Gå til hovedinnhold

Garmin GPS 24xd - endelig!


I dag har nær sagt alle kartplottere og kombienheter som selges innebygget GPS-mottager, så de eksterne "pøkkene" vi kjenner fra 10-15 år tilbake er stort sett borte. Men det er mange fordeler med en ekstern GPS-mottager, og legger du til en retningssensor i samme pakke har du et svært nyttig verktøy.



Vi har tidligere skrevet om Garmins Steady-Cast og 9-Axis, begge rene retningssensorer. (Les mer om disse i DENNE artikkelen.) Siden disse to mangler GPS-mottageren stod man ganske fritt til hvor man monterte de, de kunne for eksempel monteres nede i en luke eller i båtens kjølsvinn. Men ulempen med de er nettopp mangelen på en GPS-mottager, som betyr at man enten må bruke den innvendige GPS-mottageren i kartplotteren, eller kjøpe enda en ting (typisk GPS 19x som finnes både for NMEA0183 og NMEA2000) for å få ekstern GPS-mottager også. 

Dette har gjort at mange Garmin eiere (meg inkludert) har brukt Lowrance Point-1 til sine Garmin-plottere, fordi Point-1 har både retningssensor og GPS-mottager og det til bare noen hundre kroner mer enn Steady-Cast. Nå er den tiden forbi, med GPS 24xd har Garmin endelig en løsning som er helt perfekt for de fleste sportsfiskere. 

Garmin GPS 24xd med tilbehør

GPS 24xd er en kombinert GPS-mottager og retningssensor i en (relativt) budsjettvennlig prisklasse. Veiledende pris er 3599,- norske kroner, noe som plasserer den prismessig et hakk over Lowrance sin Point-1 (veiledende 2.910,-). Som for Point-1 er en dropkabel og T-kobling for ditt NMEA2000-nettverk med i pakken. Dersom du ikke har NMEA2000 fra før trenger du et "NMEA2000 Starter Kit" for å koble GPS 24xd til din kartplotter. Har du allerede et NMEA2000-nettverk, er alt du trenger for å legge til GPS 24xd med i pakken. 

Hvorfor ekstern GPS-mottager?

I bildene under ser du en Garmin Gpsmap 8410xsv hvor jeg bruker QuickDraw til å logge opp et område over Bluechart-kartet jeg bruker som bakgrunn. Til høyre ser du at plotteren får kompasskurs fra en retningssesnsor, men poenget er at her er den eksterne GPS-mottageren montert tilnærmet rett over ekkoloddgiveren. Dermed er dybde og posisjon så korrekt opp mot hverandre som det er mulig å få til. Skulle jeg brukt den interne GPS-mottageren ville alle dybder i kartet mitt vært 3 meter eller så feil posisjonsmessig, på grunn av avstanden fra ekkoloddgiveren og frem til kartplotteren på konsollen.

Logging på gang, med riktig kurs og posisjon.

Etter noen runder over grunntungen har jeg et veldig godt utgangspunkt for fremtidig fiske her:
Ferdig logget opp og med "min" palett.

Ekstern GPS-mottager er en fordel selv om man ikke skal kartlegge, særlig der kartplotteren plasseres et sted hvor den innvendige GPS-mottageren "skygges" av noe så den ikke har fritt utsyn til satelittene. Du tror kanskje at kartplotteren din er så presis den kan selv om den står inne i et styrhus, eller med metallrails tett inntil seg? Nei, i praksis er den ikke det men med en ekstern GPS-mottager plassert et bedre sted, står du mer fritt med tanke på hvordan du plasserer kartplotteren din.

Hvorfor retningssensor?

De fleste begynner nok å få med seg hva et godt dybdekart kan bety for fisket. Du sparer mye tid på leting etter "den rette plassen" og mye utstyr ved å kunne holde fiskeutstyret ditt på riktig dybde. Men for maksimalt utbytte av dybdekartet, er det en liten detalj som må på plass, den detaljen er en retningssensor.

I litt større båter med radar og/ eller autopilot er det ofte en retningssensor allerede, siden denne er en nødvendighet for å legge radarbildet over kartbildet, eller for maksimal presisjon på autopiloten i lav hastighet. I disse tilfellene er det bare et spørsmål om å gå inn på kartplotterens innstillinger, og sørge for at den viser kurs basert på kompasset og ikke GPSen. Men i mindre båter, typisk brukt til spinn- eller vertikalfiske, er retningssensoren ofte fraværende.

Alle kartplottere kan vise retning basert på GPS, men det er ikke det samme som det du oppnår med en retningssensor. Uten en slik sensor vil kartplotteren din kalkulere retningen basert på GPS-mottageren sin, og den kalkulasjonen har store svakheter. Det plotteren gjør, er å ta posisjonen din i det ene øyeblikket, og så igjen i neste øyeblikk. Så ser den på hvilken vei båten flyttet seg mellom de to posisjonene, og antar at det er den veien baugen på båten peker, og at det er den retningen båten fortsetter å bevege seg i. Men det er to antagelser som har store feilmarginer.

Når båten forflytter seg sakte, feks i lav dorgehastighet eller når du kjører sakte med elmotoren, kan båtens avdrift være like stor eller større enn farten i den retningen du har tenkt deg. Da vises båtsymbolet på kartplotteren i feil retning, og i verste fall snurrer symbolet. Bruker du "kurs opp" i en slik situasjon, snurrer hele kartbildet rundt, og blir mildt sagt vanskelig å forholde seg til.

Ved spinn- eller vertikalfiske hvor båten driver, ender ofte båten med å drive med langsiden først, den driver på tvers. Dermed viser båtsymbolet på kartplotteren at båten peker 90 grader feil i forhold til den veien båten egentlig peker.

Løsningen på dette er en retningssensor. Da forsvinner behovet for kalkulasjon av retning, og vi kan forholde oss til kompasskurs. Retningssensoren er i praksis et elektronisk kompass, som regel basert på en liten gyro. 


Montering?

GPS 24xd vil du typisk ha så nære ekkoloddgiveren din som mulig, men uten at den forstyrres av magnetisme eller "skygges" så den ikke har fri sikt mot satelittene.

Vær obs på at for GPS 24xd som for alle retningssensorer så må du være nøye med monteringen og teste skikkelig så du monterer et sted hvor det ikke er magnetisme som vil påvirke retningssensoren og i praksis gjøre den tilnærmet ubrukelig. En enkel måte å sjekke dette på er ved å bruke et håndholdt kompass. Skal du montere i nærheten av en motor (uansett om den er bensin eller elektrisk) må du kontrollere for magnetisme både når motoren er av, og når den går på fult turtall. Du kan også prøve deg frem ved å bruke dobbeltsidig tape for en "testmontering" før du borrer hull for skruer og kabel.

Her viser jeg deg hva magnetisk stråling betyr for en retningssensor. I Videoen bruker jeg en Lowrance Point-1, men effekten vil være 100% identisk på GPS 24xd eller en hvilken som helst annen retningssensor. 



Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?" Lowrance HDS Carbon Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models: What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI? What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3? This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water. Lowrance HDS Gen 3 HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alon

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter. Is there any real difference between them anymore? When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"? In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual diff

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer. Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det ford