Gå til hovedinnhold

Ny Blikkboks på gang


Definisjonen på galskap er å gjøre den samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat.

Sitatet er visstnok fra Albert Einstein, og kan kanskje sies å være dekkende for det meste av sportsfiske? Om ikke annet føles det dekkende for mitt siste båtkjøp. 

Så sjokkert blir man ved impulskjøp av båt.

Mazdaen min trengte en ny NOX-sensor. Ingen dramatikk i det, kjent feil og dekkes av garantien men dermed endte jeg hos Mazda på Alnabru og hadde en drøy time å slå ihjel mens verkstedgutta jobbet. Et steinkast bort i gaten har man West System, og der kan jeg lett slå ihjel litt tid blant Oslos beste utvalg av joller, kanoer og kajakker. Du husker kanskje at jeg kjøpte en Alumarine 10 der for noen år siden?

Blast from the past - Alumarine 10.

Den jolla fikk navnet "Blikkboksen", og gjorde nytten sin i et par år før livet tok en uforutsett vending og jeg måtte selge den på grunn av plassmangel. Jeg har som kjent en Starweld Fusion 16 DC med Mercury 115 Pro XS fra før, og selv om en jolle er fint å ha så var prioriteringen om hva som måtte bort når plassen krympet inn ganske enkel.

Båten for de litt større innsjøene og fjorden.

Jeg har med andre ord ønsket meg en farkost for de små flatene siden den forrige forlot mitt eie. Tankene har gått mellom en ny jolle, kano, kajakk, pongtongbåt eller bellybåt. Som lett dekadent sportsfisker har jeg prøvd alle variantene, og det er ganske klare fordeler og ulemper med alle. Men all den tid jeg sjelden fisker alene, så er det vanskelig å unngå trioen dobbel kajakk, kano eller jolle. Fordelen med jolle er mulighet for mer bagasje, stabilitet og relativt lav pris sammenliknet med for eksempel en dobbel sit-on-top kajakk. De tankene, kombinert med tid å slå ihjel og litt dårlig impulskontroll er en dårlig kombinasjon....

Jeg endte derfor med en Marine Jon 12 fot, en enkel jonboat eller pram som det heter på norsk. De vitale mål er 37 kg fordelt på 370 ganger 120 centimeter lengde/ bredde og 41 centimeter høyde. 





Noe av grunnen til impulskjøpet var at akkurat denne har en transportskade foran (sannsynligvis kjørt på med truck) så jeg fikk et par "båtlapper" i rabatt på den og det var alt som skulle til for å lede en lett båtgal mann inn i fortapelse. 

Enhver flytende farkost med respekt for seg selv må ha noen stangholdere. Her har jeg noen til overs etter riggingen av Starwelden, så da var det bare å montere. Men akkurat det var lettere sagt enn gjort, for relingslisten på prammen er rund og går litt inn i båten.

Kjip form på den listen.

Der kan den ikke stå....

Bakerst kan jeg montere stangholdere på kryssene mellom skrogside og akterspeilet, men jeg vil ha noen stangholdere lengre frem også, så langt frem at de ikke kommer i konflikt med årene når jeg ror. Løsningen får nok bli å skjære til to treklosser som jeg kan sette mellom skroget og braketten til stangholderen, slik at jeg får braketten ut og opp.

Det vil ta litt tid å forme de treklossene, så i første omgang ble det stangholdere bakerst:

Stangholdere på plass.

En annen ting som er kjekt å ha i slike små farkoster som ikke har kryssholt man kan binde ankertauet i, er en taubrems, eller skjøtelås som Biltema kaller det (artikkel 25-4690).  

Taubrems er kjekt å ha for ankertauet.

Taubremsen fungerer fint for å holde ankertauet i en så liten og lett farkost som sjelden ser særlig sjø.

Da var vi klare til jomfruturen i nydelig høstvær.

Sjøsetting gikk lett.

Siden guttungen ikke har noen erfaring med så små farkoster la vi jomfruturen til Sørkedalselva. Stort mer skjermet enn det blir det ikke, men her er det ikke lov med motor, så min Motorguide R3-40 HT ble bare prøvemontert for å sjekke at alt fungerer etter hensikten. Med et 100Ah LiFePo4-batteri på regner jeg med at kombinasjonen batteri/ motor/ og båt kommer til å fungere veldig bra. Med samme kombo på den forrige jolla lå toppfarten på 3,2 knop, og rundt 2-2,2 knop var forbruket lavt nok til å dorge hele dager med 60Ah-batteriet jeg brukte da. Med 100Ah bør vi være dekket også for helgeturer om det skulle bli aktuelt. Mjøsservice har ferdige "pakker" med motor, batteri, lader og veske til batteriet, men jeg hadde motor fra før så da ble det bare et nytt batteri denne gangen.

Motorguide R3 på plass.

Klar for jomfrutur.

Farkosten er perfekt for oppdagelsestur.

Vi måtte fiske litt også.

Testturen bød på en overraskelse, denne jolla er mye mer stabil når jeg beveger meg fra front til akter eller vice versa enn den forrige. Hvis jeg satte meg på fremre tofte i den forrige jolla så gikk akterenden så høyt at det bare var noen centimeter igjen før det kom vann inn foran, mens i Jon 12 kan jeg bevege meg ganske fritt frem og tilbake. 

Jon 12 virker perfekt for guttungen og meg, så får vi se om jeg får lurt med meg jentungen ut etterhvert for test med voksen og to barn. Men "so far so good" for Jon 12.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…