Gå til hovedinnhold

Montering av ekkoloddgiver - Slik gjør du det riktig


Et spørsmål som vi ser ofte stilles i ulike forum der ute er hvordan man skal montere ekkoloddgiveren for best mulig ytelse. Vi vil i denne artikkelen gå gjennom hva man bør tenke gjennom før installasjon, hvordan man bør gjøre selve monteringen samt hvordan plasseringen kan optimaliseres for best mulig resultat både ved sakte og planende fart.


Det finnes flere varianter av ekkoloddgivere, innvendige, gjennomgående og aktermonterte. Sistnevnte variant er den vanligste man finner på sportsfiske- og fritidsbåter og det er derfor denne vi vil ta for oss i denne artikkelen. Innenfor segmentet aktermonterte givere finnes det også en rekke valgmuligheter. Du bør derfor tenke deg godt om hva slags behov nettopp du har og velge deretter. Når du har gjort et valg av giver som passer til ditt bruk, enten det er i saltvann eller ferskvann, grunt vann eller på dypet, må du tenke litt på hvor og hvordan giveren skal monteres på akterspeilet ditt. De aller fleste montasjer vil gi deg ok bilder i sakte fart, men dersom målet er at du også skal kunne lese bunn og se ekko av fisk mens du kjører i planende fart må du være svært nøye med plasseringen av givere. Følgende punkter bør følges:
  1. Les bruksanvisningen til giveren
  2. Les bruksanvisningen til giveren
  3. Les bruksanvisningen til giveren
Eksempel på feilmontert giver. Bilde hentet fra Svenska Ekoloddsgruppen på Facebook.

Ja, du forstår kanskje hvor vi vil hen. Alt for mange pakker ut giveren og kaster bruksanvisningen i søpla sammen med emballasjen uten å lese den. Det er bare å ta seg en tur på diverse forumer så ser du ukentlig innlegg fra frustrerte båteiere som har montert ekkoloddgiver, åpenbart uten å ha lest bruksanvisningen. Klassikeren er dem som monterer giveren halvveis opp på akterspeilet og lurer på hvorfor de ikke får bunnkontakt med giveren i plan. Det er selvfølgelig fordi båten løfter seg opp under kjøring i plan, noe som medfører at giveren henger i lufta og ikke klarer å lese noe som helst. De fleste bruksanvisninger kommer med et par nyttige skisser.

Skisse fra bruksanvisningen til Airmar sin TM265 giver. Prinsippet gjelder for alle givere.

Illustrasjonen over gir deg følgende informasjon:
  1. Giveren skal monteres vannrett sideveis og innerste delen av giveren skal stikke 0-3mm nedenfor skroget.
  2. Giveren skal plasseres minimum med en avstand på 15cm fra propellen. (Dette er dog ikke en regel uten unntak, det kommer vi tilbake til).
Som en tommelfingerregel kan vi si at dersom vi deler ene delen av akterspeilet (fra senter og ut til siden) i 3 deler så skal vi holde oss unna den innerste tredjedelen og den ytterste tredjedelen. Dette er fordi dersom du plasserer giveren innenfor den innerste tredjedelen så kan du risikere å lage så mye turbulens fra giveren din at propellen kan begynne å slippe (spinne) i vannet. Monterer du giveren for langt ut til siden vil giveren løftes ut av vannet under sving i plan og det ønsker du heller ikke. Så den midterste tredjedelen er det beste stedet å starte når du skal montere giveren.

Bilde lånt fra interweben.. Illustrasjonen viser konsekvensene av ulike vinkler på giveren.

Ser du på illustrasjonen over så er det viktig å ha giveren montert enten i linje med skroget eller pekende litt fremover. Monterer du giveren så den peker litt bakover så vil det danne seg turbulens/bobler under giveren og du vil ikke få bunnkontakt med giveren når du kjører i plan. Dersom du har problemer med å få bunnkontakt når du har montert giveren i rett linje med skroget vil det ofte hjelpe å vinkle giveren så den peker litt fremover. Skissen viser også hvordan fiskeekko vil se ut med giver pekende henholdsvis bakover, rett ned og skrått fremover.

