Gå til hovedinnhold

Ekkolodd og kartplotter i kajakk


Det nytter ikke å være del av Team Colibri om man ikke utstyrer alle farkoster man eier med minst ett elektronisk hjelpemiddel. Mine kajakker har ikke vært noe unntak fra den regelen. Jeg, Lars, viser her hvordan min nåværende kajakk er utstyrt med elektronikk fra Lowrance.

Mitt første møte med kajakkfiske var via en padlekajakk fra Old Town, og et innlegg fra starten kan du lese her. Med padlekajakk så mener jeg en kajakk hvor padleåre var essensielt. Jeg har siden gått over til kajakk drevet med propell, en såkalt tråkkekajakk. Denne overgangen har ikke mye med bruken av elektronikk å gjøre, men det er ikke til å unngå at tråkkekajakkene har en tendens til å være større og tyngre. Større flate gir bedre muligheter for å utstyre med grom elektronikk.

Begynnelsen, med Deeper ekkolodd
Som bildet over viser startet jeg å utstyre den første kajakken min med et ekkolodd fra Deeper. Dette var av typen Pro+, som med sin GPS gjorde at jeg kunne kartlegge vannene jeg besøkte. Med kajakk besøkte jeg bortgjemte perler som ellers er vanskelig å fiske annet enn fra land. Ved å utstyre med et ekkolodd fikk jeg nå et bedre bilde av fiskeområdene i en rekke nye, spennende sjøer. Vil du lese mer om vår erfaring av Deeper, kan du klikke her.

Ny (godt brukt) kajakk med vesentlig oppgradert elektronikk
Etter å ha padlet Old Town kajakk et par sesonger bestemte jeg meg for å oppgradere til en tråkkekajakk da det dukket opp en til fordelaktig pris på nettet. Med bedre plass, og flere festemuligheter åpnet det seg mange muligheter for å bruke noe av elektronikken jeg ellers brukte til portable løsninger. Overgangen fra Deeper til Lowrance HDS Carbon 7" er naturligvis stor, og det medfører helt andre behov hva gjelder lagringsplass, giverfeste, batterikapasitet og mye mer. En klar fordel er dog at man frigjør telefonen som med Deeper fungerer som skjerm og tappes ganske fort under bruk. Min HDS er drevet av et 12ah lithiumbatteri som holder til et par dagers fiske, om man ikke trykker uavbrutt på knappene gjennom hele dagen.

Medfølgende giver
Da jeg kjøpte kajakken fulgte det med en del tilbehør som tidligere eier ikke så noe behov for å demontere. Det var blant annet en giver til Raymarine Dragonfly-serien som var montert med strips i et par "scupper holes"/dreneringshull. Kablene gikk opp gjennom et dreneringshull et stykke foran i kajakken, mens selve giveren var plassert noenlunde under setet. Tankegangen er god, og selv om jeg aldri prøvde denne plasseringen ser det ut til at det fungerer helt ok med tanke på utformingen av skroget, selv om det muligens åpner for litt forstyrrelse fra propellen. Når det er sagt er denne løsningen veldig lite portabelt, og giveren sitter ganske utsatt til ved utsett og ilandstigning.

Siden jeg bruker Lowrance-enheter har jeg har kjørt med to ulike givere, henholdsvis Totalscan og senere med Active Imaging 3in1. Disse giverne er forholdsvis store og tunge, og det ville bydd på problemer med tilsvarende løsning med feste av strips. Da tenker jeg på det faktum at dreneringspluggene som er laget i mykplast, tok skade av at stripsen som holdt giveren var ført opp langs pluggene og inn i kajakken. Å ha en ledning som presset inn siden på pluggen medførte ofte vann på gulvet ettersom pluggen ikke lenger fikk konsentrere seg om sin eneste jobb, holde tett. Et annet problem er tyngden til giverne med sidescan, og det ville vært uaktuelt å feste med strips på samme måte. Det er naturligvis ekstra utsatt for slitasje og skraping, og en kajakk som skal bæres fra parkering til vann tar naturlig nok litt skade underveis, for ikke å snakke om alle steinene som skal passeres på vei inn igjen til land etter endt fiske. Jeg valgte derfor å gå for en portabel løsning med RAM-fester.

