Elektriske isbor har mange fordeler, og det råeste av det råe innen kategorien er Strikemaster Lithium 40v Auger.
Norsk importør av Strikemaster er Elbe Normark. Strikemaster er ikke nytt på markedet, og undertegnede prøvde å få lånt ett fra Normark allerede forrige vinter (2020/2021) men fikk da til svar at jeg ikke var upartisk nok til å gjøre en slik test. Med en startpris på 8.499,- skal jeg ærlig inrømme at det satt langt inne å kjøpe ett bare for å teste, så derfor ble det med tanken forrige vinter.
Men så kom julen 2021, og da tok min kjære Vera den helt ut med tanke på julegave til undertegnede. Under treet lå det nettopp en Strikemaster 40V, og en 250mm spiral som er den største spiralen man kan få til denne borr-motoren. At jeg må ha en alvorsprat med min kjære om budsjett for julegaver får så være, gaven var midt i blinken både med tanke på at jeg har siklet på Strikemaster lenge og med tanke på at mitt 15-20 år gamle manuelle borr (Mora Ice Easy) for ismeite synger på siste verset.
Så glad blir man av å "unboxe" Strikemaster. |
Jeg kommer tilbake med en utfyllende test av Strikemaster 40V litt senere i sesongen, en test basert på kun en tur på isen er i tynneste laget, men her er mitt førsteinntrykk.
Dette er et gedigent borr, tilsynelatende uten svakheter. Det er det dyreste alternativet på markedet (både i og utenfor Norge), så akkurat det var forventet. Startprisen på hele 8.499,- er med 150mm spiral, og her i Norge leveres foreløpig ikke Strikemaster 40V i pakke med 250-spiralen så du må legge på et par tusen til før du sitter med "pakken" jeg fant under treet. Det er enormt mye penger når du får 200mm manuelle borr fra rundt en niendepart av den prisen. Er virkelig Strikemaster verdt ni ganger mer? Det skal jeg bruke årets isfiskessong på å finne ut av.
Første tur med borret var på et mellomstort vann her på Østlandet. Isen bestod av 25 til 30 centimeter stålis, og her er "jomfruhullet" dokumentert på film:
Som du ser gikk det som varm kniv i smør. Jeg fortsatte å borre 25 hull til i løpet av de fire timene vi var på isen, uten å varme batteriet i de 4 til 6 minusgradene vi hadde denne dagen, Da vi ga oss viste batteriets kapasitetsindikator fortsatt to av fire grønne prikker. Vel hjemme tok det 16 minutter med lading før batteriet igjen var fulladet.
I følge Strikemasters egne nettsider veier pakken min 27 pund, det vil si 12,25kg. Min vekt viser 10,76kg uten batteri og 12,2kg med batteri så Strikemaster har sine ord i behold. De hevder videre at et fulladet (og oppvarmet) batteri skal takle 70 hull med 250-spiralen i 40cm med is. Jeg skal kjøre en skikkelig test på dette senere, men den første testen (med kaldt batteri) tyder på at de har rett der også.
Klar for første test. |
Batteriet som følger med er et 40V 5Ah Li-ion, Laderen som følger med er 2Ah og fungerer godt sammen med batteriet. Teoretisk betyr det at et tomt batteri er fulladet på 2,5 timer, og det er mer enn raskt nok. Laderen er selvfølgelig "smart", den viser deg ladestatus løpende og går over til vedlikeholdslading ved fulladet batteri.
Så langt gjør Strikemaster 40V med 250-spiralen akkurat det produsenten hevder den skal, og det med en fart og kraft som du må ha borr med forbrenningsmotor for å matche. Men i motsetning til borr med forbrenningsmotor er Strikemaster 40V langt enklere å vedlikeholde, det er tilnærmet null risiko for lekkasje under lagring og transport, mye enklere start, vesentlig lavere og mer behagelig lydbilde under bruk og du slipper at bilen stinker bensin. Som konkurrent til borr med forbrenningsmotor fremstår Strikemaster 40V som fullstendig overlegen. Om det også er verdt det kontra manuelle borr, får vinteren vise.
Store hull er uvurderlig ved ismeite. |
Kommentarer
Legg inn en kommentar