Det finnes apper for stort sett alt fra krig til kjærlighet, men her kikker vi på en som er nyttig for oss med Lowrance, Simrad eller B&G i båten.
Vi har tidligere skrevet om forrige generasjon GoFree-app i forbindelse med test av GoFree WIFI-modulen. Den modulen er fortsatt aktuell for de med HDS Gen 2 og HDS Gen 2 Touch,
og testen kan leses HER. Men for oss med HDS Gen 3, HDS Carbon, HDS Live, Elite Ti, Elite Ti2 eller tilsvarende Simrad/ B&G så har disse modellene innebygget WIFI og trenger ikke modulen.
La oss begynne med å oppklare en misforståelse som stadig går igjen:
WIFI har ikke nødvendigvis noe med Internett å gjøre.
WIFi står for wireless fidelity, eller trådløst nettverk på norsk. Som du ser er ikke ordet "Internett" en del av dette.
Ofte kan WIFI brukes for å koble din mobiltelefon/ nettbrett/ PC/ Mac/ kartplotter/ dings opp mot Internett men WIFI betyr strengt tatt bare at en ting settes i nettverk med en annen ting trådløst. Du kan med andre ord bruke WIFI mellom din mobiltelefon og din kartplotter, uten at Internett er innvolvert, men du kan også bruke den samme tilkoblingen til å få din kartplotter koblet til Internett via WIFI til mobilen og så mobildata derfra og ut på Internett.
Link-appen handler med andre ord om WIFI både med og uten bruk av Internett. De siste funksjonene som handler om å bruke appen til å laste opp ekkoloddlogger eller sende feilmeldinger, bruker Internett:
|
November-oppdatering |
Med oppdateringen i november 2018 dukket det opp en mulighet til å ikke bare bruke appen til å laste opp sonarlogger til Genesis, men også å styre når loggene skulle lastes opp. Du kan mellomlagre (komprimerte) sonarlogger i minnet til appen, og så gjennomføre opplastingen når du er hjemme og tilkoblet internett der så du ikke drar mobildata for dette. I denne oppdateringen kom også en mulighet for å rapportere problemer til support gjennom appen.
Men la oss begynne med starten. Slik ser det ut når du åpner appen:
|
Åpningsbildet i Link-appen |
Med "Change" (grønn sirkel) skulle du tro du kunne endre hvilket WIFI-signal appen skal koble seg mot. For eksempel der du har flere HDS i båten og vil koble deg på en bestemt av de. Men den gang ei... Trykker du på Change får du bare en påminnelse om at du først må koble selve mobilen mot ønsket nettverk, så vil appen følge det valget. Forsåvidt en grei påminnelse dersom man glemmer hvordan man kobler seg til ulike nettverk.
Med "Transfer" (blå piler i blå firkant) kan du se en oversikt over opp- og nedlastninger via appen, og om disse er pågående eller gjennomført.
Øverst i venstre hjørne (rød firkant) kan du komme inn i en undermeny hvor du enten går videre til din C-Map Genesis-konto eller kan melde i fra om et problem.
|
Menyen i Link-appen |
Inne på C-Map må du logge inn med brukernavn (mailadressen din) og passordet du har på C-Map Genesis dersom du ønsker å bruke funksjonene som går på å laste opp sonarlogger via appen.
|
Påloggingsinformasjon til Genesis |
Så er det bare å trykke "Sign in" og så vil appen huske påloggingen din og du er klar til å laste opp:
|
Dine valg for Genesis-opplastning. |
Noen av valgene her kan kanskje virke selvsagte, men vi tar en runde for nye lesere. ;)
- "Keep uploads private" - huker du av her vil dine ekkoloddlogger ikke legges til Social Map. NB! Det betyr også at du må ha betalingsversjonen av Genesis, kalt Edge, for å benytte deg av loggene.
- "Transfer using Cellular data" - huker du av her vil IKKE appen vente til du er koblet opp mot internett via WIFI for å laste opp, men laste opp via mobildata. Har du dårlig dekning uten 4G eller et abonnement med lite mobildata skal du IKKE huke av her.
- "Auto-upload new sonar logs" innebærer at appen automatisk laster opp nye logger uten at du må starte opplastningen selv.
