Gå til hovedinnhold

Eriks fiske mars 2024 - kaldt og vått


Med en nylig avsluttet påske i sladrespeilet virker det som om mars bare var vind og gråvær, noe fisket vårt bar litt preg av. Men det hindret ikke Vera i å skaffe en ny pers!

Det ble bare to fisketurer i mars, men de to var av det litt lengre slaget. Vi begynte med en langhelg på Mjøsa hvor det var storørret som var målet. Ørret gikk vi glipp av, men Vera klinket til med respektabel ny pers på sik:

Sik på 800g og 46cm er innafor!

Selv om ørreten uteble fikk vi filmet nok til at det ble en Youtube-video ut av det:


Det nærmeste vi kom ørret var litt bjelleklang, og et par følgefisk på ekkoloddet.

Følgefisk 1.

Følgefisk 2

I filmen hører du forresten undertegnede klage på kaffen vi fikk på hotellet. Men jeg føler en indre driv mot å klage på en ting til, sånn mens vi er i gang. Pizzaen på travbanen må nemlig nevnes i samme åndedrag. Vi ble lokket til stedet av navnet. "Kokkens beste Pizza" hørtes ut som akkurat det vi trengte etter en lang kjøretur fra Bærum til Biri-området.

Overpriset og smakløs pizza på Biri.

305 blanke kroner er mer enn prisen for en stor pizza lokalt her på Høvik, så med den prislappen relativt langt unna Oslo-områdets prisnivå, så har jeg forventninger. De forventningene ble ikke innfridd, for makan til smakløs skive papp feilaktig kalt pizza har jeg aldri fått servert. Betjeningen var hyggelig, men smaksløkene deres trenger å justeres så de kan lage mat som smaker noe. Da bør man heller ta kjøreturen bort til Moelv, hvor det er god (og billigere) mat å få hos for eksempel China House Wei Chen hvor vi snart må kalles stamgjester under våre turer til Mjøsa.

Jeg skal klage på en ting til, før jeg gir meg, og det er været. Alle nordmenns klage-favoritt. Jeg husker mars 2024 som kaldere, våtere og mer vindfull enn i fjor, men der tar jeg feil:

Mars 2024.

Yr.no har en historikkfunksjon som kan være nyttig for grinebitere som meg. Mars var ikke spesielt kald, og det var heller ikke særlig mye nedbør. Men da vi la månedens siste helgetur til Yttre Oslofjord fikk vi både regn og tildels mye vind. I mars 2023 var det ikke snakk om å få frem båten bak snøhaugene i hagen, som rapporten fra 2023 viser gikk det i isfiske hele måneden. Så egentlig har jeg grunn til å være fornøyd med at båten ble funnet frem halvveis ut i mars i år.


Service stod på agendaen, og i den forbindelse oppdaget jeg to litt pussige ting. Før jeg skifter motoroljen så lar jeg motoren gå i 5-10 minutter så den får opp temperaturen i oljen.

Varmkjøring.

Olje med god lunk renner mye fortere ut av motoren enn kald olje, så med muffer på motoren og rikelig med kjølevann lar jeg den surre og gå, mens jeg titter i VesselView-appen for å sjekke at alt virker som det skal etter noen måneders vinterdvale. Men i følge appen så var oljen VELDIG kald...

21 kalde grader i oljen?

Nå viste gradestokken bare et par plussgrader denne dagen, men -21 grader som oljetemperatur er opplagt en feil. Enten i motorens sensor eller i elektronikken i appen. Oljetrykket var som det skulle dog, så her var det bare å varmkjøre "passe" lenge uten hjelp fra appen.

Neste pussige sak gjaldt oljefilteret. I fjor lot jeg et merkeverksted ta servicen på min Mercury 115 Pro XS, i forbindelse med at det blant annet skulle byttes impeller. Da jeg skulle ta skifte av motoroljen nå så jeg dog at de har brukt et annet oljefilter enn det som står i manualen.

Ulike oljefilter.

Til venstre er filteret verkstedet brukte, 35-8M0162830 mens filteret til høyre er det som står i manualen at skal brukes, 35-8M0065103. Jeg har ingen grunn til å tro at verkstedet har gjort noe feil her, men litt pussig var det.

Det er noe med dagen jeg kan dra båten frem fra vinter-lagringsplassen og plassere den ut på gårdsplassen hjemme, klar til bruk. Det er som lille julaften for et barn, et slags løfte om gode tider rett rundt hjørnet. Og denne gangen hastet det litt for vi ville ut i Yttre Oslofjord og se om vi kunne få noen flere skater i området vi isfisket i tidligere i vinter. (Les den rapporten HER.)

Vi fikk båten på vannet akkurat i tide til dagens første regnbyge, men med årets første båttur må det bli brede glis trass regn og vind.

Så glad blir man av å få båten på vannet!

Det er på dager som denne at jeg er glad for at jeg bladde opp alle de ekstra tusenlappene for full kalesjeløsning på min Starweld. Med Motorguiden i vannet med ankringsfunksjonen slått på, ligger båten med nesa mot vinden mens vi sitter beskyttet mot vind og regn og kan kose oss med litt meitefiske over mudderbunn, perfekt for nettopp skate.

Klare for meiteøkt.

Prepping av agn.

Noen mindre flyndrer og hvitting ble det, men ellers var fisket tregt og vi begynte å lure på om skatene vi fikk her i januar kanskje bare var flaks. Men så ble det endelig tungt hos Vera.

Vi fikk forresten testet nødstart av 1. Mate systemet til Mercury på denne turen. Min kaptains-FOB hadde varslet om lite batteri, batteri var innkjøpt og FOBen tatt med inn for å bytte batteriet. Men i iveren over å komme seg på vannet glemte vi hele FOBen på hytta, og med en god times kjøring tilbake dit gjaldt det å finne en løsning. Løsningen er selvfølgelig i appen til 1. Mate, hvor jeg kan overstyre den elektroniske sperringen så vi kunne starte motoren og komme oss på vannet.

Kjekt med app som kan overstyre.

Som du ser av skjermbildet over fra min iPhone, så er ikke appen veldig glad i at jeg vil kjøre uten FOB, men den lot meg overstyre og låse opp motoren. 

Slutt for i dag.

Neste dag var det sjøørretfiske som stod på agendaen. I retroperspektiv bommet vi nok litt på strategien der vi gikk for dorging og lot spinnfiskeutstyret ligge igjen hjemme. Det ble en hel dag uten et eneste napp, her burde vi nok valgt spinnfiske i steden og satset på grunne viker med brakkvann.

Vi avrundet helgen med et eksempel på hvorfor det er kjekt å ha noen hundre kilo lastevekt å gå på når du velger båthenger:

Mitt skip er lastet med.....ved.

Noen hundre kilo ved ble med hjem fra hytta, med tanke på lagring for fyring neste vinter.

Ellers bød møkkaværet i mars på en anledning til å rydde opp i diverse skrin med utstyr, digg med tydelige beskrivelser av boksene så de lett kan nappes ut av hylla når man skal på tur. 


Dårlig vær eller ei, mars bød på ny pers for Vera og årets første fisketur med båten - det er klart godkjent.


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?