Gå til hovedinnhold

Lowrance med 360 og mer til.


I dag har Lowrance sluppet en softwareoppdatering for brukere av HDS Carbon, HDS Live og Elite FS. Her tar vi en nærmere kikk på hva som ligger i oppdateringen.

Tradisjonelt har Lowrance kommet med en ny generasjon HDS hvert andre år. Men nå har dagens generasjon HDS Live passert tre år med god margin. (Du finner vår artikkel om lanseringen HER.) Lowrance har dog ikke ligget på latsiden på disse tre årene, men har benyttet anledningen til å komme med produkter som Elite FS og Active Target i mellomtiden, samt flere softwareoppdateringer til eksisterende produkter.

For oss som kunder er det unektelig positivt at Lowrance har prioritert ny funksjonalitet til eksisterende produkter, og nye produkter ala Active Target som er kompatible med enheter lansert flere år tilbake i tid (slik som HDS Carbon som ble lansert i 2016), over en ny toppmodell. Samtidig er ikke dette noe stort sjokk om vi ser på søstermerket Simrad, hvor NSS-serien typisk skiftes ett år før HDS og hvor siste generasjon (NSS Evo3s) er så lik HDS Live at disse er tilnærmet identiske fra en teknisk synsvinkel. 

Så hva ligger i denne oppdateringen? Det kan oppsummeres til tre hovedpunkter:

  • Ghost 360 - skannende ekkolodd som ser 360 grader rundt båten.
  • Støtte for NAC 2 og 3, kraftigere og mer avanserte autopiloter som tidligere bare var kompatible med Simrad.
  • Diverse småfix.

Ghost 360.

Som nevnt over er dette en ren softwareoppdatering, så hvis du har dette utstyret fra før av får du nå helt ny funksjonalitet med på kjøpet. Du må ha en Ghost frontmontert elmotor med "Active Imaging 3 in 1 nosecone", en HDS Carbon/ Live eller Elite FS og din enhet og elmotor må være i nettverk med hverandre via NMEA2000. Både elmotoren og enheten må ha oppdatert software.

Etter at du har oppdatert softwaren, må du aktivere 360-funksjonen slik:

Slik aktiveres 360

Med funksjonen slått på kan du nå styre funksjonen fra din HDS Live/ Carbon eller Elite FS. Navnet 360 kommer fra av at elmotoren nå kan rotere 360 grader rundt og via SideScan-elementene i AI 3 in 1 og den nye softwaren gi deg et bilde som "ser" 360 grader rundt deg:

360 med Active Imaging og Ghost. (foto; Lowrance.com)

Mens elmotoren skanner kan den selvfølgelig ikke ankre båten, men for de som har dårlig tid med å få båten i ro kan 360 reduseres til 180, slik at du bare skanner av det som er foran eller bak deg. Den funksjonen blir nok vel så hyppig brukt her i Norge, hvor vi typisk fisker mot noe, feks en grunne eller kant. 

180.

Med på lasset får man flere justeringsmuligheter for 360. Man kan justere på hvordan bildet vises kontra kjølen (så det som er opp på skjermen er foran båten), hvor fort det skal roteres, frekvens og diverse andre ting.

Med oppdateringen kan fotpedalen til Ghost elmotoren nå settes opp slik at den programmerbare knappen starter 360 (eller 180). Du trenger med andre ord ikke å klå på din HDS Live/ Carbon eller Elite FS for å bruke 360, du kan slå dette av og på via pedalen.

Merk at 360 IKKE deles over ethernet slik andre typer ekkolodd gjør, det fungerer kun på den enheten (skjermen) som har ekkoloddgiveren tilkoblet direkte.

Programmerbar knapp på Ghost fotpedal.

Som nevnt må du ha "Active Imaging 3 in 1 nosecone" på din Ghost for at dette skal fungere. Det fungerer IKKE med "HDI nosecone". Hvis du ikke har AI-nosecone, kan den kjøpes løst (SKU 000-14900-001) og er lett å skifte ut. Veil pris i Norge er 3.900,- og den ser slik ut:

AI 3i1 nosecone til Ghost.

Slik ser HDI-nosecone ut, denne gir deg IKKE 360:

HDI nosecone.