Justerbart feste fra RAM gir mange muligheter
Et giverfeste fra RAM ga meg utallige festemuligheter på kajakken ettersom jeg har skinnesystem. RAM er genialt ettersom det består av ulike deler eller komponenter som er kompatible med en rekke ulike baser. Basene, kuler, kan du få i alle fasonger, med baser som kan skrus fast i skroget eller av typen som har skinneløsning og skrus fast i påmontert skinne. Jeg har eksperimentert en del med plassering av giveren på kajakk noe man ser på bildene i artikkelen. Fra å ha giveren festet på babord (venstre) side til styrbord (høyre). Grunnen er at RAM-kula som giverarmen er festet i strammes på skinna ved å skru en bestemt retning. Jeg oppdaget etter hvert at dersom man har den plassert på babord side vil motstand i vannet hele tiden presse i retning av å løsne kula fra skinna, da den løsner ved å skru mot klokkeretningen (naturlig nok). Det medfører ingen fare for tap av utstyr, men heller en giver som peker en annen retning enn fremover...

Lowrance Elite Ti2 på snarvisitt i kajakken
Bildet med Elite Ti2 viser nåværende plassering av giverarmen. Her strammer motstand i vannet RAM-festet til skinna og det sørger for at giveren peker i rett retning hele tiden (så sant kapteinen har justert riktig ved oppstart). Noe av det geniale med disse armene er at man selv kan justere og tilpasse etter skrogets utforming. Selve armen er stiv, men bøybar slik at man får tilpasset sitt behov. Kajakk med Elite Ti2 med Active Imaging giver var forøvrig en herlig kombo, og muligens den første av sitt slag i Norden. Jeg satser på at det blir flere slike å se fremover!

Alle trenger vel en kartplotter til å sende SMS?!
En artig ting med nye Ti2 (og HDS) er at man kan koble seg opp med smarttelefon og bruke den til eksempelvis å skrive meldinger, som vist i bildet ovenfor. Hvor nyttig dette er har ikke undertegnede funnet ut av, men det er en fiffig egenskap. Fattern forsto i alle fall ikke poenget.

HDS 7 er den enheten som har fått flest timer i kajakken, ikke uten grunn
Min Lowrance HDS Carbon i 7 tom har vært en fantastisk enhet i sesongen 2019. Skjermen er passe stor til kajakkfiske, betjeningen med touch OG knapper er fantastisk og menyene er intuitive og gjør navigering enkelt. Jeg har brukt en av de lengre armene til RAM for å forlenge skjermen fra basen. Dette gjør at jeg kan vippe skjermen nærmere meg ved behov. Til vanlig står den omtrent en beinlengde fra meg, foran pedalene. Så lenge propellen er i vannet og pedalene i tråkkeposisjon kan skjermen svinges bakover slik at man lettere når frem til betjening. Et alternativ er selvfølgelig å ha skjermen på siden, som jeg har sett en del andre velger å gjøre. Jeg har dog valgt en plassering i senter av kajakken rett foran ettersom jeg mer eller mindre bare spinnfisker fra kajakken og dermed ønsker å ha begge sider fri til landing og kjøring av fisk.

