Definisjonen på galskap er å gjøre den samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat.
Sitatet er visstnok fra Albert Einstein, og kan kanskje sies å være dekkende for det meste av sportsfiske? Om ikke annet føles det dekkende for mitt siste båtkjøp.
Så sjokkert blir man ved impulskjøp av båt. |
Mazdaen min trengte en ny NOX-sensor. Ingen dramatikk i det, kjent feil og dekkes av garantien men dermed endte jeg hos Mazda på Alnabru og hadde en drøy time å slå ihjel mens verkstedgutta jobbet. Et steinkast bort i gaten har man West System, og der kan jeg lett slå ihjel litt tid blant Oslos beste utvalg av joller, kanoer og kajakker. Du husker kanskje at jeg kjøpte en Alumarine 10 der for noen år siden?
Blast from the past - Alumarine 10. |
Den jolla fikk navnet "Blikkboksen", og gjorde nytten sin i et par år før livet tok en uforutsett vending og jeg måtte selge den på grunn av plassmangel. Jeg har som kjent en Starweld Fusion 16 DC med Mercury 115 Pro XS fra før, og selv om en jolle er fint å ha så var prioriteringen om hva som måtte bort når plassen krympet inn ganske enkel.
Båten for de litt større innsjøene og fjorden. |
Jeg har med andre ord ønsket meg en farkost for de små flatene siden den forrige forlot mitt eie. Tankene har gått mellom en ny jolle, kano, kajakk, pongtongbåt eller bellybåt. Som lett dekadent sportsfisker har jeg prøvd alle variantene, og det er ganske klare fordeler og ulemper med alle. Men all den tid jeg sjelden fisker alene, så er det vanskelig å unngå trioen dobbel kajakk, kano eller jolle. Fordelen med jolle er mulighet for mer bagasje, stabilitet og relativt lav pris sammenliknet med for eksempel en dobbel sit-on-top kajakk. De tankene, kombinert med tid å slå ihjel og litt dårlig impulskontroll er en dårlig kombinasjon....
Jeg endte derfor med en Marine Jon 12 fot, en enkel jonboat eller pram som det heter på norsk. De vitale mål er 37 kg fordelt på 370 ganger 120 centimeter lengde/ bredde og 41 centimeter høyde.
Noe av grunnen til impulskjøpet var at akkurat denne har en transportskade foran (sannsynligvis kjørt på med truck) så jeg fikk et par "båtlapper" i rabatt på den og det var alt som skulle til for å lede en lett båtgal mann inn i fortapelse.
Enhver flytende farkost med respekt for seg selv må ha noen stangholdere. Her har jeg noen til overs etter riggingen av Starwelden, så da var det bare å montere. Men akkurat det var lettere sagt enn gjort, for relingslisten på prammen er rund og går litt inn i båten.
Kjip form på den listen. |
Der kan den ikke stå.... |
Bakerst kan jeg montere stangholdere på kryssene mellom skrogside og akterspeilet, men jeg vil ha noen stangholdere lengre frem også, så langt frem at de ikke kommer i konflikt med årene når jeg ror. Løsningen får nok bli å skjære til to treklosser som jeg kan sette mellom skroget og braketten til stangholderen, slik at jeg får braketten ut og opp.
Det vil ta litt tid å forme de treklossene, så i første omgang ble det stangholdere bakerst:
Stangholdere på plass. |
Taubrems er kjekt å ha for ankertauet. |
Taubremsen fungerer fint for å holde ankertauet i en så liten og lett farkost som sjelden ser særlig sjø.
Da var vi klare til jomfruturen i nydelig høstvær.
Sjøsetting gikk lett. |
Siden guttungen ikke har noen erfaring med så små farkoster la vi jomfruturen til Sørkedalselva. Stort mer skjermet enn det blir det ikke, men her er det ikke lov med motor, så min Motorguide R3-40 HT ble bare prøvemontert for å sjekke at alt fungerer etter hensikten. Med et 100Ah LiFePo4-batteri på regner jeg med at kombinasjonen batteri/ motor/ og båt kommer til å fungere veldig bra. Med samme kombo på den forrige jolla lå toppfarten på 3,2 knop, og rundt 2-2,2 knop var forbruket lavt nok til å dorge hele dager med 60Ah-batteriet jeg brukte da. Med 100Ah bør vi være dekket også for helgeturer om det skulle bli aktuelt. Mjøsservice har ferdige "pakker" med motor, batteri, lader og veske til batteriet, men jeg hadde motor fra før så da ble det bare et nytt batteri denne gangen.
Motorguide R3 på plass. |
Klar for jomfrutur. |
Farkosten er perfekt for oppdagelsestur. |
Vi måtte fiske litt også. |
Testturen bød på en overraskelse, denne jolla er mye mer stabil når jeg beveger meg fra front til akter eller vice versa enn den forrige. Hvis jeg satte meg på fremre tofte i den forrige jolla så gikk akterenden så høyt at det bare var noen centimeter igjen før det kom vann inn foran, mens i Jon 12 kan jeg bevege meg ganske fritt frem og tilbake.
Jon 12 virker perfekt for guttungen og meg, så får vi se om jeg får lurt med meg jentungen ut etterhvert for test med voksen og to barn. Men "so far so good" for Jon 12.
Kommentarer
Legg inn en kommentar