Hvis vi så tar et steg tilbake i menyen er rapporteringsfunksjonen for feil også verdt noen ord.
|
Melde fra om feil. |
En morsom detalj er at du ikke behøver å trykke på menypunktet over for å starte en feilrapport, du kan for eksempel ta et skjermbilde og så skifter appen automatisk til feilrapport og legger inn skjermbildet ditt i feilmeldingen. Men bruker du menypunktet over kommer du uansett hit og kan skrive av hjertens lyst:
|
Skrive feilmelding |
Mottageren i den andre enden er Navicos førstelinjesupport, som i praksis betyr en person som du bør skrive på engelsk til. Du får en kopi av meldingen i din egen mailboks.
Frem til nå har vi sett på funksjoner som krever internettilgang, enten ved at mobilen din er koblet til WIFI og internett den veien eller via mobildata. Men funksjonene som omhandler speiling av enheten din til mobil/ nettbrett eller overføring av waypoints og innstillinger, er ikke basert på Internett. Oppkoblingen er enkel, og appen husker hver enhet den har vært koblet mot. Data du lagrer i appen får også navn etter enheten så du kan huske hva som var hva hvis du har flere enheter som ikke er i nettverk med hverandre eller i ulike båter etc:
|
Min Link-app etter bruk mot HDS Gen 3 og HDS Live |
Klikker jeg meg inn på min HDS 9 Gen 3 i bildet over kan jeg velge om jeg vil speile den, ta back-up av waypoints eller innstillinger eller hente sonarlogger for opplastning.
|
Valg for en enhet i appen |
Som nevnt kan du speile skjermen på enheten din fortsatt, "Remote Control" i skjermbildet over gir den funksjonen. I skjermbildet under speiler jeg min HDS 9 Gen 3 på min Iphone 7.
|
Lowrance HDS Gen 3 speilet via Link-app. |
Men også her er det en liten endring fra Gofree-appen. med den gamle appen kunne du bare speile mot smarttelefon, mens du kunne både speile og kontrollere med nettbrett. Med Link kan jeg også kontrollere HDSen min med min IPhone, noe som unektelig kan være litt praktisk innimellom hvor jeg står foran i båten og bruker den fremre HDSen, men så har jeg glemt å stenge 2D-ekkoloddet på HDSen på konsollen og får crosstalk (forstyrrelser på grunn av to ekkoloddgivere med liknende frekvens). Da kan jeg kjapt pause 2D-ekkoloddet på konsoll-HDSen med mobilen. (Latskapen lenge leve, jeg kan selvfølgelig gå noen steg bakover og slå det av direkte på HDSen også.)
Hva kan forbedres?
Du får fortsatt dårligere oppløsning når du speiler til mobil eller nettbrett enn du har på den opprinnelige HDS- eller Elite-skjermen. Dette er sikkert gjort for å spare båndbredde i WIFI-signalet men her synes jeg Navico bør tenke seg om en gang til for skjermbilder tatt med Link-appen blir dårligere enn tilsvarende apper fra konkurrentene.
Løsningen for å rapportere feil via appen er grei nok, men jeg savner mulighet for å legge inn service- eller system-rapporter fra HDSen rett i meldingen fra appen. Lowrance kom med slike rapporter i HDS for en god stund siden, og poenget med rapporten er at den inneholder informasjon om alt din HDS er koblet opp mot slik at support kan gjenskape dette hos seg og dermed bedre forstå problemet. Prinsippet er helt topp, båtene våre fylles med stadig mer avansert elektronikk og det er ikke alltid enkelt for en bruker å vite hva som "snakker" med hva, hvilke ting som er oppdatert til hvilken software eller om han kanskje har rotet litt med kildevalgene sine i HDSen.
Siden appen er knyttet direkte til ens egen C-Map Genesis-konto kunne man hatt en mulighet for å se sine Genesis-kart i appen, og hvorfor ikke Genesis Live også? Sannsynligvis kommer dette til å komme i C-Map Embark som er den "nye" varianten av den norske Embark-kartappen etter at C-Map kjøpte seg opp i Embark. Her legger de opp til å skulle konkurrere med Navionics og Garmin, og det er jaggu på tide at noen gir kongen på haugen av kartapper for båt (Navionics Boating) litt skikkelig konkurranse. Vi har allerede sett at Embark har kommet med plotter-synk mot Lowrance/ Simrad/ B&G og det er all grunn til å anta at dette bare er starten.
Är det fortfarande så att android versionen inte har alla funktioner? Kan man inte koppla till c-map?
SvarSlettAndroid har alle funksjoner nå så vidt jeg vet. Er det noe du savner? Hilsen Erik
SlettJag har bara en ruta med device. Finner mitt lod och kan spegla, men finner ingen möjlighet för att logga på c-map
Slett