Har man båten på henger blir det mange kilometer og mange sjøsettinger i løpet av ett år. Båthengeren er den mobile sportsfiskerens nest beste venn (bilen er den beste), og da må den stelles med. Her ser vi litt på både hva som bør gjøres, hva det koster og kommer med et tips basert på egen erfaring.
|
Båt på henger - en verden av muligheter men også ting å passe på. |
Norsk Tilhengersenter på Ramstadsletta i Bærum har hatt æren av å ta de siste servicene på mine tilhengere. Våren 2019 var intet unntak, da skiftet de begge hjullager, bremselameller, en rulle og siden jeg hadde skiftet bil og gått over til 13-pols støpsel på bilen ble kontakten på hengeren skiftet til tilsvarende. Pluss generell gjennomgang av hengeren kom det på totalt 6.560,- inkludert arbeid. Heldigvis er ikke hver eneste service like omfattende, men litt avhengig av hvor mye hengeren har vært brukt leverer jeg den inn enten hvert år eller annethvert år. Som regel ligger jeg rundt en kostnad på 3-5000 på disse servicene.
I tillegg til servicen kjøpte jeg noe jeg har savnet på denne tilhengeren lenge, brakett, felg og dekk så jeg har en skikkelig reservehjulsløsning festet permanent på hengeren. Herligheten kom på 1.686,- hvorav reservehjulet utgjorde brorparten.
|
Feste for reservehjul - med et par ekstra hull for å passe min henger. |
Norsk tilhengersenter hadde flere varianter av braketter å velge mellom, selvfølgelig var det den dyreste som passet min henger best. Det har delvis litt med hvor jeg vil plassere reservehjulet på, men også konstruksjonen av rammen på min henger. Siden hengeren min stod der etter servicen var det enkelt å sjekke de ulike variantene mot hengeren, så skal du ha en brakett anbefaler jeg å ta med hengeren din.
Plassering av reservehjulet er nødvendigvis litt spørsmål om smak & behag. Min kombinasjon av båt, motor og tilhenger er litt baktung, så jeg ville ha reservehjulet så langt frem som mulig, men uten at det går ut over hengerens bakkeklaring. Her vil jeg helst ha den, midt på
|
Ideell plassering. |
Dog var ikke de medfølgende boltene lange nok, så frem til jeg får kjøpt meg rustfrie bolter i passende lengde står braketten på siden. Rent estetisk er det ikke ideelt, men praktisk er det egentlig bare en fordel siden det da er litt mindre snublefelle når jeg går ut og inn på hengeren når båten skal opp og ned. Reservehjulet er uansett innenfor skjermene på hengeren, så ekvipasjen ble ikke bredere på grunn av plasseringen.
|
Klar for testmontering |
Jeg ville helst ha hjulet enda litt lengre frem enn der det havnet, men der var det et blinklys i veien.:
|
Lyset står den braketten burde stått. |
Neste utfordring var brakettens mellomrom mellom hjulboltene. Braketten var tydeligvis beregnet på et annet boltmønster enn hjulene mine (som har fem bolter, mange mindre hengere har fire). Frem med drillen og gjengeverktøy for å fikse det problemet....
|
Forskjellig hullmønster |
|
Midlertidig løsning. |
Bare et par uker etter at reservehjulet var på plass fikk jeg bruk for det, etter at jeg sneiet en stein i en sving på en skogsvei som igjen lagde en solid flenge i dekket.
|
Kunne vært krise - men jeg var forberedt. |
Dette er andre gang jeg har punktert med båthenger, forrige gang var i 2011. Men selv om det heldigvis skjer sjelden så vil jeg sterkt anbefale alle som trailer endel å skaffe seg et reservehjul. Hvis du som meg liker å teste nye steder, og dermed roter deg ut på veier av litt ymse standard, og gjerne må drive med litt "kreativ" kjøring underveis, så er dette vel anvendte kroner. Å få tak i NAF eller tilsvarende når man står langt ute i Ingenmannsland fikk jeg testet grundig i 2011, og selv om det gikk bra den gangen så måtte jeg vente nesten en hel dag på hjelp.
Kommentarer
Legg inn en kommentar