Denne artikkelen er tidligere publisert på Hooked.no.
Det var med en viss skepsis jeg møtte opp på pre-åpning av messen tirsdag 17. mars klokken 17.00 på Lillestrøm. Jeg hadde fått en gratisbillett til messen, og gikk derfor tilbake på min lovnad fra i fjor om at jeg ikke skulle bruke tid og penger på denne messen en gang til. Det er en messe som jeg alltid har blitt skuffet over, og det er Sjøen for alle. Årsaken har vært at messen absolutt ikke har vært for alle, den har hatt en tendens til å være «sjøen for millionærer» med soleklar dominans av store, større og størst båter. Å si at jeg var i det positive lunet når jeg parkerte på Lillestrøm, ville vært å ta i.
Det første som slo meg var at messen rent arealmessig var blitt mye større. De lett klaustrofobiske minnene fra fjorårets tilholdssted på Fornebu var en saga blott, her var det hele 14.500 m2 å boltre seg på. Dette er nesten tre ganger så stort areal som for messen i 2014, og økningen i areal har virkelig gjort godt. Messen har dessuten samlet «luksussegmentet» i en egen hall (hall B), så en stakkar med slunken lommebok kunne lett omgå de værste glisene og heller konsentrere seg om båter man kan dra opp en fisk i uten å føle at man må bestille full rens av båten etterpå. Jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg unna hall B heller, men det trenger vi ikke å snakke høyt om.
I hall E, helt i enden av bygget, er det rigget for ymse aktiviteter. Her er det sandvolleyballbane, et gigantisk basseng, scene og klatrevegg med mere. Åpningsshowet var selvfølgelig her inne, med musikk, selvskryt og ymse vannaktiviteter i bassenget etterpå.
Spretten sang og dans under åpningsshowet |
Aktivitetsbasseng i størrelse XXXXL |
Noe annet som var morsomt å se på var en Askeladden C75 Center Cabin fullrigget for trolling. Båten er modifisert fra fabrikk for trolling, og må være en av de råeste trollingbåtene i privat eie i Skandinavia. En stakkars troller fikk virkelig vann i munnen av denne skuta.
Litt bortgjemt, men vakker er hun. |
Bygget ut med bur akterut for ekstra plass og lett håving |
Rent og ryddig, eksempel til etterfølgelse |
Det er i hall C og D du finner det meste av småbåter og utstyrsleverandører. Flere av båtene som er verdt en kikk gikk jeg igjennom i artikkelen om båtmessen i Gøteborg, så jeg nøyer meg med å nevne at:
- Buster stilte med de fleste av sine modeller, inkludert den nye Buster M. Dessverre hadde heller ikke den norske importøren med seg den nye Buster S i fiskeutgave.
- Ockelbo sine to aluminiumsbåter på 16 og 18 fot var der. Akkurat like bunnsolide som i Gøteborg.
- Garmin, Raymarine og ProNav (Lowrance/ Simrad) hadde egne velfylte stands.
- Evinrude var på plass med sine nye G2 påhengere.
En båt jeg savnet i Gøteborg, og som det knytter seg spenning til, er Askeladdens forsøk på å gjøre sitt P66-skrog om til renspikket fiskebåt under navnet P66 Sport. Båten bærer tydelig preg av at Askeladden har sett tvers over dammen til USA, og latt seg inspirere. Skal jeg være helt ærlig, ble jeg litt inspirert selv også.
Nesten Beason detta, eller? |
Navnet skjemmer ingen |
P66 Sport er blitt en vellykket overdel på et velprøvd skrog. Noen små trekk for amerikanske detaljer som Askeladden ser ut til å ha glemt, slik som at vindskjermen går helt opp til taket, men karakteren blir «vel gjennomført».
Senterkonsoll med T-top |
Et rom i konsollen for når du bare MÅ |
Tre gode luker bak, med dempere |
Nedfellbare benker akterut er lurt og plassbesparende |
Tre trollere inspiserer |
488.000,- for en åpen båt med Suzuki DF150 er dog endel, og siden T-toppen og de smarte akterbenkene er ekstrautstyr, passerer du fort 550.000,- før du er klar for sjøen. Da er Askeladden veldig nærme prisnivået på de amerikanske originalene de har latt seg inspirere av, båter som gjerne har et langt mer agressivt og sjøsterkt skrog enn de syv meterne med glassfiber som utgjør P66.
