Gå til hovedinnhold

Våre båtramper - oppdateres fortløpende

Oppdatert 19.01.20

Den største fordelen med en båt i min størrelse (kanskje bortsett fra pris) er muligheten til å ta den med på tur til nye steder. Her legger jeg ut en liste over båtramper jeg har brukt, med en kort kommentar på status på rampen og en kartlink til hvor den ligger. Listen oppdateres etterhvert som jeg har tid, og prøver nye ramper.

Oslofjorden, indre
Ved Maxbo på Vækerø er det en rampe som er åpen for alle. Rampen er gruset, og veldig flat. Parkeringsplass rett ved siden av, vær obs på at denne fort blir full sommerstid. KARTLINK


Slippen ved Vækerø

I mitt eget nabolag på Høvik er det en litt smal og flat rampe som er åpen for alle medlemmer av Sarbuvollen Båtforening. Medlemskap uten båtplass koster 600,- i året og gir rett til å bruke rampen samt parkering mens man er ute. Båtforeningen har også truck og kran for å sjøsette større båter, så hvis du skal sette ut større båt kan det være en ide å kontakte foreningen på forhånd. KARTLINK

Litt lengre ut har vi den åpne rampen på Kadettangen i Sandvika. Denne er aldeles ypperlig, i betong og med perfekt helning etter at den ble bygget helt om i 2018. Det er en parkeringsplass rett ved siden av denne også, men skal du parkere her en solrik sommerdag bør du være på plass før 07.00 hvis du skal ha håp om plass til bil og henger. Med en gang badegjester og turgåere våkner, blir parkering et mareritt. KARTLINK NB, per januar 2019 er denne rampen fortsatt STENGT for almennheten.

Ved Kongen i Frognerkilen er det en meget bra båtrampe. Rampen er gratis, men parkering koster 11,- per time. (husk å betale for både bil OG henger). Akkurat passe bratt, godt underlag og i le for vær og bølger med bensinpumpe rett ved siden av. KARTLINK


Konge båtslipp ved Kongen
Ved Holmen er det en slakk og dårlig vedlikeholdt rampe, KARTLINK. Grei parkering og er åpen store deler av vinteren.


Større båter må bade hengeren på Holmen

Ute på Fornebulandet, forbi Rolfstangen, finnes det en liten båtforening med en bratt rampe. KARTLINK til Halden Brygge. Greie parkeringsmuligheter, og rampen er bratt nok til at hengeren står tørt under hele prosessen. Rampen er skjermet for vær og vind, men fryser fort til i vinterhalvåret. Har du tung båt, er 4WD en stor fordel, for rampen har en "knekk" øverst som du må ha litt drakraft for å komme over, hvis ikke blir det fort svidd klutsj eller hjulspinn her.

Halden Brygge

Lett å få båten av hengeren.

Solvik, mellom Blommenholm og Høvik, finner du det som må være Oslofjordens flotteste båtrampe, KARTLINK. Rampen har perfekt helning og er bred nok til 3-4 biler. Du må passere en bom, denne koster det 31,- å åpne via SMS med SBF1 til 2219. Siden den lukker seg når du kjører ned, blir totalen 62,- hver gang du bruker rampen, men det er det verdt. Du kan også bruke poletter som kjøpes i kafeen/ kiosken, men disse har litt ymse åpningstider. Grei parkering.
Amerikansk standard i Solvik


Oslofjorden, ved Moss
På Jeløya utenfor Moss er det flere båtramper. Min tidligere favoritt er nå stengt med bom og fordrer medlemskap i foreningen, men det finnes en til som er ganske fin. Rampen er bred nok til at hvem som helst kan rygge ned, men koster 50,- å bruke, pengene må du ha med i kontanter. Rampen ellers er i betong og med fin hellning og det er gode parkeringsmuligheter. KARTLINK

Drammensfjorden
Min favorittrampe i indre Drammensfjord ligger rett under E-18 brua over Drammenselva, på vestsiden av elva. Rampen er passe bratt/ slakk og i betong. Pga strømmen i Drammenselva er den så godt som alltid isfri, og det går greit å parkere båt og henger her. Parkeringen er riktignok liten, men siden det er så få som bruker denne rampen har jeg alltid fått parkert her. Se ellers kommentar fra Team Predator vedr parkering lengre ned. Rampen kan være litt vrien å finne første gang, men følg KARTLINKEN så går det sikkert bra. :)

Det er flere Ramper oppover i Drammenselva, men vær forsiktig når du kjører opp/ ned elva for bunnforholdene er langt fra forutsigbare....

