Min Starweld Fusion 16 DC har rukket å bli tre år. Mye har kommet på plass, og denne uken fikk jeg endelig installert noe jeg mente å installere allerede den første uken. Lowrance Link-8 VHF med AIS-mottager.
Før montering av VHF |
Bildet over fra en sol & bad tur i Vansjø tidligere i sommer viser båten før montering av VHFen. Jeg har hatt en Lowrance Link-8 VHF med innebygget AIS-mottager liggende siden jeg solgte den gamle båten, siden han som kjøpte den ikke skulle ha med all elektronikk. VHF er viktig av sikkerhetsmessige årsaker, men den har også et mer sosialt aspekt i form av kommunikasjon med andre båter. Særlig er det mange i trollingmiljøet som har VHF i båten, og med VHFen stående å lytte på kanal 72 (i tillegg til kanal 16 som den alltid skal lytte på uansett) kan man småprate med andre båter som er utpå. AIS-mottageren har jeg savnet i Oslofjorden, der særlig endel av fergene kjører fort (de er unntatt fra diverse regler om hastighetsbegrensninger) og kan være vanskelig å holde kontroll på når det er mørkt eller tåke.
Tanken var å montere VHFen over i Starwelden, da forskjellen på min Link-8 og dagens modell (Link-9) ikke er særlig stor. Men så gikk jeg på en "smell" i form av egen usikkerhet rundt hvordan jeg skulle montere det hele.
Da jeg kjøpte båten hadde jeg en ide om å montere antennen bak på babord reling, omtrent der lanternefestet er på styrbord side i dag. Den ideen forkastet jeg allerede første dag da jeg satte på kalesjen på båten mens den stod på hengeren i hagen. Kalesjen går helt ut bak og ville kommet i konflikt med en antenne montert lengre bak enn vindskjermen.
Når båten trailes, eller generelt står på tilhenger, har den et transporttrekk over seg. Antennen må derfor kunne felles ned og bli så flat som mulig. Kombinert med at den ikke skal komme i konflikt med kalesjen, og at det rent praktisk må være mulig å dra antennekabel utenom øvrige elektriske kabler (for å unngå støy på VHFen) ble prosjektet lagt på is.
Vi har diskutert muligheter for antenne og antennefeste internt i teamet før, og endte med at det beste stedet er foran vindskjermen på babord side. Så kom ferien med ungene på hytta, og litt tilfeldig ramlet jeg inn hos Seatronic i Moss. Jeg skulle egentlig bare ha noen meter tikvadrat kabel for å flytte forbruksbatteriet mitt, men ble stående å kikke på antennefester for VHF. Det endte med et impulskjøp av:
- Glomex RA135FME antennebrakett
- Glomex RA35 antennekabel
- Glomex RA106GRPFME antenne
Dropkabel og T-tilkobling for NMEA2000 hadde jeg fra før, diverse 4 kvadrat strømledning og koblinger/ kabelsko også. Jeg ønsket meg egentlig det rustfrie antennefestet Dag har brukt på sin Pioner 17 Fisher, men det er utsolgt over alt. Da gjenstod det bare å investere noen timer i å montere det hele.
Nærbilde av antenne festet. |
Oppfelt. |
Nedfelt. |
På undersiden av antennefestet kommer jeg ikke til, men underlaget er en aluminiumsplate og festet sitter godt med bare skruer uten skive og mutter på undersiden. Under konsollen er det en liten glippe inn til "rommet" under antennefestet, den glippen var akkurat stor nok til at jeg fikk lurt inn en nebbtang og "fisket ut" antennekabelen som tres gjennom antennefestet. Siden den korteste Glomex-kabelen er tre meter lang ble det endel overskytende kabel. Den kan kappes og så kan ny tilkobling loddes på, men i latskapens navn har jeg bare latt den være som den er med overskytende kabel i rommet under antennefestet. Kabelen har høy kvalitet, så signaltapet i den er minimalt.
Det er alltid et litt nervøst øyeblikk når man setter drillen i båten, særlig siden antennekabelen i praksis krever et 10 millimeters hull. Men jeg målte opp så godt jeg fikk til før drillen fikk jobbe, og i ettertid kan jeg konkludere med at plasseringen fungerer perfekt. Antennen går fint klar av stroppen som går opp til biminien, og når den felles ned går transporttrekket lett over og blir tett under fenderlisten (som egentlig ikke er en fenderlist siden den er i metall).
Strøm og NMEA2000 dras gjennom en glippe noen centimeter i overkant av høyttaleren under konsollen, og fiskes frem til fremre stuerom (det som er beregnet på batterier til frontmontert elmotor). Der har jeg fra tidligere dratt frem mitt NMEA2000-nettverk til elmotor og fremre HDS så det var bare å sette på en ekstra T-tilkobling og plugge inn dropkabelen fra VHFen der. Strømmen dro jeg videre rundt og bak til BlueSea koblingspanelet jeg har under styrekonsollen på styrbord side.
Her er VHFen skjermet fra drittvær, og ute av veien. |
Med mikrofonen festet slik er den lett tilgjengelig, stasjon og volum kan justeres både på mikken og selve VHFen. |
Braketten til VHFen er montert med gjennomgående 4mm bolter inn i hanskerommet. |
Da gjenstod det å fyre opp VHFen og legge inn min Lowrance Point-1 som kilde til posisjon:
So far so good. |
Med en skann fikk jeg sjekket at jeg hørte diverse radiotrafikk fra Oslofjorden noen kilometer vest for meg fint, og en radiosjekk viste at signalet ut går som det skal også.
Så fyrte jeg opp båtens skjermer. Simrad GO xse, Lowrance HDS Live, Lowrance HDS Gen 3 og Garmin Gpsmap 820xs. Alle fant VHFen automatisk, og med kartplotterbildet zoomet langt nok ut viste alle AIS mål utenfor Moss fint.
AIS på Simrad GO xse. |
AIS på Garmin Gpsmap 820xs. |
AIS på Lowrance HDS Live. |
Alt fungerte som det skulle, og med transporttrekket på er båten like beskyttet som før.
Nå med VHFen på plass er det eneste som irriterer meg at jeg ikke gjorde dette for lenge siden....
Atle har valgt en VHF med både AIS-mottager og -sender i sin båt, det kan du lese mer om i DENNE artikkelen. DU kan også se hans "unboxing" av hans Simrad RS40-B i denne filmen:
Her går han gjennom installasjon og oppsett:
Kommentarer
Legg inn en kommentar