dog ikke bare kald, den drar med seg masse nedbør også som både regn og snø, og derfor må båten dekkes til. Her viser vi deg hvordan du enkelt dekker til båten med presenning, og kommer med noen tips underveis.
De siste årene har jeg oppbevart båten min i garasje, men denne vinteren må den stå utendørs. Jeg begynner med å tømme båten, særlig bør alt som kan holde på fuktighet som puter og flytevester samt alt som ikke har godt av kulde (slik som litiumsbatterier) ut av båten og inn for lagring et sted der det er plussgrader og tørt. Jeg tar også oljeskift på motoren, og tilter opp og ned flere ganger før motoren blir stående nede, for å sikre at alt kjølevannet har rent ut. Oljeskiftet er strengt tatt ikke tvingende nødvendig, men siden jeg heller bruker de første vårdagene på fiske enn service synes jeg det er greit å ta servicen på høsten.
Det siste jeg gjør er å topplade startbatteriet, som jeg så lar stå i båten med kablene til plusspolen koblet av. (Blybaserte batterier har minimal selvutladning i kulde, og så lenge batteriet er toppladet tåler det flere titalls kuldegrader.) Alle luker i båten bør stå åpne under lagring for å sikre god lufting, inkludert eventuelle inspeksjonsluker.
Vi kan begynne med et bilde som viser hva som skjer om man ikke tar seg tid til å stive av presenningen skikkelig:
Det er dette vi vil unngå. |
I en ideell verden bør transporttrekket tas helt av, men om man som jeg lar dette stå på er det viktig at man sikrer at det blir god utlufting så ikke kondens blir fanget under transporttrekket.
Kondensen er ikke noe problem så lenge det er minusgrader, men siden en vanlig vinter her på Østlandet er en jo-jo mellom minus- og plussgrader blir kondens fort et problem. Resultatet er mugg, råte og misfarging, så sørg for god utlufting. Som du ser av bildene over, åpner jeg lufteluken foran og setter en plankebit på høykant bak så det er god utlufting under transporttrekket.
Så trenger man en passelig presenning, passelig lengde med 2X2, noe mykt til å legge mellom treverk og båt/ motor, noen jekkestropper og noen kanner for å holde alt på plass.
Klar for innsats! |
Du vil at dine 2X2 skal stikke litt ut i hver ende, så ikke kapp de for kort. Ved å la de stikke ut er du sikker på at det blir åpning i hver ende av presenningen for gjennomlufting.
Jeg lar mine 2X2 møtes over vindskjermen, og legger noe mykt under både der, og i hver ende så ikke treverket skal gnisse mot underlaget når vindkastene river og drar i presenningen.
Legg noe mykt i mellom. |
Med mine 2X2 på plass, kommer et lite triks. Jeg legger over en jekkestropp foran og bak som strammes ganske lett.
Sikring av avstivere. |
Dette sørger for at avstiverne ligger stabilt, og dermed ikke flytter på seg når jeg skal dra over presenningen. Dermed kan jeg finjustere presenningen alle veier, uten at avstiverne forskyves. dette er særlig viktig dersom man gjør jobben alene, du slipper fort opp for hender ellers.
Snart ferdig. |
Med presenningen på gjelder det å sikre den, samtidig som man skal ha utlufting. Tips nummer en der er å prøve å plassere båten slik at åpningene (kortendene) går mot minst sannsynlig vindretning. Siden min båt lagres på et lite vindutsatt sted knyter jeg presenningen sammen under båt/ tilhenger, men bruker ikke stropper eller tau over. Står din båt på et vindutsatt sted, kan det være lurt å legge tau også over, så vinden får mindre tak i presenningen.
Sett bakfra, god lufting er viktig. |
Med tau på plass under blir presenningen liggende tett på og rundt båt/ tilhenger:
Bare kanner igjen nå. |
Klips holder - taljer revner. |
Slapp av, dette kommer tilbake. |
Kommentarer
Legg inn en kommentar