De litt hastige avgjørelsene fulgte meg inn i neste del av ferien også.
I første del av juli rakk vi to turer i saltvann og en i ferskvann, og jeg fikk endelig inn horngjel i Havfiskern. Så byttet vi til oss en Volvo XC40 Recharge for en uke, og satte kursen mot Bømlo.
Vi dro av sted, med båt på slep i ukjent bil på vår første langtur med elbil. Dette måtte jo bare gå bra? Kvelden før hadde vi satt bilen til lading i garasjen, etter å ha økt ladeinnstillingen fra 80 til 100% og redusert maks-ladingen til 14A. Vi har elbillader i garasjen vår, men kursen til garasjen er «bare» 16A, så derfor begrenser vi hva bilen trekker av strøm når vi lader hjemme.
Morgenen etter var bilen ladet til 100%. Vi hadde ikke planlagt lading før vi dro, men plottet inn adressen vi skulle til i bilens Google-system, og lot det stå til. Ikke overraskende viste det systemet at vi ville ankomme med en liten minus på batteriet, og foreslo en ladestopp. Det var selvfølgelig basert på bilens forbruk i det siste, ikke at den nå skulle dra på noe som øker vindmotstanden drastisk og legger på cirka 1200 kilo vekt.
Etter halvannen times kjøring hadde vi vår første lille stopp for å sjekke hjullager på hengeren. Da hadde vi kjørt 87 kilometer med et snittforbruk på 32,5kWh. Batteriet hadde falt fra 100 til 63 prosent og den estimerte gjenstående rekkevidden var 130 kilometer. Vi ble aldri helt venner med estimeringen av rekkevidde i dashen i Volvoen. Anslaget varierte mye, sannsynligvis beregnet på et ganske kort/ lite gjennomsnitt. Det skulle ikke lange oppoverbakken til for å dra estimatet langt ned, og heller ikke mye bremsing (regenerering) for å dra det langt opp. Estimatet til Google-systemet fungerte mye bedre, og sammen med batteriindikatoren følte vi oss rimelig sikre på hva vi egentlig hadde energi til.
Det ble tre ladestopp på turen vår til Bømlo, vi kunne egentlig klart oss med to. Men på en såpass lang tur er det uansett greit med noen pauser, og da kan man like gjerne lade bil. Samtidig var vi førstereis med denne bilen og slepet, så vi ville ikke ta noen sjangser. Vi ladet for 573 kroner (157+250+166) på turen til Bømlo. Vi hadde ikke avtalt å lade med våre Airbnb-verter, så vi ladet også et par ganger mens vi var i Bømlo, så totalt ladet vi for 1521 kroner på hele turen vår, og snittforbruket var 27kWh per 100 kilometer.
Lite vits å hurtiglade mer enn 75% med Volvoen. |
På den positive siden gikk alt omtrent som forventet, selv om vi altså ikke la ned tid i å planlegge. Volvoen var en nydelig trekkvogn, med masse kraft, gode bremser og man kjente knapt nok at man kjørte med slep. Undertegnede får innrømme at det er litt morsomt at Volvoen har raskere akselerasjon med båten på slep, enn den forrige bilen hadde uten noen form for last. Litt barnslig er det lov å være eller?
På den negative siden så er det tungvindt å måtte hekte av hengeren for å lade, og man bør bruke Google eller et tilsvarende system underveis. Delvis for sikkerhets skyld, delvis for at bilen skal klargjøre batteriet til lading, delvis for å å se typen lader (å lade på 50kW-lader når bilen kan lades med tre-fire ganger mer er kjeeeeeeedelig) før man bestemmer seg for ladestopp og delvis for å se om det er ledige ladere. For vår del brukte vi navigasjon i dieselbilen også, så sistnevnte er ikke noe problem - men er du av typen som «bare vil kjøre» vil dette være en overgang man vil banne litt over.
Båten må parkeres mens bilen lader. |
Samtidig er elbil fortsatt ganske nytt. Det er forbausende mange ladere som krever for kronglete betaling via apper, og du må regne med litt kløning både for egen del og fra de rundt deg. Akkurat dette er heldigvis noe som er på bedringens vei, nye ladere får krav om kortbetaling så etterhvert som gamle ladere skiftes ut blir det stadig flere ladere som aksepterer kort. Det som derimot irriterte meg skikkelig, var to tilfeller der folk med kjøretøy med forbrenningsmotor parkerer ved ladestasjonen og dermed lager unødvendig kø ved å blokkere andre fra å lade. Det fremstår som at det er noen «elbilhatere» der ute som har et så brennende hat (eller mangel på oppdragelse) at de bevisst ødelegger for andre.
Oppsummert gikk kjøreturen helt fint, men man må beregne ekstra god tid med elbilen versus dieselbilen. At elbiler med firehjulstrekk er konge på båtramper er ingen hemmelighet, men uansett et stort pluss.
![]() |
Elbil med 4AWD er en drøm på rampa. |
Men nok om bil, her følger selve fiskingen i levende bilder:
Som du ser i den siste filmen brukte jeg Lowrance Eagle Eye litt på turen også, og her er en film med vekt på akkurat den:
Jeg skal komme tilbake til mer Eagle Eye, med bruk i ferskvann, mer i forward-modus og ikke minst snakke om det tekniske og de ganske klønete festene til selve ekkoloddgiveren.
Vel hjemme igjen måtte Volvoen returneres til sin rettmessige eier, og da benyttet vi anledningen til å hente oss en ny art på veien dit:
For min del ble julis siste fisketur en telttur i Bærumsmarka sammen med sønnen min. Jeg håpte på store brasmer, men vi måtte nøye oss med en håndfull tusenbrødreabbor.
![]() |
Avslappende og enkelt bunnmeite. |
Min Deeper Smart Sonar Pro+ var med på turen, ikke minst for å sjekke om den siste softareoppdateringen har løst problemet vi har pekt på mange ganger, at kartleggings-funksonen starter før GPS-mottageren har god nok posisjonsangivelse. Problemet er ikke løst:
Deeper mener fortsatt det er vann langt inn på land. |
Om ikke fisket leverte ønsket art, så var dette første telttur for junior så det var spennende nok i seg selv. Vi feiret suksessrik overnatting morgenen etter med pannekaker på primusen før vi ruslet hjemover. Ferdig blandet pannekakemiks på en flaske er gull på telttur hvor man ikke skal gå så langt at det å spare vekt er avgjørende:
Kokkelering i felt. |
Kommentarer
Legg inn en kommentar