Min Motorguide R3-40 har nå fire år på nakken, her følger erfaringene så langt.
Motorguide R3 er en serie med aktermonterte elmotorer. Min variant er 12V med 40 punds skyvekraft og har 36 tommers skaft i ferskvanns-utgave. Etter å ha brukt den i snaue fire år og på fire ulike farkoster, mener jeg at jeg har grunnlag for å oppsummere litt.
Du får store muligheter med portabel farkost og elmotor. |
I Norge er det Mjøsservice som er agent for Motorguide. Mjøsservice har valgt å fokusere på disse modellene i serien:
- R3-30 HT 30¨ 12V (36A)
- R3-40 HT 36¨ 12V (42A)
- R3-55 HT 36¨ 12V Digital (59A)
- R3-55 SW HT 36¨ 12V Digital (59A)
R3 er serien, tallet etter er skyvekraften i pund, HT (hand/ transom) betyr at motoren er ment å montere på akterspeil (eller siden av en kano) og styres med hånden, 30-36¨er lengden på skaftet i tommer, 12V er omtrentlig egnet batterispenning (mer om dette lengre ned) og Digital betyr trinnløs digital styring av motorkraft. I parentes har jeg satt inn hva Motorguide oppgir som maksimalt strømtrekk, hvorfor det er viktig kommer jeg tilbake til lengre ned.
Trenger man mer kraft enn 55 pund, er det 24 volt som gjelder, da heter modellene R5. Her har Mjøsservice fokusert på:
- R5-80 FW HT 41¨24V Digital (56A)
- R5-80 SW HT 42¨24V Digital (56A)
Praktiske erfaringer fra ulike farkoster.
Når det kommer til praktiske erfaringer kan jeg starte med en som ikke var vellykket. Da jeg kjøpte min R3 i 2017 hadde jeg en optimistisk ide om at den kanskje ville kunne brukes på min Starweld Fusion 16DC, i vann hvor jeg ellers ikke har lov til å bruke 115-hesteren som normalt driver den båten.
Motorguide R3-40 på for stor og tung båt. |
Tanken var å kombinere R3 bak, med frontmontert elmotor (da hadde jeg Motorguide Xi5 24V/80LBS foran), for på den måten "spare" strømtrekk på batteriet til den frontmonterte elmotoren ved slowtrolling i 1,2-1,4 knop og kunne dra nytte av kombinasjonen av en 24V-batteribank til den frontmonterte, og en 12V-batteribank til den aktermonterte. I praksis viste det seg å være en dårlig ide. For at R3-40 skal klare å gi en tung båt nok fremdrift til at jeg reelt sett sparer strøm i 24V-banken, må R3 gå på så høy belastning at den tømte et 100Ah LiFePo4 på under to timer. Toppfart med bare R3-40 på Starweld ble 1,2 knop.
Ideen om å "hjelpe" min frontmonterte Motorguide var uansett en sekundær tanke. Motoren ble først og fremst kjøpt for å erstatte min 30+ år gamle Mercury 12V 21 LBS elmotor. Teknisk fungerte den elmotoren fortsatt bra, men 21 punds skyvekraft ble lite selv på den jolla jeg hadde da, en Alumarine 10.
Alumarine 10 klar for dyst på Hurdalsjøen (med den gamle motoren). |
I motsetning til min Starweld (som er 16 fot lang, 208 centimeter bred og veier 7-800 kg med alt i) så er R3-40 midt i blinken på en båt ala Alumarine 10, med to mann og nok utstyr for 5 til om bord. Alumarine 10 veier bare 41 kilo, fordelt på de 10 fotene i lengden og 134 centimeter i bredden. En R3-30 kunne gjort mye av den samme nytten, men måtte ha gått med litt høyere belastning ved dorging og under forflytninger. Denne kombinasjonen av båt, motor og last ga 2,8 knop toppfart med et 100Ah AGM batteri (av merket Solar).
Etter noen år med Alumarine 10 ble den skiftet ut med en Jon 12, også den fra West System på Alnabru, men jeg beholdt min R3-40.
