Gå til hovedinnhold

Rødenessjøen 03.11.18

2018-sesongen har bestått av mye prøving for min del, dagen i dag var intet unntak.

En av tingene som skulle testes denne gangen var ny plassering av Airmar TM185HW, denne gangen enda litt høyere, lengre fra motoren og tilnærmet vannrett i forhold til vannlinjen.
Ble det bra nå da?
Igjen ble det fisketur med barn, og med det blir det nødvendigvis mer trykk på "tur" enn på "fiske". Da passer det fint å utforske nye steder, og i dag ble det Rødenessjøen i Haldenvassdraget. Det første som møter oss er en båtrampe som fortjener hederlig omtale. Dette er rett og slett perfeksjon, her er KARTLINK:
Eksemplarisk båtrampe ved Rødenessjøen.
Som sportsfisker med båt på henger møter man mange dårlige båtramper. Selv splitter nye ramper kan være helt elendige da det tydeligvis ikke er en forutsetning at man noen gang har brukt en båtrampe for å få i oppdrag å lage nye ramper. Men denne rampen var et skoleeksempel på hvordan det bør gjøres.
Passe lang og med perfekt vinkel.
Starwelden gikk pent av hengeren og siden det ikke var andre der som skulle bruke rampen kunne vi fortøye midlertidig i brygga mens vi gjorde oss klare for avreise.
Hjelpebrygga ved siden av kunne hatt gummiert kant men er ellers helt topp.
Også når båten skal opp igjen gjør perfekt vinkel at det holder at man så vidt har vann på dekkene.
Med perfekt vinkel på rampa går båten av og på som en lek.
Siden jeg aldri har vært i Rødenessjøen før sender jeg en takknemlig tanke til de som har logget som helter for å lage kartet hos Dybdekart.no også- Kartet er allerede er oppdatert med mine logger og PNG-versjonen av kartet ligger åpent for alle. Spesielt en vik fikk seg et skikkelig løft etter vår visitt.

Før logging.
Etter logging.
Til dette bruker jeg ekkoloddopptak (sonarlog) som vanlig, men det er veldig greit med Genesis Live som rusler og går på kartplotteren mens jeg logger. Da ser jeg fort om det er noe ekstra spennende som kanskje bør logges en gang ekstra.
Lite agnfisk ute på dypt vann.

Desidert mest fisk langs kanten.
I bildet under ser du at jeg kan styre Trolling mode på min Mercury 115 Pro XS via Vesselview Link som igjen deles med HDSen via NMEA2000-nettverket. Trolling mode er en mulighet for å justere turtallet helt ned til 550 omdreininger, og jeg kan også styre dette via Mercurys multiinstrument i dashen. Men det er enklere og raskere å slå det av og på via HDSen, med hurtigmenyen til venstre.

Lite fisk inne på grunnflaket.
Vesselview Link gjør også at jeg får opp det meste av motordata på HDSen. Dette kan du uansett få via de noe rimeligere motor-interfacene, mens styringen av feks Trolling Mode og trim krever Link-modulen. Ser du nederst i høyre hjørne på skjermbildet under ser du forresten en ting jeg ikke har fått gjort enda, nemlig å koble tankmåleren inn på nettverket i båten.

Mercury motordata på Lowrance HDS.
Bortsett fra oppdagelsesferd hadde jeg med meg en splitter ny HDS 7 Live ut i båten i dag, Dette er siste reinkarnasjon i Lowrance sin HDS-serie, og du kan lese artikkelen vår om den HER, og en sammenlikning mellom nykommeren HDS Live og forgjengeren HDS Carbon HER. Dessverre har jeg ikke fått tak i noen av de nye ekkoloddgiverne til den enda, og da fungerer den i praksis som en HDS Carbon. Jeg skal uansett få dratt gjennom det jeg får testet ut uten de nye giverne i tiden fremover.
Struktur via StructureScan 3D på HDS Live

Fisk via StrucureScan 3D på HDS Live
 I bildet under har jeg blåst opp stimen til venstre i bildet over:
Værsågod å telle enkeltfisk
Kommende helg er satt av til vrakleting i Oslofjorden med nettopp HDS Live i hovedrollen. Så får vi håpe det blir lite vind for vind og ekkoloddtesting passer ikke sammen.

Etter et par timer var tålmodigheten slutt hos poden og podinnen, og vi måtte ha en runde på land for å brenne av litt krutt. Bortsett fra at jeg mistet min favoritt-abborjigg ved fiske fra land fikk jeg knipset et par bilder av båten. Neste gang skal jeg prøve å huske på å legge podinnens rosa pakksekk ned i en luke.....
Starweld Fusion 16DC 2018-modell i Rødenessjøen.

Flott er den.
Dessverre får jeg fortsatt ikke gode resultater med TM185HW i plan, den skal nok enda litt høyere opp. En annen ting som irriterer meg litt er at dette ble en ganske kostbar tur i praksis. Bompengekalkulatoren viser 92 kroner en vei:
Dyr kjøretur
Legg til 100 kroner i fiskekort, Inaturs gebyr på 20 kroner, bensin for bil og turen kostet meg lett 500 korner for to timer på vannet, uten å regne kostnadene ute på vannet med båtens bensinforbruk og mat/ drikke. Jeg er en tilhenger av veiprising, men nesten en krone per kilometer er i overkant. For 2019 er planen å kjøpe sesongkortet for Haldenvassdraget, det er rimelig til bare 400,- Men bompengene er sure penger.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…