Gå til hovedinnhold

Fredrik debuterer med vindusfiske


Det meste av fiske foregår "blindt" der man jakter en fisk man ikke vet om er der, eller etter utslag på ekkolodd. Med et vannkikkebrett, hodelykt og vadebuker kan man fiske på fisk som man faktisk ser og kan presentere agn med rett krok for fisken under vinduet.

Turen gikk til en lang strand sør i Vestfold. Mørkets frembrudd ved 21-tiden stod jeg klar på stranden med vadebukser, fire lag bekledning på beina og tre stenger rigget for meite. Målet for kvelden var våre flate fisker og kanskje en og annen sær art.

Det mest unike med dette fisket er utvilsomt vannkikkebrett eller vindu. Poenget med dette er å bryte overflaten og at man kan se livet under vann opplyst med hodelykten. Den må være kraftig - selv brukte jeg 1000 lumen og på nest høyeste trinn. Det funket veldig fint. 


Værforholdene var ganske gode denne kvelden. Rolig fralandsvind på 3MS - valgte bevisst en bukt med fralandsvind for å ha minst mulig sjø å forholde meg til. Byttedyr trekker typisk mot land ved pålandsvind og stigende vann, så ideelt sett ville jeg kanskje vært i en sydvendt bukt og ikke nordvestlig, men bølger trumfet pålandsvind for min del i debut med vannkikkebrett.

Vanlig ulke

Jeg har knytt noen takler for anledningen. Alle rimelig minimale: 30-40 cm med mono, krok og svirvel. Krokstørrelse jeg gikk for varierer etter artene jeg håpet på å se. Alt fra noen mikro-kroker i størrelse så små at jeg ikke vet hva sånt heter men lengden på kroken er 7mm og fra Owner. Med meg hadde jeg også til Abereenkrok i Str 3/0. Også en treblekrok i str 3 om piggvaren skulle dukke opp. Alt festet jeg til de blå platene man ser på siden av vinduet over.

Tangsnelle

Det er interessant å fiske på fisk man faktisk ser. Jeg bestemte meg for å ta med et bredt utvalg agn for å studere litt fiskens reaksjon på de ulike agnene som ble presentert. Rustet med kokt reke, brisling, strandsnegler, blåskjell og gulp.

Stor kantnål

Som havfisker til "daglig" har jeg dessverre ikke fått surra meg til å kjøpe en vekt som kan veie disse små artene, så eneste jeg vet er at de er fine å se på og hvilken art det er.

Noen konkrete tips til utstyr:

- sett på et "hundebånd" mellom deg og brettet. Jeg brukte 3 meter med tynn line. Da kan du slippe brettet uten å få det veldig travelt - her var det som nevnt fralandsvind.

- lim på en bit av en foam-plate på siden av vinduet, så kan takler stå klare til bruk uten å bli spagetti.

- bruk gjerne korte stenger. Jeg hadde fra fra 2-6 fot

- ha med en svamp eller klut for å vaske vinduet underveis - eller fukte det ved mye gjenskinn 

- husk fiskehov. Som sjøørretfisker er jeg vant med å henge den i magnet i på ryggen. Det fungerte veldig fint også til dette fisket.

- Viktigst av alt: bruk neoprenvadere når det er så kaldt som her - 1C i lufta og rundt 5 i sjøen. Jeg bruker rimelige fra Abu Garcia og de var helt topp til denne bruken.

Etter 15 observasjoner av fisk sluttet jeg å telle. Det var mest rødspette å se - og få - men også en del ulke, to nålefisker som var innom brettet (en liten tangsnelle og en Stor kantnål) og mye annet smått å se gjennom vinduet.


Utstyret er til dels veldig smått - her fra turens nest minste krok

***

Etter drøye tre timer i vannet var følsomheten i hendene borte og beina stadig tyngre å bevege rundt. Det var på tide å gi seg i 01-tiden. Flere fisk ombord i brettet før de gikk ut i vanner igjen - og mange spennende observasjoner av fisk og deres adferd rikere. Det blir flere turer snart!


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?