Jon 12 med R3-40 i Oslofjorden. |
Jeg ønsket meg en farkost som skulle være like enkel å transportere og lagre som Alumarine 10, men som hadde bedre plass på dørken. Som en bonus er Jon 12 hele 14 centimeter lavere enn Alumarine 10, og dermed passet den inn i garasjen min (liggende på siden). De 14 centimeterne er riktignok merkbare hvis man skal strekke strikken litt med tanke på hva slags forhold slike små joller er egnet for, så når kursen legges til for eksempel Oslofjorden ser vi an været godt før vi drar. På min Jon 12 gir R3-40 en toppfart på 3,3 knop med to personer og utstyr, så den er tydeligvis litt mer lettdrevet enn Alumarine 10.
Jolle og R3-40 i sitt ess. |
Den fjerde farkosten jeg har testet R3-40 på er en kano. Det har jeg dessverre ikke bilder av, men motoren ble da hengt over ripa på kanoen så langt bak på kanoen den kunne komme, mens man fortsatt kunne betjene den. Konklusjonen fra det forsøket var at R3-40 er overkill på en kano, og at skaftet på 36 tommer også blir i lengste laget. En R3-30 hadde vært bedre på kano, både med tanke på vekt, nødvendig skyvekraft og det kortere skaftet den har. Toppfarten ble pussig nok bare 2,8 knop, men det kan komme av monteringen på siden som "drar" kanoen litt skjevt så den går tyngre i vannet enn den hadde gjort med motoren bakerst.
Noe å tenke på før kjøp?
- Hvor kraftig motor trenger du?
- Hvor lang stamme trenger du?
- Trenger du Digital-variantene?
- Batteri?
Baserte på de praktiske erfaringene har du sikkert en ide om hvilken motorkraft du trenger allerede. Til kano holder det med 30LBS, det holder også til en jolle ala min om du stort sett fisker alene. Til joller ala min hvor man er to, ville jeg valgt 40LBS, det samme gjelder til litt større og tyngre (ro-)båter som glir lett i vannet.
Til båter med planende skrog på mer enn 12 fot ville jeg valgt 55LBS, og er båten din 14-15 fot eller større er 80LBS et godt valg.
Lengden på stammen er noe man bør tenke litt på før innkjøp. Selve motorhuset (der propellen sitter) må nødvendigvis såpass dypt at motoren ikke suger luft, eller spinner i turbulens fra skroget. Men med de behovene dekket, vil man i praksis ha motoren så høyt som mulig, da gir den mindre motstand i vannet og er mindre utsatt for bunnkjenning. Er det noe slike portable farkoster er egnet for, så er det grunt fiske, og da får man seg noen overraskelser fra tid til annen. På så grunt vann er de færreste kart helt til å stole på, og selv med ekkolodd havner man tidvis på feil sted. Min erfaring er at man må ha 20-30 centimeter fra vannoverflaten og ned til toppen på motorhuset, men ellers bør motoren så høyt som mulig.
Det neste å tenke på er hvor høyt styrepinnen (motorhodet) da kommer i forhold til deg i båten. På Alumarine 10 kom styrepinnen litt høyt med min R3-40, på Jon 12 kommer den for høyt og 30-tommers skaft hadde vært mer enn nok på den jolla. I dag må jeg bokstavelig talt strekke armen i været.
Lengden på styrepinnen er ikke noe du behøver å tenke på.
Uttrekkbart skaft på alle R3 og R5. |
Digital-modellene har trinnløs justering av fart, og er noe mer avansert også i motorhuset så de har noe lavere forbruk og bedre kjøling. Dette er et poeng om du er kresen, dorger mye eller skal kjøre endel opp mot maks fart/ kraft.
Batteri og strømforbruk.
Dersom du må forlenge kablene på elmotoren, så er det viktig at du bruker (minimum) riktig dimensjon på kablene. i DENNE artikkelen ser du hvordan du beregner den dimensjonen. Her må du gjøre "hjemmeleksen", en elmotor har høyt strømtrekk når du gasser på, og for tynne ledninger eller ledninger med bare en leder (tenk strømkabel for bruk i et hus) er direkte farlig.
