Gå til hovedinnhold

Genesis Live: hvordan få custom-farger?


Etter at jeg la ut et skjermbilde på Facebook der jeg brukte Genesis Live over et kart fra Reefmaster (Vansjø-kartet fra Dybdekart.no) rant det inn spørsmål om hvordan jeg fikk til den fargepaletten jeg hadde på isobatene til Genesis Live. Her viser jeg hvordan jeg fikk det til.

Genesis Live i Mosseelva.

Vi kan begynne med skjermbildet jeg postet, og en forklaring av hva man ser i bildet. Det er fra sist helg i Vansjø.

Genesis Live på Reefmaster-kart.

Det du ser er fra Lowrance HDS Live (9). Til høyre ser du 2D-ekkoloddet som jeg henter fra en Sonarhub-modul som igjen har en Airmar TM185HW ekkoloddgiver tilkoblet. Som du ser er frekvensen 200 kHz, ikke høy-chirp. Jeg bruker ofte 200 kHz med denne ekkoloddgiveren på grunt vann men særlig når jeg logger for å lage kart. I dette tilfellet bruker jeg ikke bare Genesis Live, jeg tar også opp en sonarlogg som skal brukes til å oppdatere bakgrunnskartet. Ved å bruke 200 kHz blir dataene for bunnkomposisjon bedre enn med chirp, slik at jeg kan lage kart for bunnkomposisjon også, ikke bare dybdekart.

Til venstre ser du kartplotterbildet med nevnte kart som du forresten kan laste ned HER om du har tenkt deg en tur i Vansjø selv. Det blå i bildet mangler data i kartet, som igjen er fordi det ikke er logget der. Nå skal jeg logge det området og komplettere kartet, og da bruker jeg Genesis Live mens jeg logger slik at jeg raskt ser om det er noen områder som skal logges litt ekstra nøye. Jeg kombinerer sonarlogg (for å forbedre bakgrunnskartet) med Genesis Live (for å se et kart der og da). Du kan også se at jeg har noen skjermoverlegg, tallene på skjermen, disse er:
  • Dybde, fra ekkoloddet.
  • Vanntemperatur, fra ekkoloddet.
  • SOG eller fart over grund, fra min Point-1 over NMEA2000-nettverk.
  • Spenning, fra HDSens innebygde voltmeter.
  • Baromtrisk trykk, fra en Baroplug i mitt NMEA2000-nettverk.
I videoen under ser du hvordan du legger til et skjermoverlegg (videoen er tekstet):


Foran pilen som er båtsymbolet ser du to streker, en rød og en blå. Den blå er kompasskurs fra Point-1 som igjen kommer via NMEA2000-nettverket, mens den røde er kurs beregnet fra GPSen. Som du ser er disse litt forskjellige på bildet, det er fordi jeg svinger og GPS-kurs oppdateres tregere enn kompasskursen som er umiddelbar. Litt enkelt sagt så viser kompasskurs hvor båten peker, mens GPS-kurs viser hvor GPSen tror båten peker. 

Så til poenget, hvordan få de fargene DU vil med Genesis Live?


Med Genesis Live har du noen forhåndsprogrammerte paletter. Disse er stort sett ganske kjedelige men det er en som er bedre enn de andre i mine øyne:

En er mindre kjedelig enn de andre.

Så kan du lage din helt egne palett, og nå blir det mer spennende for her kan du bruke dine kreative evner. Du kan endre på dybdeintervall for fargene, fargene som sådan, la fargene skli over i hverandre og legge til dybdeintervaller.

HDSen din er "smart", det vil si at den vil bare la deg gjøre endel valg av innstillinger dersom den har utstyr tilkoblet som støtter det du vil gjøre, innstillinger for kart er intet unntak fra det. Siden paletten for Genesis Live baserer seg på paletten i kartet du har under ("bakgrunnen") MÅ du ha en minnebrikke i HDSen med et kart som støtter custom-farger på selve kartet for å få til custom farger også på oppsettet for Genesis Live. Eksempler på det er C-Map sin kartbrikker og kart du laster ned fra C-Map Genesis. Sistnevnte er gratis, og siden du sikkert er flink og laster opp sonarloggene dine dit så alle får glede av gode kart, har du allerede registrert HDSen din der og kan laste ned kart gratis. (For du er flink, ikke sant?) Jeg bruker derfor et kart fra C-Map Genesis som eksempel her.

