Gå til hovedinnhold

Abu Garcia Diplomat X - kortversjonen


Som tittelen antyder skal dette innlegget handle om en serie fiskestenger, nærmere bestemt Abu Garcia Diplomat X. Lars deler her sine tanker om stanga etter årets sommersesong og går gjennom det viktigste du trenger å vite om serien.

Som del av Team Abu Garcia er det naturlig å prøve ut nytt utstyr når det kommer på markedet. Dessverre har det vært litt utfordrende de siste par årene å få tak i nytt utstyr, og dette tror jeg er noe de fleste har opplevd. Helt fra Diplomat X ble lansert i starten av 2021 var jeg klar på at denne serien kunne være høyaktuell for den gjennomsnittlige norske sportsfisker og meg selv når jeg er på sommerferie. Den ser kul ut, den kommer i flere ulike lenger og vektklasser, og ikke minst er den flerdelt!

1100moh, ørretfiske med wobbler og relativt ny haspelstang. Blir ikke mye bedre enn det.

For å ta de harde fakta først så er dette en serie stenger som er videreutviklet fra velkjente Diplomat. De fleste forbinder kanskje Diplomat med eldre stenger og sneller eller den nåværende stangserien som er typisk litt lengre stenger med relativt sakte aksjoner. I anledning Abu Garcia sitt 100 års-jubileum har de gjort en ny versjon som de kaller Diplomat X. Dette er stenger bygd på et litt raskere stangemne med 30ton grafitt kontra 24ton i den gamle serien. Stengene finnes i 7 versjoner fra 6fot 6tommer til 10fot i lengde og en rekke vektklasser. 
 
Gjedde på UL er alltid moro.

Før sommeren dro i gang var jeg hos Stonefly på Gran hvor jeg kom over noen ulike modeller av Diplomat X. Jeg dro kortet på en god deal og kom hjem med en 7 fots UL-versjon av X. Kastevekt 2-10 gram dekker ikke sommerfisket for min del, men det dekker mye av ørretfisket. 7 fot og 4-delt betyr også at dette er en stang jeg kan ha liggende i bilen uten at det går utover plass når vi er ute og reiser. På den måten kan jeg alltid ha ei fiskestang klar til dyst. 
 
Harren tok skjebnen i egne "hender" og hoppet ut i vannet. Legg merke til stang og tube i båten.

Diplomat X kommer i en hard stangtube med utvidelt myk del slik at man kan ha snelle montert på stanga mens den er nedpakket. Fra butikk kommer X også med stangtrekk, og selv har jeg oppbevart stang i trekk og tube gjennom hele sommeren. Jeg kommer muligens til å droppe trekket da det gjør det litt lettere å få de fire delene ned i tuben. Tuben er meget solid og gir bra beskyttelse til stang og stangringer. 
 
Tube og stangtrekk, minimalistisk og stilrent design.

Min Diplomat X nedpakket måler latterlige 62cm i lengde. Om jeg kun oppbevarer stanga i tuben, som jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre 99% av tida så vil jeg kunne lure med meg den på alle slags reiser. I tillegg til å være så liten og lett er det også en veldig anvendelig tube med glidelås "foran" slik at du kommer til på en helt annen måte enn om det bare var en åpning på toppen. Dette er selvfølgelig for å kunne ha snelle montert på stanga, men jeg ser på det som en fordel uansett. Bærestroppen på baksiden er også en fin touch, og gjør at du kan bære stanga på skuldra under lenger marsjer innover marka eller vidda.
 
Justerbar stropp gjør bæring til en lek.

Aksjonen i Diplomat X er beskrevet som moderat rask til rask. Ut fra min erfaring med 7fots versjonen kan jeg si at jeg støtter den beskrivelsen, men vil påpeke at dette nærmest er subjektivt da det ikke finnes noe universal måling av aksjoner i stenger. En "rask" Diplomat X matcher ikke en "rask" Ike signature spinning, for å gi et eksempel. Les dere ikke blinde på beskrivelse av aksjon hos forhandlerne, kjenn på stengene, les anmeldelser eller se videoer som viser aksjonen på stanga du vurderer.
 
