Gå til hovedinnhold

Mini-guttetur Øyern og Storelva - uten fisking

Det er ikke ofte det skjer men i helgen var det bare Eine (2,5 år) og meg hjemme, jentene var på en annen kant av landet. Med bare oss gutta fikk Eine styre løpet, og bestemme hva vi skulle gjøre. Han hadde ett ønske begge dagene "kjøre racerbåt".

Et slikt ønske må selvfølgelig respekteres.....

Øyeren

Lørdagen (25.08.18) tok vi turen over til Øyern, der vi møtte Dag Christer og Kyrre på rampen ved Flateby. Jeg knipset et par bilder av de utpå vannet også, dessverre bare med mobilkamera da speilrefleksen lå igjen hjemme.


Eine og jeg hadde med oss et par fiskestenger, men det blåste opp ganske fort etter at vi hadde sjøsatt så det ble meste kjøring i bølgene. På forhånd hadde jeg sett meg ut en plass jeg ville teste for abbor, og der la jeg ned en halvtimes tid før guttungen ble utålmodig og ville kjøre mer. Minisatsingen etter abbor ble resultatløs, litt nafsing i jiggen på det ene kastet minnet mer om gjørs enn abbor.

Dag Christers bilder av Eine og meg i farta oppsummerer egentlig dagen ganske greit.
Starweld Fusion 16DC + Mercury 115 Pro XS = morro! (foto; Dag Christer Rathke)

Gutta krutt i farta. (foto; Dag Christer Rathke)
Rett etter at bildene ble tatt blåste det opp og ble såpass mye sjø at matrosen på 2,5 år ville tilbake på land.

Storelva

Jeg har så vidt kjørt noen meter opp i Storelva fra Tyrifjorden før, men en lengre oppdagelsetur oppover elva har stått på ønskelisten lenge. Siden Eine ikke har tålmodighet til videre mye fisking, og gårsdagens runde med vind og bølger fortsatt satt i ryggraden, virket det som en perfekt dag å ta en oppdagelsestur i dag. Vi brukte rampen ved Mælingen Båthavn (KARTLINK).

Rampen er verdt noen ord i seg selv. (Jeg skal legge over informasjon om den i listen min over båtramper jeg har brukt også, den listen finner du HER.) Det koster 50 kroner å bruke rampen, de betaler du når du passerer en bom inn til området. Du kan betale kontant eller med Vipps (518495 - Mælingen båthavn)
Eine inspiserer rampen - og mener den er brukbar

Rampen sett fra siden.
Rampen var forsåvidt grei nok, passe vinkel for både store og små båter, men litt kort. Med vannstanden nå (62,76 i følge NVEs oversikt som du finner HER.) er støpen litt for kort ned i vannet så hengeren ramler nedenfor og du får en skikkelig kant å dra den over igjen på vei opp. Ikke noe problem med båt i min vektklasse og skikkelig 4WD, men har du forhjulsdreven bil kan det sikkert være "litt ymse" å komme opp igjen med båten på hengeren.

Hensikten med dagens tur var å logge og rekognosere. Jeg trenger å utvide reportoaret mitt av fiskeplasser som fungerer i sterk vind. Tidligere har jeg pleid i bruke Steinsfjorden ved sterk vind, men siden det vannet garnes fullstendig sønder og sammen med Fylkesmannens velsignelse må jeg finne et alternativ. Tanken her var å se etter dype områder i Storelva for fremtidg fiske etter abbor og gjedde.

Men turen var absolutt verdt det bare på bakgrunn av landskapet og elva i seg selv. På vei oppover passerer vi noen hus innimellom men mest skog og kulturlandskap. Vi bor i et vakkert land.


Kjeks må vi ha.

Mye rotvelt i yttersvingene så elva meandrerer fortsatt.

Busundveien (162) leder til båtrampen og man passerer under brua på vei oppover.

Ved Slepa ligger det noen øyer/ grusbanker i elva men leden er merket,

Passasjen inn til Juveren - det får bli en annen oppdagelsestur.

Ved Monserud der E16 krysser elva snudde vi. På vei ned igjen valgte jeg å ikke følge den merkede leden ved Slepa. Med aluminiumsbåt og padleåre i båten er halve gleden å bruke båten litt utenfor oppmerkede løyper? Vel, denne gangen ble det full stopp. Flyfotoet under fra Gule Sider viser trygg led (grønn) og der jeg kjørte på vei ned (rød). Der stjernen er traff jeg en grusbanke og ble stående bom fast. Strømdraget presset båten mer og mer opp på banken, og jeg måtte stake båten over og av for å komme videre.
Ikke følg rød passasje - det gjorde jeg.

Her ble det brågrunt ja.
Jeg ble litt overrasket over hvor kald elva var. Vi hadde 14,8 grader stort sett hele tiden, og det er fem grader under på Randsfjorden og Tyrifjorden. Men det gir håp om at ørreten lengre opp i elva bør ha klart seg godt gjennom den varme og tørre sommeren. (Lengre opp skifter elva navn til Randselva.)

Pakket og klare for hjemtur, men jeg kommer nok tilbake uten minimatros og med mer fiskeutstyr senere.
Takk for nå!

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?