Gå til hovedinnhold

Endelig gjedde fra båt igjen.


Som faste lesere sikkert har sett har jeg fisket mye fra isen i vinter, og selv om det har sine positive sider så er det liten tvil om at det er fiske fra båt som er min favoritt.

Vera, kidza og jeg la turen til hytta igjen, etter at turen dit i påsken hintet om at gjeddene straks ville bli bitevillige. Dette bildet er et klart bevis på at det var en god avgjørelse:

84 centimeter førleks-gjedde for gjenutsetting.

Forrige helg hadde vi med en Mercury 1. Mate i bagasjen, denne helgen en pent brukt Motorguide Xi3. Helgen begynte derfor med å montere denne, noe som var fort gjort siden alt fra min gamle Xi5 (som har tatt kvelden grunnet vanninntrengning i undervannshuset) kan gjenbrukes. Jeg benyttet dog anledningen til en liten oppgradering, i form av å skifte ut den innfelte kontakten for strømkabelen som kom ferdig montert i min Starweld Fusion 16DC, til Motorguides egen:


Motorguide kontakt (foto; mjosservice.no)

Skruehullene passet direkte med de gamle, så da gjenstod bare å kappe kablene til den gamle og krimpe på til den nye. Festebrakett i metall (artikkel 8M0092064) og NMEA-gateway (artikkel 8M0092085) hadde jeg fra før, så resten var "plug & play" før jeg kunne ta kalibreringen. Med en ny Motorguide Xi3/ Xi5, eller når en motor flyttes fra båt A til båt B, er det to kalibreringer som MÅ gjøres. En kjøl-kalibrering (som forteller motoren hvordan den er montert i forhold til båtens kjøl) og en kompass-kalibrering (som forteller kompasset hva slags vinkel motoren har mot båten). Det er veldig viktig at disse gjøres riktig, dersom man ønsker å bruke all funksjonalitet i motoren.

Neste del av helgens elmotor-prosjekt var å lade opp mitt 50AH 24V LiFePo4-batteri. Det er nesten ett år siden det var i bruk, og jeg har i latskapens navn ikke gjort noe med det siden sist. 

"Billig-litium" til lading

Ett trykk på displayet, så var batteriet klart og ladingen opp de 30-ish prosentene som manglet gikk radig.

Kjekt å ankre opp båten i trygg avstand fra land under lunsjen.

Siden barna var med ble fiskingen tilpasset disse. Vi startet lørdagen med litt lettere spinnfiske for å se om det var bitevillig abbor ved noen av mine fast plasser, det var det ikke. Så en lengre pause på land med grilling, før vi avsluttet dagen med slowtrolling etter gjedde. Nå før gyting leter jeg da etter steder med litt varmere vann enn ellers i innsjøen, passe dybde (typisk 3-8 meter), mye byttefisk og kort vei til typiske gyteviker. Her ligger gjerne gjeddene og venter på at forholdene skal bli perfekt for deres årlige høydepunkt, gytingen.

Ved dette fisket dorger vi sakte, 1-1,4 knop. Den farten er ideell for en frontmontert elmotor og store shadjigger. Jiggskaller med vekt rundt 15-25 gram passer vanligvis fint, så justerer man slepets lengde og stangtuppens høyde kontra vannet løpende så jiggene går rett over bunnen (med andre ord har du jevnlig bunnkontakt så du er sikker på at du fisker rett over bunnen). Her er det ideelt å sitte med stangen i hendene, så man har full kontroll på at man fisker på riktig dybde, og ikke minst kan gi skikkelig tilslag ved et eventuelt napp. Motorguiden gjorde en glimrende jobb, og via BMSens Blåtann-signal så jeg at motoren dro rundt 6Ah i denne farten. (Den drar 31Ah på full fart som gir ca 2,6 knop.) 

Timene gikk og det var først sent på ettermiddagen det første nappet å snakke om kom.

67 centimeter med sesongdebut.

Gjedda falt for en shad fra Westin med et 20g hode. Det skulle vise seg å være en vinnende oppskrift, for den neste halvannen timen eller så fulgte 4-5 andre gjedder etter. 

74 cm

81 cm (gjellebuen var løs før hun hilste på hos oss).

Dermed fikk både Vera og jeg inn gjedder i Colibri Predator Cup, selv om den største (på 84 cm) bestemte seg for å være konkurranse-sky... Etter poseringsbildet øverst i artikkelen la jeg henne ned på måleplanken, hvorpå hun tar et skikkelig spensthopp over stolryggen og ut i vannet. Kun noen rognkorn ble liggende igjen etter krafttaket som minne til oss. Men pytt sann, det kommer kanskje nye muligheter, selv om det er litt surt at hun hadde bragt meg opp på (foreløpig) delt 1. plass i gjeddeklassen i konkurransen.

En av de som ikke satte seg selv ut.

Her ser du godplassen som kart fra C-Map Genesis (som har et veldig bra dybdekart for Vansjø).

C-Map Genesis

Hvis du lurer på hvordan jeg får til fargepaletten i kartet så kan du lese mer om det i DENNE artikkelen.

For å rekke barnas behov for lørdagsgodt og leggetid, ga vi oss rundt 18.00, midt i bettperioden. Litt surt å gi seg på topp, men slik er det med barn på tur, deres behov må gå først. Men jeg rakk å ta en test til med Motorguiden, nemlig å kjøre den til batteriet slo seg av. Vel hjemme koblet jeg på laderen igjen, og appen viste da 2% så fort laderen slo seg på.

På tide å lade ja.

Etter en bedre søndagsfrokost raste vi tilbake til gårsdagens godplass. Dessverre hadde vinden nå snudd så den kom fra nord, og sammen med nattefrosten gjorde det at vanntemperaturen hadde sunket en grad i området. Vi fikk et par napp før det var på tide å gi seg og pakke for hjemreise, men det var merkbart mindre aktivitet enn på lørdagen. Slik er det tidlige vårfisket, små endringer har stor effekt.

Vi lader uansett for neste helg, og satser på rematch og kanskje forbedringer i CPC også.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?