Foreløpig optimal plassering av skjerm og giver, motsatt av foregående bilde
På grunn av utformingen av min fiskekajakk, Native Slayer Propel 13, er det mest hensiktsmessig å ha alt av elektronikk i fronten. På bildet kan man se skjermen montert på en RAM C-kule på babord side, en B-kule med begynnelsen av giverarmen på styrbord og batterikasse i rommet foran. Alt av ledninger går inn i kassa til nevnte lithiumbatteri. For kajakkfiske er lithium helt essensielt grunnet vektsparing. Angående pedalenes utforming kan man også se hvordan de svinger på den tverrgående alustanga. Pedalene vippes opp og frem mot skjermen, noe som gjør at jeg ikke får montert skjermen nærmere setet. En løsning med lang arm gjør dog at jeg kan svinge den nærmere under selve fisket dersom det er behov for det.

Kan ikke klage på detaljene man får fra AI-giveren i kajakk
Et spørsmål jeg stilte meg før jeg valgte å montere en "stor" og dyr giver som Totalscan, og senere Active Imaging 3in1 på kajakken var hvorvidt det kom til å bli fine, klare bilder på sidescan. Dette krever retningsstabilitet og en viss fart for at det skal bli bra kvalitet på "avtegningen". Etter et år med spesielt Lowrance HDS på kajakken er det ingen tvil om at dette fungerer helt utmerket. Noen av de aller beste og klareste bildene jeg har sett i år har kommet fra kajakken. Mangelen på forstyrrende elementer som man kan oppleve i båt er helt klart utslagsgivende. At giveren er plassert foran propellen er i mine øyne utslagsgivende.

På temaet giverplassering i kajakk har jeg sett flere som har montert giveren på propellstammen eller i nærheten, og bildene blir følgelig ikke optimale ettersom man da skyter rett i propellstrømmen. Noen stor effekt har det kanskje ikke, men de som ikke har et tilpasset rom for plassering av giver slik det er på nyere kajakker fra Hobie bør definitivt montere på siden av kajakken ved hjelp av eksempelvis giverfeste fra RAM, Railblaza eller andre som leverer liknende.

Flere fine fisker har sett innsiden av kajakken i 2019
RAM er kanskje mer kjent for å levere fester til GoPro eller telefoner, og på skinnene i kajakken har jeg et utvalg baser som jeg kan feste kamera på for å få tatt noenlunde ålreite "selfies" når en penere fisk biter på.

Vårfiske fra kajakk og HDS'en avslører at byttefisken står over dypt vann fortsatt
Den første turen i 2019 ble gjennomført i slutten av april og fra kajakken. Det var en herlig følelse å nærmest skli lydløst rundt på vannet og prøve å finne noe fisk med ekkoloddet. Med en enhet som gir deg vanntemperatur og krystallklare bilder får man fort dannet seg et bilde av hva status er i vannet, på denne tiden av året.

Et viktig våpen de to siste sesongene har vært Genesis Live som vises på venstre side av skjermen ovenfor. Dette er Lowrance sitt svar på "live"-logging hvor du selv justerer hvordan enheten skal tegne på overlegget som Genesis Live er. Denne relativt nye "featuren" er helt overlegen når man er på ukjente vann.

Fra en ekspedisjon sommeren 2019
Som tidligere nevnt har kajakken for meg vært et viktig verktøy i jakten på nye fiskevann. Med HDS og Ti2 på kajakken har jeg kartlagt mange spennende områder som definitivt skal besøkes kommende sesonger. Genesis Live har blitt nevnt på bloggen tidligere, samt vist det frem på film. Som nevnt er dette et veldig fint verktøy på nye vann hvor man ikke har kart. Det er likevel viktig å påpeke at det på ingen som helst måte erstatter et skikkelig kart fra www.dybdekart.no eller C-map Genesis hvor du kan levere logger og være med på å bygge dybdekart til vannene du fisker. Genesis Live vil hele tiden overskrive det man har logget tidligere og dette er hele poenget med denne løsningen.
Ikke noe å utsette på bildekvaliteten
Har man giver med sidescan-funksjon må man sjekke innom i ny og ne når man er usikker på bunnforholdene i vannet. Det er lite som avslører mer om hva som skjuler seg under overflaten enn sidescan. For de av oss som fisker abbor er det alltid spennende å finne områder med stein, da disse ofte er hotspots på abbor. Men når sjøen ser ut som på bildet over blir det å finne dagens plass litt som den berømte nåla i høystakken.
Overgangen fra stein/hard bunn til mykere og flat bunn
Finner man derimot områder som vist over blir det straks mer interessant, og man får flere angrepspunkter. Slike overganger holder ofte fisk, så her er det verdt å legge et waypoint slik at man finner tilbake skulle det vise seg at plassen leverer fisk. Med pedaler på kajakken har det helt klart blitt mer utforsking enn da jeg hadde padlekajakk. Man får en større aksjonsradius og ved å bruke ekkoloddet aktivt treffer man oftere på fisk.
Årets julegris?
Jeg lar bildet av julegrisen 2019 avslutte dette innlegget, og kan allerede nå røpe at elektronikken i kajakken oppgraderes før sesongen 2020 tråkkes i gang om drøye 4 måneder. Det blir både større og forhåpentligvis enda litt bedre enn et allerede fantastisk oppsett.


