Gå til hovedinnhold

Eriks fiske juni 2023 - konkurranse og tidsklemme

Tidsklemme - bare ordet bringer frem stress og dårlige vibber. Juni hadde i overkant mye av det for min del, men jobb og diverse annet styr hindret oss ikke i å fiske.

Det begynte bra, Vera og jeg skulle på Napp Småbåtfestival i Drøbak, arrangert av Napp Havfiskeklubb lørdag 3. juni. Dette er en fiskekonkurranse basert på å fange størst mulig eksemplar av flest mulig arter, en konkurranseform som er helt ny for Vera og meg. Litt som den digitale konkurransen Havfisker`n, men i levende live og med nær sagt alle arter som finnes som aktuelle mål for våre kroker. En annen viktig forskjell er måten fangsten dokumenteres. I Havfisker`n er det lengde og et bilde via en app som gjelder, mens Napp opererer med tradisjonell innveiing etter konkurransetid. Ergo er det vekt som gjelder, og du ender med en haug med død fisk. Sistnevnte er ikke noe problem, akvariet i Drøbak trenger mat til fiskene sine så alt blir brukt fornuftig.

Vi pakket båten klar dagen før, og stod opp UKRISTELIG tidlig på lørdagen, klare for å gå på en smell. Ja, vi tok det egentlig for gitt at vi ikke hadde en sjans siden vi ikke har erfaring med denne typen konkurranser, og fordi vi ikke har erfaring med fiske på dypere vann rundt Drøbak.

Klare for kamp! (foto; Napp Sportsfiskeklubb)

Båtkortesje tidlig på morgenen. (foto; Napp Sportsfiskeklubb)

Da starten gikk, ga vi bånn gass nordover for å sikre oss noen arter vi regnet med at ville være enklest å få på morgenen. Delvis fordi de ER mest aktive på morgenen, og delvis fordi det nå fosset vann ut Drøbak, som igjen gjør at fisken samler seg på gitte steder. For maksimal sjans på artene vi siktet oss inn mot på den første plassen, startet Vera med sluk og jeg med jigg. Vi ville ha lyr først, men skulle det bite på makrell, horngjel eller sjøørret så var de velkomne også.

Lyr i boks.

Lyren kom allerede etter et par kast, en real pangstart. 39 centimeter er kanskje ikke noen ny PB, men i en slik konkurranse er antall arter (over minstemål) strengt tatt viktigere enn å få den ene store fisken. Vår strategi var nettopp å starte dagen rundt grunner og kanter i sundet, så bevege oss utover (sydover) mot flatere og mykere bunn for flatfisk og kanskje noen slengere som knurr og fløyfisk, før vi skulle avslutte ute på skikkelig dypt vann ut mot Mølla og en tur innom Nygrunn. Med dagens første viktige art i båten etter noen få minutter var optimismen stor, og Vera skiftet raskt om til agn for å se om det kunne komme en gylte også.

Bergylte.

Jeg skal spare dere for en "art for art"-gjennomgang av dagen. Oppsummert så gikk det bra der vi visste vi var sterke, og rett ut elendig der vi visste vi var svake (på dypet).

Brukbar skrubbe.

Vi endte på ti arter som igjen ga oss 332,36 poeng. Pallen nådde vi ikke opp til, men en fjerdeplass var godt over målsetningen (topp ti) og avstanden til pallen var ikke så gal. Pallen:

1. Team Jolla, 16 arter og 620,13 poeng.
  2. Follo Fish Fingers, 14 arter og 385,73 poeng.
  3. Bayard, 12 arter og 377,10 poeng
Bare å bøye seg i støvet for de lokale gutta her, så satser vi på å gi sterkere konkurranse til neste år. Jeg tror vår viktigste lærdom til neste gang er å få på plass en tredje person i båten, for det er en enorm fordel å fiske med tre stenger kontra to, og så må vi få til fisket på dypere vann bedre. Det var uansett en artig erfaring å ta med seg, så stor takk til arrangøren!

Ferdig, klar for innveiing.

Konkurransefiske er gøy, men også intenst og slitsomt. Dagen etter bevilget vi oss en tur til en av de større innsjøene på Østlandet for å dorge etter ørret. Etter en lett stressende gårsdag sov vi lenge, og slappet så av i båten på en fiskemessig seig dag.

Digg med en rolig dorge-dag.

Vera fikk en undermåler som gikk pent ut igjen, og Waterwolfen viste et par følgefisk, men for vår del ble det mest å slappe av i solen. Uansett artig å besøke et nytt vann, selv om det ikke ble den store fangsten.

De neste ukene i juni bød på mye knallvær. Sol og varme, men også litt vind. Vera og jeg hadde begge en del jobb som måtte prioriteres, men vi fikk sneket oss ut i Indre Oslofjord noen dager etter jobb, og dermed bedret både makrell og horngjel i Havfisker`n, og sikret agn i fryseren for kommende turer.

Midt i måneden var det NM i trolling som stod på agendaen. Undertegnede sitter i styret i Norges Trollingforbund, og sitter i sekretariatet under NM, så det var ikke eget fiske som dro oss til Gjøvik denne helgen. Det ble uansett en spennende natt for min del, med mye fisk meldt inn og spenning i konkurransen til siste slutt. Team Propell endte på toppen av pallen, mens Team Power fikk konkurransens lengste ørret. Fullstendig resultatliste finner du HER.

Vinnerne i NM i trolling 2023.

Fiskemessig avsluttet vi juni på hytta, med et par dager i Vansjø og en dag i Oslofjorden i området rundt Jeløya. Som vanlig tok vi første kveld i Vansjø, noe som aldri blir feil når været er godt.

Grei gjørs på jigg.

Vera slapper av mellom slagene.

Dagen etter ble det saltvann, i håp om at Vera skulle få en sjøørret til Havfisker`n, kanskje få en forbedring på lyr og så var det de flyndrene da. Hun manglet både sandflyndre og skrubbe, jeg hadde en grei skrubbe men manglet sandflyndre.

Sjøørret ble det ikke, men forbedring av lyr gikk fint.

Forbedring på lyr.

Flatfisken glimret med sitt fravær, men vi fant en skikkelig godplass for berggylte og dermed fikk jeg endelig en over 35 centimeter inn i Havfisker`n.

Endelig en skikkelig berggylte.

Søndagen var det Vansjø som stod på agendaen, og vi begynte med å spinnfiske med jigg på diverse steder oppover i Mosseelva. Så ble det bunnapp for min del, som viste seg å være tau. I enden av tauet kom det så en åleruse, som igjen stod i lenke med enda en, og enda en, og enda en, og enda en. Elva var rett og slett blokkert med åleruser!

Med dritten vel oppe fra vannet kjørte vi opp til Elverhøy hvor det er søppeldunker. Der skar vi opp alt før det ble plassert der det hører hjemme, i søppeldunken.

Uønsket storfangst.

Dagens fiske ble litt amputert siden det tok tid å få opp og kvitte seg med rusene, men vi klarte å lure opp både abbor, gjørs og gjedde, dog bare småfisk.

Abbor i godvær.

Selv om juni bød på en hel del stress, så kan jeg i retroperspektiv konkludere med at det ble en bra sommermåned. Avslutning med festivalen Tons Of Rock var kanskje ikke særlig fiskerelatert, men uansett helt topp. Rock+pils+sol=kos.

Rock-babe i solen (jeg er en heldig kar).

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?