Lowrance har prøvd seg på liknende funksjonalitet før med SpotlightScan. Også dette basert på en ekkoloddgiver under frontmontert elmotor, og rotasjon fra elmotoren. SpotlighScan ble aldri noen stor suksess, mye på grunn av at den var ganske krevende å bruke rent teknisk og delvis fordi bildene man fikk ut av den ikke var veldig gode. Konkurrenten Humminbird har hatt sin 360-løsning i mange år, men denne er basert på en motor som dreier ekkoloddgiveren. Humminbirds 360 har hatt sine utfordringer den også, særlig de første modellene, men har vært et svært godt produkt for alle som spinnfisker på relativt grunt vann i flere år nå. Er Ghost 360 det som skal vippe Humminbird ned fra 360-tronen? Det gjenstår å se, vi har ikke testet Ghost 360 enda, men Lowrance har en umiddelbar fordel rent prismessig i at deres 360 ikke krever enda en ekkoloddgiver til 20.000 men er basert på utstyr man (kanskje) har fra før. Ulempen med Ghost 360 er at det avbryter ankringsfunksjonen, du kan ikke både holde båten på plass og skanne, og du må ha nettopp en Ghost elmotor (som per i dag passer dårlig på de båtene vi har desidert fleste av i sportsfisker-Norge). Samtidig har hverken Humminbird 360 eller Lowrance Ghost (med AI 3i1) vært noen storselgere i Norge. Ser vi bort i fra merkenes ambassadører er disse produktene knapt å se i Norge i det hele tatt, og frem til Lowrance Ghost kommer med lengre skaft og en saltvannsutgave er det heller ingen grunn til å tro at salget vil ta av.

Skal vi oppsummere Ghost 360 sett med norske øyne må det bli "flott, men gi oss en elmotor vi kan bruke".

Støtte for NAC 2 og 3.

Lowrance sin autopilot (NAC 1) er velprøvd og generelt et godt valg for de fleste sportsfiskere. Men for de som har større båter, innenbordsmotor eller doble påhengsmotorer, blir nå NAC 2 og 3 kompatible med Lowrance HDS Live (ikke HDS Carbon eller Elite FS). 

Feilrettinger og småfix.

I oppdateringen til HDS Carbon ligger det også en løsning for de brukerne som har slitt med at HDSen ikke slår seg skikkelig på (den går i svart og man må ta strømmen for å slå av). Dette problemet ser primært ut til å dukke opp på en serie HDS Carbon og har så vidt vi vet ikke vært noe problem på enheter solgt i Norge.

Retningssymbolet ved bruk av Active Target ble flyttet på ved forrige oppdatering etter at flere hadde påpekt at det var i veien der det sto opprinnelig. Med denne oppdateringen kan du nå velge hvor du vil ha ikonet, eller skjule det helt.

Flytte eller skjule retningssymbol.

Som en sidenotis til dette med symbolet kan vi nevne at du må ha en Point-1 eller annen retningssensor for at symbolet skal fungere skikkelig, og selve ekkoloddgiveren må monteres slik at den ikke utsettes for magnetisk stråling. Symbolet viser hvilken vei ekkoloddgiveren peker, men for at systemet skal kunne vite noe om det må systemet nødvendigvis vite både hvordan båten ligger OG hvilken vei giveren peker, det er derfor kombinasjonen av sensoren i giveren og sensoren på båten som gjør at dette fungerer. Har du bare en av disse sensorene, eller har begge men har AT-giveren montert så nære elmotorens nedre del at den påvirkes av magnetisk stråling, så vil ikke symbolet kunne fungere.

Montert skikkelig fungerer symbolet godt, og du kan småjustere retningen på symbolet via innstillingene (Pages-Innstillinger-Ekkolodd-Installasjon) om nødvendig. Hvordan symbolet kan brukes rent praktisk ser du et eksempel på i vår film der vi spinnfisker gjørs mens vi bruker Active Target:

Er du generelt nyskjerrig på Lowrance Ghost, så ta en kikk på denne filmen hvor Dag monterer sin:


Softwareoppdateringer til HDS Carbon, HDS Live, Elite FS ligger allerede ute på Lowrance sine nettsider , samt til Ghost elmotor og modulene Active Target, StructureScan 3D, S5100, Sonarhub og ekkoloddgiveren LiveSight. Husk at både enhet (feks Elite FS) og modul eller elmotor må oppdateres for å bruke den nye funksjonaliteten. Som vanlig bør enhet og modul (feks AT) ha samme softwareversjon for å unngå problemer. Som vanlig anbefaler vi at du laster ned oppdateringen via en PC, og maksimal størrelse på minnekortet du bruker er 32GB.

Du finner oppdateringen til HDS Live samt "release notes" her:

https://downloads.lowrance.com/software/index.html?r=4341&fbclid=IwAR1IHnBFGQ_ZFzIJKTIGpsvHRRCEZDRHZkWARKHGd57atnpf-O-k7_JCICA

For ordens skyld; alle bilder i artikkelen er fra Lowrance/ Navico.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of