I
DETTE innlegget skrev jeg at jeg har kjøpt et kombinert bryter- og sikringspanel, og to 12V-laderuttak.
I går koblet jeg på ledninger på 12V-laderen som har to USB-kontakter i. Denne er ideell for lading av moderne telefoner og nettbrett siden disse gjerne kommer med USB-kabel for lading. Dermed slipper jeg å styre med en egen lader av "sigarettennertypen" til disse tingene.
|
Alle gode ting er tre |
Bortsett fra selve kontakten med et gummideksel på, består den av en låsering som skal skrus på fra baksiden og et plastbeslag som skal festes med to M4-skruer på utsiden. Skruene bør være av typen for innfelling, for hullene er konet slik at skruene blir liggende plant med overflaten på beslaget.
|
Ledninger og kontakter |
Resten av det elektriske småtteriet får du på Clas Ohlson og Biltema. Ledninger i passende dimensjon, hunnkontakter for kobling mot hannkontaktene bak på uttaket og noe for å koble mot batteri eller bryterpanel, samt krympeslanger og gummitape er det som trengs for det elektriske.Av verktøy er en skarp kniv og en ledningstang kjekt å ha.
|
Ferdig koblet og klart for montering |
Med ledninger og kontakter på plass, kunne dagens økt i båten begynne. For å montere trenger man en liten skiftenøkkel, en flat skrutrekker, borr på 2 og 4 mm, verktøy for å skjære et 30 mm hull, lim (Sikaflex eller TEC-7), syl, drill, syrefaste skruer/ muttere/ skiver og litt øyemål.
Husk at du alltid bør forborre når du skal borre i glassfiber med gelcoat på, et borr på 2 mm er perfekt for dette. Uten forborring har gelcoaten lett for å sprekke.
|
Batteridrill er kjekt å ha. |
|
Håndverktøy |
Et bilde av hvordan det så ut før jeg fant frem drillen:
|
Før |
Etter å ha skjært hull:
|
30mm hull |
Og ferdig:
|
Ferdig skrudd og limt |
Man bør ikke spare på tetningsmiddelet uansett om hullene man lager er over eller under vannlinjen. Jeg brukte TEC-7 denne gangen, og du ser at det tyter litt ut mellom selve kontakten og frontdekselet. På den måten vet man at det er skikkelig tett. Når jeg koblet til strømmen, oppdaget jeg noe jeg ikke hadde fått med meg før, nemlig den lille grønne dioden som viser at alt er som det skal. Dioden betyr at uttaket vil trekke litt strøm selv om det ikke er i bruk, så dette skal kobles via bryterpanelet når jeg kommer så langt.
|
Tett på |
Så var det tid for å teste. IPad med standard ladekabel plugget rett inn, og den lader som en drøm. :)
|
In action |
Akkurat samme operasjon utført i skibsplasten tidligere i sommer - :-)
SvarSlettJeg burde gjort dette for lenge siden, og må få på plass noe tilsvarende i Evadaen også. Bare jeg som må få ut den berømmelige fingeren...
SlettKjekt prosjekt! :-)
SvarSlettDette blir vel koblet til et ekstra forbruksbatteri?
Hei Kjetil!
SlettNja... Ikke enda i hvertfall. :) Jeg har vurdert det, og regnet litt på hva motoren lader kontra strømforbruket. Så lenge jeg dorger vil det ikke være noe problem, men jeg må holde et øye med voltmeteret på HDSen inntil jeg får en gefühl på hvordan dette går. Frem til nå har Hondaen gitt så mye ladesteøm at batteriet ikke har tapt seg i det hele tatt i løpet av en sesong, så jeg tror dette skal gå bra. :)
Ja med motoren gående hele tiden går det nok bra. :-) Kjekt å ha lademuligheter i båten!
SvarSlettHondaen lader 17A, så ved mindre regnestykket mitt er helt på villspor skal det gå bra. Vi får se når jeg kommer meg på vannet igjen, forhåpentligvis til helgen allerede. :)
SvarSlettLadingen er avhengig av turtallet... Hvilket turtall trenger du for å lade 17A da?
SvarSlettGodt poeng, som jeg ikke har tenkt så nøye på. :) Jeg vil tippe at det er i området 5-6.000 omdreininger et sted, hva den gir ved dorgefart på 1-1500 omdreininger vet jeg ikke.
SvarSlett