For noen skal påske defineres av klister og bakglatte ski, men for min del er det påsken som for alvor markerer at båtsesongen er i gang.
|
Greit med byttefisk. |
Med 15 plussgrader, strålende sol og vindstille i flere dager har det virkelig brent i fiskersjela etter å komme seg på vannet. men det har ikke vært mulig å prioritere det før i dag. Jeg har hatt litt tid til forberedelser dog, ikke minst å montere inn en Simrad GO xse,
den jobben kan du lese om HER.
|
Simrad GO i dashen og Lowrance HDS Gen 3 på RAM. |
Simraden er en fin oppgradering, men den største oppgraderingen på denne turen var ny trekkvogn. Min Daihatsu Terios er skiftet til en Opel Mokka X, og turen fra Stabekk til Tyrifjorden gikk som en lek. Vi satte ut ved Storøen, og la oss i plan med kursen vestover. Dagens mål var storørret, og metoden var trolling med woblere.
|
Fin marsjfart |
Dagen begynte forøvrig på Zoologisk Museum på Tøyen, så vi var ikke på vannet før i totiden. "Vi" var barna på 3 og 9 og meg. Som alltid når barna skal være med må tempoet settes ned og båten fylles med diverse leker, kjeks og drikkeflasker. Ved trolling passer det fint å dele båten i to soner, kastedekket er barnas sone og bakdekket er fiskesone. Konsollen er midtlinjen og noe preget av kaos...
|
Avslappet stemning på kastedekket/ soldekket. |
Vi hadde ett napp i dag, noe jeg egentlig er ganske fornøyd med etter bare 4-5 timers fisketid. Som vanlig på denne tiden av året var det godt med byttefisk å se dog.
|
Auto og full dybdeskala. |
Bildet over og under har de samme innstillingene med ett unntak, dybdeskalaen er begrenset på bildet under mens den står på auto på bildet over. Merk at det er forskjell på dette, og å kjøre ekkoloddet i manuell modus (mer om det lengre ned).
|
Auto men begrenset dybdeskala |
Begge bildene over er med ekkoloddet i auto. Om man får god oppløsning i auto ved trolling avhenger både av ekkolodd, ekkoloddgiver og total dybde. Min Airmar TM185HW kombinert med siste software på Sonarhub endrer seg markant rundt 80-90 meters total dybde. Hvis du sammenlikner bildet over med total dybde på 72 meter med bildet under der dybden er 93 meter, vil du se at oppløsningen endrer seg. Den blir DRASTISK dårligere fordi effekten økes.
|
På litt dypere vann bli oppløsningen mye dårligere. |
Vi ser fortsatt på ekkoloddet i auto ,men med manuelt begrenset dybdeskala. Ergo jobber ekkoloddet som om det er 93 meter dypt, selv om dybdeskalaen bare går til 40 meter. I teorien skal oppløsningen være den samme på samme dybdeintervall selv om totaldybden endres ved chirp, men som de to bildene over viser er det noe helt annet i praksis.
Så skifter jeg fra auto-modus til manuell modus, du ser innstillingene jeg skifter til på skjermbildet under:
|
Jeg endrer til Manuell modus |
Etter noen sekunder ser du en drastisk forskjell på oppløsningen:
|
Auto til venstre - manuell modus til høyre |
Det pussige her er at jeg tidligere har hatt gode resultater med Sonarhub i auto på mye større totaldybde enn dette. Riktignok var det med Airmar TM150M, ikke TM185HW som jeg bruker nå. Men jeg har litt vondt for å se at overgang til en bedre ekkoloddgiver skal gi dårligere oppløsning. (Selv om TM185 kan levere høyere effekt enn TM150M.) Jeg mistenker at Lowrance rett og slett har rotet det til for seg senere softwareoppdateringer til Sonarhuben. Bildet under er med auto, og tidligere software. Merk oppløsning kontra dybde.
|
Sonarhub med TM150M og 1.26-software |
Med 1.26-software og TM150M kunne jeg bruke auto til totaldybden ble rundt 150-200 meter før oppløsningen ble merkbart dårligere og jeg måtte over på manuell modus. Dessverre kan jeg ikke kjøre den gamle 1.26-softwaren på Sonarhuben i nettverket jeg har nå, da det gir ymse kompabilitetsproblemer med HDS på software 18.1 eller nyere. Så Navico/ Lowrance, her er det bare å skjerpe seg og fikse softwaren igjen.
Vi ga oss cirka 19.00, og på vei hjem igjen lot jeg Mercuryen få full gass. Vi brukte nok omtrent like mye bensin på vei tilbake som vi brukte på transporten dit og trollingen, men pytt sann.
|
Respektabelt, men ikke helt toppfart. |
Min Mercury 115 Pro XS er forbausende drivstoffgjerrig både ved trolling og opp til rundt 4000 omdreininger, men rundt 6000 er den forståelig nok rimelig tørst og passerer 50 liter i timen ved maks turtall på 6300. Nå er det ikke så ofte jeg kjører så fort, men bare det å vite at man har muligheten til å blåse ut gjør 40-årskrisen lettere å håndtere.
At i alt var sesongåpningen positiv, et par småting som må fikses og fiskelykken kan tross alt bare gå en vei herfra.
|
På tide å pakke og dra hjem. |
På den litt mer negative siden så merket jeg antydning til varme i det ene hjullageret på hengeren min, så det er på tide å få den levert inn til service. Jeg har hatt den på service stort sett hver vår, men siden det har blitt så lite fisking de to siste årene har den gått for lut og kaldt vann nå. Det må endres på, varme hjullager er første advarsel om kommende sammenbrudd, så jeg har bedt Norsk Tilhengersenter om å ta en kikk på hjullager, bremser og elektrisk anlegg. Siden den nye bilen har tilhengerkontakt med 13 pinner (kontra den gamles 7) så passer det fint å la de skifte støpsel på tilhengeren også så jeg slipper å bruke adapter.
|
Speilblank Tyrifjord |
Kommentarer
Legg inn en kommentar