Bruker du de to skissene over og følger disse prinsippene så er du på god vei til en god installasjon. Det disse illustrasjonene IKKE sier noe om derimot er hva slags akterspeil og hva slags skrog båten din har. Det er helt nødvendig å unngå områder på akterspeilet som har turbulens (luftbobler) som følge av steglister eller andre elementer lenger forover langs skroget. Ta gjerne båten ut en tur før du monterer. Få med deg noen til å kjøre båten mens du selv titter bak båten når dere kjører i plan. Er det området som ser ut til å ha mindre turbulens/hvitt vann enn andre? I så fall er dette et bra område å plassere giveren.

Illustrasjonen viser hvor du bør plassere giveren sideveis på akterspeilet.

Figuren over viser et akterspeil med to steglister som ender helt bak ved akterspeilet. Personlig er jeg ikke helt enig i valget av plasser på denne illustrasjonen. I dette tilfellet ville jeg faktisk personlig satt giveren direkte bak det horisontale området på steglisten. Dette vil i mange tilfelle være den beste plassen da det er enkelt å få giveren plassert riktig i forhold til vannstrømmen under planende fart. På min forrige båt, en Karnic 2250, plasserte jeg begge mine givere (Airmar TM150 og Airmar TM260) rett bak steglistene og oppnådde bunnkontakt helt opp til 40 knop med begge givere.

Her er giveren plassert rett bak en steglist med meget godt resultat.

Giveren er montert så den peker litt fremover og med ca. 1mm lavere enn steglisten.

Fin bunnkontakt med TM150.

Første montering av TM260 medførte tap av bunnkontakt i plan.

TM260 plassert rett bak steglisten, bunnkontakt opp til 40 knop!

TM260, rett bak steglist, bunnkontakt i 37 knop.

Med min forrige båt fikk jeg altså meget gode resultater ved å plassere giverne rett bak steglistene. Men hva gjør du om steglistene ikke avsluttes ved akterspeilet med stopper lenger fremme under skroget? I så tilfelle er det IKKE en god idé å plassere giveren rett bak steglisten. Da bør du følge anvisningen i skissen litt lenger opp i artikkelen og plassere giveren mellom de to steglistene. Det bør være en avstand på minst 10cm fra den innerste steglisten og til giveren. Området på utsiden av steglisten har mer turbulens enn området på innsiden. 
Bildet under viser min nåværende båt, en Ibiza 20 Sport (som trenger litt kjærlighet under vannlinjen). Denne båten har også steglister under skroget, men de slutter lenger fremme. Plassering rett bak steglisten her ga veldig dårlig resultater. Det neste jeg gjorde her da var å plassere giveren på innsiden av den ytterste steglisten. Avstanden mellom de to steglistene som ses på hver side av giveren inn under skroget er relativt liten. Denne plasseringen fungerte heller ikke bra for meg. 

Ekkoloddgiver plassert mellom to steglister med dårlig resultat.

Jeg forsøkte flere små justeringer i dette området uten å finne en plass som ga meg de resultatene jeg ønsker meg. Hvis du ser nøye på bildet så ser du kanskje at skroget mitt er er ganske dypt/bratt ved akterspeilet noe som gjør at dersom giveren skal være 0-3mm nedenfor skroget på innsiden så stikker den veldig langt ned på utsiden og ender opp med å "ploge" veldig i vannet, noe som igjen skaper turbulens, som igjen gjør at du får dårlig bilde på ekkoloddet ditt. Nå kommer vi tilbake til dette med at det ikke finnes regler uten unntak. 

Når det er umulig å finne en god plassering innenfor den midterste tredjedelen av ene siden av akterspeilet som jeg skrev om tidligere, ja da må du forsøke deg enda lenger inn mot senter av akterspeilet. I mitt tilfelle hadde jeg et dreneringsuttak fra selvlensen nær senter på styrbord side, så jeg endte opp med å flytte giveren helt over på babord side, dog nesten helt i senter. Grunnen til at jeg satte den så nærme senter er at skrogets vinkel er slakkere her og det er lettere å plassere giveren i korrekt høyde på innsiden uten at den ploger for mye på utsiden.

