Gå til hovedinnhold

En dyr lærepenge


Det heter seg at det er dyrt å være fattig, her følger et eksempel på ett forsøk på å spare penger som ledet til en kostbar lærepenge.

At LiFePo4-batterier er ideelle som energilagring for en elmotor er bortimot et etablert faktum. Men de koster penger, til dels mye penger. Til den frontmonterte elmotoren på min Starweld Fusion 16DC trenger jeg dessuten 24V, og disse er enda dyrere i innkjøp enn 12V-batterier. For enkelhets skyld vil(le) jeg ha ett 24V-batteri, ikke to 12V som seriekobles, selv om 12V gir mulighet for å skifte bare ett batteri om noe skulle feile. Da jeg bestemte meg for å oppgradere min blybaserte batteribank på 100Ah 24V til LiFePo4 tilbake i 2019 ble derfor valget et 24V 50Ah LiFePo4. På det tidspunktet var dog lommeboken langt fra full, og jeg hadde egentlig ikke råd til det jeg ønsket å gjøre. Slikt leder sjelden til noe bra...

Feilen jeg gjorde var å bestille batteriet på AliExpress, og ikke via norsk forhandler. Her er batteriet jeg kjøpte:

Tabbebatteriet

Dette kostet meg 621USD, som virket som en bra deal, all den tid tilsvarende batteri i Norge kostet omtrent det dobbelte. Alt fungerte perfekt de første sesongene, og og var godt fornøyd med både batteriet og innsparingen. Problemet kom nå i sommer. Slik ser det ut i appen når jeg kobler fra min 24V-lader:

Alt vel så langt.

Slik ser det ut kun noen sekunder senere:

What?!

Årsaken til at kapasiteten faller som en stein ser jeg her i den detaljerte batterioversikten:

Nei!

En av batteriets 8 celler overlades så batteriet er ute av balanse, og dermed ryker kapasiteten. BMSen gjør som den skal, sikkerhetssystemet fungerer. Men det er en dårlig trøst. 6-8 timers slowtrolling ble dermed redusert til 3-4 timer, og det er for lite for min bruk. Det hører med til historien at jeg bruker en lader egnet for litium, batteriet er aldri ladet i minusgrader, det er lagret i plussgrader i vinterhalvåret og det er bare ladet helt ut to (2) ganger. Alt lå til rette for at jeg skulle ha dette batteriet i flere tiår.

Hadde jeg nå handlet fra en norsk forhandler, kunne jeg henvist til min reklamasjonsrett på fem år, og fått feilen utbedret eller et nytt batteri. Men siden jeg skulle spare penger må jeg kjøpe et nytt batteri, så jeg har da brukt 621USD pluss kostanden på nytt batteri fra norsk forhandler, mens jeg burde klart meg med kostanden for batteriet fra norsk forhandler. Det blir 2 stykk LiFePo4 i 12V, kjøpt fra norsk forhandler i båten(e) fremover. 

En mager trøst i det hele er at jeg allerede har ett 12V LiFePo4, som jeg bruker på jolla og dens Motorguide R3-40, og med ett til kan jeg veksle på å bruke de i Starwelden med 24V eller i jolla med 12V siden det jeg har fra før kan både serie- og parallellkobles. 

Den trøsten hjelper dog ikke på det enkle faktum at jeg har kastet 6-7000NOK ut av vinduet, bare for å prøve å spare penger....


Kommentarer

  1. Var sabla leit, og det med at det kan være dyrt å være fattig, er jaggu sant i enkelte tilfeller. Hadde ikke råd til ny båthenger, så forsøkte å utbedre den vi hadde for en god slump penger. Det funka ikke, så farvel til de pengene. Ei investering verdt null. Og måtte jo kjøpe ny henger. Det tvang seg fram. Ble ikke greiere av den dustete ekstrautgiften til den gamle, for å si det forsiktig. Jaja, bare fisken biter og været er greit ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jostein. Nå er jeg selvfølgelig ganske privilegert som kan ha en dyr båt med masse elektronikk til å begynne med. Men det er fortsatt surt når man tar avgjørelser som viser seg å være feil på sikt. Man lærer så lenge man lever, men jeg skulle ønske at noen av de lærepengene ikke kostet så mye penger. :D

      Slett
  2. Er det ikke mulig å bytte den celle nr 4?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Thomas. Det er det helt sikkert, men da er vi (godt) utenfor ting jeg personlig har kompetanse på. :) Jeg vet at feks Gylling reparerer og bygger om batterier, så det er muligheter man kan sjekke ut. (Om de vil ta i et batteri som er ukjent for dem.) Hilsen Erik

      Slett
  3. Hei Erik, det burde være mulig å kjøpe en ny BMS og bruke de beste cellene til et 12V batteri. Mvh Pål

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Pål. Det er det helt sikkert, men da er vi (godt) utenfor ting jeg personlig har kompetanse på. :) Sannsynligvis legger jeg ut batteriet for salg, så kan noen med mer kunnskap gjøre som de vil med det. Hvis jeg ikke gjør det, så var det en som foreslo en test av hva som skjer om man setter fyr på det (svaret på det vet jeg for så vidt, men det kunne blitt en grei video av det.) Hilsen Erik

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?