Gå til hovedinnhold

Eriks fiske juni 2024 - eller mangel på det?

Juni skal egentlig være den måneden hvor det begynner å bli fart i diverse fiskearter her på Østlandet. Jeg derimot, mistet all fart og gikk ned for telling...

En ukes tid ut i juni gikk jeg rett og slett på en skikkelig virus-smell, med feber, hoste og hodepine. De siste 17 årene har jeg knapt vært borte fra jobb, men nå ble det sykemelding i nesten to uker. Månedens fiske skjedde derfor de siste dagene, men før jeg ble syk rakk jeg å skrive om Lowrance sin nye innstegsmodell Eagle, den artikkelen kan du lese om HER. Noen få dager etter kom også en demo-modell til oss som skal hardtestes fremover.

Lowrance Eagle 7 TS for testing.

Det høres kanskje rart ut, men noe av det artigste jeg gjør er nettopp å teste marin elektronikk i de lavere prisklassene. Toppmodellene til de store merkene er så bra, at det knapt nok er forskjeller å peke på utover ting som går på smak og behag. Men i budsjett- og mellomklassen, der er det en hel del forskjeller som nerden i meg synes det er morsomt å finne ut av. Men en ting jeg er opptatt av, er gode ekkoloddgivere, og derfor har jeg også en adapter klar så vi kan teste både Trippleshot HD som er ekkoloddgiveren som følger med, og bedre ekkoloddgivere.

Adapter for 9-pins til Eagle, Hook2 og Hook Reveal.

Før jeg ble syk rakk jeg også å filme råmaterialet til tre korte filmer om ting vi i Team Colibri blir spurt om, og mens jeg lå i sengen passet det fint å få de redigert og publisert. Den første videoen viser deg hvordan du kan speile en Lowrance, Simrad eller B&G til nettbrett (feks iPad) eller smarttelefon (feks iPhone):

Den funksjonen bruker vi mye selv, fordi det er en enkel måte å ta skjermbilder og skjerm-film som vi igjen bruker her på bloggen. Neste video viser deg hvordan du kan fikse det dersom ekkoloddet viser dybde som tre streker (---) og ikke reell dybde:

Også en funksjon vi bruker mye selv, i forbindelse med skifte mellom ulike kanaler og ekkoloddgivere på HDS-serien. Sist en engelspråklig video som både forklarer forskjellen på SOG (FOG) og STW (FGV), samt viser deg hvordan du får opp fart som skjermoverlegg:

Mens jeg var syk og svak, var Vera ute på solotur i Oslofjorden, uten det store resultatet. Etter at jeg kom meg ut av sengen kunne jeg også henge med en ettermiddag. Turen til Sognefjorden i våres tømte lageret vårt av frossen makrell, så før vi kan legge ut på nye ekspedisjoner må vi fylle på med agnfisk.

Vera denger etter makrell 24.06.24

Makrellen var ikke interessert i noe Vera presenterte solo, eller som vi begge presenterte denne ettermiddagen. 

Noe jeg har savnet på Starwelden, er en ekkoloddgiver med smal konevinkel ved 200kHz. Med feriepenger på konto ble fristelsen til å bestille en Lowrance HST-DFSBL for stor, så nå bør savnet være overstått.

Lowrance HST-DFSBL og Airmar TM185.

Lowrance HST-DFSBL og Airmar TM185.

Med meg tilbake på beina, og en ny ekkoloddgiver å leke med, var fiskesuget stort og vi tok med oss Starwelden til Sætre den siste lørdagen i måneden. Da var det faktisk over en måned siden sist vi var i båten, det sier en hel del om hvor dårlig undertegnede var....

Endelig!

Igjen glimret både makrell og sild med sitt fravær, og med vindkast opp mot 16 m/ sek holdt vi oss i le det meste av dagen. Men hva gjør vel det når gyltene er i siget?

Turens minste var det jeg som fikk....

Mens Vera fikk turens største på 45 centimeter.

Med det fikk vi begge arten inn i Havfiskern, og selv om min største på 40 centimeter har rom for forbedring så var Veras på 45 centimeter en av de største jeg har sett i Oslofjorden.

Vi testet en ny type turmat også:

Monsen liker tydeligvis salt.

Monsen disket opp med Carbonara til oss, og selv om vi setter pris en konkurrent til Real og Gilde, så ble dette strykkarakter. Carbonaraen var alt for salt, helt uegnet som turmat og dermed er vi tilbake til de to kjente vinnerne.

Vera avsluttet juni med nok en solotur, litt bryggemeite ga en (til Oslofjorden å være) helt OK skrubbe, som dessverre var i minste laget til Havfiskern.

Oslofjordskrubbe.

Med det står årets sommerferie for tur, vi satser på deilig avslappet feriefiske i juli.


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of