I dag har Lowrance sluppet en softwareoppdatering for brukere av HDS Carbon, HDS Live og Elite FS. Her tar vi en nærmere kikk på hva som ligger i oppdateringen.
Tradisjonelt har Lowrance kommet med en ny generasjon HDS hvert andre år. Men nå har dagens generasjon HDS Live passert tre år med god margin. (Du finner vår artikkel om lanseringen HER.) Lowrance har dog ikke ligget på latsiden på disse tre årene, men har benyttet anledningen til å komme med produkter som Elite FS og Active Target i mellomtiden, samt flere softwareoppdateringer til eksisterende produkter.
For oss som kunder er det unektelig positivt at Lowrance har prioritert ny funksjonalitet til eksisterende produkter, og nye produkter ala Active Target som er kompatible med enheter lansert flere år tilbake i tid (slik som HDS Carbon som ble lansert i 2016), over en ny toppmodell. Samtidig er ikke dette noe stort sjokk om vi ser på søstermerket Simrad, hvor NSS-serien typisk skiftes ett år før HDS og hvor siste generasjon (NSS Evo3s) er så lik HDS Live at disse er tilnærmet identiske fra en teknisk synsvinkel.
Så hva ligger i denne oppdateringen? Det kan oppsummeres til tre hovedpunkter:
- Ghost 360 - skannende ekkolodd som ser 360 grader rundt båten.
- Støtte for NAC 2 og 3, kraftigere og mer avanserte autopiloter som tidligere bare var kompatible med Simrad.
- Diverse småfix.
Ghost 360.
Slik aktiveres 360 |
360 med Active Imaging og Ghost. (foto; Lowrance.com) |
Mens elmotoren skanner kan den selvfølgelig ikke ankre båten, men for de som har dårlig tid med å få båten i ro kan 360 reduseres til 180, slik at du bare skanner av det som er foran eller bak deg. Den funksjonen blir nok vel så hyppig brukt her i Norge, hvor vi typisk fisker mot noe, feks en grunne eller kant.
180. |
Med på lasset får man flere justeringsmuligheter for 360. Man kan justere på hvordan bildet vises kontra kjølen (så det som er opp på skjermen er foran båten), hvor fort det skal roteres, frekvens og diverse andre ting.
Med oppdateringen kan fotpedalen til Ghost elmotoren nå settes opp slik at den programmerbare knappen starter 360 (eller 180). Du trenger med andre ord ikke å klå på din HDS Live/ Carbon eller Elite FS for å bruke 360, du kan slå dette av og på via pedalen.
Merk at 360 IKKE deles over ethernet slik andre typer ekkolodd gjør, det fungerer kun på den enheten (skjermen) som har ekkoloddgiveren tilkoblet direkte.
Programmerbar knapp på Ghost fotpedal. |
Som nevnt må du ha "Active Imaging 3 in 1 nosecone" på din Ghost for at dette skal fungere. Det fungerer IKKE med "HDI nosecone". Hvis du ikke har AI-nosecone, kan den kjøpes løst (SKU 000-14900-001) og er lett å skifte ut. Veil pris i Norge er 3.900,- og den ser slik ut:
AI 3i1 nosecone til Ghost. |
Slik ser HDI-nosecone ut, denne gir deg IKKE 360:
HDI nosecone. |
Lowrance har prøvd seg på liknende funksjonalitet før med SpotlightScan. Også dette basert på en ekkoloddgiver under frontmontert elmotor, og rotasjon fra elmotoren. SpotlighScan ble aldri noen stor suksess, mye på grunn av at den var ganske krevende å bruke rent teknisk og delvis fordi bildene man fikk ut av den ikke var veldig gode. Konkurrenten Humminbird har hatt sin 360-løsning i mange år, men denne er basert på en motor som dreier ekkoloddgiveren. Humminbirds 360 har hatt sine utfordringer den også, særlig de første modellene, men har vært et svært godt produkt for alle som spinnfisker på relativt grunt vann i flere år nå. Er Ghost 360 det som skal vippe Humminbird ned fra 360-tronen? Det gjenstår å se, vi har ikke testet Ghost 360 enda, men Lowrance har en umiddelbar fordel rent prismessig i at deres 360 ikke krever enda en ekkoloddgiver til 20.000 men er basert på utstyr man (kanskje) har fra før. Ulempen med Ghost 360 er at det avbryter ankringsfunksjonen, du kan ikke både holde båten på plass og skanne, og du må ha nettopp en Ghost elmotor (som per i dag passer dårlig på de båtene vi har desidert fleste av i sportsfisker-Norge). Samtidig har hverken Humminbird 360 eller Lowrance Ghost (med AI 3i1) vært noen storselgere i Norge. Ser vi bort i fra merkenes ambassadører er disse produktene knapt å se i Norge i det hele tatt, og frem til Lowrance Ghost kommer med lengre skaft og en saltvannsutgave er det heller ingen grunn til å tro at salget vil ta av.
Skal vi oppsummere Ghost 360 sett med norske øyne må det bli "flott, men gi oss en elmotor vi kan bruke".
Støtte for NAC 2 og 3.
Lowrance sin autopilot (NAC 1) er velprøvd og generelt et godt valg for de fleste sportsfiskere. Men for de som har større båter, innenbordsmotor eller doble påhengsmotorer, blir nå NAC 2 og 3 kompatible med Lowrance HDS Live (ikke HDS Carbon eller Elite FS).
Feilrettinger og småfix.
Flytte eller skjule retningssymbol. |
Du finner oppdateringen til HDS Live samt "release notes" her:
For ordens skyld; alle bilder i artikkelen er fra Lowrance/ Navico.
Kommentarer
Legg inn en kommentar