Kommentarer

  1. Hei! Venter på en pedalkajakk OldTown Bigwater (Predator) Ser at på mange måter er ekkolodd noe jeg bør tenke på. Har ingen erfaring med dette fra før, men har vært nødt å lese meg opp.
    Ser fordel av å vurdere skjerm på helst 7-9 tommer. Det går å montere fast giveren under skroget. Men tenker det kan være bra å ha den på holder ved en av sidene, for å slippe å bekymre seg for skader ved bunnkontakt.
    Kommer nok til å bruke kajakken mest i innsjøer og elver Østfold, Femunden, Telemark. Men sikkert også i f.eks. Iddefjorden og steder som Skjebergkilen og utover.
    Hvis jeg skulle være mye ute på sjøen, ville jeg helt klart valgt en enhet med kartplotter. MEN hva tenker du/dere om dette behovet på innsjøer? Et rent ekkolodd med GPS med høy nok kvalitet, vil kunne lagre og hente dybdekart. Og slik jeg forstår er ikke kartene til kartplotterdelen annet enn sjøkart med dybder og "dårlige" konturer av innlandet. Vil man altså ha nytte av enhet som håndterer sjøkart?
    Ser heller for meg at det er fordel og spennende å vurdere noe som har sidescan slik at man får flere ulike bilder å tolke grunnforhold på, og oppdage hva innsjøer og elver sjuler...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Gratulerer med supert valg av fiskekajakk! Jeg har tidligere eid en OT, før jeg gikk over til Native. Ikke utenkelig at jeg går tilbake til OT en dag ;)
      Når det gjelder størrelse på skjerm så må dette vurderes opp mot plass og behov. Når det gjelder plass så har du valgt en romslig og fin kajakk som fint takler 9 tommer. Jeg har selv 9 tommer i en litt mindre kajakk, Native Slayer 13 Propel, montert med ram-kule på en av skinnene. En 9 tommer er virkelig å anbefale når du begynner å tenke på sidescan og det å kjøre kart + ekkolodd i samme bilde. Jo større skjerm, jo mer informasjon klarer du å hente. Avstand frem til skjerm har også litt å si. Personlig synes jeg 7 er minimum når man ønsker å kombinere flere ting.
      Du ønsker deg en enhet med kartplotter selv om jeg forstår hva du mener med "dårlige" kart. Dette er dog ikke tilfellet ettersom mange sjøer nå blir logget av oss brukerne og delt på sosiale plattformer som C-Map Genesis for Lowrance eller f.eks Navionics. Websiden www.dybdekart.no (som etter hvert fases ut) har også et stort arkiv med dybdekart som gir essensiell informasjon for oss sportsfiskere. Jeg har selv fisket i området rundt Femunden med kajakk, eller fra båt med portabelt ekkolodd og selv om de sjøene ikke er logget og har dybdekart så bruker jeg kombienhet med GPS og kart fordi jeg lager mine egne kart! Dette er minst like interessant som å kunne laste ned ferdige kart. Du nevner Østfold og da kan jeg fortelle deg at du får meget fine kart for hele Haldenvassdraget til blant annet Lowrance. Uten kart er det fortsatt mye vann å leite gjennom selv med ekkolodd :)

