Okuma lå tidligere i produktporteføljen til Svendsen Sport, som et naturlig supplement til Ron Thompson, Scierra, Savage Gear, Prologic, Imax, Lenz Optics, Water Wolf, DAM, Quick, Effzett, MADCAT og MAD, men nå tar Rapala VMC over Okuma i Europa.
Okuma og Svendsen skiller lag. |
Du kan lese pressemeldingen fra Rapala VMC i sin helhet HER. Vi har tidligere skrevet om at Rapala VMC mistet Shimano-agenturet sitt i 2019 med gradvis utfasing. Den gangen uttalte Rapala at de ønsket å fylle gapet etter Shimano med sneller og stenger med sitt eget merke på, men mye tyder på at den planen nå skrinlegges til fordel for en satsning på å kombinere 13 Fishing og Okuma, noe som nok er betydelig mer lettsolgt inn mot det kresne europeiske markedet enn å skulle pløye ny mark med egen merkevare.
Nyheten tas utvilsomt godt i mot hos Elbe (Normark Norway AS) i Norge, som vi må anta ville merket hullet etter storselgeren Shimano godt. Her kommer Okuma til å passe godt inn.
Tilsvarende må dette bety noen utfordringer for danske Svendsen Sport A/S, hvor kanskje særlig Okumas sneller har vært hyppig brukt i kombinasjon med stenger fra for eksempel Savage Gear. Men kanskje åpner fraværet av Okuma for hardere satsning på DAM (utenfor Norge)? DAM sin Quick-serie har riktignok vært sett på som overpriset av det norske markedet, men kvaliteten er det ingen ting å si på. Med økt volum kommer forhåpentligvis redusert pris også, slik at DAM Quick for alvor kan konkurrere med Shimano, Okuma, Daiwa og ABU på snellefronten. Her i Norge er det dog Seeberg som har agenturet på DAM, så her vil det bli ekstra spennende å se hvordan Svendsen skal følge opp.
Alt i alt ser Okumas skifte ut til å være en naturlig konsekvens av Shimanos skifte, og noe vi forbrukere sannsynligvis vil se positive effekter av.
Kommentarer
Legg inn en kommentar