Gå til hovedinnhold

Drømmen om portabel farkost del II - jolle

Det eneste som ikke endrer seg i livet, er det faktum at alt endrer seg.

Det ble en helt annen jolle enn den jeg hadde tenkt meg.
Perfect fit?

I del 1 skrev jeg at jeg hadde bestemt meg for denne lille tassen:
Kimple Angler
Kimple Angler virket ideell. Jeg tok en telefon til min nærmeste forhandler for å se nærmere på den. De hadde ikke 330 inne men jeg fikk prøvesitte 370. De to har samme bredde og samme høyde på fribordet, og det var de faktorene jeg var mest spent på. Norsk Tilhengersenter stilte altså opp når en båtgal blogger ville se på blikkbokser midt på vinteren, og dro frem en 370 for prøvesitting. 

Det ble ikke så positivt for NTS og Kimple, jeg endte opp med betenkningstid for Angler ble vel smal og med litt lavere fribord enn jeg hadde sett for meg i mitt mentale galleri. (Med trykk på GAL-leri der kanskje.) NTS skal uansett ha takk for god service, noe de forresten har for vane å yte. Det er ikke uten grunn at jeg har lagt igjen såpass mye penger der de siste årene.

Det ble retur til West System og Alumarine 10, før betenkningstid gikk over til shoppingtid. Takket være glimrende service fra Gustav og resten av gjengen hos West endte det med at jeg dro kortet.
Foreløpig plassering på henger
Jeg hadde egentlig tenkt meg en jolle som var såpass smal at den kunne ligge opp ned på hengeren. Alumarine 10 er 2 cm for bred ved relingslisten til at det går, så den må ligge "riktig vei" på hengeren.

Jeg skal prøve meg litt mer frem hva gjelder plassering på hengeren, men slik hun ligger på bildene fungerte forsåvidt bra nok.
Baugtofte
Under jolla er det en ekstra forsterkning, en slags "kjøl" som dekker de bakerste 2/3-delene av skrogets dypeste punkt. Tanken er å skjære til en 2X4 som en enkel krybbe som hun kan ligge på og dermed ligge stabilt nede i hengeren.
"Kjøl"
Selv om båten er billig, har den et par små detaljer som tyder på at designeren har tenkt litt. Det er et lite spant på innsiden av akterspeilet, og i det spantet er det et eget lite hull for bunnpluggen når den ikke skal stå i akterspeilet. Lurt, for da mister man den ikke. Det jeg ikke er så begeistret for er at drenshullet i akterspeilet står vel høyt opp fra bunnen.
Innsiden av akterspeil med feste for plugg


Nå er blikkboksen på plass i garasjen, med tilhørende årer og åregafler fra West og solid låsewire og hengelås. Det er sikkert flere enn meg som lurer på detaljer i båten, og da er det kjekt å ha en drøss med bilder. Du glemmer forbausende fort hvordan detaljene i en båt er, men med bilder tilgjengelig kan hukommelsen få litt hjelp. Dessuten bruker jeg slike bilder under planlegging av utstyrsmontering, i form av enkle skisser i Paint. Som et eksempel er takstativet på den store båten min "designet" på den måten. Her en skisse på montering av rails:
Skisse
Listen over ripa er smal. Siden jeg har en plan om å montere rails på den må det gjøres etter at jeg har fått laget noen L-jern i aluminium eller syrefast stål som festes i båten. Først da får jeg et underlag stabilt nok til rails:
Bredde på relingslist

Midttoften og bakerste tofte har samme bredde:
Bredde på bakre- og midtre tofte

I hvert hjørne bak er det et aluminiumsbeslag mot ripelisten. Kanskje et godt utganspunkt for montering av utstyr?
Hjørnebeslag bak


Neste prosjekt blir nettopp å montere litt tilleggsutstyr. Jeg må nesten ha noen stangholdere, og fester for HDSene jeg nevnte i del I. Jeg drøyer dog innkjøp av det jeg trenger til jeg har hatt første testtur så jeg får ett bedre bilde av hvordan jeg kommer til å sitte i båten under praktisk fiske og under transportetappene.

