September har historisk sett vært "enten eller" for min del. Enten har jeg en tur eller to med full klaff, eller så blir det bare frisk luft og lite fisk hele måneden. Skulle september 2025 ende som "enten" eller bedre?
Hvis du er nogen lunde ivrig i ditt sportsfiske så vil jeg anbefale deg å føre en fangstdagbok. Selv om du har hukommelse som en elefant, vil en slik dagbok gi deg muligheter til å se trender over tid på en helt annen måte enn den menneskelige hukommelsen ellers klarer. Her lever jeg som jeg lærer, i en eske ved siden av meg her jeg sitter og skriver har jeg en eske med notatbøker fra tenårene og oppover til min første PC og Excel tok over, og så ble igjen Excel erstattet med denne bloggen for 10-15 år siden. Bortsett fra noen mindre hull, slik som den ivrigste studietiden (les; festetiden) så har jeg ganske grei oversikt over mitt september-fiske de siste 30-ish årene.
Historisk sett har septemberfisket mitt ofte vært preget av en litt lengre tur helt siden jeg kjøpte min første bil i 20-årene. Ofte har turen vært relatert til trolling i Sverige, men de siste årene har turen gått vestover og for eksempel gitt minneverdige øyeblikk som disse fra Hardangerfjorden:
![]() |
Spiss på tilværelsen. |
Den turen kan du lese mer om i DENNE rapporten. Ett av mine beste september-minner er turen som ga samboer Vera ny PB på ørret, en klassisk trollingtur hos söta bror. Den turen ble til en langfilm som du kan se her om du har 66 minutter å slå i hjel:
Det ble ikke noen langur i september 2025, mye fordi vi har planlagt en langtur i oktober og trenger både feriedager og penger til den turen. Men noen kortere turer ble det og vi startet med en skikkelig oppdagelsestur syd i Mjøsa.
Oppdagelsestur på flere nivåer. Det første nivået ser du her, første tur med ny bil og båt på slep:
Ja, endelig kom dagen da vår nye Mercedes EQA 300 Special edition kunne hentes, og en snau uke senere var det tid for første tur med båten på slep. Lesere som ikke bryr seg om bil får ha meg unnskyldt, men det er nesten umulig for meg å ikke synke hen i litt nerding med ny bil, for dette er ikke noen hverdagslig hendelse for min del.
Turen starter med å fortelle bilen hva den har på kroken. |
Vi startet reisen med 97% kapasitet på batteriet, WLTP for denne bilen er 469km fra batteriet på 70,5kWt fordelt ut mot bakken med 228 hestekrefter. Bilens maksimale tilhengervekt er 1800kg, mens vår tilhengers tillate totalvekt er 1350kg med reell vekt på 1150-1200kg avhengig av hvor mye vi har lastet i båten. Bil og såkalt "egenvekt med fører" på 2154kg og reell vekt med fører på på 2160kg (kontrollveid). Om det så er bilen eller føreren (meg) som er 6 kilo overvektig skal jeg la ligge, men jeg mistenker at jeg bør jogge mer fremover.....
Fremme ved rampa var batterikapasiteten redusert til 59%:
Status i Mercedes-appen da vi kom frem ved rampen. |
Med snittforbruk på 29,3 kWt per 100km ligger forbruket et lite hakk over Volvo XC40 Recharge som vi logget mange mil med i juli med et snitt på 27 kWt. (Det kan du lese mer om i rapporten fra juli.)
Fiskemessig ble dagen skikkelig seig, men det var jeg mentalt forberedt på. Ideelt sett vil jeg gjerne starte fisket i et nytt område med dorging, for å dekke større areal raskere enn ved spinnfiske og dermed bli kjent så fort som mulig. Men i Mjøsa er det fredningstid for nettopp dorging i september, så dorging i dette området får vi ta neste gang. Jeg var borti en mindre gjedde, mens Vera ikke hadde et napp en gang.
Vera spinnfisker etter abbor. |
På den positive siden fant vi noen interessante områder, og fikk logget masse data så dybdekartet vårt vil bli betydelig oppgradert etterhvert. Det kartet finner du i vår kartportal som du finner link til helt øverst på siden her hvis du leser på PC, eller i menyen til høyre om du er på mobil.
På vei hjem igjen var jeg litt utålmodig på motorveien og snittforbruket økte til 31,1kWt:
Status i Mercedes-appen vel hjemme igjen. |
Neste dag ble enda en oppdagelsestur, men i stikk motsatt retning. Turen ble lagt til en annen stor innsjø på Østlandet, og tanken var å spinnfiske for å fortsette testen av Lowrance Eagle Eye, og slowtrolle litt etter gjedde om øvrig fiske var tregt.
En fisk er bedre enn ingen fisk, og sånn sett var den neste turen en "höidare" med hele to fisk. Turen gikk forøvrig til området rundt Drøbak.
Sesongens minste makrell |
Vera klinket til hun også:
September ble avsluttet med service på vår Mercury ProXS. Det ga heller ikke noen storfangst men i det minste god samvittighet.
![]() |
Skifte av motorolje. |
Den vanlige servicen kan du helt fint ta selv, men ta gjerne en kikk på våre to guider til skifte av gir- og motorolje på veien;
Med det konkluderer vi september med å tenke oss at oktober sikkert ikke kan bli dårligere...
Kommentarer
Legg inn en kommentar