Gå til hovedinnhold

Steinsfjorden 10.04.20 - mest SideScan

Med barn, strålende sol og noen timer til overs falt valget på Steinsfjorden i dag.

Det valget var vi ikke alene om, det var to båter foran oss i kø ved rampa på Storøen da vi kom dit rundt 12. Forsåvidt ikke annet å vente, og de to foran oss hadde heldigvis brukt båthenger før så innen jeg hadde fått av transporttrekket på båten min og lempet bagasjen oppi var det vår tur.

Tanken var å se om vi fant noen abbor i dag, det gjorde vi ikke på noen av de faste plassene, så da gikk jeg over i søkemodus med SideScan. Skjermbildene er fra min Lowrance HDS 9 Live med StructureScan 3D modul og ekkoloddgiver. HDSen går på siste software, mens jeg bruker litt eldre software på modulen siden jeg ikke er helt fornøyd med de siste versjonene.

Vi begynner med noe som kan minne om støy:

Turbulens fra passerende båt.
SideScan er følsomme greier, og bildet over er kjølevannsstripen fra en båt som vi krysset sporet til. Skrog og motor lager turbulens i vannet, som igjen betyr masse små luftbobler. Et slikt spor er synlig på SideScan forbausende lenge etter at båten har passert, i dette tilfellet passerte båten drøye 8 minutter foran oss. Poenget mitt er at dersom du ønsker optimale bilder med SideScan, så må du legge ned jobben det er å sørge for at ekkoloddgiveren ikke treffes av mer turbulens fra ditt eget skrog enn høyst nødvendig. Skroget på min Starweld Fusion 16DC er i så måte nesten helt ideelt. Hvis du ser på midtlinjen i SideScan-bildene mine så er den tynn, som betyr at giveren ikke utsettes for særlig turbulens. Har du en tykk og litt uklar linje her, så vil det påvirke bildet ditt også lengre utover, siden giveren "skyter" gjennom en strøm av ørsmå luftbobler. Resultatet er som regel uskarpe SideScanbilder. Dette kan du ikke justere deg bort i fra med innstillinger, man må rett og slett få ekkoloddgiveren på rett plass, og med riktig vinkel.

Så til noe mer spennende, en stim med fisk. Det var nettopp dette jeg var på utkikk etter.

En stim på hver side av båten
Stimen på venstre side inneholder fisk med litt mindre størrelse enn den på høyre side. Ved å trykke på skjermen der stimen er og så Zoom + kan jeg forstørre stimen.

Ett zoomsteg.

To zoomsteg
Fisken er de små "riskornene". Siden jeg ser skygger av fiskene mot bunnen vet jeg at de står litt over bunnen, men siden skyggene er nære fisken står de ganske tett på bunnen. Hadde skyggene falt lagt fra enkeltfiskene, hadde de stått høyere i vannsøylen. Som du ser kan du fint telle enkeltfisk om du vil, oppløsningen er meget god.

Den stimen ville jeg fiske på. Ikke nødvendigvis fordi jeg trodde de var abbor, men fordi rovfisk gjerne følger en slik stim i påvente av en mulighet til å slå til. Med markøren på stimen, trykker jeg på menyen til høyre i skjermbildet mitt og setter et waypoint.

Waypoint satt.
Mens jeg studerte SideScanbildene over, har jeg nødvendigvis passert stimen. Men med et waypoint er det lett å finne tilbake til plassen, og med avstandsringer aktivert er det også enkelt å legge seg på passende kasteavstand.

Resultatet kom på det andre kastet.

Ikke dagens mål, men morro lell.

Klar for FishDonkey.
Med fisken avkroket og liggende i håven finner jeg frem målebrettet, og starter FishDonkey-appen, for gjedda skal selvfølgelig meldes inn i Colibri Predator Cup. Etter måling og registrering fikk gjedda friheten tilbake, håper den unngår garnene så vi kan møtes igjen når den har vokst på seg 4-5 kilo.

Med registreringen gjennomført var det tid for kaffepause i nordenden av Herøya så ungene fikk strekt på bena.

Koronafri kafe`.
Jeg har hatt et betydelig jobbpress de siste ukene, og da måles kaffe i liter og ikke kopper, men akkurat den kaffekoppen var sjeldent god.

Etter pausen fortsatte søket, og rett nord dukket det opp både en ny stim, og noe jeg antar var en gjedde høyt i vannsøylen:

Stimer med agnfisk og en predator.
Helt nederst i høyre hjørne i bildet over er det en stim med små byttefisk. Jeg tenkte egentlig jeg skulle stoppe og fiske på de, så jeg slår i revers, og får turbulensen du ser markert med blå pil. Rett etter at båten begynner å bevege seg bakover dukker det så opp et litt større riskorn rett ved siden av båten (blå firkant) og jeg dreier hardt mot babord mens jeg lemper ut en jigg. Det at jeg svinger gir det uklare området du ser ved den røde pilen. Fisken tok ikke så jeg kjørte forover igjen, og da dukker stimen markert med rød firkant opp. Zommet inn ser den slik ut:

Noe mindre byttefisk.
Jeg avslutter dagens SideScan-visning med noen bilder av to rørledninger.



Stim til babord og rør til styrbord.



Jeg har forresten fått ny trekkvogn, en Mazda CX5 skal nå få æren av å slepe rundt på Starwelden min. Min første bil med dieselmotor, og der trenger jeg nok litt tilvenning. Det er litt pussig for en bensin-fantast å ratte noe som høres mistenkelig ut som en anleggsmaskin før man bikker 1000-1200 omdreininger og får en motorlyd mer på linje med det jeg forbinder med en bil. På den annen side dro 2,2L diesel båten over Sollihøgda som om vi hadde kjørt uten slep.

Mazda i kveldssol.

Kommentarer

  1. Det där är en trivsam och snygg bil. Bra val.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Den er egentlig ganske lik meg. Tøff i trynet men treg i starten, jobber godt under press og på lengre distanser. ;) Den kan chippes opp og blir da en helt annen bil (240HK og 430NM, blir rene dragraceren) men det får bli etter at garantiene har gått ut. Hilsen Erik

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?