Etter litt diskusjon med diverse andre, ender jeg som nevnt med å montere rails på jolla. Med rekkverk blir det mye enklere å feste ekstrautstyret, og ikke minst lettere å flytte det rundt etterhvert som praktisk erfaring tilsier det. Siden rekkelisten er for smal til å montere fester for rails rett på, må det først monteres fester i skrogsiden. Dette kan gjøres på flere måter. L-jern i aluminium/ syrefast stål kan skrus i siden og over ripa, eller man bruke pulpitfot ala den under som kan vinkles 90 grader. Det finnes også andre fester med fast vinkel, som er en hundrelapp eller så billigere enn denne:
0-90 grader pulpitfot


Bildet over er hentet fra SeaSea sine nettsider. Disse føttene er dog ganske kostbare til 311,- per stykk og jeg trenger minst fire og helst 8 hvis jeg skal ha rails langs hele siden og på hver side av motoren bak. Ca 3.500,- i fester alene, så kommer rør og vinkler i tillegg, da snakker vi nesten halvparten av båtens verdi for å få rails... Jeg ser at jeg går på en budsjettsmell på dette uansett hva jeg gjør, nettopp for å få det praktisk. Men siden båten i seg selv kom inn litt under budsjett har jeg noe å gå på og resten får jeg ta over noen lønninger fremover.

Tanken er fire Normark De Luxe stangholdere for både dorging og oppbevaring under transport. To foran og to bak tilsvarende det jeg hadde på min Silver Colibri:
Min gamle Silver
Det blir ikke dyprigg og planerboardmast i denne, så gal er jeg ikke. Det kan derimot tenkes at det blir noen vertikale stangholdere montert på siden av den ene toften også, primært for transport. Men det står langt ned på prioriteringslisten foreløpig.

Neste på listen etter stangholdere er rekkemontert ekkoloddgiver, her rapper jeg litt fra Dags patent på hans Pioneer:
Dags RAM-feste for ekkoloddgiver.
Et RAM-feste i rekka og til et passende rør. I enden av røret monterer jeg begge ekkoloddgiverne jeg har tenkt til å bruke. En HST-WSBL og en LSS-1. (HST-WSBL må jeg kjøpe mens jeg har en LSS-1 liggende.) Dermed kan dette enkelt tas av og på, og ikke minst flyttes fremover og bakover avhengig av hvor jeg sitter i båten. Selve RAM-festet mot rekkerøret koster ikke mange hundrelappene så de kjøper jeg nok to av så stativet kan flyttes uten bruk av verktøy. Når jeg bruker elektrisk motor vil jeg nødvendigvis sitte bak, og da ha ekkoloddgiverne ganske langt frem, mens når jeg ror vil jeg ha de så langt bak det går. Da blir det enkelt å droppe jiggen rett under giverne, som igjen er en forutsetning for nogenlunde fornuftig vertikalfiske. 

Farkosten må selvfølgelig ha et navn, og "Blikkboksen" virket som et passende sådan. To dekaler i 8" lengde og 2,5" høyde ble raskt bestilt på eBay. Før slike klistremerker kommer på, er det viktig at man bruker et middel som fjerner møkk og fett der de skal sitte. Hvis ikke er det et spørsmål om tid før de slipper eller bobler. Jeg har litt aceton stående etter diverse glassfiberarbeid i min større båt, aceton er perfekt for slik "ekstremrengjøring".


Jeg har forresten oppdaget en feil også. På West sine nettsider står det at båten veier 37kg. På skiltet i båten står det 41kg. Jeg har ikke veid henne selv enda, men kommer tilbake til dette når jeg får henne på badevekten.

Hvis du som leser dette er av typen som har litt problemer med å skille mellom mitt og ditt, og nå tenker at du skal ta deg en tur til Bærum for å hente en båt, så tenk en gang til. Jeg er like opptatt av å sikre leketøyet mitt som jeg er av å leke med det.


Ønsker du mer lesestoff om temaet "pimp my blikkboks"? Ta en kikk på denne artikkelen skrevet av Joakim Åberg:
Pimp din Jonboat.
Han har tatt den enda lengre enn jeg har tenkt å ta den, selv om de setene så digge ut...

Kommentarer

  1. Betänk att det kan bli väl spännande att kombinera olika material, framförallt rostfritt och aluminium. Dessa två bildas det galvaniska strömmar emellan vilket i sig kan ge oönskade effekter tex genom stora hål i aluminiumet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utvilsomt, det må kun brukes aluminium, plast og syrefast stål i en aluminiumsbåt som denne.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?" Lowrance HDS Carbon Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models: What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI? What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3? This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water. Lowrance HDS Gen 3 HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alon

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter. Is there any real difference between them anymore? When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"? In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual diff

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of