Gå til hovedinnhold

Fisketur i Dalarna, Ejheden

Dag og jeg, Lars, hadde planlagt en ekspedisjon til Dalarnas dype skoger en god stund, og forrige uke var det endelig dags for å ta fatt på den lange ferden til Rättviks kommun.

Målet var Ejheden, og hytte leid av Guidefathers AB.
Ejheden og båthusene i bakgrunnen
Guidefathers AB, med Olle i spissen, leier fiskeretten for store deler av Storejen og hele Lillejen. Dette er to fiskerike og spennende sjøer som ligger langt fra bebyggelse. Historier om storfangster fra først og fremst Storejen strekker seg tilbake til slutten av 1800-tallet og inn på begynnelsen av 1900-tallet. Da var det slutt på bosettelsen her, og stedet har nok i lange tider sett ut som det gjør i dag. Guidefathers leier flere hus i Ejheden, hvorav to fungerer som utleieenheter for øyeblikket. Dette betyr at de som fisker her stort sett har et helt fiskevann for seg selv. Det er verdt å nevne at man kan leie alt man trenger av Guidefathers, inkludert båt med bensinmotor og frontmontert elmotor for effektivt spinnfiske. Hyttene er utstyrt med sengetøy og vann i dunker. Toalettfasilitetene er også helt kurante.
Stort landskap
Turen til Ejheden tar mange timer, og siden vi begge hadde vært på kontoret frem til eftan ble det midnatt før vi ankom hytta. Vi ble tatt imot av Olle, som ble med oss ut i båten på dag 1 for å vise oss rundt. Vi startet med å nyte utsikten utover Storejen en sen kveld i slutten av juli.
Midnatt i Ejheden, utsikt utover Storejen
Været var strålende, for oss... Det var nok ikke like strålende for storfisken som glimret med sitt fravær. Den første dagen var vi i kontakt med fin fisk og fikk se noen, før de skrudde på lokket og takket for seg altfor tidlig etter vår mening. Nordavind og knallblå himmel er og blir litt kinkig når det gjelder abborfiske. Vi skal uansett ikke klage på omgivelsene, Ejheden er vakkert. Utsikten fra hytta er vanskelig å slå.
Cabin with a view
Slik storslått natur gir mulighet til mange flotte bilder, og minnekortet er fylt opp med mye mer enn det jeg får plass til her. Hver morgen var like storslagen, og selv om tåke ofte kan være skummelt når man er ute i båt var ikke dette noe vi bekymret oss over her som vi var helt alene på sjøen. Fine bilder blir det også.
Tåkete morgen på Storejen.
Tåka lettet til slutt, og avslørte et majestetisk landskap
Jeg har nevnt at vi var alene på sjøen, men dette er ikke helt sant. Sjøen har også et par spesielle innbyggere som holder seg et stykke over vannskorpa. Vi kom veldig tett på et fiskeørn-par som ifølge guiden har holdt til i området i lengre tid.
Fiskeørna var litt usikker på hva den syntes om oss
Siden både Dag og jeg kjører båt fra norske Pioner benyttet vi anledningen til å ta med min båt som er best utnyttet hva plass angår med tiller i stedet for styrekonsoll. Dette fikk vi også testet den første dagen da vi fisket tre mann fra båten i mange timer uten at noen klaget i det hele tatt. Dette er rett og slett en veldig stabil og fin fiskeplattform.
Pioner 14 Fishing Tiller ligger trygt og godt mens gutta lunsjer