Jeg har målt forbruk (ampere) på min R3-40 med LiFePo4 og får disse tallene med motoren på min Jon 12.
- 8Ah - 1,3 knop
- 10Ah - 1,7 knop
- 17Ah - 2,2 knop
- 21Ah - 2,5 knop
- 37Ah - 3,3 knop
Eksempel på LiFePo4-batteri. |
Forbruket øker drastisk med fart. Dette er noe du bør ha i bakhodet når du velger både motorkraft, Digital eller ei, og ikke minst når du skal kjøpe batteriet som skal drifte motoren.
Sikring og bryter?
Sikringsholder og sikringer (foto; seasea.no artikkel 71594) |
60A automatsikring (foto; mjosservice.no) |
Hvor kan man bruke elmotoren?
Som en hovedregel kan elmotor brukes fritt i saltvann, og i innsjøer over 2 kvadratkilometer, så sant ikke lokale regler forbyr det.
Før du klinker til å velger elmotor, så kan det være verdt å ha en nylig endring i dette regelverket i bakgodet. I DENNE artikkelen på NJFF sine nettsider og DENNE artikkelen på regjeringssidene, kan du lese om at det går mot endring i lovverket, etter hvert som kommunene får med seg hva som har skjedd på Stortinget. I de kommunene som tar hensyn til dette også på mindre vann, vil det vøre en begrensing i motorkraft på 800W. Watt får du ved å gange volt med ampere, så med en 12 volts elmotor kan du altså ha motor som trekker opp til 67 ampere. Som du kan se i oversikten over er alle Motorguide R3 som selges via Mjøsservice innenfor 67A maks strømtrekk. R5-motorene yter (24V*56A) opp mot 1344W og vil ikke være lov i vann under 2 kvadratkilometer uansett kommunale regler.
Vi har tidligere skrevet om hvor du kan bruke elmotor i DENNE artikkelen, merk at den ikke er oppdatert med lovendringen som kom nå i 2021.
Hva er motoren IKKE egnet til?
Som du så under delen om batteri og strømforbruk, så øker forbruket drastisk med økende fart/ kraft. Skal du da kjøre Mjøsa på langs i maks fart, vil du trenge batteripakken fra en Tesla X om du ikke skal lade ørten ganger underveis. En båt har konstant motstand i vannet, dette i sterk kontrast til en bil hvor det er fartsøkningen som drar masse strøm mens det å holde farten drar langt mindre strøm. Skal du derfor både langt og fort, er ikke dette motoren for deg, da trenger du en liten bensinmotor.
Som testen med min Starweld viste, er ikke motoren egnet til å drive større og tyngre båter. Da får du den samme utfordringen som den som vil kjøre både langt og fort, strømforbruket gjør at du i praksis ikke får gjort det du ønsker.
Siden dette er en aktermontert elmotor uten noen for for GPS-styring, er den i praksis ikke egnet som en erstatter for en frontmontert elmotor med GPS slik som Motorguide Xi3 og Xi5. De kan godt kombineres, og en frontmontert elmotor kan erstatte den aktermonterte. Men den aktermonterte erstatter ikke den frontmonterte. Skal du bruke en R3 til å holde en posisjon, "ankre", slik du kan med et tastetrykk på en Xi3/ Xi5, så må du hele tiden jobbe med motoren og får i praksis ikke fisket. I min Jon 12 har jeg derfor med en lett dregg.
Hva misliker jeg?
Erfaringer oppsummert.
For ordens skyld, undertegnede er ambassadør for Mercury i Norge. Mercury og Motorguide eies av samme selskap, Brunswick. Siden dette kan tolkes som at jeg har noe med Motorguide å gjøre (det har jeg ikke), har jeg valgt å referer til artikkelen som "erfaringer" og ikke "test".
Kommentarer
Legg inn en kommentar