Mjøsa
Båtrampen ved Hamar er kanskje litt slakk for småbåter som min, og den er støpt ganske kort ut i vannet så ikke bare rygg ut uten å ha sett hvor kanten er først.... Særlig ved lavt vann kan dette by på utfordringer, men bortsett fra det er rampen bra og med god plass til parkering. Dessuten er veien kort til Furnesfjorden og andre fine trollingplasser. KARTLINK

Sveastranda camping har også en "rampe" ved bryggene som ligger der. Denne rampen er dog en naturslipp med endel utfordringer som forutsetter liten båt eller 4WD/ traktor. Særlig ved lav vannstand bør rampen brukes med forsiktighet. KARTLINK

Hurdalsjøen

Hurdalsjøen ligger mellom Oslo og Gardermoen, og er en sjarmerende innsjø med relativt klart vann og mye fisk. Jeg har brukt rampen i nordenden (gode veier på begge sider av innsjøen) som du finner via KARTLINKEN. Rampen er litt feilkonstruert, flat nederst og brattere oppover, men ikke værre enn at den fungerer helt fint ved normal vannstand. Betalingen på 50,- skjer per sms, men heldigvis kan man bruke mobiltelefoner som er sperret for innholdstjenester her og betale i etterkant. Pluss for fin gjestebrygge, og servicebygg med toalett og vask.
Betongrampe i Hurdalsjøen


Vänern
I Åmål finner du Örnes Camping, et smått legendarisk sted for fiske i Vänern. Campingen har plass for både telt og bobil, men jeg har brukt de fine som hyttene de har helt nede ved brygga og båtslippen. Prisnivået er helt greit og betjeningen hyggelig. Rampen er støpt og med brygge rett ved siden av. Den kunne vært litt brattere, med tung båt må du en bit ut i vannet her.
Kartlink til rampen.


Rampen i Åmål


Lengre syd har jeg bodd noen ganger på campingen i Dalbergså.
Rampen i Dalbergså
Rampen i Dalbergså er av "naturtypen" over et svaberg. 4WD er et must, og har du tung båt eller det er glatt bør man koble to biler sammen emd slepetau når båten skal opp. IKKE kjør hengeren langt ut, for svaberget stuper ned rett under vannflaten.

Västra Silen

Västra Silen er en fin sjø i Sverige med laks, ørret, gjedde og abbor som de primære predatorene. Rampen jeg har brukt ligger helt i sydenden ved Camp Silverlake. KARTLINK. Rampen er i praksis skjermet for alt av vind, men vær obs på en stor stein som ligger i innkjøringen til rampen. (Omtrent der snekka ligger for bøye på bildene under. Du kan passere på begge sider av steinen, men hold avstand til den for den stikker en bit ut under vann.
Litt flat rampe
Det koster 20 svenske kroner eller 2 euro hver gang man bruker rampen, dette betales via en boks ved siden av rampen. Det er en stor grusplass ved rampen man kan parkere på. Leier du leilighet ved Camp Silverlake er det litt dårlig med parkering der, men det er ikke mange meterne å spasere bort.
Men fin brygge forenkler
Södra Lelång
Fiskemessig var turen hit våren 2017 en nedtur, men rampen var fin. KARTLINK.
Fin rampe i Bengtsfors


Vansjø
Nede i Mosseelva har båtforeningen i Ørebukta en ganske bra rampe som er åpen for alle, bommen åpnes via betaling med mobiltelefon. Parkering kan være en utfordring i høysesong. KARTLINK

Tvers ovenfor Dillingøya i vestre Vansjø er det en rampe med brukbar parkering. KARTLINK. Den er litt flat for meg, men fult brukbar.
Rampen vis a vis Dillingøya
Litt lengre bort i veien ligger en annen rampe som er brukbar så lenge vannstanden er passe høy, men denne er det flere år siden jeg har sett på.

Isesjø
Isesjøen i Østfold i Sarpsborg kommune kan gi bra fiske etter abbor, gjedde og gjørs og er tilknyttet Glommavassdraget. Vær obs på at det er lokale regler hva gjelder tillatt motorstørrelse, uten at jeg kan si at det ser ut til at noen bryr seg nevneverdig om dette....