Ikke amerikansk, men i samme gate som P66 er Eolo 600 Fishing. Eolo er et italiansk båtmerke, hvor hoveddelen av modellene er av typen strøkne og høyglanspolerte. Men 600 Fishing importeres til Norge via et polsk selskap og er definitivt mer av typen bruksbåt enn de øvrige modellene.
Eolo 600 Fishing |
Dessverre var betjeningen søkk vekk ved Eolo, kanskje de ble for fristet av gratis pizza ved luksusbåtene? Uansett viste prislisten at dette er et vesentlig rimligere alternative enn P66, dog med et merkbart flatere skrog og enklere interiør enn P66.
Fin centerkonsoll med T-top |
En av originalene når vi snakker om denne båttypen var også å se, nemligBoston Whaler med sin Montauk 210. Vi har nå forlatt fornuften, for vi ser på skrog som skal ha 150-200 HK, og hvor prislappen for pakken begynner i underkant av 700.000,- Montauk er ikke den mest ekstreme modellen fra Boston Whaler, du kan fint finne åpne fiskebåter hos disse gutta til over 1,5 millioner, men Montauk er kanskje den modellen som er nærmest å appelere til det norske markedet? Den er ihvertfall en alvorlig konkurrent til P66.
Boston Whaler Montauk 210 |
Før vi forlater de litt større fiskebåtene, må vi nesten ta en kikk på en båt som gjør come-back på det norske markedet. White Shark er fransk, men også disse med tydelig US-inspirasjon. Prisklassen er definitivt høyest av de vi har sett på til nå, innen du er på vannet med en 205 er kontoen din fort blitt trekvart million lettere. Men for noen skrog, og det oser kvalitet av alt i disse båtene. En gang i tiden har jeg kjørt en 175, og den hadde virkelig fantastisk fine egenskaper. Men smaker det, så koster det, og jeg er kanskje litt i tvil om denne båten kler makrellblod?
Fargerik White Shark |
Selv jeg har plass nok til elektronikken her |
Hvis du synes jeg rodde meg vel langt ut i evig gjeld nå, så skal jeg forsøke å plastre såret med en norsk båt i langt lavere prisklasse. Pioner forbinder de fleste av oss med små, røde, tunge og nærmest udødelig båter for yngstemann i familien. Men Pioneer har også oppdaget at design selger.
Pioner 14 Active |
Pioner 14 Active Dark Line har det meste man trenger for de litt mindre ekstreme turene. Båten er beregnet for 10-20 HK, tidligere erfaringer tyder på at 15 HK er et meget bra alternativ. Med en pris på båt alene på 32.000 behøver man ikke å pantsette alt for å komme seg ut dit fisken er. Ikke gjør det noe om det spruter makrellblod overalt heller, for det er bare å fyre opp høyttrykkspyleren og få det av igjen.
I nogenlunde samme prisklasse finner vi aluminiumsbåtene til Norsk Tilhengersenter. Det aner meg at tilhengergutta har brukt kontaktene sine i Kina for å få laget Kimple alubåter, de har i hvertfall endel fellestrekk med andre tilsvarende alubåter derfra.
Kimple 420 Hunter |
Kimple 420 Hunter er nykommer i familien, og har en liten midtmontert konsoll, som i hvertfall ikke var plassert for å passe mine 185 cm. Båten er rimelig greit designet innvendig, og med tanke på at prislappen er det mye båt for pengene her.
Litt trangt kanskje? |
Sjøen for alle er faktisk blitt det navnet tilsier, en messe for alle som vil være på vannet. All ære til teamet bak årets messe, jeg kommer garantert tilbake neste år.
Åpningstider
Onsdag: 11:00 – 20:00Torsdag: 11:00 – 20:00
Fredag: 11:00 – 20:00
Lørdag: 11:00 – 18:00
Søndag: 11:00 – 18:00
Priser
Selv om det smerter en gjerrigknark som meg å måtte betale for å gå inn i noe som strengt tatt er en stor butikk, så har man ihvertfall laget en familiepris som ikke er helt gal. Med aktivitetshallen er det mye å finne på, også for familiens yngre medlemmer, så det kan være lurt å beregne litt god tid på parkeringsautomaten. Mitt besøk skulle være kjapt, men tok 4 timer.
- Ordinær: 120,-
- Barn 8-15 år: 60,-
- Honnør/ student: 60,-
- Familie (maks 4): 200,-
I tillegg kommer parkering, 22,- per time de første tre timene, deretter 11,- per time. Maksimal pris per døgn 154,-
Bedre enn noen sinne |
Kommentarer
Legg inn en kommentar