Bra fleks i øvre del, god bøy til midt på stanga.

Under kjøring av fisk er den litt mer moderate aksjonen i Diplomat X å foretrekke kontra en raskere "jiggstang" som jeg ellers fisker mest med, spesielt under ørretfiske. Ettersom jeg kjøpte denne stanga spesifikt for sommerfiske med ørret og harr som hovedmål passet det ypperlig. Den "rolige" aksjonen under kjøring gjør at jeg kan drille fisk uten å være redd for at sprell og hopp skal riste løs treble- eller jiggkrok fra fiskens kjever ettersom stanga flexer såpass at det alltid er stram line mellom snella og kroken. Dette er alfa og omega under kjøring av fisk. Et av de innledende bildene viser en av mange mindre gjedder jeg har kjørt på stanga og viser med det at stanga har rygg nok til å drille litt større fisk. For kasting av wobblere er også en medium rask til rask aksjon noe jeg foretrekker da jeg får ladet opp stanga skikkelig under kast. Det blir ikke for stivt, likevel kjennes stanga rask nok ut til at det hele tida er full kontroll under kast. Den kaster også meget langt, selv de letteste wobblerne.
 
Fjellfiske med Diplomat X og Mitchell MX9, superlett og fin kombo til spinnfiske.

Komboen jeg har fisket med har foruten 7 fots diplomat X bestått av en Mitchell MX9 25 haspelsnelle. Denne snella er superlett, i størrelse 2500 veier den kun 150gram. Sammen med X har dette vært en lett og fin kombo å spinnfiske med på fjellet. Som bildet viser er snella påspolet braid, og det å ha en litt tilgivende aksjon i stanga hjelper bra når ørreten prøver å riste av seg kroken. Braid er også en fordel under kast da man kan gå ned i dimensjon kontra nylon. Jeg personlig liker å fiske wobblere rundt 5 centimeter og når de veier omtrent det samme i gram eller mindre så er det helt nødvendig å ha tynn line og ei spenstig stang for å få de kastelengdene man ønsker. 

 
Enkelt og pent design.

Årets høydepunkt med Diplomat X kom på Hardangervidda i midten av juli. I løpet av noen få timer på et veinært vann var jeg i kontakt med et titalls ørreter, landet flere og hadde kilosfisk i båten. 
 
Pen og frisk Hardangervidda-ørret.

Stanga har Fuji-ringer og snellefestet samt split grip som betyr at den har en seksjon mellom snellefeste og bakre håndtak uten kork eller EVA. Det bakre håndtaket er kork, mens snellefestet er en blanding av kork og EVA. Jeg synes det fungerer veldig fint, og liker spesielt at snellefestet har skruing bak. Dette gjør at festet får en slankere fremre del som er godt å holde i og gir god følelse med stangemnet under praktisk fiske. 
 
En allsidig stang kan brukes til mye.

Bildet over er tatt fra kajakk på Hornindalsvannet i Stad kommune. Under en dorgetur (dog ikke over 310 meters dyp) i sommer brukte jeg Diplomat X med Abu Revo Mgxtreme med små wobblere. Dette fungerte helt utmerket til tross for at UL-stenger neppe ble utviklet med tanke på dorging.

Prismessig ligger Diplomat X på veiledende pris fra 1499,- for de lestteste modellene til rett over 2000,- for stengene på 10 fot. Dette mener jeg er konkurransedyktige priser, og gjør at stangserien legger seg rett mot konkurrenter fra andre merker som også har serier mye brukt til spesielt ørretfiske. Diplomat X som den nye gutten i klassa har mye å by på. Stilrent design, ulike modeller for diverse fisketeknikker og ikke minste meget lav vekt, spesielt med tanke på at de er flerdelte.

Speider etter ørret på Norges tak.



Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?