Gå til hovedinnhold

Point-1, er det noe poeng?

Det har blitt mindre vanlig å se eksterne GPS-antenner på båter de siste årene, men det betyr ikke at de ikke fortsatt kan ha en misjon. Vi skal her se litt på hva en ekstern antenne kan bety for oss sportsfiskere. Jeg bruker Lowrance Point-1 som eksempel siden det er den antennen jeg har i båten selv. Lowrance Point-1 og dens søster Simrad GS-35 er begge eksterne GPS-antenner med et gyrostabilisert elektronisk kompass. Merk at de fleste eksterne GPS-antenner IKKE har et slikt kompass, ofte må et elektronisk kompass kjøpes som tillegg.

Lowrance Point-1 i Starweld Fusion 16 DC

Hva er vitsen med en ekstern GPS-antenne?

Det er flere grunner til å bruke ekstern antenne.

  • For kartplottere som ikke har intern antenne må man nødvendigvis bruke ekstern løsning.
  • Problemer med mottaksforhold for intern antenne.
  • Frihet til å sette antennen der man ønsker, uavhengig av hvor kartplotteren står.
  • Raskere oppdateringsfrekvens enn den interne antennen
  • "Ekte" retningsvisning (heading) fra elektronisk kompass.


De fleste kartplottere for fritidsbruk har i dag en intern GPS-antenne. I motsetning til antenner for VHF eller FM-radio behøver ikke antennen til GPSen å være så lang, samtidig som den interne antennen gjør det enkelt å montere enheten uten å tenke på å sette opp et nettverk. Men selv for enheter med intern GPS-antenne kan en ekstern antenne gi en del fordeler. 

En utfordring med den interne antennen er at den selvfølgelig må ha mulighet til å "se" signalene fra GPS-satellittene. Har du bygget inn enheten i et dashbord, eller har andre hindringer som påvirker antennens mulighet til å ta i mot signalene, blir fort resultatet unøyaktighet. I verste fall får ikke GPSen kontakt med noen satellitter i det hele tatt, og alt du får opp på skjermen er en "?" mens enheten forgjeves søker etter satellitter. Dagens kartplottere tåler riktignok mye forstyrrelser, men det skal ikke mer til enn at den står for nære metallrammen rundt vinduet på en skjærgårdsjeep før unøyaktigheter kan oppstå. Plutselig har ikke kartplotteren noen desimeter feilmargin, men kanskje 20 meters feilmargin. Bortsett fra at dette kan være farlig, er det svært irriterende ved sportsfiske hvor du ikke ender opp med å slippe pilken din i "smørhullet" fra siste tur, men flerfoldige meter bortenfor. Dette kan vær forskjellen på napp på hvert nedslipp, kontra å ikke kjenne antydning til liv der nede.

For optimal nøyaktighet bør GPS-antennen befinne seg et sted hvor den har fri sikt 360 grader rundt seg, og gjerne så høyt som mulig. Samtidig er det en fordel å plassere antennen så nære ekkoloddgiveren som mulig, siden vi sportsfiskere typisk setter våre waypoints basert på hva ekkoloddet viser. Om waypointet markerer en plass vi fikk fisk eller en spennende grunne er mindre viktig, poenget er at vi vil helst ha posisjonen for akkurat den plassen så nøyaktig som mulig så vi finner den fort igjen på neste tur. Ved å plassere GPS-antennen rett over giveren oppnår man nettopp maksimal nøyaktighet, uten å måtte styre med "offset", dvs avstand mellom giveren og GPSen. Dette gir selvfølgelig også den mest nøyaktige sonarloggen dersom man ønsker å logge data for å lage dybdekart via feks C-Map Genesis eller med Reefmaster etc.

I endel tilfeller kan en ekstern antenne gi raskere oppdatering av posisjonen. Dette er mest merkbart når man beveger seg veldig sakte (drifter) eller veldig fort. Ved svært lav hastighet kan lav oppdateringsfrekvens medføre at kartplotteren gir inntrykk av båten ikke beveger seg i det hele tatt. Ved høy hastighet kan lav oppdateringsfrekvens føre til "rykkvis" bevegelse på kartplotteren. Noe eldre kartplottere har en innebygget oppdateringsfrekvens på 1 eller 5 Hz, som vil gi noe av effekten jeg nevnte. Særlig 1 Hz er notorisk hakkete, men også 5 Hz har et forbedringspotensiale. Point-1 har 10 Hz oppdateringsfrekvens, som er nok til å gi jevne bevegelser på kartplotteren i nær sagt alle aktuelle hastigheter.

Hva skal jeg med et elektronisk kompass?

Først og fremst gjør et elektronisk kompass at båtsymbolet på kartplotteren stemmer med hvor nesa på båten faktisk peker, ikke med hvilken retning båten beveger seg i. Ved sakte dorging kan avdriften sideveis bli større enn fremdriften, ved vertikalfiske er som regel avdriften på tvers av båten etc. Ved spinnfiske bruker jeg båtens retning på kartplotteren til å vite nøyaktig hvor jeg skal kaste i forhold til waypoints og dybdekart. Kort sagt; kjekt å ha.

Skal man bruke radar (noe jeg ikke gjør foreløpig) kan radarbildet brukes som overlegg på endel kartplottere, inkludert Lowrance HDS. Men for at dette skal fungere må man nettopp ha et elektronisk kompass som synkroniserer radar- og kartbildet.

Point-1 vil bli brukt som retningsgiver for Lowrance sin nye autopilot som lanseres i løpet av høst/ vinter 2014. Les mer om denne her:
http://www.lowrance.com/en-US/News/Lowrance-Announces-Outboard-Pilot/

Eksempel på montering, Guymarine Evada 540.

Som nevnt har jeg min Point-1 montert på akterspeilet. Jeg brukte 3M sin dobbeltsidige tape for testmontering før jeg borret hull for NMEA2000-droppkabelen og de to 4mm skruene som fester antennen.

Point-1 kommer med droppkabel for tilkobling til NMEA2000-nettverk

Pilen skal peke i båtens fartsretning. Bruk tid på å få den helt riktig!

Undersiden av Point-1. Gummiforingen tetter mot skroget.

Frest hull for droppkabelen


Ferdig montert:



PS: Point-1 og andre eksterne GPS-antenner av nyere dato krever et NMEA2000-nettverk. Dette betyr også at de fungerer med de fleste enheter som har NMEA2000 uavhengig av merke (NB - det elektroniske kompasset i Point-1 fungerer ikke på ikke Humminbird). Jeg bruker selv Point-1 med Garmin og det fungerer utmerket.

EDIT 20.11.19
En liknende artikkel av nyere dato kan leses HER.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…