Gå til hovedinnhold

Skifte fra Humminbird til Simrad del 2


Innfelling gikk jeg nøye igjennom i del 1, men jeg kan ikke sette inn en ny skjerm i båten uten å teste den litt... Her følger siste del av installasjonen og resultatet etter praktisk bruk på vannet.
Til venstre: Innfelt Simrad GO, til høyre Lowrance HDS Gen 3 på RAM.

Del 1 handlet om monteringen der jeg feller inn Simrad GO i dashen, den artikkelen finner du HER. Siden jeg glemte strømkabelen hos selger tok det noen dager før jeg fikk satt strøm på min pent brukte Simrad GO 7xse. Men da kabelen dukket opp ble det heldigvis liv i Simraden. Strømkabelen til Simrad GO er forresten verdt noen ord i seg selv, den skiller seg litt fra tilsvarende hos Lowrance.

Simrad GOs strømkabel.

Selve kontakten har fire pinner, og i den andre enden er det fire ledninger. Sort og rød går til batteriet som vanlig, mens de to andre har helt spesifikke funksjoner.

Rød og svart er som forventet, gul og blå har spesifikke funksjoner.

Fra Lowrance kjenner vi en gul ledning i strømkabelen som "wake up wire", dvs den kan kobles til tilsvarende gul ledning i en modul slik at modulen slås av og på med enheten. I kabelen til Simrad GO har den gule ledningen en helt annen funksjon. Simrad kaller den "power control wire" og hvis denne kobles sammen med en ledning som leder strøm vil GOen slå seg på selv når kabelen blir strømsatt. Det betyr at den kan kobles mot tenningen hvis du vil at enheten skal slå seg på når motoren startes, eller mot den røde i strømkabelen dersom du vil at den skal slå seg på når du slår på hovedstrømbryteren i båten. Den blå ledningen er ment for kobling mot alarm.

I følge installasjonsmanualen skal GO 7 ha en 3A sikring, og det er mer enn nok når man ser på strømforbruket. Bildet under er fra manualen som du for øvrig kan laste ned HER.
Strømforbruk Simrad GO xse

Dog valgte jeg en 7,5A sikring i dette tilfellet siden det var det jeg hadde, og det strengt tatt uansett er ledningene du avsikrer, ikke selve enheten. Samtidig stusser jeg litt over tallene over, som sier at 5, 7 og 9 tommers enheter skal ha samme forbruk. Min erfaring fra andre merker og modeller er at det er feil. Bakgrunnsbelysningen utgjør den største delen av strømtrekket, og øker naturligvis med skjermstørrelsen. Du kan lese mer om å beregne riktig dimensjon på kabler i sikring i DENNE artikkelen.

Med strøm på sjekket jeg Innstillinger og Om for å se hvilken softwareversjon den var på.

59.1 var en liten stund siden, her må det oppdateres.

Ikke helt overraskende var den ikke på siste software, så da koblet jeg den opp mot husets WIFI (siden båten stod i hagen) og kjørte oppdatering til siste versjon.

Klar for å laste ned og kjøre oppdatering.


Heldigvis satte jeg inn et (tomt) 8GB Micro SD minnekort i den ført jeg installerte, så oppdatering via WIFI går som en lek. Som hovedregel anbefaler jeg å laste ned oppdateringen på en PC og flytte filen til minnekortet, dette gir gjerne færre feilkilder enn (potensielt) ustabilt trådløst nett. Men med enheten felt inn er unektelig oppdatering over WIFI ganske behagelig.

Neste steg var å fyre opp det meste av NMEA2000-enheter i båten og kjøre en auto-konfigurering. Ikke minst vil jeg at Simraden skal hente både posisjon og kurs fra min Lowrance Point-1, noe den gjør automatisk etter en slik konfigurering. Men med konfigureringen kobler den også inn alt annet på NMEA-nettverket, for eksempel:

  • Lowrance HDS Gen 3, HDS Live og Garmin 820xs
  • Lowrance Point-1
  • Motorguide Xi5
  • Baroplug
  • Mercury Vesselview Link
VHF hadde jeg ikke montert da Simraden kom, så den kom på nettverket senere. (Les om montering av VHF med AIS-mottager i DENNE artikkelen.) Det er uansett Point-1, VV Link og Baroplug som er de tre som er viktigst her, siden det nettopp er data fra disse jeg vil at skal vises på Simraden.


VV Link på Simrad GO xse

Alle Mercury som er kompatible med Smartcraft kan bruke VV Link, som er en modul som henter motordata og sender den ut på NMEA2000-nettverket. Men i motsetning til Mercurys rimeligere motor-interfacer tillater VV Link også at trolling-mode styres fra kompatible multifunksjonsskjermer. VV Link er dyr, men så vidt jeg vet også den varianten av motorinterface som gir mest funksjonalitet av alle motormerker og interface-varianter der ute. 
Mercury Vesselview Link

På Simraden kan man så velge mellom et eget Mercury-tilpasset skjermbilde, eller standard visning. Her med Mercury-bildet:

Simrad GO og Mercury Vesselview Link er gode venner.

Baroplug på Simrad GO xse

Jeg er sportsfisker, og da er barometrisk trykk viktig. Baroplug gir meg både det og lufttemperatur. Den er ekstremt enkel i bruk så lenge man har et NMEA2000-nettverk, det er bare å plugge den rett i en T-konnektor og vips så har du barometrisk trykk og lufttemperatur tilgjengelig.
Baroplug gjør akkurat det den skal.

Funksjonaliteten med Baroplug (eller en annen sensor for barometrisk trykk) er mye bedre på Simrad enn Lowrance. På Lowrance kan trykk kun vises som et skjermoverlegg slik som her:

Eneste visning av barometrisk trykk på Lowrance.

På Simrad kan man vise trykk som et enkelt skjermoverlegg til høyre i data-baren, men via menyen for værstatistikk kan man også få frem en graf som viser utvikling over tid:

Utvikling over tid. (foto; https://www.yachtd.com)

Dette har sin bakgrunn i at Simrad er noe mer rettet mot bruk på havet enn Lowrance, og det er nettopp på større havgående båter man typisk har sensorer for vær. At barometrisk trykk også er nyttig for en som fisker abbor og gjørs får så være...

Man kan gjøre en mindre justering av trykkvisningen på Simrad GO, hendig om båten primært brukes høyt over havet da Baroplug i seg selv er kalibrert for havnivå.

Kalibrere barometrisk trykk.



Oppsummert.

To år senere er Simrad 7 GO xse og jeg gode venner. Simrad og Lowrance er basert på mye av den samme softwaren og hardvaren, og det merkes. Men samtidig er Simrad noe høyere priset enn Lowrance, noe som igjen gjør at det er en og annen ting som er bedre enn tilsvarende Lowrance (som ville vært Elite Ti/Ti2/FS). Min GO xse er en generasjon eldre enn siste versjon (xsr) uten at det er særlig merkbart for min bruk. Hovedforskjellen mellom xse og xsr er at xsr blir enda mer "flush" når den felles inn, den stikker ikke så dypt og fra 9 tommer er den kompatibel med radar. Simrad GO er en ideell "dataskjerm", men skiller seg fra de mer klassiske skjermene for å vise NMEA-data ved at den også har fullverdig ekkolodd og kartplotter, en hyggelig back-up om skjermene som ellers brukes til slikt skulle feile.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?