For å laste ned kart fra Genesis MÅ du ha registrert kartplotteren din der på din bruker. For å gjøre det trenger du serienummeret og Innholds-ID. Dette finner du i OM-menyen på HDSen. (Trykk Pages, Innstillinger (tannhjulet) og Om for å se dette. Her fra min egen HDS:

Om-menyen i HDS Live

Med plotteren din registrert laster du ned et passende kart, hvilket spiller ingen rolle for det vi skal gjøre nå. Du får ned en zippet-fil, høyreklikk på den og pakk den ut (unzipp), legg filene du får ut på en minnebrikke på maksimalt 32GB.

Ta minnebrikken fra PCen og putt den i HDSen, slå på. HDSen leser fra minnebrikken og spør deg om du vil se kart XXXX. Svar ja på spørsmålet og vi er i gang.

Hent opp kartbildet (Pages-trykk på kartsymbolet). Trykk på Meny øverst i høyre hjørne, trykk så på "Flere valg":

Først Meny, så Flere valg

I neste menyflik, trykk på "Kartvalg".

Trykk på Kartvalg

Scroll ned til "Skyggeeffekt":

Scroll ned, trykk på Skyggeeffekt.

Velg "Tilpass" i neste menyflik:

Velg Tilpass

Velg den du vil endre på (Dybde 1 her):

La dybden være 0 på den øverste.

Dybden du setter på hver linje viser hvor fargen du legger inn begynner. Setter du noe annet enn 0 på første linje blir det tull for dybdene begynner selvfølgelig med 0 og går derfra og nedover. På de neste linjene setter du ønsket dybde. Her endrer jeg den første linjen til det jeg vil ha (rød) men lar dybden stå på 0 og trykker "OK":

Dybde er FRA, så velger du fargen du vil ha.

Listen over farger scroller du i for å finne den du vil ha:

Scroll i listen med farger for å velge den du ønsker.

Så fortsetter du med å trykke på neste linje for å endre den:
Klikk på neste linje for å nedre den på samme måte.

Du kan legge til flere linjer ved å klikke på "Legg til punkt..." og på den måten utvide paletten din. Her ser du min palett fiks ferdig for bruk i grunne innsjøer ala Vansjø:

Min palett i grunne innsjøer.

I "Dybde 2" legger jeg inn det jeg vil ha for dype innsjøer ala Tyrifjorden eller på sjøen:

Min palett for dype innsjøer og saltvann.

Som nevnt kan du legge til flere dybdeintervaller, du kan endre fargene, stokke om og få det slik du vil. Siden du har to paletter for dybde (Dybde 1 og Dybde 2) kan du ha en variant for dype innsjøer eller havet der du for eksempel vil ha 10 meters intervaller på fargene, og en for grunne innsjøer der du vil ha en meters intervall. Her er det bare å leke seg og få det slik man vil.

For havfiskerne kan jeg nevne et ekstra triks. På skikkelig dypt vann kan det være lurt å "snu" paletten helt rundt. Hvis du for eksempel fisker på 300-400 meters dyp og leter etter mindre dybdeendringer,så kan du lage deg en palett med en farge fra 0 til 300, og så starte fra 301 med andre farger slik at du fremhever mindre endringer i dybde men på store dybder. Kjekt når man leter etter mindre endringer i dybde som små skrenter, topper og så videre på store dyp. 

Med paletten(e) dine ferdig, kan du ta ut igjen minnebrikken med Genesis-kartet og sette inne en minnebrikke med kart fra dybdekart.no (eller tilsvarende). Så er det bare å slå på Genesis Live. Pass på at kartbildet er aktivt (har oransje ramme rundt), at du har en minnebrikke i HDSen (maks 32GB) og en ekkoloddgiver tilkoblet, så starter du Genesis Live under Lag:

For å slå av og på Genesis Live (som er ytterst til venstre i bildet).

Da er vi tilbake der vi startet, nå tegnes Genesis Live med de fargene du ønsker, selv om kartet du har under ikke egentlig støtter custom-farger. Kartene fra dybdekart.no, dine egne kart laget med Reefmaster og Team Colibris dybdekart/ temakart som du finner HER er eksempler på slike kart.

Genesis Live MED farger - selv om kartet ikke støtter det.

Har du en eldre HDS så kan både Gen 2 og Gen 2 Touch ha custom-palett på dybdekart fra C-Map, men disse modellene har ikke live-mapping siden det kom med HDS Gen 3. Hvis du lurer på hvordan du legger opp custom-palett med C-Map på disse eldre modellene så finner du en artikkel om det HER.

Det er verdt å nevne at paletten din forsvinner om du tar soft eller hard reset, da må du sette den opp på nytt på lik linje som alle andre innstillinger du gjør. Har du da laget deg en favoritt kan det være lurt å lagre innstillinger (til minnekort eller Link-appen) eller ta et skjermbilde av paletten din og lagre på PCen hjemme.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?