Påske = klargjøring av båt i min verden, og installasjon av nytt leketøy. Denne påsken var intet unntak.
Vi begynte med 100-timers service på min Mercury 115 Pro XS. Vanligvis tar jeg denne på høsten, men det ble litt krøll i kalenderen min i fjor høst så da ble det utsatt. Hovedgrunnen til at jeg helst tar servicen på høsten er for å kunne bruke de første fine vårdagene til fiske, ikke mekking, men det går ikke alltid etter planen. Hvordan du gjør dette selv kan du lese om i DENNE artikkelen.
Det neste som skulle gjøres var å montere min nye Mercury 1. Mate. Funksjonaliteten har jeg skrevet om før, trenger du en oppfriskning så finner du artikkelen HER. Men nå skulle altså den kombinerte elektroniske dødmannsknappen og tyverisikringen monteres.
Monteringen av modulen, antennen og ledningssettet ("harness" på engelsk) er omtrent så enkelt det kan bli.
Harness, antenne og modul. |
Siden modulen får sin strøm via ledningssettet (som igjen får strøm via motorens ledningsnett) er det ingen egen strømtilførsel, sikring og koblinger å tenke på. Ledningssettet har tre ender. Den ene enden går i modulen, den andre i koblingsboksen (junction box) og den tredje skal inn mot tenningslåsen.
Jeg hadde heldigvis en ledig port i min koblingsboks:
Mercury Junction box |
Neste del krevde litt mer innsats, for der måtte jeg ta ut tenningslåsen.
Mercury tenningslås. |
Min Starweld Fusion 16DC hadde en tenningslås fra fabrikk som jeg skiftet til Mercurys egen da jeg monterte motoren. Bak tenningslåsen er det en kabel og en kobling, koblingen går inn i motorens ledningssett. Ledningssettet til 1. Mate skal kobles inn mellom disse, og siden det er såpass trangt bak dashbordet mitt må jeg skru ut tenningslåsen. En enkel jobb i seg selv, bortsett fra at alt jeg har stripset fast og opp av ledninger under dashbordet måtte løsnes for å komme til.
Tenningen er sikret med denne plastmutteren. |
Etter å ha skrudd av plastmutteren kan tenningslåsen lirkes/ dyttes gjennom og inn i dashbordet.
Tenningslåsen ute - og koblingen lett tilgjengelig. |
Med tenningslåsen ute var det lett å komme til koblingen, og vippe denne fra hverandre, og sette inn 1. Mate ledningssettet mellom.
1. Mate ledningssettet satt inn mellom tenning og motorens ledningssett. |
Så var det selve modulen.
Modul og antenne. |
Modulen kan plasseres alle steder hvor Blåtann-signalet når (med andre ord er det ikke lurt å montere den nede i en luke med metallokk).
Trangt under der ja... |
Antennen må stå vertikalt, men den kan stå opp ned. For min del monterte jeg modulen i sideveggen i dashen, og antennen opp ned under selve dashen. Det var ikke lett å få tatt et fornuftig bilde av den plasseringen...
Modul og antenne montert. |
Frem til nå var bruksanvisningen som følger med i 1. Mate-pakken glimrende. Men så ble det verre.
Etter en del prøving og feiling kan jeg opplyse om at du må ha mulighet til å starte motoren (og la den gå i gir) før du går videre fra selve installasjonen av hardvaren. Når du har den muligheten, finner du frem kodebrikken din, kapteins-FOBen og en Apple-mobil. (Android fungerer ikke per nå, du får ikke koblet til modulen for å kjøre gjennom oppsettet med Android.) Her burde bruksanvisningen klart og tydelig vært avsluttet med "Nå må du kunne starte og kjøre motoren din, og så starte appen." Siden den ikke gjør det, kan Kundeservice sikkert vente seg noen telefoner fremover, fra de som (merkelig nok) ikke følger oss i Team Colibri... Resten av oppsettet (i appen) kan utføres ved bryggekanten.
Med båten på vannet og hovedstrømmen på, kunne vi starte med oppsettet av 1. Mate. Man begynner med å sikre at mobilen "ser" blåtannsignalet fra modulen, så er det bare å starte appen og følge instruksjonene. Det er ganske mange skjermbilder man skal igjennom, men det er gode forklaringer og flere linker til mer informasjon eller filmer på Youtube i skjermbildene om man går seg fast underveis.
