BIS er på mange måter den minst interessante messen undertegnede går på i løpet av året, årsaken er at den rett og slett henvender seg til et annet segment båtkjøpere enn meg.
Men i år var det en ting her som jeg virkelig ville få med meg. Som vi har nevnt før har Dag R i teamet samarbeidet med Pioner over en lengre periode med tanke på sportsfisketilpassning av en av deres båter. På messen har Pioner 14 Fiske en aldri så liten smugpremiere.
Jeg sier smugpremiere for modellen som står på messen er ikke 100% lik produksjonsmodellen. Dette er en prototype, men den er lik nok til å gi oss et godt inntrykk av hvor modellen ender opp. (Ellers har vi selvfølgelig Dags "original" på teamet.)
|
Spesialdesignet frontplate som enkelt monteres på gir godt utgangspunkt for frontmontert elmotor. |
Båten på messen er ellers rigget (les; pimpet) av Mjøsservice, noe som gjenspeiler seg i lithiumsbatteri til den frontmonterte elmotoren (Motorguide Xi3) og full landstrømspakke så du enkelt kan lade opp. Laderen som er montert inn er også av den særdeles potente typen så her går nok ladingen unna som på en Tesla.
|
Det uttagbare kastedekket har tre luker og masse lagringsrom. |
CE-klassifiseringen har tidligere hatt 20HK som maks på denne modellen, noe som nå økes til 25HK. Det er nok lurt med tanke på hvor mye utstyr vi sportsfiskere pleier å dra med oss.
|
Kastedekket er Dags design, her med egen landstrømstilkobling som er tilvalg. |
Konsollen er nok en av de tingene vi forventer endres, her med to Lowrance Elite Ti på. Med RAM kan disse vris og vendes i alle retninger, og med NMEA2000 kan de styre den frontmonterte elmotoren.
|
Konsollen med to Lowrance Elite T9 på RAM. |
P14 er på mange områder et vel så godt alternativ som sportsfiskebåt som mange av de aluminiumsbåtene man ellers ser. Båten er enormt stabil på vannet og to velvoksne mannfolk kan fint gå rundt i båten uten at den krenger nevneverdig. Det er ikke mange andre fjortenfotere som skryte av det samme. Som plattform for spinn- og vertikalfiske tror jeg denne modellen har mye å tilby, og det til en ganske konkurransedyktig pris. Vi fortsetter å følge dette prosjektet med spenning.
Hvis du har fulgt med på riggingen av min egen båt med en Mercury 115 Pro XS har du sikkert sett at jeg bare har testet firebladige propeller til denne. Forutsatt at motoren er sterk nok til å utnytte en firebladig propell ser jeg på det som det beste alternativet på en sportsfiskebåt. Nå har unektelig propellene jeg har brukt vært ganske kostbare, noe som er naturlig med den motoren jeg har. Men da kan det være verdt å nevne at Mercury har en rimeligere aluminiumspropell som gir mye av de samme egenskapene (dog ikke i like ekstrem fart).
|
Mercury Spittfire |
Jeg har prøvd stålvarianten av Mercury Spittfire, og holder den som min favoritt til sportsfiskebåter hvor man ønsker å komme raskt i plan, og å holde båten i plan på lavest mulig turtall. På messen hadde Mercury aluminiumsutgaven av Spittfire på et spennende motoralternativ, nemlig Seapro Tiller 75.
|
Mercury SeaPro Tiller |
Jeg kaller motoren spennende av tre årsaker. Den har samme motorblokk som min egen 115 Pro XS, så bånndrag og tid opp i plan er markedets beste. SeaPro er spennende i seg selv siden de er designet for yrkesbruk, og skal tåle ekstra mange driftstimer og ha ekstra enkelt vedlikehold. Særlig for trollinggutta bør SeaPro være et spennende valg. Den tredje årssaken er selvfølgelig at den er tiller, eller håndstyrt om du vil. Vi sportsfiskere ønsker oss gjerne så mye plass i båten som mulig, og det å droppe styrekonsollen og bruke tiller er en veldig enkel måte å få dansegulv i båten. Som en liten anekdote kan vi nevne at de større tiller-modellene har servostyring, så om du bruker 250HK tiller er den like lettstyrt som podens 8-hester. Det er også fult mulig å montere autopilot på en tiller.
Det var en svært kort rapport fra
Båter i Sjøen 2018, i morgen er det NM i abborfiske på Hurdalsjøen. Vi gleder oss!
Kommentarer
Legg inn en kommentar