Rampen i Isesjø.



Båtrampen ved Isesjø VAR elendig, men er siden utbedret og støpt opp. KARTLINK


Randsfjorden
Jeg har brukt to ramper her, vi begynner med Røykenvika. Rampen her er flat, men med gode parkeringsmuligheter. Husk kontanter til slippen. KARTLINK


Røykenvika i Randsfjorden
Se ellers fler bilder og egen omtale av rampen i Røykenvika og adkomst til den i DETTE innlegget.


Brygge i Røykenvika
Kartlink til gjestebrygga i Røykenvika:http://kart.gulesider.no/m/XREKs
(Bildet på Gule Sider er gammelt, i dag ligger det en flytebrygge her. Legg deg på siden med utriggere.)

Den andre rampen jeg har brukt i Randsfjorden er ved Jevnaker, den er meget bra.

Fra kaia inn mot rampen på Jevnaker
Selve rampen
Også denne koster penger, så husk 50,- i kontanter eller via mobilappen mCASH. Gode parkeringsmuligheter, kai ved siden av rampen for enkel håndtering av båten og rampen er litt brattere så man behøver ikke å kjøre så langt ut. KARTLINK



Fin kai ved slippen ved Jevnaker

Tyrifjorden og Steinsfjorden
I Steinsfjorden har jeg brukt en rampe på vestsiden. Rampen er åpen for alle og parkeringsmulighetene er gode. Rampen er flat, så vær forberedt på å kjøre en bit ut og som bildet under viser er den utrivelig ved vind fra syd.
Båtrampe i Steinsfjorden
Vær obs på at det er en grunne utenfor rampen, som kan være farlig ved lav vannstand. (Se dybdekartet for Steinsfjorden på dybdekart.no) KARTLINK til rampen.

I Tyrifjorden har jeg brukt flere ramper, vi begynner med en naturrampe som krever bading med båthenger og 4WD men som ligger i le ved nordavind. KARTLINK Bilen bør ha god bakkeklaring, for kanten opp til veien er høy.

Rampen ved Storøen Marina er veldig bra, men litt utsatt ved nordavind. Her kan du bruke Vipps også:
Vipps på Storøen

 Husk at bommen stenges for trafikk fra LANDSIDEN på kvelden, så setter du bilen på utsiden av bommen bør du avslutte fisketuren før bommen stenges hvis du har en ambisjon om å komme deg hjem. Men det er godt med parkeringsplasser inne ved selve marinaen. KARTLINK.


Rampen ved Storøen er veldig bra
I nord renner Storelva ut i Tyrifjorden, og litt opp i elva er det en ganske fin asflatert rampe ved  Mælingen Båthavn.
Inspeskjon av rampa ved Mælingen Båthavn

Det er ikke helt enkelt å finne frem hit med bil, men følger du KARTLINKEN går det sikkert fint. det koster 50,- å bruke rampen men du kan betale med Vipps. Vær obs på at rampen stikker litt kort ned i vannet så ved lav vannstand må du passe deg så du ikke dumper hjula på hengeren utenfor kanten.

Øyeren
Jeg har brukt to ramper i Øyeren. En ved Prestå og en ved Flateby. Rampen ved Prestå er bratt og gruset, 4WD er et must med tung båt. Vær obs på at det er tidvis svært grunt herfra og ut i selve Øyeren. KARTLINK.

Ved Flateby er rampen støpt/ asfaltert, men den er litt slakk. Husk kontanter, det koster 75,- å bruke denne rampen men de har også Vipps. (Vipps nummer 521465) Fin liten landgang ved siden av rampen gjør det enkelt å bruke den alene. KARTLINK

Haldenvassdraget

I Aspern finner du en halvveis naturrampe som er for slakk.
Dårlig rampe i Aspern
Pluss for grei parkering og en liten flytebrygge man kan fortøye midlertidig til. KARTLINK.

Derimot er rampa i Rødenessjøen verdig premiering for den er helt knall. Kanskje bittelitt bratt hvis du har tung båt og bil med forhjulstrekk men perfekt for alle andre.
Flott rampe i Rødenessjøen
Du må litt opp i veien for å få parkert men pluss for fin brygge/ landgang. KARTLINK.