Slik starter det. |
Eksempel på dokumentasjon som kan hentes opp underveis i appen. |
Noe av det som skal gjøres er å kalibrere så modulen vet hvor båtens ytterkanter er. Dette for å kunne vite når du er over bord, og når du ikke er det. Praktisk testing etterpå viste at man har et par meters feilmargin her, så det er ingen risiko for å løse ut mann over bord alarmen bare man lener seg ut av båten, eller skal legge til ved brygga.
En del av oppsettet er å kalibrere avstander i båten. |
Vi testet så MOB (Man Over Board) funksjonen ved å starte motoren og så ble jeg stående igjen på brygga med min FOB mens vi dyttet ut båten (sikret med tau). I appen legger du inn hvor fort melding til de du legger opp som nød-kontakter skal sendes ut, jeg valgte maks tid som er 15 minutter.
I min egen telefon (og i båten) piper det til straks 1. Mate "tror" jeg har falt over bord, med nedtelling til når meldingen sendes ut: :
Kapteinen har falt over bord. |
Jeg kan da avbryte utsending av nød-melding, eller velge å la meldingen gå. For å teste lot jeg nedtellingen rusle videre, og som forventet, etter at båten hadde ligget der ute et kvarter kom det opp push-varsel på Veras telefon:
Veras mobil med varsel |
Åpner hun varslet ser hun et liknende skjermbilde som det jeg hadde, med min posisjon, og har dermed all informasjon hun trenger om hun skal kontakte nødetater.
Siden dette var en ren test, avsluttet jeg så MOB-alarmen via mobilen. Da får både Vera og jeg følgende opp i appen:
Alt vel igjen. |
Vi testet så tyverisikringen. Med min FOB utenfor rekkevidde på land (og padleåre i båten for sikkerhets skyld) starter vi og kjører vi ut fra brygga. Jeg får da varsel på min mobil om at motoren er startet uten min FOB i nærheten, og diverse meldinger om at båten må legges til kai umiddelbart. Siden jeg overser dette går det en (HØY!) pipende alarm fra modulen, og motorens turtall begrenses til ca 1700-omdreininger. Via mobilen ser jeg også båtens posisjon i appen, men det fungerer bare så lenge mobilen er innenfor Blåtann-rekkevidde av modulen, siden modulen i seg selv ikke er knyttet opp mot mobilnettet. (Jeg har dog en egen GPS-sporingsenhet i båten min, og den går på mobilnettet, så jeg kan spore båten min uansett. Les mer om det i DENNE artikkelen.) Siden en tilkoblet 1. Mate også omprogrammerer motorens CPU kommer man ikke rundt turtall-sperren ved å fysisk koble ut modulen. Motoren kan først gå på høyere turtall med modul tilkoblet, og nullstilling av tyverisikringen.
For de med Vesselview Link så kobles automatisk Link-modulen og 1. Mate-modulen sammen via motorens ledningsnett, så det meste av meldinger som generes av 1. Mate fanges også opp av VV Link, og vises dermed på min Lowrance HDS. I "tyveritesten" kom det opp alarmsymbol og varsel også på HDSen min. Hvis du ikke har VV Link, kan du koble 1. Mate-modulen til NMEA2000-nettverket ombord, da trenger du en dropkabel og en T-kobling (så sant du har NMEA2000-netvverk fra før). Hvis du som meg har VV Link, får man ikke ytterligere funksjonalitet ved å koble 1. Mate modulen mot NMEA2000, men kan fortsatt gjøre det om man ønsker. 1. Mate "parres" også mot VV Mobile om du har det, med tilsvarende varsler som via VV Link, bare at de da går i Mobile-appen isteden for på HDSen. Mercury 1. Mate er med andre ord fult kompatibel med både VV Link og VV Mobile, uten ytterligere tilkoblinger.
Så langt er Mercury 1. Mate en hyggelig erfaring i båten. Bortsett fra litt knot under oppsettet, fungerer alt som det skal. Nå står en matros-FOB på min ønskeliste så også Vera kan knyttes opp mot systemet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar