Gå til hovedinnhold

Installasjon og test av Mercury 1. Mate


Påske = klargjøring av båt i min verden, og installasjon av nytt leketøy. Denne påsken var intet unntak.

Vi begynte med 100-timers service på min Mercury 115 Pro XS. Vanligvis tar jeg denne på høsten, men det ble litt krøll i kalenderen min i fjor høst så da ble det utsatt. Hovedgrunnen til at jeg helst tar servicen på høsten er for å kunne bruke de første fine vårdagene til fiske, ikke mekking, men det går ikke alltid etter planen. Hvordan du gjør dette selv kan du lese om i DENNE artikkelen.

Det neste som skulle gjøres var å montere min nye Mercury 1. Mate. Funksjonaliteten har jeg skrevet om før, trenger du en oppfriskning så finner du artikkelen HER. Men nå skulle altså den kombinerte elektroniske dødmannsknappen og tyverisikringen monteres.

Monteringen av modulen, antennen og ledningssettet ("harness" på engelsk) er omtrent så enkelt det kan bli. 

Harness, antenne og modul.

Siden modulen får sin strøm via ledningssettet (som igjen får strøm via motorens ledningsnett) er det ingen egen strømtilførsel, sikring og koblinger å tenke på. Ledningssettet har tre ender. Den ene enden går i modulen, den andre i koblingsboksen (junction box) og den tredje skal inn mot tenningslåsen.

Jeg hadde heldigvis en ledig port i min koblingsboks:

Mercury Junction box

Neste del krevde litt mer innsats, for der måtte jeg ta ut tenningslåsen.

Mercury tenningslås.

Min Starweld Fusion 16DC hadde en tenningslås fra fabrikk som jeg skiftet til Mercurys egen da jeg monterte motoren. Bak tenningslåsen er det en kabel og en kobling, koblingen går inn i motorens ledningssett. Ledningssettet til 1. Mate skal kobles inn mellom disse, og siden det er såpass trangt bak dashbordet mitt må jeg skru ut tenningslåsen. En enkel jobb i seg selv, bortsett fra at alt jeg har stripset fast og opp av ledninger under dashbordet måtte løsnes for å komme til.

Tenningen er sikret med denne plastmutteren.

Etter å ha skrudd av plastmutteren kan tenningslåsen lirkes/ dyttes gjennom og inn i dashbordet.

Tenningslåsen ute - og koblingen lett tilgjengelig.

Med tenningslåsen ute var det lett å komme til koblingen, og vippe denne fra hverandre, og sette inn 1. Mate ledningssettet mellom. 

1. Mate ledningssettet satt inn mellom tenning og motorens ledningssett.

Så var det selve modulen.

Modul og antenne.

Modulen kan plasseres alle steder hvor Blåtann-signalet når (med andre ord er det ikke lurt å montere den nede i en luke med metallokk). 

Trangt under der ja...

Antennen må stå vertikalt, men den kan stå opp ned. For min del monterte jeg modulen i sideveggen i dashen, og antennen opp ned under selve dashen. Det var ikke lett å få tatt et fornuftig bilde av den plasseringen...

Modul og antenne montert.

Frem til nå var bruksanvisningen som følger med i 1. Mate-pakken glimrende. Men så ble det verre.

Etter en del prøving og feiling kan jeg opplyse om at du må ha mulighet til å starte motoren (og la den gå i gir) før du går videre fra selve installasjonen av hardvaren. Når du har den muligheten, finner du frem kodebrikken din, kapteins-FOBen og en Apple-mobil. (Android fungerer ikke per nå, du får ikke koblet til modulen for å kjøre gjennom oppsettet med Android.) Her burde bruksanvisningen klart og tydelig vært avsluttet med "Nå må du kunne starte og kjøre motoren din, og så starte appen." Siden den ikke gjør det, kan Kundeservice sikkert vente seg noen telefoner fremover, fra de som (merkelig nok) ikke følger oss i Team Colibri... Resten av oppsettet (i appen) kan utføres ved bryggekanten.

Med båten på vannet og hovedstrømmen på, kunne vi starte med oppsettet av 1. Mate.  Man begynner med å sikre at mobilen "ser" blåtannsignalet fra modulen, så er det bare å starte appen og følge instruksjonene. Det er ganske mange skjermbilder man skal igjennom, men det er gode forklaringer og flere linker til mer informasjon eller filmer på Youtube i skjermbildene om man går seg fast underveis.