      Montering av giver:
      Som du er inne på er det mulig å montere den fast på undersiden. Jeg kjenner ikke løsningen fullt ut men antar det ikke er mulig å løfte det opp på et vis når man nærmer seg land. Hobie har en slags beskytter for dette, men mulig de er alene om det enn så lenge. Nettopp på grunn av dette har jeg montert min med arm fra Ram Mounts på siden av kajakken, foran pedaldriften. Da slipper du også støy fra propellen som du potensielt kan få ved å montere det direkte på skrogets underside. Jeg har brukt to ulike armer fra Ram, en for vanlig HDI-giver til Lowrance (av typen liten og lett) og en arm beregnet for tyngre givere. Begge har fungert helt supert på min Totalscangiver og nå siste sesongen på 3in1 Active Imaging (to givere til Lowrance kombienheter).

      Kort oppsummert ønsker du deg både sidescan og kart pluss så stor skjerm som mulig (mer enn 9 er ikke noe vits i kajakk). Men om du ender opp med å velge mellom sidescan og kart så er det kart du ønsker deg. Enten ved å bruke ferdig genererte kart eller ved å lage egne kart via Genesis Live hos Lowrance eller Autochart Live hos Humminbird som et alternativ. /Lars, Team Colibri

      Slett
    2. Hei Lars!
      Takk for utfyllende god gode svar!
      Så får vi se hva det ender med. Som med så mye er det nok ofte lommeboka som kan begrense det hele. Burde nok håpe på en "black friday" vårsalg.. Ser ikke ut som det er mye å spare på import heller. Bra jeg er bedre i klar over hva begrensninger som det evt blir med mindre skjerm.
      Tror det er lurt å starte med giveren løs på siden. Dagens versjon av OT har et hulrom foran propellen med et multifeste, med eget dreneringshull designet for kabelgjennomføring. Men greit å vente litt med fast install til man ser hvordan man ønsker ting plassert.
      Skal vurder sidescan vs HDI om nødvendig. Ikke alltid man kan få alt man ønsker seg. Kunne vært morsomt å fått bedre inntrykk av hva som finnes på bunnen i div sjøer her i Østfold.
      mvh
      Kimmo Konttinen

      Slett
    3. Hei,

      Det er som regel lommeboka som begrenser det meste ja.
      Jeg er enig i din vurdering med giver løst på siden, det eneste du da må tenke på er kostnaden ved slikt oppsett. Jeg bruker Ram og det er ikke spesielt billig, men sammenliknet med å dunke giveren gjentatte ganger i bunnen så vil det nok lønne seg over tid likevel :) Det finnes andre alternativer.
      Hvis du ser på Lowrance-enheter så må du være klar over at deres rimeligste varianter i serien Hook Reveal ofte selges med såkalt tripleshot giver. Denne frontes som en giver med 2D, Downscan og Sidescan. Du bør ikke satse på denne giveren da tripleshot som selges til Hook-serien ikke på noen som helst måte kan sammenliknes med Totalscan eller Active Imaging 3in1. Det blir lett forvirrende når selgerne reklamerer med Tripleshot 3in1 eller Tripleshot totalscan osv. Bare vær klar over at tripleshot til Hook-serien ikke kommer til å prestere så bra som en vanlig HDI-giver, Totalscan eller Active Imaging 3in1 gjør i 2D.
      Lowrance Elite Ti2 fungerer supert med Active Imaging 3in1, og denne enheten erstattes av Lowrance FS. Dermed kan man muligens finne Ti2 til nedsatt pris rundt omkring.
      /Lars

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?