Gå til hovedinnhold

Hummerfisket 2020 - noen erfaringer

 

Havets kardinal er sentral del av kystkulturen langs Oslofjorden, Skagerrak og kysten oppover Vestlandet. Et sikkert høsttegn er å se stabler med teiner på brygger og det er en armada av småbåter som legger fra kai i det sola står opp - alle skal ligge klar på god-plassen når klokka slår 08.00 og teinene kan settes.


Det er få hemmeligheter som voktes like strengt som gode fiskeplassene etter hummer. Jeg har utelukkende sporet opp mine egne plasser, med litt studier av kart på forhånd. Og selvsagt aktiv bruk av ekkoloddet.

Jeg deler ikke plassene "mine" med andre - ikke det at disse er noe unike, akkurat. Jeg brukte de første to ukene av årets fiske til å spre mine ti teiner utover for å snevre inn området jeg skulle satse på resten av sesongen.

Ytre Oslofjord som jeg fisker i, og som jeg mener selv at jeg kjenner ganske godt: det er absolutt verdt å bruke litt tid i en digital karttjeneste for å finne plasser man har tro på å sjekke ut. Selv bruker jeg både Gule sider sin app og Navionics´ "Boating"-app. Her velger jeg meg ut noen formasjoner på det aktuelle dypet og kjører rolig over med ekkoloddet for å finne bilder som det under.

Jeg har sett etter skrenter med hylle eller steinbunn med blokk. Ideen min er å legge teinen inntil disse skrentene. Så her har jeg kjørt over et område jeg har hatt tro på og valgt meg ut en skrent i freeden på ekkoloddet, markert dette og GPSen gir meg en lokasjon for dette, hvor jeg ønsker å legge hummerteine.

Plassen jeg vil plassere teinen på er markert med krysset på ekkoloddet.

Bildet over har mørk tegning av havbunnen. I tillegg med et dobbelt ekko under kan vi med stor sikkerhet fastslå at dette er hard bunn. Ideelt for hummer tenker jeg. Skrenter, blokk og sprekker er gode skjul for hummer og der jeg tenker at teinene bør ligge.

Tips til å plassere teinen der du ønsker på bunnen
For å få hummerteinen helt inntil en skrent slipper jeg den ut, følger den på ekkoloddet på vei ned. Og når den er i bunn holder jeg tauet og setter båten i gir og baugen mot grunnere vann eller over blokken. Når jeg kjenner et hardt rykk i teinetauet vet jeg har teinen ligger helt inntil en høyere formasjon og jeg slipper umiddelbart. 


Fint eksemplar som ble jaktet med aktiv bruk av ekkoloddet for å finne naturlige habitat for hummer.

Agn
Jeg agner teinene med sel-spekk. Det har fungert veldig fint. Det holder seg godt i agnposen, men blir litt søl i båten av oljen fra spekket. Forskning på hummer viser at den naturlig spiser relativt fersk fisk blant annet, så man kan nok med fordel agne med nettopp det. Ikke nødvendigvis la agnet rotne nevneverdig før det går i teinen. I tidligere tider ble berggylte og annen leppefisk fisket og brukt som agn til hummer.



Det blir unektelig ganske mange flere krabber enn hummer under hummerfisket. I hvert fall for min del. Litt nedtur sammenliknet med hummer, men det er absolutt verdt å ta med fine taskekrabber hjem. I tillegg mener jeg at det er gunstig av forvaltningshensyn, det mangler ikke på dem i fjorden, for å si det sånn.


Dybde
Typisk dyp jeg har fisket på er 12-20 meter dybde. Jeg kan ikke si noe bombastisk om det ene er mer bankers enn det andre. Jeg har fått både på 10 meter og på 30. De fleste har vært på rundt 15 meters dyp. Det kan igjen henge sammen med at de fleste teinene mine har stått på dette dypet.

Teinefiske er en viktig del av kystkulturen for min del. Det er alltid like spennende å dra opp og se hva som er inni. Samtidig er det utrolig viktig å understreke at reglene skal følges, for Oslofjorden er vårt felles ansvar og tilstanden til det biologiske mangfoldet i fjorden er ikke på topp, for å si det slik. Bestandsovervåkingen gjort av Havforskningsinstituttet viser at bestanden er historisk lav - en oppfordring til å følge reglene.

Husk å melde alle tapte teiner i appen til Fiskeridirektoratet! Og merke dem - så får du dem kanskje igjen dersom stormen drar de av grunnen de ligger på...?

Takk for i år! Drøyt 15 hummer ble med hjem. Dette kunne nok vært økt en del med hyppigere røkting av teinene enn 1-2 ganger i uka. Utallige sluppet ut igjen - enten med utvendig rogn eller under minstemål. 

*** En side-note ***

Litt på siden av det faste lesere av denne bloggen er vant til å se her - men en hit denne høsten har vært å lage chilimarinert hummer i ovnen som vendes inn i en lett kremet pasta, med litt grønnsaker. 

Chablis er en god paring til skalldyr mener jeg. Dette området var i den geologiske tidsepoken Jura (145 mill år siden), nettopp havbunn. Følgelig er vinen ganske mineralsk og er en god kombo til skalldyr.


Hummeren kokes litt kortere enn hva man vanligvis ville gjort. Før den stekes på 230C med grill-modus i 3 min. Litt olje og en del fersk, finhakket, chili og noe urter evt.





Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?