Gå til hovedinnhold

Sommerfiske 2021


Sommerferien 2021 er en saga blott, og det er på tide å oppsummere litt. 

Etter at Covid førte til at store deler av ferien min i fjor ble et kaos av adskilte feriedager og mye jobb, så jeg virkelig frem til fire ukers sammenhengende ferie i år. Planen var enkel, mye tid på hytta, avbrutt av noen turer til typiske familiesteder ala Kristiansand Dyrepark. Jeg skal spare dere for en rapport om Kaptein Sabeltann, og fokusere på fisket her.

Du vet det er en bra sommerdag når den meldingen popper opp....

Hytta ligger ved Mosseelva, så fisket der blir primært i Vansjø men med noen avstikkere med båten på henger. I år ble det flere turer i Oslofjorden, så det er der vi starter.

En av turene gikk til en for meg ny båtrampe i Son. Sonskilen Båthavn har en fin rampe (kartlink) og gode parkeringsmuligheter.

Fin rampe i Sonskilen Båthavn.

Med den rampen som utgangspunkt holdt vi oss i sydenden av Jeløya, rundt Bile, Bevøya og øyene inn mot Sonskilen. Ikke ulikt der vi typisk fisker når vi setter ut på Jeløya, men det er kortere transport fra Sonskilen. Du finner forresten en oversikt over de fleste av båtrampene jeg har benyttet i DENNE artikkelen.

Ikke overraskende ble det mest makrell på disse turene. Av en eller annen grunn er det mange som tror du ikke kan se makrell med ekkolodd, eller at det krever en spesiell frekvens. De fleste moderne ekkolodd klarer fint å vise makrell, og det med den klassiske frekvensen 200kHz. Makrell gir riktignok et noe svakere ekko enn mange andre fisk i tilsvarende størrelse, siden de ikke har svømmeblære. Her ser du to eksempler på makrell:

Makrell på ekkoloddet1

Makrell på ekkoloddet 2

Når det napper på alle stengene sekunder etter at du har sett ekkoloddbilder som over, er det ingen tvil.

Makrell i båten 1

Makrell i båten 2

De fleste av de større makrellene på 37-42 centimeter tok vi rundt frittliggende grunner midt ute i Oslofjorden. (Det ble bøttevis med pir, små makrell, alle andre steder.) Det er ikke så ofte disse grunnene er greie å fiske rundt, men denne sommeren hadde vi flere dager og kvelder med tilnærmet vindstille, og da ble det fristende å vende båten ut fra de mer landnære øyene og grunnene, og komme seg ut dit vi antok vannet ville være litt kjøligere. 

Veras ørret tok dog inne ved land i ett trangt sund med over 20 graders vanntemperatur.

Endelig en sjøørret på Vera for innmelding

Vera trengte en sjøørret til Colibri Predator Cup. Sjøørreten over strakk seg til 46 centimeter, og dermed slo hun min egen på 40 centimeter som jeg fikk et par kilometer unna tidligere i år. Dette var hovedmålet med sommerferiens avstikkere til Oslofjorden, og det er alltid litt ekstra stas når man faktisk lykkes med turene.

Det ble sjøørret på meg også, men alt for liten og dessuten tatt fra land en av få regnværskvelder.

Stakkars liten.

Sommerplagen var på plass også.

En godkjent ørret ble det dog, den tok en dorget laue midt på formiddagen.

Sjøørret på agnfisk.

Noen havabbor ble det ikke på oss, men med sjøørret, makrell og horngjel var "sommertrippelen" i Oslofjorden sikret.

Når vi skifter slik mellom ulike arenaer for sportsfiske, er det fint å kunne ha flere kart tilgjengelig.

Godt å ha noe velge mellom.

I bildet over er mitt eget kart fra Reefmaster aktivt, men på samme brikke har jeg flere kart fra C-Map Genesis også. (Både fra Social Map og basert på merge av egne logger.) I den andre minnekortporten står det et Navionics, og i HDSen på fordekket står det en C-Map kartbrikke. Alle er lett tilgjengelig og jeg kan skifte mellom de med noen tastetrykk. En av de store fordelene med HDS kontra Elite FS (eller Elite Ti/Ti2) for oss som ofte bytter fiskested, er nettopp at HDS har to minnekortporter.

Solnedgang over Bile.

I Vansjø bikket vanntemperaturen 26 grader, og det var duket for klassisk sommerfiske også der. Både Vera og jeg manglet en OK abbor i Colibri Predator Cup, så fokuset ble lagt på nettopp spinnfiske etter abbor. Det passet perfekt med min pågående testing av Lowrance Active Target, her med LiveSight montert på samme giverpinne.

Active Target til venstre, LiveSight til høyre.