Letthåndterlig båt på steder hvor det ikke er anlagt brygge av naturlige årsaker
Gutta boys vinker til drona
Vi visste på forhånd at Storejen er noe spesiell hva gjelder struktur, så her gjelder det å holde seg våken for å unngå å kjøre på blokker store som hus. De kan dukke opp hvor som helst! Disse blokkene fungerer også som magneter på fisken, og vår guide kunne fortelle oss at det er rundt slik struktur at de fleste velger å ankre opp og fiske. At det er lagt ut "risvaser" ved flere slike punkter øker også sjansene for napp.
Dypt område med ca 8 meter, med mindre man kjører rett over blokka på venstre side...
Som bildet over viser er det veldig enkelt å lokalisere fisk om man bruker sidescan og leter struktur. Jeg kjører for tiden med Lowrance Elite Ti2 på båten, og med Active Imaging-giveren blir det flotte bilder som gir en klar indikasjon på hvor det kan lønne seg å fiske.
Med litt justering får man veldig skarpe bilder med nye Elite Ti2
Selv om det er mange skjulte farer under overflate på et vann som Storejen er det også en god del skjær og grunner som stikker opp over overflaten. Fiske langs kantene på disse kan også levere fisk, men som vår guide fortalte oss flytter fisken en del på seg, og opptrer ofte samlet på små flekker. Derfor er et verktøy som sidescan helt uvurderlig.
Det er mange skjær i sjøen ved Ejheden
Det mangler ikke på fisk i sjøen, og med en guide som avslørte de fleste plassene og "risvasene" var det bare for oss å prøve å kroke alle de hissige abborene som lurte under overflata. Vi har sjelden opplevd slik abbor-race som vi gjorde her, men det var først når Dag kroket den første av de litt bedre fiskene kameraet ble tatt frem.
Pen abbor fra "Stormklippan"
Den peneste fra dag 1
Som de fleste abborfiskere vet så svømmer det ofte noen grønne slimraketter i samme område, og vi traff begge på flust av disse i løpet av turen. Felles for de alle var at de akrobatiske evnene var finpusset, og kampene ble overraskende heftige.
Dag med en av mange friske gjedder
Vi fisket stort sett med softbaits etter abboren denne turen da vi fant ut tidlig at fiskene holdt seg langs bunnen og rundt struktur. Dette gikk hardt utover utstyr, som både kilte seg fast mellom steiner og blokker, samt at sulten og hissig abbor knep av både en og to haler på jiggene våre. Derfor smakte det ekstra godt da Dag fikk tatt revansj på abboren som bestemte seg for å nappe av hele shad'en jeg hadde servert den noen minutter tidligere. Snakk om flaks, for både meg og abboren!
Ikke noe i veien med appetitten til den karen der
I tillegg til å fiske frittliggende grunner og blokker var det også spennende kanter langs land, og den mest kjente er den såkalte "abborrebakken" hvor vi fant mye fisk. Det skal godt gjøres å kjøre forbi der uten å ta noen kast. Pass dog på, her er det nok av kvist og kvast på bunnen å donere utstyr til.
Spennende kant hvor fisken sto helt inntil land
Når kvelden senker seg over Storejen er det dags for å returnere til hytta og varme opp før natta, som blir kald oppe i de dype svenske skoger. Noen obligatoriske bilder av solnedgang ble det også tid til.
Elite Ti2 med insight genesis i full sving for å skape "live" dybdekart
Hyttene på Ejheden er av den enkle sorten, for her finnes det ikke strøm utenom et solcellepanel for lading av diverse batterier. Men det finnes vel knapt noe som er koseligere enn å fyre opp i peisen i ei mørk hytte etter en lang dag ute.
Herlig peis som varmet godt når temperaturen krøp ned mot 3 grader utendørs
Før vi reiste fra Ejheden måtte vi ta en liten runde i nærområdet, for blant annet å sjekke om vi ville klare å ta opp båten selv, uten 4wd. Vi hadde fra før sett litt glimt av hva som befant seg rett ved hytta, og det skulle vise seg at "kirkegården" hadde noen spenstige historier på lur. Disse var nedtegnet på en infotavle ved inngangen til gravplassen. Som tidligere nevnt har det vært bebyggelse her, og fra midten av 1800-tallet ble man pålagt å gravlegge mennesker et sted hvor den omreisende presten kunne hive på vigslet jord. Tidligere var de aller fleste gravlagt på diverse holmer rundt sjøen. Kirkegården ligger oppe på en høyde, så her hadde man nok veldig fin utsikt på den tiden hvor plassen var i bruk.
Kirkegården i Ejheden
Potensielt flott utsikt
Rampefasilitetene i Ejheden er overraskende bra, som vi fikk erfare da vi valgte å ta opp igjen båten selv med min Mercedes stasjonsvogn. En litt kronglete kjerrevei leder ned til en strand på relativt fast grunn, og mer trenger man ikke for å ta opp en forholdsvis lett spinnfiskebåt. Noe større båt er dessuten ikke nødvendig på en plass som dette. Med et siste bilde av styrmann Dag takker jeg for en flott tur til den svenske ødemarken.
Båten er på land, og vi setter kursen vestover igjen
Litt praktisk info til slutt: Det er mellom 6 og 7 timers kjøring fra Oslo til Ejheden. Siste delen er på god grusvei, langt over norsk standard. Det tar likevel lang tid om man kjører bil som føler seg mer hjemme på motorveien. Regn derfor med en del ekstra tid. Man passerer Mora og Orsa før man svinger av hovedveien, og der kan man proviantere frem til 22 på hverdager etter vår erfaring. Som nevnt lenger opp er det vann på dunk, men utover det må man selv sørge for forsyninger. Kjøkkenet har det som trengs av utstyr, og det er minst et par kokemuligheter med propan i henholdsvis hytta og båthuset. Prismessig ligger utleiehyttene med fiskekort og båt i samme område som andre tilbydere i Sverige. Vi mener det er fullt akseptable priser, og står seg godt mot liknende tilbud. Når sant skal sies finnes det dog ikke så mye å sammenlikne mot når man tar innover seg hvor spesielt dette er i nordisk sammenheng. https://guidefathers.se/ er kontaktpunkt, og de svarer på eventuelle spørsmål og syr sammen ønsket pakke om noen vil prøve lykken. Etter fjoråret å dømme kan de som er glade i isfiske også vurdere dette som en mulig destinasjon.

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?