Nederst i Ara/ Aremarksjøen ved Skotsberg finner du denne rampa:
Rampe i Ara.
Rampen kunne vært kanon, her har noen lagt ned både tid og penger. Men den er feilkonstruert, så der bilen står er det litt bratt, og der hengeren står når båten skal av og på er det nesten flatt. Har du tung båt her må du drukne hengeren får å få den av hengeren. Grei parkering for 2-3 biler med henger i "kurven" ved siden av rampen og plass til flere i en lomme ved siden av veien litt lengre bort. KARTLINK


En side med god oversikt over endel båtramper finner du her:
http://www.oslofjorden.com/baatramper_ferskvann.html

Si gjerne i fra hvis noen av rampene har endret status i forhold til det jeg har skrevet, så listen er mest mulig oppdatert.



Kommentarer

  1. Veldig fint at du har tatt deg tid til å lage en oversikt over slipper. Så dessverre ikke siden før nå i kveld - etter jeg og guttungen hadde blitt stanset av 2 bommer og en ufremkommelig vei på jakt etter ett sted å fiske fra i Isesjø.

    Takket være deg vet jeg hvor vi skal dra neste gang :)

    Magnus

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Magnus.
      Takk for det, jeg har selv kjent litt på frustrasjonen der. :)
      Hilsen Erik

      Slett
  2. Var oppe og sjekket stedet du linker til ved Isesjø.
    Nå er det en bratt støpt, smal sak som går ut i vannet.
    Har ikke prøvd den, men vil tro å sette t båt der vil prøve nervene, særlig dersom en har problemer med å rygge
    båthengeren sin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppdateringen. Jeg endrer artikkelen.

      Slett
  3. Kunne nevnt at rampa på Flateby koster peng, er vel 50 kronasjer nå

    SvarSlett
  4. Når det gjelder båtrampen ved Gyldenløve Brygge i Drammenselva/fjorden, så er det alltid noen som parkerer der, men det er ikke lov å parkere ved båtrampen. Stadig vekk bøter som blir levert ut der. Gjelder hele området. Skal du parkere er det god plass ved gamle Strømsø Skole. Koster 35 kr/dag (husk å betal for hengeren også)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, la inn en kommentar om parkering.

      Slett
  5. Noen som vet om det fortsatt er mulig å sette ut båten på kadettangen i Sandvika? Evnt alternativer i området?

    SvarSlett
    Svar
    1. Svarer på eget spørsmål:-)
      Satt ut på på Solvik båtforening. Super rampe for både store og små båter. Pris kr. 100,- t/r inkl parkering. Vel verdt de pengene!!

      Slett
    2. Sorry Tommy, så spørsmålet litt for sent.

      Slett
  6. Flott side!! Leter etter gode ramper i Oslofjorden, gjerne ned til og med Fredrikstad området. Trenger muligheten for å parkere bil og henger.

    Kadettangen er vel fortiden ikke tilgjengelig? da det bygges ut i området.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan legge til at det to ramper i Fetsund, Glomma/Øyeren. Gratis ramper. Første er på "baksiden av Fetsund stasjon, kjør gangveien under jernbanen. Slak slipp, sand. Parkering i Fetsund sentrum.
      Andre er ved Fetsund lensemuseum Nordre enden..?? Kjør grusbakke ned på gangvei, grus rampe. Parkering ved museet. Betaling for parkering.

      Slett
    2. Heisann 😃 Gansvika er også en stor og flott betongrampe og har masse parkering. Obs på fine sommerdager så er det litt værre med parkering. Kort vei ut til flotte fiskeplasser.

      Slett
  7. Takk. :) Må innrømme at jeg aldri har sjøsatt båt lengre ut enn Moss i Oslofjorden, så ramper nærmere Fredrkstad kjenner jeg ikke til. Kadettangen var mulig å bruke før jeg dro på ferie, status der akkurat nå har jeg ikke.

    SvarSlett
  8. Bør også nevnes en ok rampe ved sandstangen syd i øyeren, samt engelsviken og Drøbak i oslofjorden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den i Drøbak har jeg brukt men glemte å ta bilder, de to andre har jeg ikke testet selv men har hørt de er bra ja.

      Slett
    2. Hei 😃 I Drøbak har parkerings mulighetene blitt elendige. Tips er fabrikk området ovenfor vindfanger bukta i helgene.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…