Jeg kommer tilbake med mer deilig nerding rundt disse ekkoloddgiverne etter hvert som jeg får redigert ferdig diverse skjermfilmer. Vi kjørte dog to live-sendinger på Team Colibris Facebookside med nettopp Active Target. Disse kan du også se via vår Youtubekanal, her er den ene av de to:




For de som ikke kan vente, så kan forskjellene rent praktisk oppsummeres til:
  • LiveSight er best for deg som primært troller (dorger) og vertikalfisker.
  • Active Target er best for deg som primært spinnfisker - og du bør ha den på separat giverstativ som på bildet.
  • LiveSight er direkte kompatibel med Lowrance HDS Live, men kan brukes med modul på HDS Carbon og Elite FS og Simrad NSS Evo3 og Evo3S.
  • Active Target krever modul uansett, og er kompatibel med Lowrance HDS Carbon/ Live samt Elite FS og Simrad NSS evo3/3S NSO evo3/3S (MFD & MPU)..
Det blir gjerne mest gjørs i Vansjø om sommeren, uansett om vi spinnfisker, vertikalfisker eller slowtroller.
Det siste en byttefisk vil se her i verden.

Ingen mangel på pågangsmot.

De aller fleste er dessverre fortsatt små, den på bildet over var en av de bedre denne sommeren. Jeg vet ikke hvor mange mindre gjørs det ble, men vi nærmer oss nok et tresiffret antall.

Abbor ble det da også, med disse to som de beste.

Vera med fin Vansjø-abbor

Undertegnede med Vansjø-abbor.

Vanligvis går det mest i spinnfiske og vertikalfiske for meg i Vansjø på denne tiden av året, men i år ble det litt slowtrolling også siden Vera sin gjedde i Colibri Predator Cup med fordel kunne oppgraderes litt. Ved slik dorging er det skjermbilder ala dette vi helst vil se:

Plankton, byttefisk og en bedre rovfisk.

Det er ekstremt mye plankton i Vansjø, det ser du som "tåken" i skjermbildet over fra bunnen og opp til cirka 5,5 meters dybde. Men i den røde sirkelen ser du et ekko fra en bedre fisk. Fargene er harde (rød og gul) og buen er "dyp" så ekkoet var lenge i konevinkelen (med andre ord stort). Om dette var en av Vansjøs bedre gjørs eller gjedder kan jeg ikke svare på, for akkurat denne fisken fikk vi aldri.

Vera fikk gjedde som bestilt, og dermed kunne vi begge notere oss for Vansjøs Grand Slam med abbor, gjørs og gjedde. 

Vera med forbedring av gjedde i CPC.

Vi avslutter Vansjø-biten med denne fisken som er en av de sprekere gjeddene jeg har vært borti i år.


Aldri en rapport fra meg uten litt nerding, her et tips til dere med motor-interface. Her er mitt favoritt-skjermbilde under transportkjøring.

Min favoritt under transportkjøring.

I bildet over kjører jeg sakte og pent, men dette bildet bruker jeg primært i plan. Med et godt dybdekart trenger jeg ikke ekkoloddets dybde, selv om jeg kunne lagt inn dette også som et skjermoverlegg. Med motordata fra Mercury Vesselview Link til høyre har jeg full kontroll på motoren, og får varsler dersom noe ikke er som det skal.

Over kartbildet har jeg to skjermoverlegg. Det øverste er løpende drivstofforbruk, den under er nautiske mil per liter. Med disse to oppe under kjøring har jeg full kontroll på bensinforbruket, og kan tilpasse fart og trim så jeg ender med et forbruk som passer dagens plan (og lommeboken). I skjermbildet under ser du hva disse to heter i listen over mulige skjermoverlegg:

Hva du må velge om du vil se det samme som meg.


Til slutt et lite tips til rydding av minnekortet

Jeg bruker Genesis Live mye mens vi utforsker nye områder, sammen med opptak av sonarlogg som jeg bruker for å lage "skikkelige" dybdekart med Reefmaster og C-Map Genesis. Når man bruker Genesis Live skapes det først en mappe på minnekortet det lagres til, og så skapes det to sett med filer. Det ene settet lagres i mappen "GenesisLive", denne mappen bør du la være i fred, om du vil beholde Genesis Live kartet du har kjørt opp. Men det andre settet med filer, de som lagres utenfor mappen, kan du bare slette:

GSD-filene kan slettes.

GSD-filene er en sporlogg med dybde og posisjon, og kan per i dag ikke brukes til noe som helst. Selv om det skulle bli mulig å bruke de en dag, er det mye bedre å bruke sonarlogger for å lage kart med C-Map Genesis og Reefmaster, siden sonarloggene gjør det mulig å kvalitetskontrollere den enkelte loggen, noe du ikke kan med GSD-filene.

Med det sier jeg tusen takk til Sommeren 2021, og ser frem i mot fisket utover sensommeren og høsten.

Sommeren 2021 - jeg savner deg allerede.


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?