Slik starter det.



Eksempel på dokumentasjon som kan hentes opp underveis i appen.

Noe av det som skal gjøres er å kalibrere så modulen vet hvor båtens ytterkanter er. Dette for å kunne vite når du er over bord, og når du ikke er det. Praktisk testing etterpå viste at man har et par meters feilmargin her, så det er ingen risiko for å løse ut mann over bord alarmen bare man lener seg ut av båten, eller skal legge til ved brygga.


En del av oppsettet er å kalibrere avstander i båten.

Vi testet så MOB (Man Over Board) funksjonen ved å starte motoren og så ble jeg stående igjen på brygga med min FOB mens vi dyttet ut båten (sikret med tau). I appen legger du inn hvor fort melding til de du legger opp som nød-kontakter skal sendes ut, jeg valgte maks tid som er 15 minutter. 

I min egen telefon (og i båten) piper det til straks 1. Mate "tror" jeg har falt over bord, med nedtelling til når meldingen sendes ut: :

Kapteinen har falt over bord.

Jeg kan da avbryte utsending av nød-melding, eller velge å la meldingen gå. For å teste lot jeg nedtellingen rusle videre, og som forventet, etter at båten hadde ligget der ute et kvarter kom det opp push-varsel på Veras telefon:


Veras mobil med varsel

Åpner hun varslet ser hun et liknende skjermbilde som det jeg hadde, med min posisjon, og har dermed all informasjon hun trenger om hun skal kontakte nødetater.

Siden dette var en ren test, avsluttet jeg så MOB-alarmen via mobilen.  Da får både Vera og jeg følgende opp i appen:

Alt vel igjen.

Vi testet så tyverisikringen. Med min FOB utenfor rekkevidde på land (og padleåre i båten for sikkerhets skyld) starter vi og kjører vi ut fra brygga. Jeg får da varsel på min mobil om at motoren er startet uten min FOB i nærheten, og diverse meldinger om at båten må legges til kai umiddelbart. Siden jeg overser dette går det en (HØY!) pipende alarm fra modulen, og motorens turtall begrenses til ca 1700-omdreininger. Via mobilen ser jeg også båtens posisjon i appen, men det fungerer bare så lenge mobilen er innenfor Blåtann-rekkevidde av modulen, siden modulen i seg selv ikke er knyttet opp mot mobilnettet. (Jeg har dog en egen GPS-sporingsenhet i båten min, og den går på mobilnettet, så jeg kan spore båten min uansett. Les mer om det i DENNE artikkelen.) Siden en tilkoblet 1. Mate også omprogrammerer motorens CPU kommer man ikke rundt turtall-sperren ved å fysisk koble ut modulen. Motoren kan først gå på høyere turtall med modul tilkoblet, og nullstilling av tyverisikringen.

For de med Vesselview Link så kobles automatisk Link-modulen og 1. Mate-modulen sammen via motorens ledningsnett, så det meste av meldinger som generes av 1. Mate fanges også opp av VV Link, og vises dermed på min Lowrance HDS. I "tyveritesten" kom det opp alarmsymbol og varsel også på HDSen min. Hvis du ikke har VV Link, kan du koble 1. Mate-modulen til NMEA2000-nettverket ombord, da trenger du en dropkabel og en T-kobling (så sant du har NMEA2000-netvverk fra før). Hvis du som meg har VV Link, får man ikke ytterligere funksjonalitet ved å koble 1. Mate modulen mot NMEA2000, men kan fortsatt gjøre det om man ønsker. 1. Mate "parres" også mot VV Mobile om du har det, med tilsvarende varsler som via VV Link, bare at de da går i Mobile-appen isteden for på HDSen. Mercury 1. Mate er med andre ord fult kompatibel med både VV Link og VV Mobile, uten ytterligere tilkoblinger.

Så langt er Mercury 1. Mate en hyggelig erfaring i båten. Bortsett fra litt knot under oppsettet, fungerer alt som det skal. Nå står en matros-FOB på min ønskeliste så også Vera kan knyttes opp mot systemet. 

Hvis vind & vær står oss bi, kommer det en film om Mercury 1. Mate etter hvert, og så skal vi selvfølgelig teste MOB-funksjonen "skikkelig" så snart det blir varmt nok i vannet til det. Frem til det finner du Mercurys egen film her:




For ordens skyld: Undertegnede er Mercury-ambassadør og 1. Mate-settet er lånt meg fra Mercury uten vederlag.




Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?