Gå til hovedinnhold

Eriks fiske - april 2022

April er vanligvis en måned hvor undertegnede virkelig legger ned timer etter gjedde og sjøørret. I år ble det ikke helt slik, men litt fiske ble det uansett.

Det jobbes med mye annet enn fiske om dagen, slikt som å få lagt inn vann/ kloakk på hytta, samt å selge våre respektive leiligheter før vi flytter i nytt Casa 01.07.22. Men litt fiske ble det, og vi startet april slik vi avsluttet mars, på sjøørretjakt. 

Denne gangen la vi kursen mot Drøbak og tok fergen over til Oscarsborg. Selv om jeg har vært her før, og fisket mye i området fra båt, var det nytt for min del å fiske fra land fra selve Oscarsborg. Vi rakk noen kast fra Drøbak også før fergen kom, helt perfekt bunn for sjøørret her men ingen fisk å spore.

Nydelige forhold.

Nå er det ikke noe nytt at solskinn og blikk stille er vrient med tanke på sjøørret, men området her frister til en ny visitt senere. Innen fergen kom hadde det kommet en iskald bris, så vi øynet håp om bedre forhold ute på Oscarsborg. Men for å oppsummere nærmere 9 timers denging, så ble det ingen sjøørret. Ingen napp, ingen følgere. Vi fikk dog hver vår torsk som bifangst, disse ble selvfølgelig sluppet pent ut igjen. (Les mer om fredning av torsk i DENNE artikkelen).

Kjapt bilde før retur.

De neste to turene gikk lengre inn. Med utganspunkt i Sjøstrand ruslet vi sydover.

Flott område - null sjøørret.

Neste tur ga heller ikke sjøørret, men om ikke annet en artig bifangst.

Litt uvanlig bifangst, knurr.

Mellom salg av Veras leilighet og klargjøring av salg for min leilighet, klarte vi å skvise inn en ettermiddagstur også. Denne gangen i en av sonene hvor man kan fiske etter andre arter enn anadrome (fortsatt ikke torsk), og dermed kunne vi kystmeite etter flyndre med tanke på Havfiskern. Det leverte, og med det er skuldrene mine litt lavere for skrubbe i konkurransen.

Knallfin skrubbe fra Indre Oslofjord.

Denne turen ga meg også anledning til å følge opp en eldre test av Deeper Smart Sonar Pro+. Testen kan du lese i sin helhet HER, Siden den testen i 2017 har Deeper kommet med en ny toppmodell (chirp) men det jeg ville se på i dag var effekten av alle oppdateringene som har kommet også til den eldre modellen. Deeper skal ha for at de ikke ligger på latsiden, det er stadig små forbedringer, og i dag ville jeg helt spesifikt teste om feilen vi avdekket i 2017 fortsatt var der. Den feilen bestod i at systemet startet opp kartleggings-funksjonen for fort, før systemet var sikker på at selve Deeper-kulen var der den "trodde" den var. Feilen medførte at den fortsatt viste riktig dybde, men på feil sted.

Deeper

På den positive siden så er den nye appen bedre enn den gamle. Mindre "lægg", mer intuitiv og den ser bedre ut. Jeg liker også de korte hjelpetekstene du kan få opp for hver funksjon, de er akkurat så detaljerte som jeg innbiller meg at de må være, men samtidig kortfattet. 


Steinur tegnes bra opp.

Litt bølger - så mister man fort kontakten om man står lavt.

Feilen med at kartleggingen starter for fort har blitt mye mindre, men den er fortsatt der. I bildet under har jeg nettopp gjort et nytt kast etter å ha logget helt inn til land.

Riktig dybde - men på feil sted.

Dybden i den røde sirkelen er dybden der Deeper landet etter nytt kast, men siden systemet fortsatt starter kartleggingen litt for tidlig, tegnes dybden inn der kulen var før nytt kast. (Skjermbildet er tatt rett etter at kulen fant riktig posisjon igjen).

De har også fått opp et system som gir deg mulighet til å se på kart andre har logget, men det er dessverre en betalingstjeneste. Her tror jeg Deeper bommer grovt på markedet, for alle andre tjenester for deling av dybdekart basert på brukerdata er gratis for brukerne.

Kart basert på egne logger kan man se gratis på feks PC som her.

På den mindre positive siden har Deeper gjort endringer i CSV-filen man lan laste ned fra det som før het Lakebook, og som nå kalles Fish Deeper. Jeg får ikke lengre brukt denne filen i Reefmaster for å kombinere den med andre data, og lage "skikkelige" kart, nå får jeg bare brukt data logget med Deeper på deres egen plattform. Dermed forsvant dessverre mye av nytten for min del personlig.

Den siste helgen ble det sesongåpning for jolla i vårt "nye" nærvann. Tanken var slowtrolling med jigg etter gjedde. 
Rigging.

Vi fortsetter der vi slapp i 2021, med testing av en elmotor fra Haswing. Den kommer jeg tilbake til, men for å få mer nøyaktig måling av forbruk opp mot andre elmotorer jeg har, har jeg bygget meg et aldri så lite måleinstrument.
Shunt og display i isboks.

For å få skikkelig måling av forbruk på flere motorer, fant jeg ut at jeg måtte lage meg en shunt som jeg enkelt kan flytte mellom ulike motorer. Her har jeg brukt noe så enkelt som en isboks til å ha elektronikken i, og felt inn displayet i lokket så det tåler endel regn. Tanken er å måle opp mot diverse elmotorer, så kommer vi tilbake til resultatet i en senere artikkel. (Jeg skal snart levere tilbake motoren jeg har lånt her, så derfor må den testes ferdig nå.)

Strandhogg for lunsj.

Vera har defintivt den beste plassen i jolla, i en campingstol i front.
Kapteinsplassen.

Neste prosjekt for forbedring av jolla er å montere inn to skikkelige stoler. De ligger klar i boden, så får vi se om de kommer på plass snart. Inntill videre får jeg sitte (litt hardt) på bakre tofte.

Dagen startet med et hogg nesten med en gang for min del.

Så ble det mange timer uten noe som helst, før det løsnet hos Vera.

En av fire smågjedder denne dagen.

Vera endte med fire smågjedder, jeg med en råtten caps.....

Med det var april 2022 historie. Litt fisking, to leiligheter solgt og vi er klare for mai du skjønne milde. Vi kan allerede røpe at mai ga bedring på sjøørret-fronten.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?