Airmar TM150 montert nesten helt i senter på babord side.

Plasseringen over er ikke en plassering jeg vil anbefale andre å benytte. Med giveren plassert her risikerer du å skape turbulens for propellen til motoren som da kan begynne å kavitere (eller slippe) og du kan miste noe toppfart. Alvorlig slipp kan føre til skader på propell og girhus. En annen ting er at det vil kunne sprute vann opp direkte på motoren og du øker derfor påføring av saltvann (om du bruker båten i sjøen) med påfølgende økt fare for korrosjon. Likevel, finner du ikke andre områder som fungerer så er dette en mulighet og det fungerte for min båt.

Airmar TM150 som holder bunnkontakt på 91m (og dypere) i 28 knop. Giver montert nesten helt i senter på babord side av kjølen.

Tips #1: Unngå å bore for mange hull i skroget når du flytter rundt på giveren. Monter en ekstra plate utenpå skroget ditt, denne kan du skru fast med et par skruer. Så kan du borre så mange hull du vil i denne platen uten at du lager flere hull i selve skroget. Her ser du akterspeilet på Eriks Starweld, der han har montert plater for ekkoloddgiver på begge sider av motoren:

Plater skrudd OG limt.

Med ekkoloddgivere skrudd i platene.

Hvis man skal bruke slike plater er det et poeng at de festes SKIKKELIG til skroget ditt. Vi anbefaler sterkt at du skrur de fast, men også limer rundt kanten. Skruene holder da platen, mens limet hindrer at det kommer vann mellom platen og skroget, vann som igjen kan gi frostspreng. Hvis du våger deg på å bare lime platen (noe vi ikke anbefaler) så må du passe på at du bruker et lim som biter i platen, og du må slipe ned skroget ditt så du ikke limer i båtens lakk. Hvis du bare limer og ikke gjør skikkelig jobb med valg av plate/ lim og sliping, så vil platen din løsne før eller siden. Helt garantert.

Tips #2: Det finnes justerebare skinner som du kan montere for å lett kunne justere giver opp og ned langs akterspeilet. Her ser du eksempel på montering med justerbar skinne, her fra en av Eriks tidligere båter (Silver Colibri 405):

Ekkoloddgiver montert på justerbar skinne.

Skinnen skrus i akterspeilet og har en plate på seg som enkelt justeres opp og ned. Dette er en meget god løsning på små båter, særlig hvis man ofte sjøsetter på dårlige ramper og akterspeilet på båten kan slå nedi når båten skal av/ på hengeren. 

Det finnes altså noen tommelfingerregler som du kan ta utgangspunkt i når du skal finne riktig plassering av giveren din. Likevel finnes det ingen fasit, hver båt er forskjellig og vil kreve ulike tiltak for å sikre god bunnkontakt i plan. Vi oppsummerer:
  1. Velg riktig giver for ditt bruk.
  2. Les bruksanvisningen.
  3. Monter giveren som hovedregel minimum 15cm unna propellen og ikke for langt ut til siden.
  4. Unngå montering i linje med steglister som avsluttes lenger frem under skroget eller andre elementer som skaper turbulens.
  5. Giver kan monteres rett bak det flate området på en steglist dersom den avsluttes ved akterspeilet.
  6. Giveren skal monteres i parallelt med vannflaten sideveis.
  7. Innerste delen av giveren skal være 0-3mm under skroget.
  8. Giveren bør monteres i parallelt med skroget i lengderetningen eller pekende svakt fremover.
Lykke til med valg av korrekt giver(e) og montering av disse. Vi håper denne artikkelen ga deg noen tips som hjelper deg med å få en best mulig installasjon av giveren din. Dersom du ikke fant det du lette etter er du velkommen til å ta kontakt med oss. Alternativt finnes det mange grupper på Facebook og forumer på nettet som vil kunne hjelpe deg med svarene du trenger.

Hilsen Atle og Erik

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of