Gå til hovedinnhold

Strikemaster 40V - førsteinntrykk.


Elektriske isbor har mange fordeler, og det råeste av det råe innen kategorien er Strikemaster Lithium 40v Auger. 

Norsk importør av Strikemaster er Elbe Normark. Strikemaster er ikke nytt på markedet, og undertegnede prøvde å få lånt ett fra Normark allerede forrige vinter (2020/2021) men fikk da til svar at jeg ikke var upartisk nok til å gjøre en slik test. Med en startpris på 8.499,- skal jeg ærlig inrømme at det satt langt inne å kjøpe ett bare for å teste, så derfor ble det med tanken forrige vinter. 

Men så kom julen 2021, og da tok min kjære Vera den helt ut med tanke på julegave til undertegnede. Under treet lå det nettopp en Strikemaster 40V, og en 250mm spiral som er den største spiralen man kan få til denne borr-motoren. At jeg må ha en alvorsprat med min kjære om budsjett for julegaver får så være, gaven var midt i blinken både med tanke på at jeg har siklet på Strikemaster lenge og med tanke på at mitt 15-20 år gamle manuelle borr (Mora Ice Easy) for ismeite synger på siste verset.

Så glad blir man av å "unboxe" Strikemaster.

Jeg kommer tilbake med en utfyllende test av Strikemaster 40V litt senere i sesongen, en test basert på kun en tur på isen er i tynneste laget, men her er mitt førsteinntrykk.

Dette er et gedigent borr, tilsynelatende uten svakheter. Det er det dyreste alternativet på markedet (både i og utenfor Norge), så akkurat det var forventet. Startprisen på hele 8.499,- er med 150mm spiral, og her i Norge leveres foreløpig ikke Strikemaster 40V i pakke med 250-spiralen så du må legge på et par tusen til før du sitter med "pakken" jeg fant under treet. Det er enormt mye penger når du får 200mm manuelle borr fra rundt en niendepart av den prisen. Er virkelig Strikemaster verdt ni ganger mer? Det skal jeg bruke årets isfiskessong på å finne ut av.

Første tur med borret var på et mellomstort vann her på Østlandet. Isen bestod av 25 til 30 centimeter stålis, og her er "jomfruhullet" dokumentert på film:


Som du ser gikk det som varm kniv i smør. Jeg fortsatte å borre 25 hull til i løpet av de fire timene vi var på isen, uten å varme batteriet i de 4 til 6 minusgradene vi hadde denne dagen, Da vi ga oss viste batteriets kapasitetsindikator fortsatt to av fire grønne prikker. Vel hjemme tok det 16 minutter med lading før batteriet igjen var fulladet. 

I følge Strikemasters egne nettsider veier pakken min 27 pund, det vil si 12,25kg. Min vekt viser 10,76kg uten batteri og 12,2kg med batteri så Strikemaster har sine ord i behold. De hevder videre at et fulladet (og oppvarmet) batteri skal takle 70 hull med 250-spiralen i 40cm med is. Jeg skal kjøre en skikkelig test på dette senere, men den første testen (med kaldt batteri) tyder på at de har rett der også. 

Klar for første test.

Batteriet som følger med er et 40V 5Ah Li-ion, Laderen som følger med er 2Ah og fungerer godt sammen med batteriet. Teoretisk betyr det at et tomt batteri er fulladet på 2,5 timer, og det er mer enn raskt nok. Laderen er selvfølgelig "smart", den viser deg ladestatus løpende og går over til vedlikeholdslading ved fulladet batteri. 

Så langt gjør Strikemaster 40V med 250-spiralen akkurat det produsenten hevder den skal, og det med en fart og kraft som du må ha borr med forbrenningsmotor for å matche. Men i motsetning til borr med forbrenningsmotor er Strikemaster 40V langt enklere å vedlikeholde, det er tilnærmet null risiko for lekkasje under lagring og transport, mye enklere start, vesentlig lavere og mer behagelig lydbilde under bruk og du slipper at bilen stinker bensin. Som konkurrent til borr med forbrenningsmotor fremstår Strikemaster 40V som fullstendig overlegen. Om det også er verdt det kontra manuelle borr, får vinteren vise.

Store hull er uvurderlig ved ismeite.


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?