Gå til hovedinnhold

Ny Blikkboks på gang


Definisjonen på galskap er å gjøre den samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat.

Sitatet er visstnok fra Albert Einstein, og kan kanskje sies å være dekkende for det meste av sportsfiske? Om ikke annet føles det dekkende for mitt siste båtkjøp. 

Så sjokkert blir man ved impulskjøp av båt.

Mazdaen min trengte en ny NOX-sensor. Ingen dramatikk i det, kjent feil og dekkes av garantien men dermed endte jeg hos Mazda på Alnabru og hadde en drøy time å slå ihjel mens verkstedgutta jobbet. Et steinkast bort i gaten har man West System, og der kan jeg lett slå ihjel litt tid blant Oslos beste utvalg av joller, kanoer og kajakker. Du husker kanskje at jeg kjøpte en Alumarine 10 der for noen år siden?

Blast from the past - Alumarine 10.

Den jolla fikk navnet "Blikkboksen", og gjorde nytten sin i et par år før livet tok en uforutsett vending og jeg måtte selge den på grunn av plassmangel. Jeg har som kjent en Starweld Fusion 16 DC med Mercury 115 Pro XS fra før, og selv om en jolle er fint å ha så var prioriteringen om hva som måtte bort når plassen krympet inn ganske enkel.

Båten for de litt større innsjøene og fjorden.

Jeg har med andre ord ønsket meg en farkost for de små flatene siden den forrige forlot mitt eie. Tankene har gått mellom en ny jolle, kano, kajakk, pongtongbåt eller bellybåt. Som lett dekadent sportsfisker har jeg prøvd alle variantene, og det er ganske klare fordeler og ulemper med alle. Men all den tid jeg sjelden fisker alene, så er det vanskelig å unngå trioen dobbel kajakk, kano eller jolle. Fordelen med jolle er mulighet for mer bagasje, stabilitet og relativt lav pris sammenliknet med for eksempel en dobbel sit-on-top kajakk. De tankene, kombinert med tid å slå ihjel og litt dårlig impulskontroll er en dårlig kombinasjon....

Jeg endte derfor med en Marine Jon 12 fot, en enkel jonboat eller pram som det heter på norsk. De vitale mål er 37 kg fordelt på 370 ganger 120 centimeter lengde/ bredde og 41 centimeter høyde. 





Noe av grunnen til impulskjøpet var at akkurat denne har en transportskade foran (sannsynligvis kjørt på med truck) så jeg fikk et par "båtlapper" i rabatt på den og det var alt som skulle til for å lede en lett båtgal mann inn i fortapelse. 

Enhver flytende farkost med respekt for seg selv må ha noen stangholdere. Her har jeg noen til overs etter riggingen av Starwelden, så da var det bare å montere. Men akkurat det var lettere sagt enn gjort, for relingslisten på prammen er rund og går litt inn i båten.

Kjip form på den listen.

Der kan den ikke stå....

Bakerst kan jeg montere stangholdere på kryssene mellom skrogside og akterspeilet, men jeg vil ha noen stangholdere lengre frem også, så langt frem at de ikke kommer i konflikt med årene når jeg ror. Løsningen får nok bli å skjære til to treklosser som jeg kan sette mellom skroget og braketten til stangholderen, slik at jeg får braketten ut og opp.

Det vil ta litt tid å forme de treklossene, så i første omgang ble det stangholdere bakerst:

Stangholdere på plass.

En annen ting som er kjekt å ha i slike små farkoster som ikke har kryssholt man kan binde ankertauet i, er en taubrems, eller skjøtelås som Biltema kaller det (artikkel 25-4690).  

Taubrems er kjekt å ha for ankertauet.

Taubremsen fungerer fint for å holde ankertauet i en så liten og lett farkost som sjelden ser særlig sjø.

Da var vi klare til jomfruturen i nydelig høstvær.

Sjøsetting gikk lett.

Siden guttungen ikke har noen erfaring med så små farkoster la vi jomfruturen til Sørkedalselva. Stort mer skjermet enn det blir det ikke, men her er det ikke lov med motor, så min Motorguide R3-40 HT ble bare prøvemontert for å sjekke at alt fungerer etter hensikten. Med et 100Ah LiFePo4-batteri på regner jeg med at kombinasjonen batteri/ motor/ og båt kommer til å fungere veldig bra. Med samme kombo på den forrige jolla lå toppfarten på 3,2 knop, og rundt 2-2,2 knop var forbruket lavt nok til å dorge hele dager med 60Ah-batteriet jeg brukte da. Med 100Ah bør vi være dekket også for helgeturer om det skulle bli aktuelt. Mjøsservice har ferdige "pakker" med motor, batteri, lader og veske til batteriet, men jeg hadde motor fra før så da ble det bare et nytt batteri denne gangen.

Motorguide R3 på plass.

Klar for jomfrutur.

Farkosten er perfekt for oppdagelsestur.

Vi måtte fiske litt også.

Testturen bød på en overraskelse, denne jolla er mye mer stabil når jeg beveger meg fra front til akter eller vice versa enn den forrige. Hvis jeg satte meg på fremre tofte i den forrige jolla så gikk akterenden så høyt at det bare var noen centimeter igjen før det kom vann inn foran, mens i Jon 12 kan jeg bevege meg ganske fritt frem og tilbake. 

Jon 12 virker perfekt for guttungen og meg, så får vi se om jeg får lurt med meg jentungen ut etterhvert for test med voksen og to barn. Men "so far so good" for Jon 12.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?